AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #1 Skrevet 23. mars 2018 Dere som er over snittet opptatt av miljø og natur. Hva gjør dere i det daglige for å ta hensyn til miljøet? Foreløpig bruker jeg nett når jeg handler, komposterer matavfall, gir fuglene tørt brød og andre ting som ellers ville blitt kastet om vinteren, velger produkter som enten er merket änglamark eller svanemerket (her synder jeg litt foreløpig, har ikke helt kommet inn i vanen med å velge det enda) og prøver å bruke minst mulig plast i hverdagen. Og går eller sykler når det er mulig/ikke blir for tungvint. Anonymkode: 7866b...93e
kvinneguide Skrevet 23. mars 2018 #2 Skrevet 23. mars 2018 Er det miljøvennlig å handle på nett? Blir det ikke mye ekstra emballasje?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #3 Skrevet 23. mars 2018 3 minutter siden, kvinneguide skrev: Er det miljøvennlig å handle på nett? Blir det ikke mye ekstra emballasje? Feilformulering fra meg handlenett, ikke på nett Anonymkode: 7866b...93e
Tvist Skrevet 23. mars 2018 #4 Skrevet 23. mars 2018 Det mest miljøvennlige jeg gjør er å ikke få barn (selv om jeg skjønner at det er viktig for mange, men håper de ikke får mer enn 2 og bidrar til befolkningsvekst). Ellers spiser jeg lite kjøtt, mest av hensyn til dyrene, og litt av hensyn til miljøet. Kjøper omtrent aldri take away, og passer på å ikke få med pose fra klesbutikker/apotek o.l. (om man ikke passer på et lite øyeblikk har de puttet sakene dine i en pose). Kaster lite mat, katten bruker miljøvennlig kattesand. Sorterer papp, plast, matavfall, bokser og glass. Sykler eller går i stedet for å ta bilen ofte, selv om vinteren (men har unnet med luksusen å ha bil). Kjøper ikke nødvendigvis økologisk dyrket mat, for det trengs mer plass for å dyrke økologisk, derfor får man mindre mat fra et større område. Men kjøper økologisk kjøtt og egg o.l. (men det er mer av hensyn til dyrene enn miljøet). 1
kvinneguide Skrevet 23. mars 2018 #5 Skrevet 23. mars 2018 Unngår å handle mer enn jeg trenger. Følger ikke trender, bytter ut ting ved behov og handler kvalitet. Sykler, går og tar kollektivt, gjerne også i ferier. Sorterer papir, plast og mat, men skal innrømme at alt griseri går i resten. Jeg vasker ikke søppel! Hunden får det den tåler av matrester så minst mulig kastes. Jeg handler ikke med nett fordi jeg trenger posen til søppel. Bruker gjerne penger på opplevelser, god mat, teater, kino, ferie fremfor ting og forbruk. Men jeg er ingen stor miljøforkjemper, jeg gjør litt der det passer meg. Livsstilen passer meg godt, jeg trives med å sykle og gå, og liker å reise meg tog. Jeg svarer i denne tråden, men jeg er ikke en som fremhever egen miljøfortreffelighet. Det finnes nok av dem som markedsfører egen bruk av tretannpirkere i stedet for plasttannpirkere men når det kommer til ferie, da er det rett på miljøsvineri-kjøret. Da er alt av grønne skoger glemt ser det ut til.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #6 Skrevet 23. mars 2018 28 minutter siden, kvinneguide skrev: Unngår å handle mer enn jeg trenger. Følger ikke trender, bytter ut ting ved behov og handler kvalitet. Sykler, går og tar kollektivt, gjerne også i ferier. Sorterer papir, plast og mat, men skal innrømme at alt griseri går i resten. Jeg vasker ikke søppel! Hunden får det den tåler av matrester så minst mulig kastes. Jeg handler ikke med nett fordi jeg trenger posen til søppel. Bruker gjerne penger på opplevelser, god mat, teater, kino, ferie fremfor ting og forbruk. Men jeg er ingen stor miljøforkjemper, jeg gjør litt der det passer meg. Livsstilen passer meg godt, jeg trives med å sykle og gå, og liker å reise meg tog. Jeg svarer i denne tråden, men jeg er ikke en som fremhever egen miljøfortreffelighet. Det finnes nok av dem som markedsfører egen bruk av tretannpirkere i stedet for plasttannpirkere men når det kommer til ferie, da er det rett på miljøsvineri-kjøret. Da er alt av grønne skoger glemt ser det ut til. Helt enig med deg i siste avsnittet. Vi får poser til bioavfall og plastavfall, har egen dunk til metall og glass og en til papir. Om vi er flinke til å sortere trenger vi omtrent ikke poser til restavfall. Plastavfall - som for eksempel bokser det har vært italiensk salat i - hender det seg jeg tar i oppvaskmaskinen om det er plass for det er grisete å vaske for hånd. Tar for lite kollektivt men det har litt sammenheng med tilbudet her og at mannen min hater det. (snart eksmann så da blir det nok mer kollektivt på meg) Hender seg forøvrig at jeg handler i store kvanta, spesielt om det innebærer mindre emballasje - dessuten er det greit å ha stående. Men bare ting jeg vet blir brukt uansett, som for eksempel 5 kg poser med mel når vi er i Sverige. Prøver også å være flink til gjenbruk. For eksempel rives/klippes gammelt sengetøy opp til kluter. De er nok ikke like effektive bestandig som mikrofiber men veldig gode å ha når man skal tørke opp griseri og har lyst å kaste kluten etterpå istedet for å vaske den. Da unga var små hadde jeg ofte med slike og ei vannflaske i stelleveska til bleiebytte og kastet dem sammen med bleia etterpå. Anonymkode: 7866b...93e
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #7 Skrevet 23. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som er over snittet opptatt av miljø og natur. Hva gjør dere i det daglige for å ta hensyn til miljøet? Foreløpig bruker jeg nett når jeg handler, komposterer matavfall, gir fuglene tørt brød og andre ting som ellers ville blitt kastet om vinteren, velger produkter som enten er merket änglamark eller svanemerket (her synder jeg litt foreløpig, har ikke helt kommet inn i vanen med å velge det enda) og prøver å bruke minst mulig plast i hverdagen. Og går eller sykler når det er mulig/ikke blir for tungvint. Anonymkode: 7866b...93e Det er visst delte meninger om hvor miljøvennlig det er med handlenett i stedet for plastposer. Anonymkode: 33286...5da
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #8 Skrevet 23. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er visst delte meninger om hvor miljøvennlig det er med handlenett i stedet for plastposer. Anonymkode: 33286...5da Nå er en del av mine handlenett sydd av gammelt sengetøy da...og dessuten så er handlenett mye bedre om du handler tungt.... Anonymkode: 7866b...93e
Tvist Skrevet 25. mars 2018 #9 Skrevet 25. mars 2018 På 23.3.2018 den 17.28, AnonymBruker skrev: Det er visst delte meninger om hvor miljøvennlig det er med handlenett i stedet for plastposer. Anonymkode: 33286...5da Jeg bruker vanligvis sekk/bag, som jeg uansett har kjøpt.Om vi skulle kjøpt plastpose hver gang vi handler får vi altfor mange. Og de små fra apotek f. eks kan man ikke bruke til noe. Poser fra klesbutikker er tykkere og nok mer skadelige for miljøet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå