AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #1 Skrevet 23. mars 2018 Jeg spiser rundt 1300 kcal hver dag. +-.. går 10 km tur hver dag. Ikke søndagstur, men skikkelig raskt. Har 10-15 kg for mye vekt. Bruker lifesum å logger all mat, men har på 3 uker ikke gått ned et gram.. hva gjør jeg feil? Anonymkode: 07f60...362
Pringle Skrevet 24. mars 2018 #2 Skrevet 24. mars 2018 Er dette en gåte? Du spiser mer enn du tror. 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #3 Skrevet 24. mars 2018 Jeg spiser mer enn det der og går ned i vekt uten trening. Har 20 kg for mye. Du spiser nok mer enn du trur. Du loggfører alt fra smør, olje, drikke osv? Anonymkode: 842c4...76d 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #4 Skrevet 24. mars 2018 Du trenger færre kalorier. Vil anbefale deg å gå inn på facebookgruppen "Spør Thor". Thor Fosseid har satt opp flere kostplaner for mennesker som ønsker å gå ned i vekt, eller som ønsker å få bedre helse. Jeg har lært utrolig mulig av hans kostplan 1, som er for de med normal helse som bare ønsker vektnedgang. Vi følger da en kostplan basert på lavkarbo, men i tillegg begrenset fettinntak. For meg er dette blitt en livstil. Jeg føler meg mye bedre, har gått ned de ønskede kiloene og har holdt vekten siden. Anonymkode: 969cf...d18 1
tirben Skrevet 24. mars 2018 #5 Skrevet 24. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser mer enn det der og går ned i vekt uten trening. Har 20 kg for mye. Du spiser nok mer enn du trur. Du loggfører alt fra smør, olje, drikke osv? Anonymkode: 842c4...76d Lettere å gå ned dersom man skal ned 20 kg enn om man skal ned 10 kg. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #6 Skrevet 24. mars 2018 Etter bare tre uker kan det hende kroppen din fortsatt tilpasser seg lavere kalorinivå. Hva med å dele opp turene i to raskere turer daglig? Og kanskje må du spise litt mer, hvis du har gått veldig raskt ned i kalorinivå kan kroppen gå i sparemodus fordi den tror den må spare på fettreservene. Dette vil uansett ikke vare lenge, spiser du mindre kalorier enn du forbruker vil du etterhvert starte å gå ned i vekt. Men ikke vær utålmodig etter bare tre uker Anonymkode: 5dcd0...f5e 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #7 Skrevet 24. mars 2018 Kjenner det gjør noe med meg når jeg leser alle "spis mindre gå ned i vekt svar". Det er faktisk ikke alltid så enkelt. For dere som har en kropp som responderer på det, bra for dere men det gjelder langtifra alle! Kjære TS, jeg føler med deg for jeg har vært der. Telt kalorier, trent, gått mange skritt ,spist sunt (og nei jeg har ikke slurver hverken med kalorier eller godis.), prøvd lavkarbo, ja det meste. Hvis jeg var heldig så gikk jeg ned 2-3 kg men de pleide å sprette fort tilbake hvis jeg ikke holdt meg til ca 1000kalorier. Hos meg viste det seg at jeg hadde melkeintoleranse, og en hormonspiral som klusset med systemet. Etter jeg kuttet ut melkeprodukter og spiser lavkarbo med kalorikontroll (ca1300-1500 kalorier) spiralen er ute, og vips, 13kg borte på 2,5mnd. Mulig det løsner hos deg, men dersom det ikke gjør det så hadde jeg sett litt etter om det kan være noe som hindrer vektnedgang. Støtter forslag om Spør Thor da det er hans kostplan som har hjulpet meg i gang. Har aldri fulgt planen til punkt og prikke med følger prinsippene og det fungerer fint for meg. Planer koster ca 350kr og er vel verd det lykke til videre! Anonymkode: 0db07...993 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #8 Skrevet 24. mars 2018 Signerer den over her som er betraktelig mer nyansert og fintfølende enn andre her. Ja, det kan være du spiser for mye, men det kan også tenkes at det er noe annet som er årsak til at du ikke går ned i vekt. Som AB over her, så viste det seg å være en intoleranse som bremset opp. Hos meg viste det seg å være stoffskiftet og en begynnende insulinresistens. Det hender, at dersom vekten ikke rikker seg og man tilsynelatende gjør "alt rett", at det kan være fornuftig med en legetime. Jeg fikk god hjelp hos legen, ble medisiner, la om kosten fra lavkalori til lavkarbo (fulgte likevel litt med på kalorier) og har gått ned 10 kg på 3 måneder. Veldig fornøyd med det. Nå er insulinresistensen borte, stoffskiftet under kontroll og jeg er mye bedre i formen. Det er jommen meg ikke alltid så "lett" som å bare spise mindre og bevege deg mer. Folk her på KG glemmer at det finnes "stoppere" for vektnedgang