Gå til innhold

Psykologen sier det ikke er meningen man skal gå på antidepressiva i flere år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

"legen min sier..."

De fleste får feil hjelp, systemet har heller ikke tid til å hjelpe som regel. Da skjer raske og enkle løsninger som en pilleboks. Det er alltid en grunn til at man faller sammen psykisk, et menneske formes allerede fra de første mnd. Alt som skjer i oppveksten vil påvirke deg senere i livet, alle dine omgivelser.

Det er dette du må kartlegge, hvorfor du havnet der du er. Så da må du få noen å snakke med, se hvordan du lever livet, hva du gjør, omgivelsene dine, hva du spiser, aktivitetsnivået ditt, passer livet for deg slik du lever i dag? Skal du fortsette robotlivet eller gjøre en endring.

Psykiatrien er jo mest ute etter å gi deg en merkelapp, for å finne på en behandling som egentlig ikke hjelper deg. Har du mistet deg selv må du finne tilbake til deg selv.

Anonymkode: b9dd3...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 23.3.2018 den 11.09, AnonymBruker skrev:

Som tittelen sier: psykologen min sa til meg det ikke er meningen man skal gå på antidepressiva i flere år. Har selv gått på det i to år, og trodde det var ingenting. Jeg var av den oppfatning at mange gikk på det i flere tiår og at det er helt normalt. Derfor er mine spørsmål:er dere enig i dette? Og i hvor mange år har dere gått på antidepressiva? Har dere planer om å slutte i nær fremtid?

Anonymkode: 578fc...ea8

Jeg har hatt flere depresjoner og må derfor gå på det resten av livet. så det har alt å si om det er en depresjon en har hatt , to, eller flere. For mange av oss betyr det livslangt. Psykologen din vet derfor ikke hva han snakker om.

Men jeg vet ikke hva som er tilfellet i ditt tilfelle, om det er din første depresjon, hvor langvarig den har vært etc. Alle disse tingene spiller inn. 

Nå er det leger og psykiatere en skal høre på når det gjelder medisinering, ikke psykologer.

Anonymkode: 7f013...271

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.3.2018 den 14.21, Kangarawr skrev:

Jeg fikk forresten beskjed om at jeg måtte gå på de tablettene resten av livet O_o Kan det være riktig??

Om du har hatt flere depresjoner, er det anbefalingen ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk på antidepressiva i fire år. Og aldri mer selv om det jo hjalp for å unngå de verste nedturene. En mister sexlysten også, og det var opptur å få den tilbake! 

Anonymkode: 0002c...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.3.2018 den 22.05, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått beskjed om at jeg sannsynligvis må bruke antidepressiva resten av livet. Jeg får annen behandling også, som er ECT-behandling. Antidepressiva er vedlikeholdsbehandling for at jeg skal slippe å få ECT-behandling oftere enn nødvendig. Er det ikke bra å bruke antidepressiva over tid? Er det bedre med annen behandling?

Anonymkode: 90308...8b8

Det er ingen ting som tilsier at det ikke er bra å bruke ad over tid, du kan bruke det resten av livet om nødvendig. Om du som meg har tilbakevendende depresjoner er det det som er anbefalingen, og det er ikke lurt å slutte å begynne på dem flere ganger, da virkningen kan bli dårligere da viser det seg. Om du bare har en enkeltstående depresjon stiller det seg selvsagt annerledes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Legemiddelindustrien består av en mengde konkurrerende firmaer, og det er en kontinuerlig debatt om klinisk effekt av antidepressiva.

Hva er poenget ditt?

Anonymkode: be60f...195

Hva poenget mitt er å nevne at de bedriftene som tjener på at du kjøper et produkt står bak mesteparten av forskninge er?

Om melkbønder skulle forske på om melk var sunt for befolkningen, så ville de selvsagt jobbet for at forskningen skulle vise at melk var sunt. Dette er et gjennomgående fenomen innen forskning. Mange tror kanskje at kunnskap og forskning ikke har sider eller heier frem en sak, men det stemmer ikke

3 hours ago, Duckie said:

Du skrev:

Det uthevede var altså det jeg ønsker å se en kilde på, jeg har lest mye om antidepressiva, men det her har jeg aldri lest noe sted.

