Gå til innhold

Problemer med låsen på vindu - trenger litt tips

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har et eldre vindu (gjetter 80-tallet) der låsemekanismen har vært treg lenge og nå såvidt virker. Det er det samme om vinduet er åpent eller stengt.

Det er 2 "bolter" oppe og nede som skal gå inn i 2 hull i karmen. I tillegg er det noe greier inni vindusrammen ved selve låsen. Det står "Fix" og "PATENT" over og under låsen.

Kan jeg fikse dette selv? Hvordan? Setter pris på tips :)

Bilder:

vindu: https://imgur.com/g1G4Ifp

bolt: https://imgur.com/5j5SEEz

lås: https://imgur.com/UnrW86d

vindu4 (2).jpg

Endret av SoftKitty
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv med litt låsolje, symaskinolje er i en liten flaske med tut så du får sprøytet oljen godt inni. Har ikke samme typen vindu, men mine var veldig trege å snu når jeg skulle vaske dem. Litt symaskinolje gjorde underverker, nå går det som en lek. Litt olivenolje eller annen olje skulle også gå an å prøve om det er det eneste du har i huset. 

Anonymkode: 6ebdc...7df

• Liker 4
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøv med litt låsolje, symaskinolje er i en liten flaske med tut så du får sprøytet oljen godt inni. Har ikke samme typen vindu, men mine var veldig trege å snu når jeg skulle vaske dem. Litt symaskinolje gjorde underverker, nå går det som en lek. Litt olivenolje eller annen olje skulle også gå an å prøve om det er det eneste du har i huset. 

Takk, skal se om jeg finner noe låsolje :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor du i enebolig eller selveierbolig? Da er du selv ansvarlig for å fikse. 

Bor du derimot i et borettslag, da sier de aller fleste vedtektene at styret og dermed laget er ansvarlig for vinduer. Da bør du ikke prøve å fikse selv, med fare for å ødelegge mer. 

Anonymkode: a655c...b4d

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Bor du i enebolig eller selveierbolig? Da er du selv ansvarlig for å fikse. 

Bor du derimot i et borettslag, da sier de aller fleste vedtektene at styret og dermed laget er ansvarlig for vinduer. Da bør du ikke prøve å fikse selv, med fare for å ødelegge mer. 

Anonymkode: a655c...b4d

Selveier, så må nok ordne selv :) Men takk for innspill!

AnonymBruker
Skrevet

Bor i borettslag og vi må ordne slikt selv. Alle har fått info om anbefaling av olje låsene på vinduene minst 1 gang i året. 

Anonymkode: 6419f...ece

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor i borettslag og vi må ordne slikt selv. Alle har fått info om anbefaling av olje låsene på vinduene minst 1 gang i året. 

Anonymkode: 6419f...ece

Og jeg tror ikke man klarer å ødelegge et vindu ved å ha litt olje på metalldelene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...