Gå til innhold

Student budsjett, holder dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og klarer meg fint på kun studielånet. Har noen tips som har fungert for meg.

-Prøv å bruke kun 1500 kr måneden på mat, se på det som et mål og forsøk å jobbe deg ned til det med små triks som du lærer underveis

-Kutt ut abonnementer. Trenger du Spotify, Netflix og HBO? Kan du dele med noen familiemedlemmer eller en venninne? Mobilabonnement trenger du, men kanskje du kan skaffe et billigere?

-Har du orden på reise- og innboforsikring? Sjekk om du fremdeles har dette via foreldrene dine 

-Klær for 500 måneden er for dyrt som student, her er det bedre å rett og slett godta at du ikke kan bruke såpass mye på klær. Selv drikker jeg ikke og drar ikke ut på byen (dyrt), så i blant så belønner jeg meg selv med klær. Sparer du inn på noe, så kan du belønne deg selv med noe annet i blant :)

-Jeg ville også redusert diverseposten til rundt 300 kr i måneden, prøv å lev etter budsjettet ditt og ikke bare sett retningslinjer.

-Dersom du har bitte litt til overs så ville jeg forsøke å opprette en bufferkonto som du setter inn mellom 50-200 kr i måneden på. Denne kan også brukes til å dekke medisinske kostnader eller dyrere "diverse ting" dersom ytterst nødvendig. 

-Jeg bor også nærme studiestedet mitt og bruker dermed ikke månedskort, sparer en god del på det. Dersom du skal ut eller gjøre noe spesielt kan du skaffe deg 24 timers billett :) 

Anonymkode: efacc...0f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
On 25.3.2018 at 1:36 PM, AnonymBruker said:

Nei, studenter burde kunne ha en billigere livsstil, men ha råd til å dra på kino en gang i måneden og ta seg et par øl annenhver uke. 

Anonymkode: 6e9fb...a00

Nei.

Anonymkode: 32f2b...531

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...