At mye er legemiddelfinansiert er helt klart et problem, men mange av preparatene har vært på markedet lenge nå og også blitt testet av uavhengige. Jeg ser ikke helt nytteverdien av å teste IQ, men kognitive egenskaper er et stort tema innenfor psykofarmakologien. Men det er også en "høna og egget" situasjon, ettersom depresjon også har en stor innvirkning på det kognitive.

Du ser ikke nytteverdien av å teste IQ for å sjekk om folk blir dummere? Du synes ikke at folk burde bli informert om at de ofrer intelligens når de tar pillene? Du ser ikke nytten i at folk er smertelig klar over bivirkningene?

3 hours ago, Duckie said:

Utdaterte teknikker er ikke så veldig relevant for hva som skjer i dag. Det har skjedd mye i løpet av legevitenskapens historie som ikke har vært bra, men er ikke dermed sagt at vi dermed skal slutte med legevitenskap.

Vitenskapen bak antidepressiva er langt i fra skråsikker og testet på alle måter, men det er det beste vi har per i dag. Igjen vil jeg gjerne se kilde på at man blir kronisk deprimert av piller.

Nå vet ikke jeg noe om hvordan ting fungerer i England, skjer det samme i Norge og?

Som sagt over, det er mange problemer med antidepressiva. Og som med andre medisiner skal man ikke bruke det unødig. For lettere depresjoner burde det ikke skrives ut i det hele tatt. Men for oss med store problemer, som ender opp som veldig syke uten medisin, er valget mellom å være sengeliggende og muligens død eller å fungere noenlunde greit i hverdagen. 

Vi er fortsatt i legevitenskapens historie. Tror du at alt som foregår og alle teknikker som blir brukt i dagens psykiatri vil eksistere om 50 år? Nei, vi har fortsatt myyyyyyeeee igjen å lære om menneskets psyke og hvordan hjelpe de som sliter

Jeg linket for øvrig en artikkel som snakker om de kroniske effektene av antidep. Det er på engelsk, da, vet ikke hvor drevne folk på dette forumet er på engelsk. Det er jo litt problematisk når mesteparten av info e rpå engelsk, og nordmenn ikke kan språket nok til å lese artikler. 

Om antidep var så enestående bra, hvorfor finner du så mange krefter (psykolger og psykiatere) som ønsker å redusere bruk av piller?

SSRI-medisiner mot depresjon gjør mer skade enn nytte, mener danske forskere. En ledende norsk psykiater er langt fra imponert over forskningen deres. 

https://forskning.no/psykiatri/2017/03/forsker-strid-om-effekten-av-antidepressiva-ssri-malt-depresjon

Disse medisinene påvirker viktige signalstoffer i hjernen og har alvorlige bivirkninger. For å forsvare å gi det til folk må vi være sikre på at de motvirker depresjon. Men det gjør det ikke, sier overlege Janus Christian Jakobsen som tar doktorgrad ved Copenhagen Trial Unit.

https://www.nrk.no/livsstil/forskningsrapport_-_lykkepiller_-virker-ikke-mot-depresjon-1.13385537

Anonymkode: d9f8d...49e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 23.3.2018 den 13.19, AnonymBruker skrev:

Man blir lobotomert av pillene, så er jo en fordel at man ikke går på dem lenge. Kjenner selv to personer som har blitt mindre smarte etter at de begynte på pillene. De er fjernere, tenker ikke like skarpt og nøyaktig som før. De merker det ikke selv og skryter av antidep. Ganske skummelt at man blir ødelagt på en måte der man ikke merker selv hvordan man har blitt ødelagt

For noe forbanna tull!

Jeg har slitt med tilbakevendende depresjon  i mange år. Har gått i terapi og brukt anti-dep parallelt. Hver gang jeg prøver å trappe ned får jeg alvorlige og farlige tanker.... 

Uten anti-dep er jeg ikke tilstede i livet. Det er helt mørkt. På anti-dep ler jeg, elsker  jeg , gråter jeg og jeg danser. 

Anonymkode: b0e60...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutt hos psykolog. Det er bare tull. Du kan bli avhengig av terapi også. Har hørt om de som har kastet bort flere tiår hos psykolog, det er enda verre.

Anonymkode: 83e38...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker said:

For noe forbanna tull!

Jeg har slitt med tilbakevendende depresjon  i mange år. Har gått i terapi og brukt anti-dep parallelt. Hver gang jeg prøver å trappe ned får jeg alvorlige og farlige tanker.... 

Uten anti-dep er jeg ikke tilstede i livet. Det er helt mørkt. På anti-dep ler jeg, elsker  jeg , gråter jeg og jeg danser. 

Anonymkode: b0e60...e0b

So what? Du blir dummere og gladere på piller. Det er enklere å gjøre mennesker med downs glade enn normal mennesker. På samme måte er det enklere å gjøre dumme mennesker på piller gladere, enn smarte mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2018 den 12.34, Plommetreet skrev:

Joda. Man kan bytte psykolog. Det er ingenting i det TS skriver som indikerer at psykologen er en idiot, men poenget mitt er at man ikke skal stole blindt på noen med en fancy tittel og en lang utdannelse. For det skjer dessverre i veldig stor grad i psykiatrien. 

Som mange sier her har ikke en psykOLOG noe med å blande seg i medisinering. Men hvis TS går til en psykIATER, så har disse legeutdannelse og kan skrive ut medikamenter.

Å bytte psykolog i det offentlige er ofte nesten helt umulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hva poenget mitt er å nevne at de bedriftene som tjener på at du kjøper et produkt står bak mesteparten av forskninge er?

Om melkbønder skulle forske på om melk var sunt for befolkningen, så ville de selvsagt jobbet for at forskningen skulle vise at melk var sunt. Dette er et gjennomgående fenomen innen forskning. Mange tror kanskje at kunnskap og forskning ikke har sider eller heier frem en sak, men det stemmer ikke

Jeg skrev da at jeg er enig i at det er et problem? Men det sluttes ikke å forske etter at et medikament har kommet på markedet. Noen medikamenter blir etterhvert tatt av markedet igjen fordi ingen andre finner effekt, mens andre forblir fordi man finner god effekt av de. De medikamentene som har vært et par tiår på markedet nå har blitt testet av flere enn legemiddelprodusentene.

Du ser ikke nytteverdien av å teste IQ for å sjekk om folk blir dummere? Du synes ikke at folk burde bli informert om at de ofrer intelligens når de tar pillene? Du ser ikke nytten i at folk er smertelig klar over bivirkningene?

Folk burde bli klar over bivirkningene, ja. IQ som i IQ testing har mange problematiske sider, jeg ser ikke helt poenget i å teste akkurat det nei.Det er mye forskning på kognitive evner som jeg synes er mye bedre enn å måle IQ, og det er et problem som tas på alvor. Kognitive forstyrrelser får man i stor grad også av å gå med en ubehandlet depresjon.

Du har fortsatt ikke kommet med kilde på at man blir dummere og at antidepressiva påvirker hjernen så man ikke kan se det selv.

Vi er fortsatt i legevitenskapens historie. Tror du at alt som foregår og alle teknikker som blir brukt i dagens psykiatri vil eksistere om 50 år? Nei, vi har fortsatt myyyyyyeeee igjen å lære om menneskets psyke og hvordan hjelpe de som sliter

Vi vil alltid være i historie. Og jeg skrev jo nettopp at det er mye vi ikke vet. Jeg håper da inderlig at situasjonen er en helt annen om 50 år når vi har fått forsket mye mer.

Jeg linket for øvrig en artikkel som snakker om de kroniske effektene av antidep. Det er på engelsk, da, vet ikke hvor drevne folk på dette forumet er på engelsk. Det er jo litt problematisk når mesteparten av info e rpå engelsk, og nordmenn ikke kan språket nok til å lese artikler.

Guardian artikkelen? Link heller til forskning. Tviler på at mange her har store problemer med å lese engelske artikler.

Om antidep var så enestående bra, hvorfor finner du så mange krefter (psykolger og psykiatere) som ønsker å redusere bruk av piller?

Antidepressiva er ikke en vidundermedisin for alle, det er det vel de færreste som mener. Man skal selvfølgelig redusere bruk av medikamenter så langt det er mulig, alle medikamenter har bivirkninger. Om man ikke trenger å gå på de skal man selvfølgelig heller ikke det. Og det har vært et problem med at leger skriver ut antidepressiva for raskt, for mange er det ikke så mye å velge mellom om man går til legen med ettere psykiske plager, for psykiatrien har ikke kapasitet til disse. Og det burde ikke være slik.

SSRI-medisiner mot depresjon gjør mer skade enn nytte, mener danske forskere. En ledende norsk psykiater er langt fra imponert over forskningen deres. 

https://forskning.no/psykiatri/2017/03/forsker-strid-om-effekten-av-antidepressiva-ssri-malt-depresjon

Veldig usikker på hva du vil frem til her. Artikkelen og Malt argumenterer jo mot de danske forskerne som støtter ditt syn.

Disse medisinene påvirker viktige signalstoffer i hjernen og har alvorlige bivirkninger. For å forsvare å gi det til folk må vi være sikre på at de motvirker depresjon. Men det gjør det ikke, sier overlege Janus Christian Jakobsen som tar doktorgrad ved Copenhagen Trial Unit.

https://www.nrk.no/livsstil/forskningsrapport_-_lykkepiller_-virker-ikke-mot-depresjon-1.13385537

Her er det snakk om samme studien, som igjen får kritikk.

Begge disse artiklene sier det samme som jeg sier, antidepressiva er problematisk, men for de som trenger og har nytte av de er de nødvendige. Som med mange andre medisiner.

Jeg er ikke noen stor forkjemper for "antidepressiver til folket" om det er det du tror, men man skal ikke skremme syke folk fra å benytte medikamenter som kan gi stor hjelp i livet. Har man vært igjennom en opprivende hendelse som brudd eller dødsfall, eller har lettere psykiske plager skal man helst ikke bruke antidepressiva. Man har man moderate til alvorlige depresjoner som kanskje er endogene og kroniske er det ikke sikkert det er nok med psykoterapi, om man i det hele tatt får muligheten til å få det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2018 den 9.10, AnonymBruker skrev:

Som sagt, har to venner som ahr blitt fjernere og dummere etter medisinbruk, men de ser det ikke selv. Antidep påvirker en del av hjernen der de mister evnen til å se hvordan de har blitt dummere. Det er ikke snakk om 20 IQ poeng eller noe, det er snakk om at de ikke forstår så raskt og enkelt som før, det er mer subtilt- men merkbart. 

Det er dessverre slik at noen sykdommer tvinger en til å velge det minste av to onder.

• Gjentatte depresjoner kan gi skader i hjernen. Det kommer i tillegg til at man ikke klarer å jobbe, eller fungere i hverdagen. 
  • Antidepressiva kan ha noen bivirkninger, men kan også gjøre en i stand til å jobbe og fungere i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 2.49, BeautyBox skrev:

Å bytte psykolog i det offentlige er ofte nesten helt umulig. 

Neida. Det er det ikke. Men det er tidkrevende. Men det er generelt veldig tidkrevende å gå i terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Brukte Cipralex i litt over 5 år. Seponerte over 4 mnd. Når jeg startet på Cipralex fikk jeg igjen mye av livet mitt og var kjempefornøyd. Var noen år jeg ikke kunne se for meg et liv uten. Etter å ha sluttet på Cipralex lever jeg igjen. At forskjellen faktisk skulle være så stor ante jeg ikke. Har fortsatt perioder med både angst og depresjoner(det hadde jsg på Cipralex og), men har lært meg å takle det på en helt annen måte og det har ikke overtatt livet mitt igjen.

Min anbefaling er faktisk å slutte hvis du har vært stabil lenge, men gjør det veldig gradvis. 

Anonymkode: 6b68e...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2018 den 12.34, Plommetreet skrev:

Neida. Det er det ikke. Men det er tidkrevende. Men det er generelt veldig tidkrevende å gå i terapi.

Hvis det i det hele tatt er mulig så må det være i bare enkelte kommuner eller fylker. Alle tilfeller jeg kjenner til har det vært helt umulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nettopp blitt ferdig med antidepressive jeg har tatt i flere år. Begynte å seponere sakte for et års tid siden. Jeg begynte med å seponere etter en lege fortalte meg at man bør revurdere bruken av antidepressive hver 6 mnd. Jeg er endelig kvitt den "tåken" som jeg føler har lagt over hjernen min mens jeg har brukt dem. 
Seponeringen min på kapslene gikk fra 50mb til 25 mg i første omgang, så helte jeg ut mer og mer av pulveret i kapselen. Å kutte ut brått, eller å ta betydelig mindre mengde, eller på ulike tidspunkt kan føre til at man blir veldig dårlig. 

Anonymkode: 7b1a5...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 23.3.2018 den 11.09, AnonymBruker skrev:

Som tittelen sier: psykologen min sa til meg det ikke er meningen man skal gå på antidepressiva i flere år. Har selv gått på det i to år, og trodde det var ingenting. Jeg var av den oppfatning at mange gikk på det i flere tiår og at det er helt normalt. Derfor er mine spørsmål:er dere enig i dette? Og i hvor mange år har dere gått på antidepressiva? Har dere planer om å slutte i nær fremtid?

Anonymkode: 578fc...ea8

I Norge har vi en mye mindre vane for å skrive ut tabletter og medisiner til mennesker med ulike psykiske lidelser. Dette fordi vi har et (etter mitt syn) sunnere syn på psyke og medisiner. Vi ønsker å benytte oss av kognitiv atferdsterapi, eksponering og samtaleterapi for å skape en bedre hverdag for psykisk syke. Og dersom det er mulig - droppe medisinene og oppnå høy tilfredshet og livskvalitet likevel. Det er dessverre ikke mulig for alle. Noen lidelser er uhelbredelige, og har symptomer som vil påvirke personen selv og samfunnet rundt i stor grad. Da kan det være viktig å medisinere for å holde symptomene på et minimum. Depresjon derimot, er en lidelse som kan overkommes ved andre behandlingsformer uten medisiner. Og det er kanskje psykologen din sitt syn - nemlig å bruke terapi eller liknende til å få bukt med symptomene. Kognitiv atferdsterapi f.eks. lærer et menneske å endre holdninger, tanker og følelser for å bedre hverdagen og å takle vanskelige situasjoner og følelser. 

I USA f.eks. medisinerer de en laaangt større andel av befolkningen for lidelser som depresjon, angst, ADHD, PTSD, autisme, osv. Det er veldig lett å få en diagnose en kanskje ikke har, og deretter få skrevet ut piller og medisiner som skal "bedre" situasjonen. Og det er jo en diskusjon man kan ta. Om man er for eller mot et overmedisinert samfunn. Det er mange baksider ved det, f.eks. medisiner som concerta og ritalin som skrives ut til personer som er feildiagnostisert med ADHD og liknende, og får motsatt effekt av medisinene. Disse medisinene brukes ofte som studiedop, og det er jo alarmerende i seg selv.

Men ja, i bunn og grunn er jeg enig med psykologen. Ikke alle blir friske uten medisiner, det er naivt å tenke.... men ja, i mitt syn burde vi være optimistiske å prøve å ha et samfunn uten overmedisinering.

Anonymkode: f6c9c...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig er det ikke bra å gå på det i tiår. Meningen er jo at hjernen din selv skal produsere lykkehormonene som serotonin, dopamin. Tilfører du hjernen dette i form av kjemiske etterligninger i flere tiår kan du vel tenke deg at hjernen din glemmer litt hvordan den skal gjøre det selv. 

Anonymkode: fcc63...887

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...