AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #1 Del Skrevet 24. mars 2018 Skal studere til høsten og prøver å være så forberedt som mulig, og har blant annet satt opp noen forslag til budsjett under studietiden. Bor hos foreldrene mine og har ingen erfaring med å kjøpe inn mat og betale leie, og er derfor usikker på hvor mye jeg kommer til å legge i det. Har søkt på studentbolig og prisen på leien blir fra 5500 til 6000. Her er det siste budsjettet jeg har satt opp, men ser for meg at det gjerne må endres noe på. En siste ting, regner med å bo i kort gangavstand fra skolen og legger derfor ikke mye inn i transport... Mat & dagligvarer 3000 Leie 5500 Helse+ 150 Transport 100 Abonnement 400 Klær 500 Diverse 1200 SUM 10850 Noen som kan komme med innskudd? Gjerne om noen har erfaring med å bo som student i Oslo innen de siste årene. Anonymkode: 539ff...31e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #2 Del Skrevet 24. mars 2018 Ingen? Anonymkode: 539ff...31e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2018_gjest Skrevet 24. mars 2018 #3 Del Skrevet 24. mars 2018 Hvis du får studentboligen du har søkt på. Er det inkludert strøm i husleien eller kommer det utenom? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #4 Del Skrevet 24. mars 2018 Akkurat nå, 2018_gjest skrev: Hvis du får studentboligen du har søkt på. Er det inkludert strøm i husleien eller kommer det utenom? Strøm og internett er inkludert i leien Anonymkode: 539ff...31e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 24. mars 2018 #5 Del Skrevet 24. mars 2018 Hva ligger i abonnement? Er det kun streamingtjenester og slikt, synes jeg det høres voldsomt ut med 400, jeg ville ihvertfall halvert den. Hvis det er for kun telefon, ville jeg vurdert et billigere abonnement. Og jeg vet ikke hvilken skole og hvilken by du skal bo i, men hvis det er en større by med ting som skjer litt rundt omkring, ville jeg vurdert månedskort på kollektivtransport. Det bruker ikke å koste så fryktelig mye med studentpris. Ellers synes jeg det ser fornuftig ut med 3000kr på mat - da har du råd til å spise ordentlig, og ikke spinke og spare på hver tur på butikken - og den friheten kan være grei å ha. Jeg vet ikke hva du tenker går under «diverse», men i utgangspunktet høres det ut som er skal være romslig nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #6 Del Skrevet 24. mars 2018 Du kan klare deg veldig bra med langt mindre på mat. Jeg jobber fulltid, og bruker 2000,- i måneden på mat og vaskeprodukter. Hva er det du har plassert inn i "diverse"-kategorien? Du må også huske på kostnaden til bøker. Bøker kan fort koste en god del. Anonymkode: 0f7f7...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 24. mars 2018 #7 Del Skrevet 24. mars 2018 Du får hybel på sogn til 3500. Eller kringsjå. Da slipper du å jobbe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #8 Del Skrevet 24. mars 2018 Jeg syns også 3000kr var mye på mat. Spiser man hjemmelaget mat hver dag, kan man fint komme under det! Har du tenkt noe over hvordan du skal få disse pengene? Studentlånet er på rundt 7000 i mnd, så om dette skal gå opp må du få deg en jobb vedsiden av. Om du er førsteårsstudent til året har jeg et tips: Se an foreleserne dine, og vent litt ut i semesteret med å kjøpe bøker. Det er mange bøker på pensumlisten som ikke blir brukt i undervisningen, og som du ikke trenger for å klare deg helt fint. Jeg har tapt litt penger på det nemlig, fordi jeg har kjøpt helt nye bøker som jeg aldri har rørt. Lykke til som student! Anonymkode: 473f8...b80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aell Skrevet 24. mars 2018 #9 Del Skrevet 24. mars 2018 Synes det var litt mye på mat, og ville skaffet meg et månedskort på buss/trikk etc. Da det ikke kun er til og fra skolen du har tenkt deg, sannsynligvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #10 Del Skrevet 24. mars 2018 Jeg bruker selv ca 11.000 i måneden med samme i leie som deg, så jeg synes det høres greit ut. Jeg har dog litt helseproblemer så jeg bruker en del på medisiner o.l i måneden. Nå har jeg bil da, så da bruker jeg fort en tusenlapp ekstra. Trenger heldigvis ikke mer enn tre vakter på en måned for å få det til å gå opp. Anonymkode: 5efaf...f91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 24. mars 2018 #11 Del Skrevet 24. mars 2018 100 kr på transport? Bor du så nært studiestedet at du ikke trenger månedskort? Hvis ikke, så er 100kr i måneden på transport alt for lite 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #12 Del Skrevet 24. mars 2018 18 minutter siden, Solsmil skrev: Hva ligger i abonnement? Er det kun streamingtjenester og slikt, synes jeg det høres voldsomt ut med 400, jeg ville ihvertfall halvert den. Hvis det er for kun telefon, ville jeg vurdert et billigere abonnement. Og jeg vet ikke hvilken skole og hvilken by du skal bo i, men hvis det er en større by med ting som skjer litt rundt omkring, ville jeg vurdert