Gå til innhold

Kjør pent, men ikke så du irriterer andre..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Sirah skrev:

Jeg har etter mange år langs norske landeveier blitt en verdensmester i å telle til ti 😂 Men det har faktisk hendt at jeg har ringt politiet når jeg har ligget bak noen virkelig ikke finner gassen. Politiet har faktisk tatt det seriøst også. Ved iallefall et tilfelle dro de ut og stoppet personen. Så på Twitter dagen etter at personen hadde fått tilsnakk :P

Tidligere bodde jeg på en plass hvor det i løpet av fire mil ikke var noen muligheter til å foreta en fornuftig forbikjøring. Det var 80-sone langs hele strekningen, men innimellom såpass svingete at jeg har full forståelse for at man ikke ønsker å ligge i fartsgrensen om man ikke er kjent. Er man kjent er det null problem å ligge i 80 hele veien. Da det som sagt ikke er noen gode muligheter for forbikjøring så er det MANGE plasser hvor man kan kjøre av veien for å slippe forbi. MANGE! Disse ser man også på LANG avstand. Når du på mil nummer tre ligger bak et hue som ligger i mellom 50 og 60 HELE veien så koker det godt altså! Det er kort og greit så ufattelig frekt!

Ang folk som ikke overholder vikeplikten: Don´t even get me startet 😡

Det merker jeg stor forskjell på! Jeg kjørte en periode "kjerringbil" og da insisterte folk på å kjøre forbi meg selv om jeg lå 5-10km/t over fartsgrensen. Kjører jeg min Mercedes eller min samboers store SUV blir jeg sjeldent forbikjørt med mindre jeg kjører som en sinke. 

Traff en som trodd ikke vikeplikten gjaldt han i dag, var heldigvis lav fart på begge så skadene på bilen min ble små men surt lell når en er på vei til jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Traff en som trodd ikke vikeplikten gjaldt han i dag, var heldigvis lav fart på begge så skadene på bilen min ble små men surt lell når en er på vei til jobb.

Fytti grisen altså 😡 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Fylte ut skademelding håper jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Irriterer meg noe over dem som blinker med lysene og/eller tuter og viser fingeren når man kjører med henger. Har man henger med bremser kan man maks kjøre i 80km. Har man henger uten bremser, kan man ikke kjøre fortere enn 60km. Det går så klart an å blinke og slippe opp bremsen og la folk kjøre forbi eller stoppe på en plass, men jeg får lite lyst spesielt på kvelden når en fartsgalning kommer som et lyn og blender meg. Man får bot av politiet hvis man kjører fortere med henger og man blir tatt i kontroll. 

Anonymkode: cd1ea...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Morten1 skrev:

Fylte ut skademelding håper jeg?

Selvfølgelig

Skrev og ned vitner, video og bilder er fikset . Har tatt ut filmen fra mitt dashcam og krevde det samme av den andre sjåføren. Han ville egentlig ikke så da tok jeg og ga klar beskjed at om ikke det er overlevert meg innen kl 12:00 i morgen (lørdag) ville det bli politianmeldt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sirah skrev:

Fytti grisen altså 😡 

Var litt irriterende ja, kom nesten forsent så de 30 min innlagt for dill ble brukt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Irriterer meg noe over dem som blinker med lysene og/eller tuter og viser fingeren når man kjører med henger. Har man henger med bremser kan man maks kjøre i 80km. Har man henger uten bremser, kan man ikke kjøre fortere enn 60km. Det går så klart an å blinke og slippe opp bremsen og la folk kjøre forbi eller stoppe på en plass, men jeg får lite lyst spesielt på kvelden når en fartsgalning kommer som et lyn og blender meg. Man får bot av politiet hvis man kjører fortere med henger og man blir tatt i kontroll. 

Så alle de som kjører fortere enn deg er enten gærninger eller blendere?

Er det jeg leser av innlegget ditt. 

Håper for trafikksikkerheten at jeg leser feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at det er irriterende med folk som både blinker og tuter når man kjører med henger, men opplever du dette til stadighet er det kanskje på tide å ta et hint? Jeg kjører MYE med henger selv og opplever så og si aldri det du beskriver. Jeg krysse ALDRI fartsgrensen med henger og kjører kjempepent (kjører med hest på hengeren), men jeg er ekstra nøye på å slippe folk forbi! 

Jeg syntes det er kjempeirriterende selv om jeg ligger bak en nisse som kjører i 20km/t under fartsgrensa med henger. Det er faktisk ikke mitt (og andre trafikanter sitt) problem at denne personen bestemte seg for å lufte hengeren akkurat nå. Jeg har full forståelse for at man må kjøre sakte og pent med henger, men SLIPP FOLK FORBI på første mulighet! Verre er det faktisk ikke. 

Innimellom vil man uansett treffe på slike idioter du beskriver AB som presser seg frem uansett hvor hensynsfullt du kjører. Disse er det bare å drite i og slippe forbi ved første mulighet. Så slipper du å irritere deg noe mer over dem. Vi har alle et ansvar for å opptre hensynsfullt i trafikken. Det gjelder ikke bare de som er litt for glad i gasspedalen, men også for de som kjører for sakte! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lå bak en som lå i 40 til 50 km/t i 90 sona. Da kokte det. Det er ikke mulighet for å kjøre forbi. Så at da jeg fikk kjøre forbi at det var en som øvelseskjørte. Hadde lyst til å filleriste passasjeren (er han som var ansvarlig...).  Det var sol ute, tørr veibanen og midt på dagen. Er man ikke klar for å holde fartsgrensa, så er man ikke moden nok til å kjøre der..

Anonymkode: 5560b...8f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ett av grunnprinsippene i trafikkreglene er å vise hensyn. Klart at andre trafikkanter skal vise hensyn til deg når du kjører med henger, MEN hensynet gjelder begge veger, og du plikter i aller høyeste grad også å vise hensyn til de andre. Man blir stoppet av politiet og bøtelagt hvis man hindrer trafikkflyten, også. 

Anonymkode: a9d35...32e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lå bak en som lå i 40 til 50 km/t i 90 sona. Da kokte det. Det er ikke mulighet for å kjøre forbi. Så at da jeg fikk kjøre forbi at det var en som øvelseskjørte. Hadde lyst til å filleriste passasjeren (er han som var ansvarlig...).  Det var sol ute, tørr veibanen og midt på dagen. Er man ikke klar for å holde fartsgrensa, så er man ikke moden nok til å kjøre der..

Anonymkode: 5560b...8f5

Enig. Man skal ikke ut på veier man ikke er trygg nok på til å takle. Det finnes masse veier hvor man kan putre rundt i det tempoet man er komfortabel med. Så kan man spare veiene med høy fartsgrense til man er klar for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en av dem som kjører sakte... Min komfortfart er 60, så når det er 70 ligger jeg oftest i 60 for da ligger jeg bare ti under. Når det er 80 og oppover prøver jeg å ligge i fartsgrensen, men som regel bittelitt under. 

Jeg beklager at det er sånn, men jeg har ikke så mange års kjøreerfaring og er ikke helt komfortabel med høye hastigheter.  Blir alltid usikker i tunneler, så må alltid denne farten litt i dem. Føler at de er så trange og er redd for å komme borti den lille fortauskanten som pleier å være der, og at jeg da mister kontrollen og kjører i veggen. 

Er alltid så redd for at noen skal ringe politiet fordi jeg kjører litt sakte, og at jeg også kan vingle litt (i min side av kjørebanen) iblant. Særlig når jeg møter buss og trailer. Er redd for at det er trangt, og svinger oftel litt ut mot grøfta når jeg møter dem. Men er alltid innenfor strekene. Er det sånne smale, svingete "bondeveier" senker jeg alltid farten veldig når jeg møter store kjøretøy. 

Slipper forbi når jeg kjører på sånne  bondeveier, fordi jeg kjører så veldig sakte der. Men har ikke gjort det på vanlige veier. Tenker at det ikke er nødvendig siden jeg ikke kjører SÅ sakte. Dessuten er det flaut å måtte slippe folk forbi... Jeg hater når folk kjører forbi, for da glor de alltid på meg. Særlig de i passasjersetet lener seg fram for å se hvilken tulling jeg er. Så snakker de sikkert stygt om meg :( jeg hater å kjøre, og gjør det så sjeldent jeg kan. Kan ikke ta kollektiv transport, så må kjøre noen ganger i uka. 

Det jeg vil si er at jeg ikke kjører så sakte fordi jeg vil, men fordi jeg ikke er komfortabel med høye hastigheter. Håper det kommer seg etterhvert med mer erfaring da. Unnskyld :(

Anonymkode: fe47a...f2e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av dem som kjører sakte... Min komfortfart er 60, så når det er 70 ligger jeg oftest i 60 for da ligger jeg bare ti under. Når det er 80 og oppover prøver jeg å ligge i fartsgrensen, men som regel bittelitt under. 

Jeg beklager at det er sånn, men jeg har ikke så mange års kjøreerfaring og er ikke helt komfortabel med høye hastigheter.  Blir alltid usikker i tunneler, så må alltid denne farten litt i dem. Føler at de er så trange og er redd for å komme borti den lille fortauskanten som pleier å være der, og at jeg da mister kontrollen og kjører i veggen. 

Er alltid så redd for at noen skal ringe politiet fordi jeg kjører litt sakte, og at jeg også kan vingle litt (i min side av kjørebanen) iblant. Særlig når jeg møter buss og trailer. Er redd for at det er trangt, og svinger oftel litt ut mot grøfta når jeg møter dem. Men er alltid innenfor strekene. Er det sånne smale, svingete "bondeveier" senker jeg alltid farten veldig når jeg møter store kjøretøy. 

Slipper forbi når jeg kjører på sånne  bondeveier, fordi jeg kjører så veldig sakte der. Men har ikke gjort det på vanlige veier. Tenker at det ikke er nødvendig siden jeg ikke kjører SÅ sakte. Dessuten er det flaut å måtte slippe folk forbi... Jeg hater når folk kjører forbi, for da glor de alltid på meg. Særlig de i passasjersetet lener seg fram for å se hvilken tulling jeg er. Så snakker de sikkert stygt om meg :( jeg hater å kjøre, og gjør det så sjeldent jeg kan. Kan ikke ta kollektiv transport, så må kjøre noen ganger i uka. 

Det jeg vil si er at jeg ikke kjører så sakte fordi jeg vil, men fordi jeg ikke er komfortabel med høye hastigheter. Håper det kommer seg etterhvert med mer erfaring da. Unnskyld :(

1) Det er like viktig å slippe forbi biler på "vanlige" veier, det er vel kanskje her det er viktigst. Det at du ligger i 60 i 70 er ikke kurant dersom du ikke slipper oss som er komfortable til å ligge i høyere hastighet. Om du er redd for at folk ringer politiet på deg, så er det på disse veiene du burde vise mer hensyn - jo mer vanlige veier - jo flere folk på veien. 

2) Dersom komfortsonen din er på 60, du er redd for hva andre syntes om deg, redd for å kjøre i tunnel (disse er ikke trangere, men fordi du mister "utsiden" så virker det slik, ellers er den som regel like bred både inni og ute av tunnelen). På bondeveier hvor veien er mindre enn 6m i bredde er det greit å slakke ned som du allerede gjør. 

Helt ærlig, om jeg var deg ville jeg ha tatt meg et par kjøreturer ellers enn hva du gjør nå, i tillegg kanskje få noen ekstra kjøretimer hos en kjøreskole for å lære deg å bli mer komfortabel, og hva du gjør i ulike situasjoner. 

Jeg kjører så langt, så ofte og det å ende bak en som ligger langt under fartsgrensen og ikke klarer å følge trafikken er noe jeg finner mer irriterende enn at nabo nansen ikke evner å bruke blinklyset. Klarer du ikke å holde hastighet må du slippe dem forbi, uansett hvilken vei dette er. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, dillyduzit skrev:

1) Det er like viktig å slippe forbi biler på "vanlige" veier, det er vel kanskje her det er viktigst. Det at du ligger i 60 i 70 er ikke kurant dersom du ikke slipper oss som er komfortable til å ligge i høyere hastighet. Om du er redd for at folk ringer politiet på deg, så er det på disse veiene du burde vise mer hensyn - jo mer vanlige veier - jo flere folk på veien. 

2) Dersom komfortsonen din er på 60, du er redd for hva andre syntes om deg, redd for å kjøre i tunnel (disse er ikke trangere, men fordi du mister "utsiden" så virker det slik, ellers er den som regel like bred både inni og ute av tunnelen). På bondeveier hvor veien er mindre enn 6m i bredde er det greit å slakke ned som du allerede gjør. 

Helt ærlig, om jeg var deg ville jeg ha tatt meg et par kjøreturer ellers enn hva du gjør nå, i tillegg kanskje få noen ekstra kjøretimer hos en kjøreskole for å lære deg å bli mer komfortabel, og hva du gjør i ulike situasjoner. 

Jeg kjører så langt, så ofte og det å ende bak en som ligger langt under fartsgrensen og ikke klarer å følge trafikken er noe jeg finner mer irriterende enn at nabo nansen ikke evner å bruke blinklyset. Klarer du ikke å holde hastighet må du slippe dem forbi, uansett hvilken vei dette er. 

Men er 60 i 70 sone å ligge langt under fartsgrensen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er 60 i 70 sone å ligge langt under fartsgrensen? 

Hvis du ligger i 60 på speedometeret så ja, da er det veldig langt under da man fint kan ligge i 80 på speedometeret i 70 sonen og da ligge reelt i ca 73 km/t. Det blir da en forskjell på 20 km/h og det er veldig mye over litt tid.

Anonymkode: ff896...2ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ligger i 60 på speedometeret så ja, da er det veldig langt under da man fint kan ligge i 80 på speedometeret i 70 sonen og da ligge reelt i ca 73 km/t. Det blir da en forskjell på 20 km/h og det er veldig mye over litt tid.

Anonymkode: ff896...2ee

Men hvis speedometeret er riktig da. Er ti km i timen virkelig å ligge langt under? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis speedometeret er riktig da. Er ti km i timen virkelig å ligge langt under? 

Om veien er fin og været tillater det, så er ti plutselig veldig mye ja. Du har enkelte som kan være tålmodige med deg og «la det gå», men du har også disse som allerede er sent ute, eller generelt drittsekker i trafikken som skaper farlige situasjoner. 

La oss ta et eksempel her nå; kjørte nedover til Arendal sist sommer, fine veier, superfint vær og en 80-sone. Vi hadde ligget bak personbil som lå konsekvent ti under i 5-6 mil. Over den ene heia stod politiet og ventet og tipper rundt 20 biler bak fikk kjøre i riktig hastighet. Kunne dette ha vært unngått? Absolutt. Skapte denne situasjonen mange farlige situasjoner? Kan du banne på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil heller si "kjør pent, og ikke la deg irritere av småting". Jeg kjører mye heller på veien sammen med noen som kjører litt for sakte, enn noen som sitter og hisser seg opp og setter andre i fare fordi de blir så fryktelig sinte for å komme frem hele 2 minutter senere. :rolleyes:

Anonymkode: fdc6c...050

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ti km over fartsgrensen er langt farligere enn ti under. Det er vitenskapelig bevist. 

Men gjett to ganger på hva hvilken av de to som er mest vanlig og hvilken som irriterer andre trafikanter mest.

Bilister er ikke rasjonelle. De er irrasjonelle dyr som styres av følelser. Og derfor vil vi aldri nå målet med 0 drepte og hardt skadde i trafikken, med mindre det blir ulovlig å kjøre selv.

Anonymkode: 6044c...f1c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom deg til en kjørelærer og bli komfortabel med å kjøre bil. Om du redd slike situasjoner som du skisserer her, så bør du gjøre noe med det eller slutte å kjøre. Det er flaut å slippe forbi skriver du, men det må da være flauere å ha en hel rekke med biler bak deg som irriterer seg iver at du ligger i din komfortsone og ikke ligger etter fartsgrensene. Ligger du i 60 km/t når fartsgrensen er 50 km/t også?

Anonymkode: 365d8...772

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...