Gå til innhold

Kan jeg ta graviditettest 5 dager før mensen skal komme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann :) jeg venter på tirsdag ettersom jeg skal få mensen den dagen så jeg skal ta en graviditetstest da, men jeg er så utålmodig så jeg lurte på om visst jeg er gravid, og om jeg tok en test idag om den ville vise positiv selvom det er 4-5 dager igjen? Eller burde jeg helst vente til dagen jeg mensen egt skal komme? Takk for svar❤️

Anonymkode: 65e28...53d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

RFSU reklamerer vel med at man kan ta dems test en uke før man forventer mensen mener jeg 🤔

Anonymkode: 41faa...8b4

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heisann :) jeg venter på tirsdag ettersom jeg skal få mensen den dagen så jeg skal ta en graviditetstest da, men jeg er så utålmodig så jeg lurte på om visst jeg er gravid, og om jeg tok en test idag om den ville vise positiv selvom det er 4-5 dager igjen? Eller burde jeg helst vente til dagen jeg mensen egt skal komme? Takk for svar❤️

Noen få tester positivt før forventet mens. Men dette er svært få. De fleste tester positivt før dager etter forventet mens:)

Anonymkode: 3a92b...729

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

meg ovenfor. Mente: de fleste tester ikke positivt før noen dager etter forventet mens :)

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Noen få tester positivt før forventet mens. Men dette er svært få. De fleste tester positivt før dager etter forventet mens:)

Hvilken graviditetstest tror du anbefales da?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken graviditetstest tror du anbefales da?

Clearblue digital skal visst være ganske grei :) 

Skrevet

Som med så mye er det veldig individuelt. De mest sensitive testene reagerer på 10 ml/u på HCG, men det er igjen veldig individuelt hvor fort du produserer HCG, når egget festet seg osv. med andre ord KAN du få en positiv test, og du kan få en negativ test, men fortsatt være gravid. Det er ingenting i veien for å teste nå, men belag deg på at det er stor sansynlighet for at den er negativ, men det trenger ikke å bety at du ikke er gravid :)

Skrevet

Jeg har alltid testet positivt 4 ddager før ikm (2 ganger). Testen dagen før var negativ.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk svak positiv 4 dager før. 

Anonymkode: 21676...158

AnonymBruker
Skrevet

Alt kommer Ann på om egget har festet seg,  og når det fester seg.  Det kan feste seg så sent som 12dpo,  om du har lutefisk på 12-16 dager er fem dager før for tidlig. 

Anonymkode: fd439...764

AnonymBruker
Skrevet

Du kan også teste positivt og fremdeles få mens til riktig tid. En stor prosentdel av tidlige aborter får en ikke med seg fordi de skjer så tidlige. 

Anonymkode: 39759...b81

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt kommer Ann på om egget har festet seg,  og når det fester seg.  Det kan feste seg så sent som 12dpo,  om du har lutefisk på 12-16 dager er fem dager før for tidlig. 

hehehe, om du har lutefisk! :fnise::fnise:  sorry men jeg bare måtte, skikkelig teit men var litt morsomt

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

hehehe, om du har lutefisk! :fnise::fnise:  sorry men jeg bare måtte, skikkelig teit men var litt morsomt

Oi😂 

AnonymBruker
Skrevet

Testet positiv med digital CB 5 dager før forventet mens..

Anonymkode: 21499...f5e

AnonymBruker
Skrevet

har testet positivt 5 dager før mens 2 ganger. Dette var med billige strimmeltester fra e-bay....

Anonymkode: 02f2d...033

AnonymBruker
Skrevet
På 23.3.2018 den 18.01, AnonymBruker skrev:

meg ovenfor. Mente: de fleste tester ikke positivt før noen dager etter forventet mens :)

Dette stemmer ikke. Tester man på dagen for IKM så er testen nesten 100 % sikker. Dvs er den negativ er det lite sannsynlig at man er gravid. 

