Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg stresser skikkelig med dette nå, søknadsfristene går snart ut og jeg aner ikke hva jeg skal søke. Går vg3 nå, så jeg må jo finne det ut om noen få uker 😬😬 Tips til hva man skal gjøre når man faktisk ikke aner hva man bør velge? 😅

Anonymkode: 3a3ab...bb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du ikke har noen anelse, ville det kanskje være bedre å ta et fri-år?

Få en jobb og vurdere mulighetene dine?

Kan ikke komme med så mye mer

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke studer bare for å studere, det er bortkastet tid og penger. Jeg er 23, og har vært i 100% arbeid siden VGS, nettopp fordi jeg ikke har visst hva jeg ville studere. Nå har jeg funnet ut av det, og begynner på en bachelorgrad til høsten. 

Anonymkode: b4d9a...f28

AnonymBruker
Skrevet

Ikke studer bare for å studere. Det er bortkastede penger. Skaff deg heller en jobb, så kan du bruke det året på å bestemme deg. 

Anonymkode: 715e7...a77

AnonymBruker
Skrevet

Interesser? 

Mange veier å gå, men kun du som vet hva du liker å jobbe med. Kan ta en test på nav sine sider som er en yrkesveiledning.

Liker du å jobbe med mennesker er sykepleier/vernepleier/pedagog/ sosionom mm flotte veier å gå.

Anonymkode: e72a8...f9d

AnonymBruker
Skrevet

Ble godt over 30år før jeg viste hva jeg ville jobbe med og dermed tok skolen som ga meg det yrket. Er ikke lett å vite som ung ha man vil med livet. Var litt enklere for i tiden da vi fikk jobb fra vi var unge og kunne velge forskjellige ruter til man fant sin plass. 

Anonymkode: e72a8...f9d

AnonymBruker
Skrevet

Sier som de over her, ikke føl deg presset til å studere bare for å studere. Da opparbeider du deg studiegjeld og kanskje mister du motivasjon om du rusher inn på et studie du egentlig ikke vil. Jeg har friår nå etter videregående, brukte første halvdel til å jobbe på et sykehjem og deretter dro jeg å reiste. Nå er jeg tilbake på jobb og har funnet ut hva jeg vil studere til høsten. Om du ikke ønsker å jobbe, så kan du ta deg et år på folkehøgskole. Da tar du naturligvis opp litt studielån, men du får to studiepoeng samtidig som du vokser masse på det året. Uansett hva du gjør, lytt til magefølelsen! 

Anonymkode: cadc5...083

AnonymBruker
Skrevet

1. Gjør masse research.

2. Lag en liste over studier du kunne tenkt deg kun basert på interesser/evner.

3. Lag så en liste over studier som er fornuftige og per i dag vil gi en god og sikker jobb etterpå.

4. Se så om det finnes studier som opptrer på begge listene.

Anonymkode: 30ca2...fb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke studer bare for å studere, det er bortkastet tid og penger. Jeg er 23, og har vært i 100% arbeid siden VGS, nettopp fordi jeg ikke har visst hva jeg ville studere. Nå har jeg funnet ut av det, og begynner på en bachelorgrad til høsten. 

Hva har du bestemt deg for? 

Jeg har heldigvis et år til før jeg bestemmer meg :) 

Anonymkode: 1de5f...d1c

Skrevet

Du MÅ ikke studere, og du må absolutt ikke stresse med det i en alder av 18. Skaff deg en jobb. Er masse intressant du kan gjøre selv om du ikke studerer. 

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du bestemt deg for? 

Jeg har heldigvis et år til før jeg bestemmer meg :) 

Anonymkode: 1de5f...d1c

HR og personalledelse :) Hehe, faktisk mye på grunn av de årene jeg har vært i arbeid, da jeg har opplevd mye dårlige arbeidsforhold og ledelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...