Gå til innhold

Student budsjett, holder dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er tannlege, prevensjon og celleprøve med i helse-posten? 

Skaffer du deg en sykkel trenger kanskje ikke månedskort. 

Innboforsikring? 

Anonymkode: dbb14...89b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er tannlege, prevensjon og celleprøve med i helse-posten? 

Skaffer du deg en sykkel trenger kanskje ikke månedskort. 

Innboforsikring? 

Anonymkode: dbb14...89b

Celleprøve er jo ikke nødvendig før man er 25, og ikke hvert år. Hvorfor har du spesifisert det?

Anonymkode: d98a1...25b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, abrasiveRefraction said:

Kringsjå har tbane. Går fort til UiO. Sogn har buss til HiOA eller hva faen de hete nå (meteoseksuelt city universitet? eller noe).

Spar pengene til bolig eller noe. Reising kanskje. 2500 får deg en ukes rwstplass på en strand i måneden. Tre kvelder drita på stuendtpub. 

Mye bedre å bruke pengene på noe moro enn på å bo. Ruterkort trenger du jonuansett så transport koster ikke mer.

Du må rett og slett bare lære deg å leve med at ikke alle har lyst til å bo så usentralt. Noen liked faktisk byen, og er villig til å betale ekstra for å bo der.

Anonymkode: cf3a2...795

Gjest Nina1975
Skrevet

Synes budsjettet ser bra ut. Legg til en tusenlapp ekstra i mat 1.mnd, siden du vil trenge litt basisvarer. Tror nok du vil trenge de 3000 kr til mat, spesielt siden du er vant med å bo hjemme. Tar litt tid å lære seg å finne de billigeste matvarene.  Husk å ha innboforsikring.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nina1975 skrev:

Synes budsjettet ser bra ut. Legg til en tusenlapp ekstra i mat 1.mnd, siden du vil trenge litt basisvarer. Tror nok du vil trenge de 3000 kr til mat, spesielt siden du er vant med å bo hjemme. Tar litt tid å lære seg å finne de billigeste matvarene.  Husk å ha innboforsikring.

Det går absolutt fint med mat til rundt 2000 i mnd, selv om man ikke har så mye erfaring så lenge man tenker over det og ikke bare kjøper alt man kommer over.

Noe som også er lurt er å sjekke om foreldrene sin forsikring også dekker innboforsikring på hybel. 

Anonymkode: d98a1...25b

Gjest Linaria
Skrevet

Budsjettet mitt for da jeg bodde i Oslo i fjor: 

Leie: 3300 (hybel på Sogn)
Mat og dagligvarer: 1800
Transport: 500
Abonnementer: 400
Kontaktlinser: 150

Og ellers gikk det jo litt penger på diverse, som fester, reise, bøker, klær, men svært lite på dette. Jeg har levd på studielån i nesten fem år, og reist til utlandet en gang i måneden. Har gått helt fint, selv om jeg av og til ikke forstår hvordan :P

Så ja, synes du kan bruke mindre på mat og dagligvare, med mindre du regner kafébesøk og alkohol som en del av den posten.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må rett og slett bare lære deg å leve med at ikke alle har lyst til å bo så usentralt. Noen liked faktisk byen, og er villig til å betale ekstra for å bo der.

Anonymkode: cf3a2...795

Jeg elsker byen men det suger å bo andre steder enn Nordre aker eller frogner. Sentralt er svindyrt og trashy.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ganske mye mer på mat, liker å ta meg råd til å spise lunsj på skolen en gang i blant og å kjøpe meg sushi en gang i uka hvis jeg vil det. Jeg hadde helt klart skaffet meg månedskort uansett. Skal man besøke venner, dra på jobb, dra på kino trenger man månedskort.

Skal du være med på noen fritidsaktiviteter eller noe sport eller treningssenter? I så fall må du sette av ekstra penger til det. 

Jeg synes også det er bedre å skaffe seg en deltidsjobb enn at du bruker sparepengene dine. Sett de på BSU 25k hvert år slik at du får skattefradraget i stedet. 

Anonymkode: 6e9fb...a00

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns også 3000kr var mye på mat. Spiser man hjemmelaget mat hver dag, kan man fint komme under det!

Har du tenkt noe over hvordan du skal få disse pengene? :) Studentlånet er på rundt 7000 i mnd, så om dette skal gå opp må du få deg en jobb vedsiden av. :) 

Om du er førsteårsstudent til året har jeg et tips: Se an foreleserne dine, og vent litt ut i semesteret med å kjøpe bøker. Det er mange bøker på pensumlisten som ikke blir brukt i undervisningen, og som du ikke trenger for å klare deg helt fint. Jeg har tapt litt penger på det nemlig, fordi jeg har kjøpt helt nye bøker som jeg aldri har rørt. 

Lykke til som student! :) 

Anonymkode: 473f8...b80

At bøkene ikke berøres direkte av foreleser, betyr ikke at du ikke har bruk for dem. Å studere er ikke det samme som å gå på skole, og det er ikke slik at du bare skal lese det som tas opp i forelesninger. Rådet ditt er umodent.

Anonymkode: 1d665...ec9

Skrevet

Stipendet er på ca. 9250 fordelt på de 12 månedene (øker vel med ca. 200-400 kr (per kalendermåned) neste studieår aka 2018/2019). Bøker koster forskjellige fra studier, noen betaler ca. 2500 per semester mens andre betaler opp mot 5000 per semester, dermed anbefales det å kjøpe brukt. 

En del utgiftsposter:

- Fadderuka: alkohol, temafester

- arrangementer og sosiale ting: vors, kino, samlinger i linjeforening, spise ute, idrettsarrangementer 

- Medlemskap/kontingent: treningssenter, studentorganisasjoner, "semesteravgift", linjeforening, streamingtjenester 

- kantine

- Skrivesaker

- reise hjem

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde på Bjerke studenthus når jeg gikk på oslomet.  Buss som går døgnet rundt og ca 3200 mnd. 

Anonymkode: 66276...41a

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, abc123detvardet skrev:

Stipendet er på ca. 9250 fordelt på de 12 månedene (øker vel med ca. 200-400 kr (per kalendermåned) neste studieår aka 2018/2019). Bøker koster forskjellige fra studier, noen betaler ca. 2500 per semester mens andre betaler opp mot 5000 per semester, dermed anbefales det å kjøpe brukt. 

En del utgiftsposter:

- Fadderuka: alkohol, temafester

- arrangementer og sosiale ting: vors, kino, samlinger i linjeforening, spise ute, idrettsarrangementer 

- Medlemskap/kontingent: treningssenter, studentorganisasjoner, "semesteravgift", linjeforening, streamingtjenester 

- kantine

- Skrivesaker

- reise hjem

Som student må man nok vurdere om man har råd til luksusvanet som spise ute, kantine, kino og mye alkohol.

Anonymkode: ef0cd...a3e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som student må man nok vurdere om man har råd til luksusvanet som spise ute, kantine, kino og mye alkohol.

Dette har man fint råd til hvis man jobber litt. Og som samfunn kan vi da virkelig ikke forvente at alle studenter skal sitte på en billig hybel og spise havregrøt og frosne grønnsaker og kanskje se på netflix med venner? Nei, studenter burde kunne ha en billigere livsstil, men ha råd til å dra på kino en gang i måneden og ta seg et par øl annenhver uke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har man fint råd til hvis man jobber litt. Og som samfunn kan vi da virkelig ikke forvente at alle studenter skal sitte på en billig hybel og spise havregrøt og frosne grønnsaker og kanskje se på netflix med venner? Nei, studenter burde kunne ha en billigere livsstil, men ha råd til å dra på kino en gang i måneden og ta seg et par øl annenhver uke. 

Ja, men da kan man ikke forvente at staten sponser det. Selv ikke alle i jobb har råd til å ta med barna på kino, også skal du det av fellesskapets midler? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Herre, jeg kan nesten ikke tro at det finnes mennesker som virkelig ønsker å sponse studenters kino og uteliv. Hva i alle dager er det som er galt med å ha en Netflix-kveld hjemme med venner? Og at gjerne noen tar med seg en flaske vin?

Det er ikke synd på studenter som ikke har råd til kino og uteliv. Og det å være student er ikke ensbetydende med å leve på havregrøt... og hva i alle dager er galt med frosne grønnsaker?!

Anonymkode: 0f7f7...a66

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener over 500.000 og spiser havregrøt hver dag jeg, hva er problemet?:vetikke: Hvorfor skal studenter ha "biff"?

• 2 uker senere...
Skrevet

1200 på annenpost i måneden synest jeg er mye, særlig siden du har satt over 3000 på mat. Har du f.eks. 800 på diverse så burde dette være rikelig da men. I tillegg til 500 kr på klær. Men dette velger du selv, er jo bedre å overbudsjettere for mye enn å budsjettere for lite. 

Dersom du er interessert i føre et strengt budsjett og se hvor mye som faktisk går til hva, så lag et excel-dokument og se hva du faktisk bruker en måned, så kan du justere budsjettet etter det neste gang. Dette synest jeg er gøy og interessant å gjøre, og da oppdager man faktisk hvor pengene går. Jeg oppdaget at det var veldig mye i forrige måned som gikk på annenpost. 

Jeg gikk over matposten min fra forrige måned. Jeg kjøper mye dyr mat (speltlomper med dyrt pålegg mellom annet), og denne måneden var det også en del alkohol inkludert i dagligvareposten. Brukte 2700 kr på en måned jeg ikke har prøvd å spare på matposten og nå i påsken har det jo blitt mye dyr godteri også. Har du mulighet til å handle dagligvarer på Coop Extra, så anbefaler jeg deg å bli Coop Medlem og handle konsekvent der. Da får du kjøpsbonus på alt du handler, og 11% på frukt og grønt om du bruker appen. Prisene ligger på samme nivå som Rema, altså er det ikke dyrere å handle på Coop Extra. I tillegg kan du benytte deg av medlemstilbud og kuponger. Har sluttet å handle på Rema og legger alt igjen på Coop, har spart meg opp en del penger på medlemskontoen allerede, og det kan være gode penger å ha i bakhand en gang man vil overføre de. 

Jeg oppdaget også en gang jeg førte opp utgiftene mine for en måned, at jeg la igjen alt for mye penger i kantinen. Etter det bestemte jeg meg for å endre vanene mine og alltid smøre med niste på skolen. Så laga jeg meg en regel om at jeg får lov til å handle mat i kantinen maks en gang i uken. Etter at endret vanene mine har jeg handlet mye mindre i kantinen, og jeg har ikke følt behovet for å kjøpe mat hver uke heller. Blir som regel en eller annen kaffi (til 10 kr). Drikker du mye kaffi, kjøp deg en kaffiavtale i starten av semesteret. I mars brukte jeg 140 kr i kantinen til sammen, det er veldig akseptabelt. Før brukte jeg kanskje 500-600 kr i måneden før jeg endret vanene mine, så det er penger å spare på gode vaner!

De månedlige utbetalingene fra høsten 2018 er forresten på 8119 kr og 21650 i starten av hvert semester. Så du trenger egentlig ikke å spe så mye på studielånet om du vil. Jeg synest nemlig ikke det høres lurt ut å starte studietiden med å spe på oppsparte penger, ettersom du sannsynligvis skal studere en stund, men dette gjør du som du vil. 

Ellers, når du blir student kan du skaffe deg studentabonnement på Spotify, det koster bare 49 kr i måneden og det eneste du trenger å gjøre er å laste opp bevis på betalt semesteravgift. Der sparer du 49 kr i måneden. 

AnonymBruker
Skrevet
On 24.3.2018 at 10:24 AM, AnonymBruker said:

Skal studere til høsten og prøver å være så forberedt som mulig, og har blant annet satt opp noen forslag til budsjett under studietiden. Bor hos foreldrene mine og har ingen erfaring med å kjøpe inn mat og betale leie, og er derfor usikker på hvor mye jeg kommer til å legge i det. Har søkt på studentbolig og prisen på leien blir fra 5500 til 6000. Her er det siste budsjettet jeg har satt opp, men ser for meg at det gjerne må endres noe på. 

En siste ting, regner med å bo i kort gangavstand fra skolen og legger derfor ikke mye inn i transport...

Mat & dagligvarer 3000
Leie 5500
Helse+ 150
Transport 100
Abonnement 400
Klær 500
Diverse 1200

SUM 10850

Noen som kan komme med innskudd? Gjerne om noen har erfaring med å bo som student i Oslo innen de siste årene.

Anonymkode: 539ff...31e

Kutt ned på mat.

Kutt ned på klær.

Hva slags abonnement er det? Livsnødvendig?

Øk på Transport. Du kommer jo til å reise rundt, uavhengig om du bor nære skolen eller ikke.

Jeg bor 15 min gåtur unna min skole, greit å ha busskort når du er close til å bli sen til en forelesning, da.

Anonymkode: 32f2b...531

AnonymBruker
Skrevet
På 24.3.2018 den 12.04, AnonymBruker skrev:

Jeg syns også 3000kr var mye på mat. Spiser man hjemmelaget mat hver dag, kan man fint komme under det!

Har du tenkt noe over hvordan du skal få disse pengene? :) Studentlånet er på rundt 7000 i mnd, så om dette skal gå opp må du få deg en jobb vedsiden av. :) 

Om du er førsteårsstudent til året har jeg et tips: Se an foreleserne dine, og vent litt ut i semesteret med å kjøpe bøker. Det er mange bøker på pensumlisten som ikke blir brukt i undervisningen, og som du ikke trenger for å klare deg helt fint. Jeg har tapt litt penger på det nemlig, fordi jeg har kjøpt helt nye bøker som jeg aldri har rørt. 

Lykke til som student! :) 

Anonymkode: 473f8...b80

3 000 mye på mat? Det krever at ts lever på billigprodukter med et smalt utvalg av mat. Å skulle hwndle for så lite krever også at hun er svært disiplinert når hun mathandlet. 

I tillegg skal hun vel ha toalettpapir, shampo og andre husholdningsprodukter? 

Helse til kr. 150 er også uhyrel lab

Vt, hun kommer ikke innenfor en legedør uten å betale kr. 257, minimum. 

Anonymkode: 9e9f5...172

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde skremmende likt budsjett som deg da jeg var student :) Det gikk helt fint men ble lite reiser. Det savnet jeg veldig. Hadde også lite nye klær. 

I ettertid så ser jeg at jeg kanskje burde bodd litt billigere. 

Det var helt nødvendig å jobbe ved siden av og i ferier. 

Anonymkode: e7598...099

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...