i form av sykdom, hormon-ubalanse, intoleranser etc etc Er så lei dem så tar så himla lett på det og ikke ser at vi kan ha forskjellige utfordringer. Lykke til TS, dette kommer til å løsne, men snakk med legen din du Anonymkode: 6d70f...951 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #9 Skrevet 25. mars 2018 Tips: stabilt blodsukker! For å holde blodsukkeret stabilt, må du unngå sukker og raske karbohydrater (hvitt mel, hvit ris osv). Hvorfor? Når du spiser mye søtt, produserer kroppen mer insulin. Insulin er kroppens fettlagringshormon. Dermed vil økt insulinproduksjon, gi høyere fettlagring. Det gjør også at 100 kalorier sjokolade lettere blir lagret som fett enn 100 kalorier salat, fordi salat ikke trigger til økt insulinproduksjon. Jeg er pre-diabetes og har fått flere a-ha opplevelser når jeg begynte å lese meg opp. Jeg har også gått ned flere kilo etter at jeg flyttet fokus fra kalorier til jevnt blodsukker. Se litt på hvor du får kaloriene fra, og dersom det er sukker og raske karbohydrater, så prøv å bytt ut med fullkorn og andre trege karbohydrater. Anonymkode: c8c80...334 2
penny_ Skrevet 25. mars 2018 #10 Skrevet 25. mars 2018 1300 kalorier er da alt for lite for så mye aktivitet. Det er antageligvis lavere enn BMR-en din. 1
Gjest Katrine-Therese Skrevet 25. mars 2018 #11 Skrevet 25. mars 2018 Som en over her nevner; er du sikker på at stoffskiftet ditt er som det skal? Mange som sliter med stoffskiftet som ikke vet det. Visstnok store mørketall der.
NewInTown Skrevet 25. mars 2018 #12 Skrevet 25. mars 2018 Syns også at 1300 kalorier høres veldig lite ut. Du kan jo prøve å regne ut ditt energibehov i løpet av en dag på internett, ligger mange sånne kalkulatorer som kan gi deg en sånn ca. indikasjon på hvor mye ditt kcal-innhold burde ligge på. For de aller fleste voksne mennesker vil den være godt over 1300 kcal om dagen. Det kan være mange grunner til at du ikke går ned i vekt, men hadde jeg vært deg hadde jeg først startet med å spise litt mer. Deretter hadde jeg roet meg ned og fortsatt den gode rytmen. Vektnedgang tar nemlig tid, og 3 uker er ikke lenge nok til å merke forandring alltid. Dessuten er ikke vekt nødvendigvis en god indikator på hverken hvor sunn du er eller hvor godt trent du er. Om du ønsker å se forandringer kan du prøve med et målebånd. Mål antall cm rundt de områder der du føler du er for stor, og mål igjen fra uke til uka. Kanskje minker du noen cm selv om vekta står stille... Vi er som nasjon, alt for opptatt av vekt. Og stress er heller ikke bra for vekt og kropp. Hvis du mosjonerer, du spiser sunt og ellers er flink å ta vare på deg selv, er det ingen grunn til at du skal bekymre deg for vektnedgangen allerede så tidlig. Dersom du skal gå ned 10 kg, har du goood tid på deg - du trenger nemlig ikke en diettkur, men en livsstilsendring slik at vekta du går ned også holder seg nede. For det er vel målet? Å ha en sunn og frisk livsstil, mener jeg.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #13 Skrevet 26. mars 2018 Realiteten er at det er kalorier inn/ut så enkelt er det, således man ikke har et problem selvfølgelig. Men hvis det stemmer som du sier at du ikke har gått ned 1 GRAM engang og du spiser så lite som 1300 kalorier og du er 100% sikker på at du teller hver kalori også smør/olje/ melk i kaffen etc, så anbefaler jeg sterkt at du går til fastlegen å tar en sjekk for da er det noe som ikke stemmer. For du skal faktisk gå ned i vekt når du spiser mindre enn du forbrenner fordi kroppen trenger energi for å fungere og da en viss mengde for at alle vitale organer og du skal fungere optimalt. Når du spiser i underskudd må kroppen ta næring og energi fra andre lagre som fettlageret ditt å dette bidrar til vekttap. Så alle mennesker uten stoffskifte problemer etc går garantert ned det er ingen hokus pokus. Men i ditt tilfelle er det noe som ikke stemmer. Ja man kan stå på et platå, men etter 2-3 uker burde kroppen din ha gitt slipp på noe. Så mulig det er noe med stoffskiftet ditt eller at du som noen har nevnt har en form for intoleranse eller ubalanse i hormonene eller ett eller annet. Jeg kunne gitt råd som å bytte treningsform og kosthold etc, men det virker faktisk slik at dette er noe vi ikke får løst, men legen din. Å når du har funnet ut hva som hindrer vektnedgang, så blir det også lettere å gå ned i vekt. Anonymkode: e06c0...fef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå