Gå til innhold

Hvorfor fokuseres det ikke på å få flere kvinner inn i håndtverkerbransjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg skriver ikke dette for å provosere, eller for å angripe feministene. Jeg spør, fordi jeg er oppriktig interessert i hvorfor det er slik.

Kvinner og karriere er et av de viktigste temaene i dagens likestillingskamp, og da spesielt kvinner i ledende stillinger, kvinner i styrer, og det begrenser seg veldig til finansbransjen og de store konsernene. For meg virker det som at kvinnekampen i stor grad om å få kvinner inn der det er store penger, makt og høye lønninger.

Samtidig er det etterspørsel etter gode håndtverkere; snekkere, rørleggere, elektrikere etc. Dette er et EKSTREMT mannsdominert miljø. Uten å ha noe dokumentasjon foran meg, velger jeg å påstå at disse bransjene er mye mer mannsdominerte enn de nevnte bransjene som får kritikk for å ha for få kvinner.

Hvorfor er det slik? Hvorfor er ikke dette et tema i likestillingskampen? Ville det ikke vært bra med kvinner i disse jobbene?

Håper det går an å ha en anstendig debatt uten at man angriper hverandre for å ha vikarierende motiver, for det har jeg ikke. Jeg støtter likestillingskampen, og synes det er på sin plass med flere kvinner i de store selskapene og i lederstillinger, men savner som sagt mer fokus på kvinner i disse andre bransjene.

Noen tanker om dette?

Anonymkode: c7980...32c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det korte svaret på spm ditt er: Fordi at det kun er likestilling hvis det er "behagelig" for kvinnene. 

Anonymkode: 83b81...546

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det har vært fokus på det lenge, men fokuset ligger jo på de unge som skal velge VGS. I offentligheten snakkes det kanskje mest om yrkesfag generelt.

Anonymkode: 7e201...990

• Liker 8
Skrevet (endret)

Det var mye fokus på å få kvinner til å bli sveisere, tømrere, rørleggere,murere, bilmekanikere elektrikere osv, da min generasjon skulle velge videregående utdanning på slutten av 80-tallet.og tidlig nittitall.

Det er altså bare du som ikke har sjekket godt nok.

Endret av absinthia
  • Liker 9
Skrevet

Jeg kunne egentlig godt ha tenkt meg å jobbe som møbeltapetserer eller møbbelsnekker - men har 5 tommelfingre når det kommer til slikt så det ble aldri aktuelt.. 🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her i området er det en del fokus på å få kvinner til å søke sånne type utdanninger, men det er fortsatt sånn at kvinner velger enten høyere utdanning eller typiske omsorgsyrker. Det er vel av de samme grunnene som at menn ikke velger disse yrkene. Jeg tror det har blitt litt bedre de siste årene, men det er jo ikke fristende å begynne som eneste jente i en klasse på 15 stykker når en er 16 år gammel. Samme gjelder gutter som velger f.eks helsefag. Som jente tror jeg du virkelig må brenne for faget ditt hvis du skal holde ut med alle gutta, både på skole og arbeidsplass. Det kan være tøft, og det hjelper ikke akkurat med alle fordommene og småekle kommentarene du får fra de godt voksne karene i bedriften heller. Ungdom følger flokken, og når flokken velger helsefag er det tøft å være den ene som velger noe annet. Men mitt inntrykk er at de prøver å rekruttere flere jenter til håndverksfag. Det er bare ikke så lett

Anonymkode: 44b37...7a0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, absinthia skrev:

Det var mye fokus på å få kvinner til å bli sveisere, tømrere, rørleggere,murere, bilmekanikere elektrikere osv, da min generasjon skulle velge videregående utdanning på slutten av 80-tallet.og tidlig nittitall.

Det er altså bare du som ikke har sjekket godt nok.

Det er jo bra det, men fortsatt hører man jo lite om dette i det offentlige. Så må man kanskje også spørre om metodene som brukes er gode nok, for fortsatt er det svært få kvinner i disse bransjene, så de har jo ikke lyktes med sine kampanjer.

Jeg tror dette må bli en offentlig kamp, ikke bare i klasserommene uten mediedekning.

• Liker 1
Skrevet

Burde kanskje legge til at jeg kom inn på " plate og sveis" men valgte landbruksutdanning, som man måtte søke på utenom fellesinntak..

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bra det, men fortsatt hører man jo lite om dette i det offentlige. Så må man kanskje også spørre om metodene som brukes er gode nok, for fortsatt er det svært få kvinner i disse bransjene, så de har jo ikke lyktes med sine kampanjer.

Jeg tror dette må bli en offentlig kamp, ikke bare i klasserommene uten mediedekning.

Det må du nesten kontakte media om. Ymt frempå til en journalist eller noe..

Endret av absinthia
Skrevet (endret)

Interesser, menn er biologisk anlagt for å ha mer interesse for slike ting.
Av samme grunn at helsesektoren og utdanningssektoren er mer dominert av kvinner.

Ser ikke at dette er noe særlig problem, det viktigste er at bransjene får nok folk til å utføre arbeidet.

Men selvsagt, dette er jo en sak sosionomer (eller er det sosiologer?) får betalt for å lage problem utav, samme med hvem som er ledere rundt omkring, så lenge de gjør en god jobb, kunne jeg ikke brydd med mindre om hva de har mellom beina.

Endret av FactsOverFeelings
AnonymBruker
Skrevet

Som kvinne i en håndverksbransje kan jeg si at de ønsker kvinner interessert i dette og har gjort flere tiltak opp igjennom årene,spesielt på min arbeidsplass.

Søker du jobb her så står det "kvinner oppfordres til å søke" og på utdanningsmesse og besøk i skolen henvender de seg ofte til kvinner.

Jeg trives,men må innrømme at jeg og mine medkvinner må jobbe hardere for å få halvparten av respekten som mennene har.(De får den automatisk på en måte) De er ofte skeptiske til oss og viser det gjerne med ord og handling. De tror vi skal syte og klage for alt,de gjør narr,de kommer med lettere nedverdigende utsagn og venter spent på en respons, og gir du dem respons så har de vunnet for da har du bevist for dem at du ikke tåler en spøk/er hysterisk/typisk damer også videre.

Nå har jeg skiftet arbeidsplass og trives bedre,her er det flere kvinner. På den forrige var det meg og en til, ingen av oss trivdes.

Dessverre så er det sånn at mange i håndverkersyrker kan være litt enkle. Spesielt menn. Du føler lett at de ikke kan noe særlig annet enn det de har fagbrev i og alle er interessert i kun 2 ting utenom jobb: fotball og øl. Mange av dem har forbausende lite kunnskap om noe annet og den amerikanske illusjon om at disse mennene er hardtarbeidende med flotte kropper er ikke-eksisterende. De fleste er kraftig overvektige og gjør alt for å slippe å arbeide..

Nå beveget jeg meg kanskje litt utenfor tema her..

Anonymkode: 14168...d47

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor jobber ikke menn som hjelpepleiere eller som miljøarbeider i sfo? 

Anonymkode: 1205c...76f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor jobber ikke menn som hjelpepleiere eller som miljøarbeider i sfo? 

Anonymkode: 1205c...76f

Fordi menn ikke er veike små jenteskapninger som driver med omsorgsyrker. Det er det kvinner er programmert til å drive med. Menn, med våre muskler, er programmert til å ta alle tunge jobbene som krever muskler. 

Anonymkode: f2345...662

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, FactsOverFeelings skrev:

menn er biologisk anlagt

Hvor har du dette fra? 

Jeg tror heller vi velger tradisjonelt fordi det er trygt og kjent. Men det er jo likevel mange som velger på tvers av tradisjonelle kjønnsmønstre. 

Det tar tid å endre kulturen. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det fokuseres mye på dette. I ledende administrative stiller kan kvinner gjøre akkurat samme jobb som menn med like mye innsats. 

I håndtverkeryrkene må kvinner ofte jobbe mye hardere for å gjøre samme jobben. 

Det var jo en parole i 8.mars toget angående flere kvinner til håndtverksbransjen, mener det var flere rørleggerjenter. 

Anonymkode: d0fc8...845

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

Hvor har du dette fra? 

Jeg tror heller vi velger tradisjonelt fordi det er trygt og kjent. Men det er jo likevel mange som velger på tvers av tradisjonelle kjønnsmønstre. 

Generelt sett er det enklere for menn og løfte en toalett opp på skulderen og bære den opp 2 etasjer, enn det er for kvinner å gjøre det samme.

Anonymkode: d0fc8...845

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer er tømrer å han mener det er for tungt for kvinner flest, men alt i alt tror jeg det handler interesse.  Han elsker fysisk tungt arbeid,  jeg gjør ikke - da faller det naturlig at jeg har en "kontor jobb" Enn at jeg er tømrer. 

Og på vgs gikk jeg på design som var min interesse,  nå i ettertid tenker jeg litt sånn "hvorfor tok jeg ikke å gikk f. Eks elektriker linja" 

Kort utdannelse,  godt betalt. 

Anonymkode: ab846...9b8

AnonymBruker
Skrevet

Det gjør det jo. Metoo blandt annet.

Kvinner som brenner for håndverkeryrker blir oftest støtt ut pga ubehagelige opplevelser i forbindelse med seksuell trakassering av medstudenter og kolleger. 
Så også her, som alle andre områder i samfunnet som gjør ting vanskelig for kvinner, er det MENN som må endre sin holdning.

Anonymkode: 2eb53...674

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, stan said:

Hvor har du dette fra? 

Du vet, vitenskap, forskning og sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...