AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #21 Skrevet 27. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Noen ytterst få tester positivt så sent om de prøver å bli gravide, dvs tester så fort de får sjansen. Dette fordi dagens tester er såpass sensitive. De som tester positivt så sent har enten veldig effektive nyrer eller hatt eggløsning senere enn forventet, ergo blir egget senere befruktet enn forventet og man er egentlig ikke 20 dpo. At du tror halvparten ikke tester positivt før etter IKM betyr ikke at dette er fakta. Hvor har du det fra? Og inkluderer dette de som ikke aktivt prøver? Anonymkode: fc272...5df *20 dager etter IKM skulle det stå, for å bruke ditt eksempel. I et slikt tilfelle vil nok kroppen ha begynt på neste syklus.. Noen ganger hopper man over EL og påfølgende mens. Anonymkode: fc272...5df
Cati Skrevet 27. mars 2018 #22 Skrevet 27. mars 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men hva med de som først tester positivt 20 dpo? Er jo maaaange det skjer med 😅 testen er IKKE 100% sikker ved ikm. Nærmere 50% 👍🏼 De anbefaler jo folk å ikke teste før minst en uke etter ikm, for å få et noe lunde korrekt svar. Egg kan gå i dvale men også bruke 2 uker på å feste seg, så den teorien din stemmmer ikke. Anonymkode: 3a92b...729 Det du sier er jo ikke riktig i det hele tatt... 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #23 Skrevet 27. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: *20 dager etter IKM skulle det stå, for å bruke ditt eksempel. I et slikt tilfelle vil nok kroppen ha begynt på neste syklus.. Noen ganger hopper man over EL og påfølgende mens. Anonymkode: fc272...5df Jeg er ikke enig... fordi hos noen så bruker egget minst 14 dager på å feste seg, og det kan gå i dvale på veien... da vil du aldri få en positiv test ved ikm. Du kan jo bare ta deg et google søk og se hvor mange som faktisk tester negativt ved ikm! Anonymkode: 3a92b...729
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #24 Skrevet 27. mars 2018 1 time siden, Cati skrev: Det du sier er jo ikke riktig i det hele tatt... Da regner jeg med du har et riktig svar? Anonymkode: 3a92b...729
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #25 Skrevet 27. mars 2018 Dessuten så leser jeg overalt om folk så først får positiv test 17.18.19 og 20 dpo! ✌🏼 Anonymkode: 3a92b...729
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #26 Skrevet 27. mars 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen ytterst få tester positivt så sent om de prøver å bli gravide, dvs tester så fort de får sjansen. Dette fordi dagens tester er såpass sensitive. De som tester positivt så sent har enten veldig effektive nyrer eller hatt eggløsning senere enn forventet, ergo blir egget senere befruktet enn forventet og man er egentlig ikke 20 dpo. At du tror halvparten ikke tester positivt før etter IKM betyr ikke at dette er fakta. Hvor har du det fra? Og inkluderer dette de som ikke aktivt prøver? Anonymkode: fc272...5df For å svare på siste spm ditt. Dette har jeg fra gynekologer og jordmødre som sier at det ikke er noe poeng i å teste før man er litt over ikm. Nei, selvsagt inkluderer ikke dette de som ikke aktivt prøver. Men nå tenker jeg på de som vet når de har eggløsning men likevel ikke får positiv test før flere dager etter ikm:) Anonymkode: 3a92b...729
