AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #1 Skrevet 23. mars 2018 Jeg var ferdig med en bachelor i økonomi og administrasjon i fjor. Jeg har ingen relevant erfaring, kun flere år i butikk både som heltid og deltidsmedarbeider. Etter å ha søkt jobber et par måneder, så fikk jeg napp på en stilling. Den er totalt urelevant og ikke så interessant egentlig. Jeg kjeder vettet av meg av arbeidsoppgavene, men arbeidsplassen er likevel helt ok. Hverken mer eller mindre.. Det store problemet er lønnen. Jeg tjener under 270 000 i året. Dette er en arbeidsplass hvor man kan "jobbe seg opp", men jeg vil likevel ikke nå mer enn tett under 400 000. Dog vil det være 3+ år til.. Jeg søker andre jobber, alle jeg er kvalifisert til, men jeg får ikke napp! Arbeidsmarkedet i denne byen er grusom og ingen vil ansette noen uten relevant erfaring. Til og med når det søkes etter sommervikarer er kravene relevant erfaring i 3-5+++ år. Samtidig føler jeg at jeg ikke kan ta sjansen på et vikariat eller lignende da jeg er fullstendig avhengig av inntekt. Jeg kan heller ikke flytte noe sted siden jeg har mann med en god jobb her og barn som går på skolen. Det føles helt grusom at jeg har mindre inntekt i året enn min mor som er uføretrygdet. Skal virkelig ikke utdannelse lønne seg? Jeg ville tjent bedre hadde jeg jobbet fulltid i butikk.. Hva kan jeg gjøre for å få en annen jobb? Denne lønnen er jo ikke levelig :/ Anonymkode: b83f0...11d
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #2 Skrevet 23. mars 2018 Du opparbeider deg vel erfaring der du jobber nå slik at du stiller sterkere for å få en annen relevant jobb etter hvert ? Ellers syntes jeg 270 000,- er helt utrolig lavt, og hadde heller jobbet som ringevikar i helsevesnet eller barnehage eller fulltid i butikk. Da hadde timelønna di vært høyere. Men da får du jo heller ikke erfaring slik at du forbedrer sjansene dine til å få en relevant jobb. Anonymkode: 7a2d7...878 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #3 Skrevet 24. mars 2018 Du må holde ut så du i det minste får rett på dagpenger osv. Jeg sleit også veldig med å få jobb etter jeg var ferdig med å studere, men fikk en litt relevant jobb etter mange måneder. Nå som jeg har jobb opplever jeg at det er enklere å finne en ny, selv om ikke det jeg jobber med er helt relevant for utdanningen min eller jobbene jeg søker. Jeg vet ikke, en må bare holde ut og opparbeide seg rettigheter i det minste Anonymkode: 41aa1...310
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #4 Skrevet 24. mars 2018 Høres ut som en svært useriøs arbeidsgiver hvis du har 270 000,- i årslønn. Anonymkode: 72f95...05c 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #5 Skrevet 24. mars 2018 Hva med å ta en mastergrad? Anonymkode: d2489...b4b 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #6 Skrevet 24. mars 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var ferdig med en bachelor i økonomi og administrasjon i fjor. Jeg har ingen relevant erfaring, kun flere år i butikk både som heltid og deltidsmedarbeider. Etter å ha søkt jobber et par måneder, så fikk jeg napp på en stilling. Den er totalt urelevant og ikke så interessant egentlig. Jeg kjeder vettet av meg av arbeidsoppgavene, men arbeidsplassen er likevel helt ok. Hverken mer eller mindre.. Det store problemet er lønnen. Jeg tjener under 270 000 i året. Dette er en arbeidsplass hvor man kan "jobbe seg opp", men jeg vil likevel ikke nå mer enn tett under 400 000. Dog vil det være 3+ år til.. Jeg søker andre jobber, alle jeg er kvalifisert til, men jeg får ikke napp! Arbeidsmarkedet i denne byen er grusom og ingen vil ansette noen uten relevant erfaring. Til og med når det søkes etter sommervikarer er kravene relevant erfaring i 3-5+++ år. Samtidig føler jeg at jeg ikke kan ta sjansen på et vikariat eller lignende da jeg er fullstendig avhengig av inntekt. Jeg kan heller ikke flytte noe sted siden jeg har mann med en god jobb her og barn som går på skolen. Det føles helt grusom at jeg har mindre inntekt i året enn min mor som er uføretrygdet. Skal virkelig ikke utdannelse lønne seg? Jeg ville tjent bedre hadde jeg jobbet fulltid i butikk.. Hva kan jeg gjøre for å få en annen jobb? Denne lønnen er jo ikke levelig :/ Anonymkode: b83f0...11d Jøss, hvordan jobb er dette? Det skal litt til for å tjene så dårlig. Kan du flytte litt på deg for å få annen jobb? Anonymkode: 2e638...3bb
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #7 Skrevet 25. mars 2018 Er det seriøst så dårlig lønn? I 100% stilling?? Dette er lavere enn vi lønner ufaglærte 17-åringer uten ansiennitet. Er det muuuliiig? Sjekk opp om bedriften ikke følger tariffer, hør med fagforening. Anonymkode: e725c...f9a
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #8 Skrevet 26. mars 2018 Er det mulighet å be om flere/andre arbeidsoppgaver som er mer relevant? Om denne jobben er like lite relevant som en butikkjobb som har høyere lønn, ville jeg vurdert å bytte. Da går lønnen først. Er du medlem i fagforening? Sjekk lønn m.m der. Ellers sies det at det er dårlige sjanser for å få økonomijobber for tiden, så du er ikke alene. Anonymkode: f607f...819
Selma1984 Skrevet 26. mars 2018 #9 Skrevet 26. mars 2018 Du sier du ikke kan ta et vikariat? Det er ingen selvfølge å få fast stilling like etter utdanning. Både jeg og svært mange jeg kjenner innen mange forskjellige bransjer (økonomi, lærer, revisor, saksbehandler, bv-pedagog etc etc) har jobbet i vikariater før de fikk fast stilling. Jeg startet t.o.m kun med et halvt års engasjement etter utdanning før jeg gikk over til et vikariat før jeg nå forhåpentligvis kan få fast stilling. Det har allikevel ikke hindret meg i f.eks ta opp boliglån. Og selv om det er kjedelig å ikke ha den tryggheten som fast stilling gir, sitter jeg med vissheten om at jeg opparbeider meg den erfaringen som alle maser om. 1
saltvann Skrevet 26. mars 2018 #10 Skrevet 26. mars 2018 Jeg blir ferdig utdannet nå til sommeren, og forventer absolutt ikke å få fast stilling med en gang. Om du tjener så dårlig nå, burde du fint takle å leve på dagpenger i en periode mellom to jobber! (får du relevant vikariat så er nok lønnen mye bedre og!)
millennial Skrevet 29. mars 2018 #12 Skrevet 29. mars 2018 Ta master eller tilby å jobbe gratis for å få mer arbeidserfaring. Sjekk ut startupmatcher.com Med en grad som din så må du være kreativ. Det er mange om beinet og du må få all relevant erfaring du kan Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå