Gå til innhold

Hvordan formatere ekstern harddisk uten å slette bilder?

Gjest earlgrey

Anbefalte innlegg

Gjest earlgrey

Jeg har en ekstern harddisk med masse bilder som plutselig må formateres når jeg setter den inn i USB. Hvis jeg trykker på "formater" får jeg beskjed om at all data blir slettet på harddisken, noe som er kjedelig fordi det er 4 år med bilder på den! Er det noen som vet hvordan jeg kan få denne til å virke uten å slette bilder? Jeg er veldig dårlig med teknologi så må ha det inn med teskje :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du også! Det samme skjedde meg i går. Har mac med det nyeste operativsystemet, nettopp oppgradert. Håper det er en feil i OS, og at jeg ikke må formattere, men sånn flaks har jeg sikkert ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Jeg bruker windows og det er en stund siden jeg fikk denne feilmeldingen så tror ikke vi har samme problem :ac: Håper noen har en løsning som ordner opp for deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke formater den! Da blir den helt blank!

Vanskelig å "diagnosere" dette basert på en vag feilmelding, men det finnes firmaer som driver med datagjenoppretting. Noen av dem tilbyr gratis evaluering, dvs at du får et prisoverslag og en vurdering på om gjenoppretting vil lykkes.

Er den helt utilgjengelige slik det er nå, eller går det an å "åpne" den? Er mappene og filstrukturen synlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey
Akkurat nå, Lord Friendzone skrev:

Ikke formater den! Da blir den helt blank!

Vanskelig å "diagnosere" dette basert på en vag feilmelding, men det finnes firmaer som driver med datagjenoppretting. Noen av dem tilbyr gratis evaluering, dvs at du får et prisoverslag og en vurdering på om gjenoppretting vil lykkes.

Er den helt utilgjengelige slik det er nå, eller går det an å "åpne" den? Er mappene og filstrukturen synlig?

Er kun disken som er tilgjengelig, får ikke noen andre alternativer enn å formatere den :( vet du om det er noen måte å gjøre dette hjemmefra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha søkt profesjonell hjelp eller hørt med datakyndige i din omgangskrets. Ikke prøv å rette opp noe på egen hånd! Enkelte programmer, som Checkdisk, kan gjøre dataene ugjenopprettelige. Reconsult tilbyr gratis analyse:

http://www.reconsult.no/dataredning/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Lord Friendzone skrev:

Jeg ville ha søkt profesjonell hjelp eller hørt med datakyndige i din omgangskrets. Ikke prøv å rette opp noe på egen hånd! Enkelte programmer, som Checkdisk, kan gjøre dataene ugjenopprettelige. Reconsult tilbyr gratis analyse:

http://www.reconsult.no/dataredning/

De viktige filene mine ligger i skyen, så jeg taper ikke noe jeg ikke kan leve uten om jeg kjører Checkdisk, jeg får bare masse ekstraarbeid med å laste det ned igjen til ekstern harddisk. Bruker den som ekstra-ekstra sikkerhet. Spørsmålet er, kan disken tas i bruk igjen etter Checkdisk, eller bør den uansett kasseres?  

Endret av Amawhatsnot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av Checkdisk anbefaler jeg uansett ikke. Hvis harddisken er fysisk intakt, og det bare har oppstått noe feil med filstrukturen så kan en formatering løse problemet. For din del kan det være et alternativ. Det er verre for TS, som da vil miste fire år med bilder...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned Stellar Phoenix data recovery. Den hentet ut filer fra 2 ødelagte harddisker jeg hadde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Troll! skrev:

Last ned Stellar Phoenix data recovery. Den hentet ut filer fra 2 ødelagte harddisker jeg hadde.

Problemet mitt er at jeg får en feilmelding om at disken er "not readable by this computer". Så da får jo Stellar Phoenix ikke tilgang til filene, regner jeg med 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Amawhatsnot skrev:

Problemet mitt er at jeg får en feilmelding om at disken er "not readable by this computer". Så da får jo Stellar Phoenix ikke tilgang til filene, regner jeg med 😭

Det er der stellar phoenix gjør en god jobb, den leser det windows ikke klarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Troll! skrev:

Det er der stellar phoenix gjør en god jobb, den leser det windows ikke klarer

Har Mac, men regner med det er det samme der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Amawhatsnot skrev:

Har Mac, men regner med det er det samme der :)

Bare å lete etter en mac versjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Amawhatsnot skrev:

Har du (og @earlgrey) forsøkt å lese filene med en annen maskin, da? Da får dere i alle fall dobbeltsjekket at feilen ligger på den eksterne harddisken, og ikke på selve PCen. 

Anonymkode: 826b5...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du (og @earlgrey) forsøkt å lese filene med en annen maskin, da? Da får dere i alle fall dobbeltsjekket at feilen ligger på den eksterne harddisken, og ikke på selve PCen. 

Anonymkode: 826b5...5d3

Nei, ikke ennå, har tenkt på det. 

Endret av Amawhatsnot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...