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #27 Skrevet 27. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da regner jeg med du har et riktig svar? Anonymkode: 3a92b...729 Svaret er at svaret ditt er feil. Det er ikke 50% som ikke får positiv test når menstruasjonen skulle kommet. I normale svangerskap produserer man ulike mengder hCG, men er man over 4 uker så har man stort sett en minimumsverdi med hCG i blodet og derav også i urinen. Noen få kan nok produsere hCG i et saktere tempo enn normalt og andre igjen filtrere bort mer av stoffet, men dette er ikke 50%. Anbefaler deg å lese litt forskningsartikler. Masse nyttig å lære. Søk gjerne også på eggløsning og eggløsningstidspunkt, lutealfase, festetidspunkter for befruktede egg osv. Fin påskelesning! Anonymkode: bf066...46a 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #28 Skrevet 27. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Svaret er at svaret ditt er feil. Det er ikke 50% som ikke får positiv test når menstruasjonen skulle kommet. I normale svangerskap produserer man ulike mengder hCG, men er man over 4 uker så har man stort sett en minimumsverdi med hCG i blodet og derav også i urinen. Noen få kan nok produsere hCG i et saktere tempo enn normalt og andre igjen filtrere bort mer av stoffet, men dette er ikke 50%. Anbefaler deg å lese litt forskningsartikler. Masse nyttig å lære. Søk gjerne også på eggløsning og eggløsningstidspunkt, lutealfase, festetidspunkter for befruktede egg osv. Fin påskelesning! Anonymkode: bf066...46a Om du går inn på tråden for graviditetstester så står det nylig om flere personer som tester positivt leeeenge etter ikm. For det jeg lurer på da. Når min lege sier at egget festet seg sent, hva betyr det da? Det må jo bety at det fester seg seinere enn 12 dager, og at derfor så tester man ikke alltid positivt ved ikm. Kanskje jeg tok litt i når jeg sier 50% men 99% tester ikke positivt ved ikm slik som dere påstår. Anonymkode: 3a92b...729
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #29 Skrevet 27. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om du går inn på tråden for graviditetstester så står det nylig om flere personer som tester positivt leeeenge etter ikm. For det jeg lurer på da. Når min lege sier at egget festet seg sent, hva betyr det da? Det må jo bety at det fester seg seinere enn 12 dager, og at derfor så tester man ikke alltid positivt ved ikm. Kanskje jeg tok litt i når jeg sier 50% men 99% tester ikke positivt ved ikm slik som dere påstår. Anonymkode: 3a92b...729 Hvis meg hvor jeg skrev 90%.?? Egget kan feste seg etter 12 dager, men det vanligste er fremdeles at blastocysten fester seg mellom 5-7 dager etter befruktning. Når det først fester seg starter hCG-produksjonen, og da tar det ikke så lang tid før det blir synlig på graviditetstest. Det jeg protesterer på er at du fremstiller det som en sannhet at 50% av gravide kvinner ikke vil få positivt graviditetstest før flere dager/uker etter ventet mens. Det er ikke riktig uansett hvordan du prøver å fremstille det. Les deg opp! Anonymkode: bf066...46a 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #30 Skrevet 27. mars 2018 99% til og med skriver du.. feil. Anonymkode: bf066...46a
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #31 Skrevet 27. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis meg hvor jeg skrev 90%.?? Egget kan feste seg etter 12 dager, men det vanligste er fremdeles at blastocysten fester seg mellom 5-7 dager etter befruktning. Når det først fester seg starter hCG-produksjonen, og da tar det ikke så lang tid før det blir synlig på graviditetstest. Det jeg protesterer på er at du fremstiller det som en sannhet at 50% av gravide kvinner ikke vil få positivt graviditetstest før flere dager/uker etter ventet mens. Det er ikke riktig uansett hvordan du prøver å fremstille det. Les deg opp! Anonymkode: bf066...46a Siden det er flere anonymbrukere her så vet ikke jeg om det var du som skreiv følgende i denne tråden: om du tester ved ikm så vil du få et 99% sikkert svar. det er jo det samme som å si at 99% tester positivt, eller misforstår jeg??? Igjen så skreiv jeg at jeg overdrev nok litt når skreiv 50%, er nok ikke fullt så mye. Men du skriver jo selv det jeg skriver, at egget kan feste seg etter 12 dager, selv om det ikke er vanlig. Om det var det 50% du var uenig i så kan jeg skjønne det, den var nok litt overdreven. Anonymkode: 3a92b...729
miore Skrevet 27. mars 2018 #32 Skrevet 27. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du går inn på tråden for graviditetstester så står det nylig om flere personer som tester positivt leeeenge etter ikm. For det jeg lurer på da. Når min lege sier at egget festet seg sent, hva betyr det da? Det må jo bety at det fester seg seinere enn 12 dager, og at derfor så tester man ikke alltid positivt ved ikm. Kanskje jeg tok litt i når jeg sier 50% men 99% tester ikke positivt ved ikm slik som dere påstår. Anonymkode: 3a92b...729 Anekdotiske bevis er ikke bevis ("har lest om / hørt om flere" etc er typiske eksempler på anekdotiske bevis - det beviser ingenting). Disse kvinnene fra testetråden kjenner ikke med 100 % nøyaktighet til eggløsningen sin. Den kan ha skjedd flere dager og uker etter at de tror, en positiv eggløsningstest betyr ikke at eggløsning har skjedd. Ved mislykket eggløsning kan man til og med få en liten temperaturstigning som varer noen dager, noe som kan lure en til å tro at eggløsning har skjedd. Det er mye mer sannsynlig at de har hoppet over en eggløsning og blitt gravide på neste syklus om de får positiv test først "22 dager etter IKM". Faktiske vitenskaplige studier som f.eks denne, sier at egget tidligst fester seg 6 dpo, nesten alltid fester seg innen 8-10 dpo, og skjer det etter 12 dpo er det rimelig sjanseløst med et vellykket svangerskap. Ingen av kvinnene i studien jeg linket til der egget festet seg senere enn 12 dpo hadde svangerskap som varte mer enn 6 uker. Desto senere implantasjonen skjer, desto større er dessuten risikoen for at det skal ende med SA. Implantasjonsvinduet hos mennesker er rimelig kort, og de fleste fagfolk er enige om at det er ca 6 dager langt - nettopp denne tiden mellom 6 og 12 dpo. Husk at nettfora (inkludert dette...) ikke er gyldige kilder her; man må bruke skikkelige vitenskaplige studier som er utført på fornuftige måter. Ikke meningen å gå til angrep på deg her altså, jeg ser stadig at det er en utbredt misforståelse at egg kan gå i dvale (det er en kjent taktikk for en del dyrearter, men ikke mennesker eller primater generelt), at egg kan feste seg kjempeseint men ende i vellykkede svangerskap, og så videre. Men det spres så utrolig mye misinformasjon som folk tar for god fisk, og av og til får jeg akutt behov for å prøve å spre litt kunnskapsbasert informasjon for å forsøke å motvirke at misoppfattelsene sprer seg videre. 8
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #33 Skrevet 27. mars 2018 På 23.3.2018 den 18.00, AnonymBruker skrev: RFSU reklamerer vel med at man kan ta dems test en uke før man forventer mensen mener jeg 🤔 Anonymkode: 41faa...8b4 Ja, med dem spiller det ingen rolle når man tar den tar ofte feil uansett Anonymkode: c9c0d...8e0
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #34 Skrevet 27. mars 2018 1 time siden, miore skrev: Anekdotiske bevis er ikke bevis ("har lest om / hørt om flere" etc er typiske eksempler på anekdotiske bevis - det beviser ingenting). Disse kvinnene fra testetråden kjenner ikke med 100 % nøyaktighet til eggløsningen sin. Den kan ha skjedd flere dager og uker etter at de tror, en positiv eggløsningstest betyr ikke at eggløsning har skjedd. Ved mislykket eggløsning kan man til og med få en liten temperaturstigning som varer noen dager, noe som kan lure en til å tro at eggløsning har skjedd. Det er mye mer sannsynlig at de har hoppet over en eggløsning og blitt gravide på neste syklus om de får positiv test først "22 dager etter