månedskort på kollektivtransport. Det bruker ikke å koste så fryktelig mye med studentpris. Ellers synes jeg det ser fornuftig ut med 3000kr på mat - da har du råd til å spise ordentlig, og ikke spinke og spare på hver tur på butikken - og den friheten kan være grei å ha. Jeg vet ikke hva du tenker går under «diverse», men i utgangspunktet høres det ut som er skal være romslig nok. Abonnement regner jeg som mobil, musikk og film, og gir meg selv noe spillerom der, ettersom det endrer seg fra måned til måned. Skal altså studere i oslo, OsloMet for å være eksakt, og håper på å få leilighet som ligger på 10 mins gangavstand, og regner derfor ikke med å trenge månedskort hver måned. Jeg regner ikke med å bruke 3000 på mat og den slags, men gir meg selv en del rom i begynnelsen, før jeg finner ut av hvor det blir mest gunstig å handle den slags. Diverse er alt som ikke er av det mest nødvendige, altså om jeg skal på kino, kjøpe noe som ikke er livsviktig på en måte. Anonymkode: 539ff...31e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #13 Del Skrevet 24. mars 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan klare deg veldig bra med langt mindre på mat. Jeg jobber fulltid, og bruker 2000,- i måneden på mat og vaskeprodukter. Hva er det du har plassert inn i "diverse"-kategorien? Du må også huske på kostnaden til bøker. Bøker kan fort koste en god del. Anonymkode: 0f7f7...a66 Bøker og den slags kommer utenom dette budsjettet, og når det kommer til mat så regner jeg med å kunne dra det under 2000 etter en liten stund Anonymkode: 539ff...31e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #14 Del Skrevet 24. mars 2018 22 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Du får hybel på sogn til 3500. Eller kringsjå. Da slipper du å jobbe. Trenger i utgangspunktet ikke å jobbe, har spart opp en god sum allerede og vil heller bo nærmere studiestedet enn sogn og kringsjå, selv om de nye leilighetene ser svært fristende ut Anonymkode: 539ff...31e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #15 Del Skrevet 24. mars 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns også 3000kr var mye på mat. Spiser man hjemmelaget mat hver dag, kan man fint komme under det! Har du tenkt noe over hvordan du skal få disse pengene? Studentlånet er på rundt 7000 i mnd, så om dette skal gå opp må du få deg en jobb vedsiden av. Om du er førsteårsstudent til året har jeg et tips: Se an foreleserne dine, og vent litt ut i semesteret med å kjøpe bøker. Det er mange bøker på pensumlisten som ikke blir brukt i undervisningen, og som du ikke trenger for å klare deg helt fint. Jeg har tapt litt penger på det nemlig, fordi jeg har kjøpt helt nye bøker som jeg aldri har rørt. Lykke til som student! Anonymkode: 473f8...b80 Jeg holder på å spare opp penger, slik at jeg til nød kan bruke opp til 12-13k i måneden og har et "kriselager" på ca. 25k utenom Tusen takk for tips når det gjelder bøker! Har sett en del på pensumlistene og slikt, de er litt skremmende, mildt sagt. Skal prøve å kjøpe de fleste bøkene brukt, håper jeg, eller så kan jeg sikkert låne noe på biblioteker osv. Tusen takk Anonymkode: 539ff...31e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #16 Del Skrevet 24. mars 2018 Det er lang kø på studentboligene til SiO, som jeg regner med er hvor du har søkt hybel. Det er derfor lite sannsynlig at du får hybel på et av de sentrumsnære hybelhusene, men må bo på f.eks. Kringsjå før du søker intern overflytting til sentrum. På grunn av dette OG for ha et sosialt liv bør du budsjettere med månedskort. Anonymkode: e5991...945 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 24. mars 2018 #17 Del Skrevet 24. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Trenger i utgangspunktet ikke å jobbe, har spart opp en god sum allerede og vil heller bo nærmere studiestedet enn sogn og kringsjå, selv om de nye leilighetene ser svært fristende ut Anonymkode: 539ff...31e Kringsjå har tbane. Går fort til UiO. Sogn har buss til HiOA eller hva faen de hete nå (meteoseksuelt city universitet? eller noe). Spar pengene til bolig eller noe. Reising kanskje. 2500 får deg en ukes rwstplass på en strand i måneden. Tre kvelder drita på stuendtpub. Mye bedre å bruke pengene på noe moro enn på å bo. Ruterkort trenger du jonuansett så transport koster ikke mer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 24. mars 2018 #18 Del Skrevet 24. mars 2018 Transport til 100 er helt urealistisk. Månedskort koster vel 500? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #19 Del Skrevet 24. mars 2018 Hvor er budsjettpost for mobilabo og innboforsikring? Anonymkode: c771a...3bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nediugennivK Skrevet 24. mars 2018 #20 Del Skrevet 24. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor er budsjettpost for mobilabo og innboforsikring? Anonymkode: c771a...3bb Abonnement og diverse...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå