Gå til innhold

Husarrest - avstemning

Har du eller vil du ta i bruk husarrest som en straffereaksjon mot ditt barn?  

22 stemmer

1. 1. Har du eller vil du ta i bruk husarrest som en straffereaksjon mot ditt barn?

• Ja
      13
    • Nei
      24
    • Kanskje
      5

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det egentlig med husarrest? Jeg trodde (og håpet) at det var utgått på dato. Men jeg ser at flere av mitt barns venner får husarrest, og de får det for mindre "forseelser" som jeg personlig ville ha taklet på en helt annen måte.

Husarrest er vel egentlig en utvidet form at time-out, og jeg ser jo at dette er veldig in i tiden. Er husarrest også in?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri gitt mine barn husarrest.

Har gitt guttungen spilleforbud på data/playstation i en uke, og jeg kan love at det svei mere enn at jeg skulle gitt han husarrest.

Skrevet

Det må da finnes bedre reaksjonsmåter enn husarrest i en tid der barn er for mye inne og for lite i aktivitet.

Skrevet

Ja, jeg har gitt mine barn husarrest, og jeg ville ha gjort det igjen.

Skrevet
Det må da finnes bedre reaksjonsmåter enn husarrest i en tid der barn er for mye inne og for lite i aktivitet.

:Nikke: :enig_animasjon: :enig_animasjon:

Skrevet

:Nikke:

Skrevet
Ja' date=' jeg har gitt mine barn husarrest, og jeg ville ha gjort det igjen.[/quote']

Kan jo ikke beskylde deg for å være gammeldags, all den tid du gjorde det i gamle dager :ler:

Men om pjokken sitter dagen lang inne forran pc og tv er vel neppe den beste straff å nekte han å gå ut?

Skrevet

Nei, jeg har aldri gitt ungene husarrest, hvis det har vært noe så har jeg straffet dem på andre måter, bl.a. stoppet utbetaling av ukelønn osv.

Skrevet

Jeg har gitt datteren min "romarrest" en gang. Det var på en lørdag og hun fikk hverken godteri eller komme ned i stua. Dette var etter gjentatte advasler og hun var nesten 7 år på det tidspunktet.

Det verste med straffen ifølge henne selv, var at hun ikke fikk lørdagsgodt. Hun har TV og video på rommet og fikk lov til å se og bruke dette.

Skrevet

Åneidu, "pjokken" måtte nok klare seg uten både tv og pc om jeg fikk rå....husarrest er på cella med vann og brød :ler:

har forresten hørt femten år i ettertid at husarrest nok kanskje ikke var det dummeste :sjarmor:

Gjest Madam Felle
Skrevet

jo, for da får han ikke leke sammen med vennene, han får heller ikke spille pc eller andre spill. Så selvfølgelig er det en straff, men den fungerer ikke på alle.

Skrevet

jo, for da får han ikke leke sammen med vennene, han får heller ikke spille pc eller andre spill. Så selvfølgelig er det en straff, men den fungerer ikke på alle.

Sånn hadde jeg det, og det funke bra. Ikke ofte, men når det var noe ekstra ille jeg hadde gjort. De var ikke spesielt sure på meg eller noe sånt så lenge den varte, men det svei å måtte gå rett hjem fra skolen uten å være sammen med andre og slikt.

Skrevet

Husarrest funker på enkelte barn, og bare på det ene av mine. Jeg har brukt det, og har hatt det, og jeg var et barn som elsket å være ute så det svei skikkelig. Husker jeg fikk en hel uke en gang jeg hadde hoppet ut av vinduet midt på natten og dratt på telt tur samen med en haug med gutter........ og ikke hadde vett til å komme tilbake før det ble lyst........ Jeg gjorde det aldri igjen..... :ler:

Poenget med straff er å ta fra barnet goder som svir. Jeg har fjernet ledninger fra pc`en eller tv`en, inndratt game boy, nektet lørdagsgodt (som er rene torturen for yngstemann) nektet å gå ut når noen ringte på......

Og hvis mine har husarrest er tv og alt annet elektonisk forbudt.

Skrevet

Jeg synes ikke at husarrest er en god løsning...

Skrevet
Hva er en god løsning da?

Skal ikke si at det ikke fungerer med husarrest, men tror ikke det er løsningen her hos oss. Min sønn er hjemmekjær og trives godt hjemme.

Inndragning av lommepenger har fungert bra! Men nå er det jo sånn at barn er forskjellige og da må man finne den løsningen som passer best for hver enkelt.

Det som er viktigst er jo å finne en løsning som fungerer :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja hva er en god løsning? Fortell meg det dere selvgode.

Greit med en 2 åring,4 åring. Hva gjør du da de er 10,12,14,16?

kom ikke å forell meg at dere prater og forklarer.

Skrevet
Ja hva er en god løsning? Fortell meg det dere selvgode.

Greit med en 2 åring,4 åring. Hva gjør du da de er 10,12,14,16?

kom ikke å forell meg at dere prater og forklarer.

Jeg føler meg ikke så selvgod, men...

Når de er 10, 12, 14 og 16 burde det funke med å ta bort goder som f.eks mobil, spillmuligheter, ukepenger etc - eller?

Men, så er det vel også sånn når det gjelder løsning at det ikke funker på alle... det som er bra for den ene kan være helt på jordet for andre...

Jeg har en 16-åring som sikkert hadde blitt glad hvis han hadde fått husarrest - han liker ikke å være ute.

Og han bryr seg ikke om straff i det hele tatt, han... ikke synlig ihvertfall. Jeg har begynt i det siste å ta fra han spillemuligheten på rommet hvis ikke lekser er gjort, og jeg hadde trodd at det ville få han til å gjøre leksene, men... neida... nå er det vinterferie og jeg har sagt at dersom han har fler lekser igjen på ukeplanen sin nå så blir det ikke noe spilling hele ferien - og jeg tror fortsatt at han ikke har gjort leksene når han kommer hjem fra skolen i dag... det hjelper ikke med straff for han. Og han vet at det ikke er tomme trusler heller...

• 16 år senere...
Skrevet

Fyfader. Omsorgssvikt i 2005! Lurer på hvordan det går med disse "barna" nå den dag i dag? 

Anonymkode: c3c1f...918

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...