AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #1 Del Skrevet 24. mars 2018 Vi må sette opp en hekk mot naboen, og den må være tett hele året. Er Tuja vårt eneste alternativ? Anonymkode: 9293e...71a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #2 Del Skrevet 24. mars 2018 Neida. Du kan bruke barlind, vintergrønn liguster (finnes både vintergrønn og løvfellende), bøk, buksbom, gran m.m. Be om hjelp på et skikkelig hagesenter (ikke Plantasjen), så får du hjelp til å finne noe som passer dine behov. Det er viktig å finne en hekk som både passer på plassen den skal stå, og som ikke krever mer stell enn du har lyst eller mulighet til å gi den. Anonymkode: e868b...a93 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #3 Del Skrevet 24. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Neida. Du kan bruke barlind, vintergrønn liguster (finnes både vintergrønn og løvfellende), bøk, buksbom, gran m.m. Be om hjelp på et skikkelig hagesenter (ikke Plantasjen), så får du hjelp til å finne noe som passer dine behov. Det er viktig å finne en hekk som både passer på plassen den skal stå, og som ikke krever mer stell enn du har lyst eller mulighet til å gi den. Anonymkode: e868b...a93 PS: Barlind er min favoritt. Anonymkode: e868b...a93 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HanenIFlokken Skrevet 24. mars 2018 #4 Del Skrevet 24. mars 2018 Skal du ha Tuja så gå i det minste for den som heter Tuja Smaragd. Den vokser saktere og er finere enn Tuja brabant. Enig med de over her at barlind og buksbom er fine hekker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #5 Del Skrevet 24. mars 2018 Vi har plantet bambus. Kommer i ulike høyder og her på vestlandet er den grønn og tett hele året. Samtidig virker den lysere og luftigere enn tuja Anonymkode: 48fe1...02c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #6 Del Skrevet 24. mars 2018 1 time siden, HanenIFlokken skrev: Skal du ha Tuja så gå i det minste for den som heter Tuja Smaragd. Den vokser saktere og er finere enn Tuja brabant. Enig med de over her at barlind og buksbom er fine hekker Enig i dette. Smaragd er tettere og smalere enn Brabant. Dyrere også, men om TS først kryper til korset og velger tuja bør hun i alle fall kjøpe tuja av god kvalitet, og for guds skyld ikke de pistrete masseavlede plantene man nesten får kastet etter seg på hagesentre i perioder. Uansett type og pris krever tuja også godt stell om den skal bli bra. Det er ofte det som er problemet med de styggeste tujahekkene man ser rundt omkring, de har blitt kjøpt billig på salg, plantet og deretter stort sett blitt glemt. En tujahekk (også Brabant) kan bli tett, frodig og grønn og flott om den bare får nok og riktig stell. Anonymkode: e868b...a93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #7 Del Skrevet 24. mars 2018 4 hours ago, HanenIFlokken said: Skal du ha Tuja så gå i det minste for den som heter Tuja Smaragd. Den vokser saktere og er finere enn Tuja brabant. Enig med de over her at barlind og buksbom er fine hekker Det er forskjell på tuja og tuja, som HanenIFlokken skriver. 'Brabant' er kjedelig (men grei nok den og), mens andre tujaer kan være flotte, om det er rett tuja på rett sted. Tuja, barlind og buksbom er alle svært giftige, det kan det være greit å ha klart for seg. Barlind er min favoritt. Anonymkode: 4169a...f60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #8 Del Skrevet 24. mars 2018 Unngå gran uansett hva du velger. Har aldri sett en fin granhekk enda, og det er en god grunn til det. Gran gjør seg best som trær. Naboen min har en nydelig og kjempehøy gran som jeg nyter synet av titt og ofte. Anonymkode: e0830...1e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 24. mars 2018 #9 Del Skrevet 24. mars 2018 Min far var heller ikke så glad i tuja. Han pleide å si at perfekt avstand mellom tuja'ne i en hekk er 30 km 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #10 Del Skrevet 24. mars 2018 1 minutt siden, stan skrev: Min far var heller ikke så glad i tuja. Han pleide å si at perfekt avstand mellom tuja'ne i en hekk er 30 km enig med din kloke far og har heldigvis ikke en eneste tuja-nabo så langt øyet rekker. Anonymkode: e0830...1e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #11 Del Skrevet 24. mars 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unngå gran uansett hva du velger. Har aldri sett en fin granhekk enda, og det er en god grunn til det. Gran gjør seg best som trær. Naboen min har en nydelig og kjempehøy gran som jeg nyter synet av titt og ofte. Anonymkode: e0830...1e1 Granhekker kan være kjempeflotte de, men de krever visstnok nitidig innsats hvert eneste år i hele sin levetid for å ikke bli ødelagt. Ikke noe for skippertaksmennesker som meg, med andre ord. Anonymkode: e868b...a93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 24. mars 2018 #12 Del Skrevet 24. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Granhekker kan være kjempeflotte de, men de krever visstnok nitidig innsats hvert eneste år i hele sin levetid for å ikke bli ødelagt. Ikke noe for skippertaksmennesker som meg, med andre ord. Anonymkode: e868b...a93 Herregud, jeg har ennå mareritt om granhekken til naboen til mine besteforeldre. Var full av spindelvev og edderkopper. Leter etter alternativer til tuja jeg også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #13 Del Skrevet 25. mars 2018 9 timer siden, Trolltunge skrev: Herregud, jeg har ennå mareritt om granhekken til naboen til mine besteforeldre. Var full av spindelvev og edderkopper. Leter etter alternativer til tuja jeg også. Sånn? (Unnskyld! Kunne bare ikke dy meg, siden jeg la så godt merke til det bildet i går kveld når jeg googlet granhekker ...) Anonymkode: e868b...a93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 25. mars 2018 #14 Del Skrevet 25. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn? (Unnskyld! Kunne bare ikke dy meg, siden jeg la så godt merke til det bildet i går kveld når jeg googlet granhekker ...) Anonymkode: e868b...a93 Huff! På det bildet ser det ut som det nettopp har regnet og blåst, og selve edderkopper er gått i skjul. Jeg husker best hvordan edderkoppene hang på rekke og rad i hvert sitt nett. Nærmest geometrisk perfekt bortover. Nesten vakkert, men likevel forferdelig grusomt for oss med edderkoppskrekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #15 Del Skrevet 25. mars 2018 Kan man plante hekk i potter eller noe? Her vi bor er det bare platting, og den ender ut mot en hovedvei, hva kan en ha der? Anonymkode: ff206...361 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #16 Del Skrevet 25. mars 2018 Hva med bøkehekk? Den bli høy og tett + den tåler en støyt. Har den selv og er meget godt fornøyd. Anonymkode: 8237e...e79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #17 Del Skrevet 25. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan man plante hekk i potter eller noe? Her vi bor er det bare platting, og den ender ut mot en hovedvei, hva kan en ha der? Anonymkode: ff206...361 Det er nok grenser for hvor høy du får den, men det er fullt mulig å plante hekk i litt store plantekasser langs kanten på plattingen. Her er det en artikkel om modulkasser, og selv om de ikke planter hekk i artikkelen omtales det som en mulighet. Eller du kan velge noe á la dette og plante klatreplanter, det skjermer også. Anonymkode: e868b...a93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #18 Del Skrevet 25. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok grenser for hvor høy du får den, men det er fullt mulig å plante hekk i litt store plantekasser langs kanten på plattingen. Her er det en artikkel om modulkasser, og selv om de ikke planter hekk i artikkelen omtales det som en mulighet. Eller du kan velge noe á la dette og plante klatreplanter, det skjermer også. Anonymkode: e868b...a93 Tusen takk for svar, er ca 7-8 meter åpning jeg vil fylle, dettr kan bli perfekt, men kanskje litt dyrt. Håper hagesenteret her har noe lignende litt rimeligere Anonymkode: ff206...361 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #19 Del Skrevet 25. mars 2018 Bøkehekker blir ganske tette selv om de ikke er vintergrønne. Andre type løsninger kan være vintergrønne klatrere som Eføy på gridd, eller gjerde. Anonymkode: e177c...0cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 25. mars 2018 #20 Del Skrevet 25. mars 2018 Jeg er fornøyd med agnbøk. Ville ha en hekk som ikke blir for dyp/kraftig, og den bevarer bladene (blir bare brune på høsten) hele vinteren til de nye bladene kommer på våren igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå