Gå til innhold

Hvor lett/vanskelig er det å få timer til BPA

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bpa er brukerstyrt personlig assistanse for funksjonshemmede. 

Jeg var nylig bpa for en ungdom over atten som hadde rundt tjue timer i uka. Hn bodde fremdeles hjemme. Likevel var det mye husarbeid på vaktlistene som ikke hadde direkte noe med bruker å gjøre.  Ungdommen kunne prate spise og gå på do selv men trengte hjelp til mye annet som påkledning matlaging og leggetid.

En venninne er blind, sterkt lungesykdommer , med diverse andre helseplager( prisen for å overleve kreft). Hun bor alene og får ikke mer en 12 timer i uka. 

Så hører jeg om ungdommer som sitter i rullestol og som ikke får nok bpa i døgnet og som må belage seg på mor og far hvis de vil på do på natta. Jeg tror ikke assistentene gjør fellestjenester for familiemedlemmene. 

Så hva avgjør hvor mange timer du får? 

Anonymkode: adf07...ede

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig forskjell fra kommune til kommune. Jeg må bli boende hjemme hos mine foreldre fordi jeg ikke hadde fått BPA timer nok til den hjelpen jeg trenger. Er sengeliggende med alvorlig ME.

Anonymkode: 306bf...1cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er opp til kommunens økonomi. Husk at man dessverre ikke har krav på BPA før ens hjelpebehov overstiger 25/32 timer i uken. 

Anonymkode: 98303...295

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bpa er brukerstyrt personlig assistanse for funksjonshemmede. 

Jeg var nylig bpa for en ungdom over atten som hadde rundt tjue timer i uka. Hn bodde fremdeles hjemme. Likevel var det mye husarbeid på vaktlistene som ikke hadde direkte noe med bruker å gjøre.  Ungdommen kunne prate spise og gå på do selv men trengte hjelp til mye annet som påkledning matlaging og leggetid.

En venninne er blind, sterkt lungesykdommer , med diverse andre helseplager( prisen for å overleve kreft). Hun bor alene og får ikke mer en 12 timer i uka. 

Så hører jeg om ungdommer som sitter i rullestol og som ikke får nok bpa i døgnet og som må belage seg på mor og far hvis de vil på do på natta. Jeg tror ikke assistentene gjør fellestjenester for familiemedlemmene. 

Så hva avgjør hvor mange timer du får? 

Kommunene bestemmer og vurderer hvor mange timer en person får, bassert på behov og egen fungering. Hva som skal gjøres bestemmes også av kommunen, ikke av assistenten og heller ikke av familien. 

At folk ikke får nok timer fordi kommunenes budsjetter er trange og behovet for hjelp stort, er gammelt nytt. 

Anonymkode: 2a705...55d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er opp til kommunens økonomi. Husk at man dessverre ikke har krav på BPA før ens hjelpebehov overstiger 25/32 timer i uken. 

Anonymkode: 98303...295

Dette stemmer ikke.

Anonymkode: d6e58...ac1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommunene bestemmer og vurderer hvor mange timer en person får, bassert på behov og egen fungering. Hva som skal gjøres bestemmes også av kommunen, ikke av assistenten og heller ikke av familien. 

At folk ikke får nok timer fordi kommunenes budsjetter er trange og behovet for hjelp stort, er gammelt nytt. 

Anonymkode: 2a705...55d

Har den medisinske dokumentasjon en og brukers egen evne til å snakke for seg betydning for det som blir tildelt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...