Gå til innhold

Religiøse styreverv!!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

care, når en diskuterer en sak så hender det at noen har forskjellige meninger.

Det kan hende at du og jeg har det i denne saken. Hvis jeg kommer med et motargument, så betyr det ikke at jeg ikke forstår ditt standpunkt eller langt mindre at jeg ikke vil forstå! Er ikke det litt av meningen med en diskusjon - å forsøke å utvide sin egen horisont (i tillegg til å få andre til å forstå at MIN mening selvfølgelig er den rette som mange tydeligvis mener... :) )?

En digresjon: Jeg er ikke så glad i når andre forteller meg eller andre at vi må skjerpe oss. Smiletegnene kan oppfattes som å bli ledd av, selv om de ikke er ment slik.

Ellers er det litt på sidelinjen å bli kalt en skap-KrFer. Hensikten min var å diskutere prinsipp, ikke å gå inn på et spesielt parti. Beklager hvis det ble oppfattet slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok gjest - hvem nå enn du er!! Selvsagt bygger en diskusjon på forskjellige syn, hadde ikke dette vært tilfelle i denne saken hadde vi neppe trengt å si noe mer. Faller ikke dette på sin egen urimmelighet.

Argumenten deres er gode de, men nå er det slik at jeg har mine meninger om denne saken og begrunner dem ut fra mitt ståsted. Så kommer det mange motargumenter - hurra. Men jeg må da for guds skyld få holde på mitt stå sted som forstatt er: religion må ikke blandes med politikk. Punktum.

Så til digrsjonen din, jeg sa skjerp deg til den viking som drar med usannheter om at jeg ler av mine debattanter. Ikke vær så hårsår da.....

Elsker å dra smilefjes, selv om noen tar seg nære av de....tenkt på det.... :sur::ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ups, gjesten var meg...

Bidrar nå til å dra denne tråden enda litt lengre ut over tema...

Selvfølgelig skal du få beholde dine synspunkter. Poenget mitt var vel heller at du forteller meg at jeg ikke vil forstå ditt synspunkt, noe som for meg blir et litt rart argument i debatten - det er faktisk en mulighet for at vi er enige.

Jeg var i utgangspunktet bare ute etter å nyansere debatten og å forsøke å peke på noen punkter som kanskje kunne være litt uklare.

Sånn. Tilbake til politikk og religion.

Si at du er human-etiker. Du stemmer da kanskje Arbeiderpartiet som ønsker å dele på godene, eller SV av en annen grunn som stemmer overens med dine overbevisninger.

Si at jeg er kristen. Jeg stemmer kanskje KrF som fronter ulike verdier som passer med mine overbevisninger, som i likhet med human-etikerens er motivert ut i fra noe. Men jeg kan også stemme Senterpartiet, fordi de er mot EU og jeg mener at EU er det samme som Dyret i Bibelens Johannes Åpenbaring. Nå er ikke det min overbevisning, men poenget er at vi handler ut i fra en eller annen motivasjon.

Jeg trenger litt hjelp til å skille mellom motivasjon bunnet i ideologi (som alle partier har som sine grunntanker) og religion, som i politikken fronter sin ideologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coda, du må selvfølgelig stemme på hva du vil. Din motivasjon for å stemmer kan ingen ta fra deg. Men å danne et politisk parti på grunnlag av et kristen livssyn er noe annet.

Nå vil jeg være uenig med deg at KRF først og fremst er dannet på bakgrunn av ideologi. Det er dannet på bakgrunn av sitt religiøse syn. Jeg

sidestiller ikke ideologi og religion. Ideologi,

ideen og tanken bak, hvordan vi vil ha vårt samfunn. Så vil sikkert du si; ja slik er det med kristendommen også. Men da tenker jeg. Kristendommen og islam er basert på myter og overtro, i motsetning til andre ideologier som setter bort tro og baserer seg på viten.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror at "Med smerte skal du føde ditt barn" er et av de ti bud, så tror jeg snarest må ta deg et lite lynkurs før du diskuterer kristendom....

Leo

Hvor er det jeg henviser til de ti bud? Jeg snakker om det ALLER FØRSTE BUD, etter at Eva hadde lurt Adam..... da fikk hun beskjed..."din lyst skal stå til din mann, og han skal råde over deg, og med smerte skal du føde ditt barn.....

Om jeg kan min bibelhistorie... tydeligvis er jeg mer bevandret inn i moselovene enn visse andre her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du HELT RETT i, Waco! Beklager at jeg misforsto deg! Du tar imidlerid FEIL hvis du tror et keisersnitt er smertefritt!!! :lol: Dette er uansett en digresjon, som ikke har noe med diskusjonen å gjøre....

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...