Dagens tester er veldig sensitive og flere kan taes opp til fire dager før forventet mens. Mange som tester positivt før IKM. 

Anonymkode: 5fdbd...db0

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Tester man på dagen for IKM så er testen nesten 100 % sikker. Dvs er den negativ er det lite sannsynlig at man er gravid. 

Dagens tester er veldig sensitive og flere kan taes opp til fire dager før forventet mens. Mange som tester positivt før IKM. 

Anonymkode: 5fdbd...db0

Ja, men hva med de som først tester positivt 20 dpo? Er jo maaaange det skjer med 😅 testen er IKKE 100% sikker ved ikm. Nærmere 50% 👍🏼 De anbefaler jo folk å ikke teste før minst en uke etter ikm, for å få et noe lunde korrekt svar. Egg kan gå i dvale men også bruke 2 uker på å feste seg, så den teorien din stemmmer ikke.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, men hva med de som først tester positivt 20 dpo? Er jo maaaange det skjer med 😅 testen er IKKE 100% sikker ved ikm. Nærmere 50% 👍🏼 De anbefaler jo folk å ikke teste før minst en uke etter ikm, for å få et noe lunde korrekt svar. Egg kan gå i dvale men også bruke 2 uker på å feste seg, så den teorien din stemmmer ikke.

Det er faktisk veldig uvanlig å teste positivt så sent.

Egg går ikke i dvale heller. Hvis celler slutter å dele seg, så dør det (det er derfor mennesker dør av alderdom også).

Noen har veldig effektivt nyrer som hindrer hcg å vises noe særlig på tester, men ved friske graviditet produseres hcg jevnt og trutt 

Tenker det er å gi folk falske forhåpninger å late som om at positiv ved 20dpo er vanlig. Det skjer, nen ikk3 ofte 

Anonymkode: 78d3a...19b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk veldig uvanlig å teste positivt så sent.

Egg går ikke i dvale heller. Hvis celler slutter å dele seg, så dør det (det er derfor mennesker dør av alderdom også).

Noen har veldig effektivt nyrer som hindrer hcg å vises noe særlig på tester, men ved friske graviditet produseres hcg jevnt og trutt 

Tenker det er å gi folk falske forhåpninger å late som om at positiv ved 20dpo er vanlig. Det skjer, nen ikk3 ofte 

Anonymkode: 78d3a...19b

Hmm... var nettopp en her inne som fikk positiv test nesten 20 dager etter ikm. Så uvanlig er det nok ikke. Selv testet jeg positivt 22 dpo. Men jeg ble også da satt tilbake en del på ultralyd, så kan jo være el kom senere 👍🏼  Jeg nektet på terminen og fikk da beskjed om at embryoet kan gå i dvale :)  Jeg tror faktisk at over halvparten ikke før positiv test før etter ikm. Er nok vanligere enn du tror :) 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm... var nettopp en her inne som fikk positiv test nesten 20 dager etter ikm. Så uvanlig er det nok ikke. Selv testet jeg positivt 22 dpo. Men jeg ble også da satt tilbake en del på ultralyd, så kan jo være el kom senere 👍🏼  Jeg nektet på terminen og fikk da beskjed om at embryoet kan gå i dvale :)  Jeg tror faktisk at over halvparten ikke før positiv test før etter ikm. Er nok vanligere enn du tror :) 

Noen ytterst få tester positivt så sent om de prøver å bli gravide, dvs tester så fort de får sjansen. Dette fordi dagens tester er såpass sensitive. De som tester positivt så sent har enten veldig effektive nyrer eller hatt eggløsning senere enn forventet, ergo blir egget senere befruktet enn forventet og man er egentlig ikke 20 dpo.

At du tror halvparten ikke tester positivt før etter IKM betyr ikke at dette er fakta. Hvor har du det fra? Og inkluderer dette de som ikke aktivt prøver?

Anonymkode: fc272...5df

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...