IKM". Faktiske vitenskaplige studier som f.eks denne, sier at egget tidligst fester seg 6 dpo, nesten alltid fester seg innen 8-10 dpo, og skjer det etter 12 dpo er det rimelig sjanseløst med et vellykket svangerskap. Ingen av kvinnene i studien jeg linket til der egget festet seg senere enn 12 dpo hadde svangerskap som varte mer enn 6 uker. Desto senere implantasjonen skjer, desto større er dessuten risikoen for at det skal ende med SA. Implantasjonsvinduet hos mennesker er rimelig kort, og de fleste fagfolk er enige om at det er ca 6 dager langt - nettopp denne tiden mellom 6 og 12 dpo. Husk at nettfora (inkludert dette...) ikke er gyldige kilder her; man må bruke skikkelige vitenskaplige studier som er utført på fornuftige måter. Ikke meningen å gå til angrep på deg her altså, jeg ser stadig at det er en utbredt misforståelse at egg kan gå i dvale (det er en kjent taktikk for en del dyrearter, men ikke mennesker eller primater generelt), at egg kan feste seg kjempeseint men ende i vellykkede svangerskap, og så videre. Men det spres så utrolig mye misinformasjon som folk tar for god fisk, og av og til får jeg akutt behov for å prøve å spre litt kunnskapsbasert informasjon for å forsøke å motvirke at misoppfattelsene sprer seg videre. Tusen takk for god informasjon tror jeg har blitt bitt av forumet og tror på alt jeg leser. Føler meg ikke angrepet på noen som helst måte og syns det er ganske greit at vi kan ha en god diskusjon på det her jeg reagerer på ulike gynekologer som sier at egg går i dvale, jeg har ikke klart å finne noe litteratur om det så jeg syns også at det er rart, da det egentlig høres helt merkelig ut..... syns det er bra du gir ut litt informasjon om dette!!! Jeg skal legge meg flat og si at jeg ikke har nok fagkunnskap men nok forumkunnskap om det her 😂😂😂🙈 Anonymkode: 3a92b...729 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #35 Skrevet 27. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for god informasjon tror jeg har blitt bitt av forumet og tror på alt jeg leser. Føler meg ikke angrepet på noen som helst måte og syns det er ganske greit at vi kan ha en god diskusjon på det her jeg reagerer på ulike gynekologer som sier at egg går i dvale, jeg har ikke klart å finne noe litteratur om det så jeg syns også at det er rart, da det egentlig høres helt merkelig ut..... syns det er bra du gir ut litt informasjon om dette!!! Jeg skal legge meg flat og si at jeg ikke har nok fagkunnskap men nok forumkunnskap om det her 😂😂😂🙈 Anonymkode: 3a92b...729 Hvis helsepersonell som gynekologer sier at embryoer går i dvale er jo bare helt utrolig pinlig. All logikk sier jo at det ikke går an. Kun hvis man fryser ned embryoet i flytende nitrogen som gjøres ved IVF behandling om man har mange embryoer. Når celledelingen stopper så dør embryoet. Jeg kjenner jeg blir litt målløs hvis gynekologer sier dette. Anonymkode: 8b3ae...3c6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #36 Skrevet 1. april 2018 På 27.3.2018 den 22.49, AnonymBruker skrev: Hvis helsepersonell som gynekologer sier at embryoer går i dvale er jo bare helt utrolig pinlig. All logikk sier jo at det ikke går an. Kun hvis man fryser ned embryoet i flytende nitrogen som gjøres ved IVF behandling om man har mange embryoer. Når celledelingen stopper så dør embryoet. Jeg kjenner jeg blir litt målløs hvis gynekologer sier dette. Anonymkode: 8b3ae...3c6 er det de sier. Jeg syns selv det høres rart ut https://altformamma.no/ekspertsvar/53234/expert_chat_message/item_normal/null på denne siden er jordmor blant annet sikker på at ikke alle tester positivt før uker etter ikm, så det er jo tydligvis mye rar informasjon ute å går, til og med hos fagfolk Anonymkode: 3a92b...729
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå