FjellFrua Skrevet 23. mars 2018 #41 Del Skrevet 23. mars 2018 1 time siden, Kalevala skrev: Jeg har diabetes. Jeg ønsker ikke å ha det. Jeg ønsker jo å være frisk. Insulinsprøyter er en kortvarig løsning som bare virker noen timer, så er det på'n igjen. Lurer på om jeg bare skal slutte med insulinet, og jobbe litt ekstra med å bli frisk? Jeg skulle akkurat til å skrive noe av det samme. Noen sykdommer må man ha medisin for. Enkelt og greit. Og det gjelder psykisk sykdom også. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #42 Del Skrevet 23. mars 2018 Jeg er selv svært skeptisk til bruk av antidepressiva da jeg synes folk settes på det hele tiden uten å få informasjon om hva det faktisk er og gjør, også på sikt, men man bør være svært forsiktig med hva man skriver. Jeg har selv brukt det flere ganger for å være i stand til å nyttegjøre meg behandling, jeg ble fullstendig følelsesløs, men noen har faktisk ikke noe annet valg enn å bruke det over lengre tid, kanskje resten av livet for at livet skal være verdt å leve. Hvis medisin er det eneste som fungerer for deg og er helt nødvendig, så ta for Guds skyld medisinen. Det er dessverre ikke sånn at medikament fri behandling hjelper hos alle. Anonymkode: f43c3...1ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #43 Del Skrevet 23. mars 2018 Jeg opplever ihvertfall ikke å ikke føle noe eller bli flat. Jeg føler akkurat som før, men jeg slipper å dette ned i et stort svart hull som det føles umulig å komme opp av. Prøvde samtaler i noen mnd først, men det var først når jeg begynte på antidepressiva at jeg fikk ordentlig utbytte av samtalene, for da orket jeg å ta tak i alt. Anonymkode: 2ab9c...042 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #44 Del Skrevet 23. mars 2018 Jeg har fått beskjed om at jeg sannsynligvis må bruke antidepressiva resten av livet. Jeg får annen behandling også, som er ECT-behandling. Antidepressiva er vedlikeholdsbehandling for at jeg skal slippe å få ECT-behandling oftere enn nødvendig. Er det ikke bra å bruke antidepressiva over tid? Er det bedre med annen behandling? Anonymkode: 90308...8b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #45 Del Skrevet 23. mars 2018 Jeg har gått på antidepressiva i over 10 år, i kombinasjon med terapi av forskjellig art. Har prøvd å slutte to ganger, svært langsom nedtrapping i samarbeid med lege og psykiater, men hver gang falt jeg ned i et dypt hull av angst og depresjon som jeg ikke ønsker min verste fiende. Så jeg ble nødt til å trappe opp igjen og må mest sannsynlig gå på det resten av livet. Med pillene fungerer jeg ok, jeg har naturlige følelsesmessige topper og daler, kan bli glad, lei meg, sint, nervøs, rørt osv som alle andre. Anonymkode: bda4b...9a9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #46 Del Skrevet 24. mars 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes også, og derimot, en mengde litteratur om skadevirkningene av psykoterapi opp igennom årene og frem til idag, men dette har blitt dysset ned. Spesielt i Norge, selvfølgelig. Her har psykologene mye makt og innbiller folk at de er Guds gave til samfunnet. Anonymkode: ec69f...be8 Har du en link? Jeg vil gjerne lese. Jeg visste ikke at man kunne bli dårligere av terapi før jeg smertelig fikk erfare det. Jeg ble alvorlig retraumatisert i terapi, og tok nesten mitt eget liv. Måtte gå flere år i terapi for å bearbeide terapien! Jeg er helt enig i at skadevirkninger av terapi dysses ned. Jeg tror nok ikke jeg er den eneste som har blitt dårligere av terapi. Anonymkode: bd649...baf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #47 Del Skrevet 24. mars 2018 Fikk også høre at det ikke er noe man går på i lang tid, men for noen er det eneste mulighet til å leve ett OK liv. Vet om folk som har gått på dem i 10 år + For min del hadde jeg masse bivirkninger, noen som aldri helt har gått bort, og ble helt fjern. Hatet det. Kunne aldri gått på de i lang tid. Anonymkode: 91b22...dfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #48 Del Skrevet 24. mars 2018 Jeg gikk på antidepressiva i 15 år før jeg fikk diagnosen bipolar. Nå tar jeg stemningsstabiliserende som jeg mest sannsynlig må ha resten av livet Anonymkode: d5868...161 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #49 Del Skrevet 24. mars 2018 13 hours ago, AnonymBruker said: Norske psykologer er kjent for å være imot medisin fordi de ikke kan skrive ut medisin. Dette er noe av det mest useriøse med profesjonen, det at de lemper sine anti-medisinholdninger over på klientene. Psykologer har ingenting med å uttale seg om medisin. Bruker du medisn (psykofarmaka), bør du styre unna psykologer. I andre land har de kommet lenger, og skjønner at noen ikke klarer å leve uten medisin. Men Norge er alltid litt tregere. Selv om medisin kan få folk til å fungere i arbeid og dagligliv, insisterer de på at folk skal slutte med medisin og gå i terapi. Historisk sett, er det også psykologer som har hindret utvikling og forbedring av medisin. Når de på 1950-tallet så at medisin mot depresjon, bipolar og schizofreni virket mye bedre og raskere enn terapi, og fikk folk tilbake i jobb, gikk de ut med at medisinen var farlig. De skremte folk fra å ta medisin mot dette. Hvis klientene ble bedre av medisin, ville jo psykologene og andre psykoterapeuter miste inntektsgrunnlaget. De tjente fett på å ha folk lenge i terapi. Denne skremselspropagandaen henger igjen, og man tar ikke medisin mot psykiske lidelser seriøst her i landet. De har fått folk til å tro at det er legemiddelindustrien som er de griske. Det finnes også, og derimot, en mengde litteratur om skadevirkningene av psykoterapi opp igennom årene og frem til idag, men dette har blitt dysset ned. Spesielt i Norge, selvfølgelig. Her har psykologene mye makt og innbiller folk at de er Guds gave til samfunnet. Anonymkode: ec69f...be8 Dette er skremselspropaganda som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. De aller fleste psykologer samarbeider veldig godt med psykiatere og leger. Du sprer farlige fordommer og løgnpropaganda. Anonymkode: be60f...195 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #50 Del Skrevet 24. mars 2018 18 hours ago, FjellFrua said: Og jeg regner med å måtte gå på medisin resten av livet. På samme måte som jeg må ta allergi medisin resten av livet 18 hours ago, Kalevala said: Jeg har diabetes. Jeg ønsker ikke å ha det. Jeg ønsker jo å være frisk. Insulinsprøyter er en kortvarig løsning som bare virker noen timer, så er det på'n igjen. Lurer på om jeg bare skal slutte med insulinet, og jobbe litt ekstra med å bli frisk? Å gå på antidep er mer sammenlignbart med å kutte av seg armen enn å ta insulin eller allergimedisin Som sagt, har to venner som ahr blitt fjernere og dummere etter medisinbruk, men de ser det ikke selv. Antidep påvirker en del av hjernen der de mister evnen til å se hvordan de har blitt dummere. Det er ikke snakk om 20 IQ poeng eller noe, det er snakk om at de ikke forstår så raskt og enkelt som før, det er mer subtilt- men merkbart. Anonymkode: d9f8d...49e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 24. mars 2018 #51 Del Skrevet 24. mars 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Å gå på antidep er mer sammenlignbart med å kutte av seg armen enn å ta insulin eller allergimedisin Som sagt, har to venner som ahr blitt fjernere og dummere etter medisinbruk, men de ser det ikke selv. Antidep påvirker en del av hjernen der de mister evnen til å se hvordan de har blitt dummere. Det er ikke snakk om 20 IQ poeng eller noe, det er snakk om at de ikke forstår så raskt og enkelt som før, det er mer subtilt- men merkbart. Anonymkode: d9f8d...49e kilde? Jeg hadde vært død uten antidepressiva. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #52 Del Skrevet 24. mars 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Å gå på antidep er mer sammenlignbart med å kutte av seg armen enn å ta insulin eller allergimedisin Som sagt, har to venner som ahr blitt fjernere og dummere etter medisinbruk, men de ser det ikke selv. Antidep påvirker en del av hjernen der de mister evnen til å se hvordan de har blitt dummere. Det er ikke snakk om 20 IQ poeng eller noe, det er snakk om at de ikke forstår så raskt og enkelt som før, det er mer subtilt- men merkbart. Anonymkode: d9f8d...49e At du har to venner der du mener at dette er en påvkselig effekt, sier ingen ting om tryggheten av medisinen. For å kunne trekke konklusjoner om slikt, må man se på et stort antall behandlede. Om en person opplever å få en dødelig kraniefraktur første gang de spiller, golf, betyr ikke det at golf er farlig, men det er slik logikk du bruker. Anonymkode: be60f...195 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #53 Del Skrevet 24. mars 2018 Jeg har vært (til tider alvorlig) psykisk syk i 8 år, i tillegg til at jeg hadde problemer i ungdomstiden. Nå har jeg gått på antidepressiva i snart 2 år, og det siste året har jeg vært stabil uten tilbakefall. Vurderer å prøve å trappe ned på medisinene nå, for å se om jeg kan klare meg uten. Det mest ideelle er selvsagt å ikke bruke medisiner, men det er jo mye bedre å bruke de hvis det gjør at man kan ha et akseptabelt funksjonsnivå, kontra å ikke fungere i det hele tatt.. Anonymkode: 92e5a...277 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #54 Del Skrevet 25. mars 2018 Dette har jeg også lurt på. For jeg kan virkelig ikke se for meg at jeg noen gang vil fungere normalt over en lengre periode uten antidepressiva. Det går bra en liten stund før jeg bikker over og alt blir uutholdelig vanskelig. Samtidig føler jeg ikke at jeg har blitt tatt ordentlig på alvor hverken hos legen eller psykologen. Føler jeg bare har blitt oppfattet som en ung, sliten mamma som har for mye å gjøre. Og til slutt ble behandlingen avsluttet fordi jeg tilsynelatende har det bedre. Men jeg har det jo bedre pga medisinene, ikke pga behandlingen! Jeg er like langt som før når det gjelder å forstå hvorfor jeg opplever de overveldende følelsene og jeg har ingen verktøy å bruke for å regulere dem. De tar jo helt over! Men jeg er altfor flink til å bagatellisere det når jeg har fått hodet over vannet igjen. Og altfor flink til å holde igjen og "skjerpe" meg til jeg kommer hjem og endelig kan la alt det vonde komme ut. Det er bare mannen mi som har sett meg på mitt verste og det er nok vanskelig for noen andre å forstå at jeg kan ha det sånn. For jeg er en helt annen utad. Men som sagt, på antidepressiva fungerer jeg normalt. Jeg er langt ifra flat og følelsesløs. Jeg kan bli illsint, kjempetrist, rørt og glad. Men følelsene tar ikke helt over. De er mer stabile og jeg har kontroll. Jeg blir ikke fullstendig blindet av følelser lengre. Jeg skulle jo ønske jeg kunne få ordnet hjelp fra terapi, men det har jeg på en måte gitt opp. Føler ikke jeg blir forstått eller tatt på alvor uansett og jeg er ganske sikker på at jeg må helt av antidepressiva for å kunne ha nytte av terapi, fordi jeg ikke er "psyk nok" når jeg går på dem. Anonymkode: 7a591...37e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #55 Del Skrevet 25. mars 2018 On 3/24/2018 at 1:05 PM, AnonymBruker said: At du har to venner der du mener at dette er en påvkselig effekt, sier ingen ting om tryggheten av medisinen. For å kunne trekke konklusjoner om slikt, må man se på et stort antall behandlede. Om en person opplever å få en dødelig kraniefraktur første gang de spiller, golf, betyr ikke det at golf er farlig, men det er slik logikk du bruker. Anonymkode: be60f...195 On 3/24/2018 at 12:12 PM, Duckie said: kilde? Jeg hadde vært død uten antidepressiva. De fleste studier av antidep blir gjort av legemiddelindustrien selv, og andre samarbeidspartnere som tjener på å selge pillene. Så vidt jeg vet har det aldri blitt gjort IQ test av normale voksne før og etter antidep bruk, noe som er særdeles urovekkende i seg selv. Det er altså ingen som aner om det påvirker intelligens, konsentrasjon og persepsjon! Eller kanskje studiene har blitt gjort av legemiddelindustrien der de fant ut at det påvirker intelligens negativt og de har da ingen grunn til å gjøre studiene kjent Dere vet at det på et tidspunkt ble brukt lobotomering, der man kuttet over forbindelser i hjernen, som forskningsbasert kur for psykiske sykdommer? Om dere tror viten bak antidep er skråsikker og testet på alle måter er dere veldig naive. Man ser også studier der mennesker blir kronisk deprimerte av piller, for hjernen venner seg til stoffene i pillene og depresjonen blir sterkere. Dvs at når depresjonen kommer tilbake, vil det bli enda vanskeligere å bli kvitt den. De siste årene har mennesker som blir ufør grunnet psykisk dyksom skutt i været, mens ufør grunnet de fleste andre sykdommer har sunket med over 30%. Hvorfor er depresjon den eneste sykdommen som har økt med 100% om antidep er effektivt? Man diagnosyiserer kanskje psykisk sykdom oftere, men det samme gjelder for andre sykdommer som før var ukjente, som ME. Last year, an all-party parliamentary group began hearing evidence as to whether there is a link between a measurable rise in mental health disability claims – 103% between 1995 and 2014 – and that in antidepressant prescriptions. (Claims for other conditions fell by 35% in the same period.) https://www.theguardian.com/society/2017/may/06/dont-know-who-am-antidepressant-long-term-use?utm_source=pocket&utm_medium=email&utm_campaign=pockethits Anonymkode: d9f8d...49e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #56 Del Skrevet 25. mars 2018 30 minutter siden, AnonymBruker said: De fleste studier av antidep blir gjort av legemiddelindustrien selv, og andre samarbeidspartnere som tjener på å selge pillene. Så vidt jeg vet har det aldri blitt gjort IQ test av normale voksne før og etter antidep bruk, noe som er særdeles urovekkende i seg selv. Det er altså ingen som aner om det påvirker intelligens, konsentrasjon og persepsjon! Eller kanskje studiene har blitt gjort av legemiddelindustrien der de fant ut at det påvirker intelligens negativt og de har da ingen grunn til å gjøre studiene kjent Dere vet at det på et tidspunkt ble brukt lobotomering, der man kuttet over forbindelser i hjernen, som forskningsbasert kur for psykiske sykdommer? Om dere tror viten bak antidep er skråsikker og testet på alle måter er dere veldig naive. Man ser også studier der mennesker blir kronisk deprimerte av piller, for hjernen venner seg til stoffene i pillene og depresjonen blir sterkere. Dvs at når depresjonen kommer tilbake, vil det bli enda vanskeligere å bli kvitt den. De siste årene har mennesker som blir ufør grunnet psykisk dyksom skutt i været, mens ufør grunnet de fleste andre sykdommer har sunket med over 30%. Hvorfor er depresjon den eneste sykdommen som har økt med 100% om antidep er effektivt? Man diagnosyiserer kanskje psykisk sykdom oftere, men det samme gjelder for andre sykdommer som før var ukjente, som ME. Last year, an all-party parliamentary group began hearing evidence as to whether there is a link between a measurable rise in mental health disability claims – 103% between 1995 and 2014 – and that in antidepressant prescriptions. (Claims for other conditions fell by 35% in the same period.) https://www.theguardian.com/society/2017/may/06/dont-know-who-am-antidepressant-long-term-use?utm_source=pocket&utm_medium=email&utm_campaign=pockethits Anonymkode: d9f8d...49e Legemiddelindustrien består av en mengde konkurrerende firmaer, og det er en kontinuerlig debatt om klinisk effekt av antidepressiva. Hva er poenget ditt? Anonymkode: be60f...195 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #57 Del Skrevet 25. mars 2018 Legen min sier at jeg er en sånn person som har mye å bære på, og at jeg må regne med at jeg i perioder i livet vil ha behov for antidepressiva for at børen ikke skal være for tung. Så langt i livet har jeg gått på Cipralex tre ganger á 2-3 år. Anonymkode: b2bc3...d28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #58 Del Skrevet 25. mars 2018 På 23.3.2018 den 13.31, AnonymBruker skrev: Det hjelper ikke å ta en antidepressiva for å si det sånn.. Det er ikke som valium som virker umiddelbart på nervene liksom. Det bare virket kunnskapsløst det du sa. Jeg synes ikke man skal blande seg bort i medisineringen og legebehandlingene til andre mennesker. Det gjør i alle fall ikke jeg. Anonymkode: 6d29b...464 Da har du ikke noe i tråden å gjøre. TS ber faktisk om innspill og erfaringer. Anonymkode: 1da45...9a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #59 Del Skrevet 25. mars 2018 På 23.3.2018 den 14.57, Kalevala skrev: Jeg har diabetes. Jeg ønsker ikke å ha det. Jeg ønsker jo å være frisk. Insulinsprøyter er en kortvarig løsning som bare virker noen timer, så er det på'n igjen. Lurer på om jeg bare skal slutte med insulinet, og jobbe litt ekstra med å bli frisk? Dersom det fantes alternativ behandling mot diabetes som kunne gjøre deg frisk, tror du legen da hadde sagt at du like greit kan fortsette med insulinet livet ut? Anonymkode: 1da45...9a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 25. mars 2018 #60 Del Skrevet 25. mars 2018 Du skrev: On 3/24/2018 at 9:10 AM, AnonymBruker said: Å gå på antidep er mer sammenlignbart med å kutte av seg armen enn å ta insulin eller allergimedisin Som sagt, har to venner som ahr blitt fjernere og dummere etter medisinbruk, men de ser det ikke selv. Antidep påvirker en del av hjernen der de mister evnen til å se hvordan de har blitt dummere. Det er ikke snakk om 20 IQ poeng eller noe, det er snakk om at de ikke forstår så raskt og enkelt som før, det er mer subtilt- men merkbart. Anonymkode: d9f8d...49e Det uthevede var altså det jeg ønsker å se en kilde på, jeg har lest mye om antidepressiva, men det her har jeg aldri lest noe sted. 20 minutter siden, AnonymBruker said: De fleste studier av antidep blir gjort av legemiddelindustrien selv, og andre samarbeidspartnere som tjener på å selge pillene. Så vidt jeg vet har det aldri blitt gjort IQ test av normale voksne før og etter antidep bruk, noe som er særdeles urovekkende i seg selv. Det er altså ingen som aner om det påvirker intelligens, konsentrasjon og persepsjon! Eller kanskje studiene har blitt gjort av legemiddelindustrien der de fant ut at det påvirker intelligens negativt og de har da ingen grunn til å gjøre studiene kjent Anonymkode: d9f8d...49e At mye er legemiddelfinansiert er helt klart et problem, men mange av preparatene har vært på markedet lenge nå og også blitt testet av uavhengige. Jeg ser ikke helt nytteverdien av å teste IQ, men kognitive egenskaper er et stort tema innenfor psykofarmakologien. Men det er også en "høna og egget" situasjon, ettersom depresjon også har en stor innvirkning på det kognitive. 20 minutter siden, AnonymBruker said: Dere vet at det på et tidspunkt ble brukt lobotomering, der man kuttet over forbindelser i hjernen, som forskningsbasert kur for psykiske sykdommer? Om dere tror viten bak antidep er skråsikker og testet på alle måter er dere veldig naive. Man ser også studier der mennesker blir kronisk deprimerte av piller, for hjernen venner seg til stoffene i pillene og depresjonen blir sterkere. Dvs at når depresjonen kommer tilbake, vil det bli enda vanskeligere å bli kvitt den. Anonymkode: d9f8d...49e Utdaterte teknikker er ikke så veldig relevant for hva som skjer i dag. Det har skjedd mye i løpet av legevitenskapens historie som ikke har vært bra, men er ikke dermed sagt at vi dermed skal slutte med legevitenskap. Vitenskapen bak antidepressiva er langt i fra skråsikker og testet på alle måter, men det er det beste vi har per i dag. Igjen vil jeg gjerne se kilde på at man blir kronisk deprimert av piller. 20 minutter siden, AnonymBruker said: De siste årene har mennesker som blir ufør grunnet psykisk dyksom skutt i været, mens ufør grunnet de fleste andre sykdommer har sunket med over 30%. Hvorfor er depresjon den eneste sykdommen som har økt med 100% om antidep er effektivt? Man diagnosyiserer kanskje psykisk sykdom oftere, men det samme gjelder for andre sykdommer som før var ukjente, som ME. Last year, an all-party parliamentary group began hearing evidence as to whether there is a link between a measurable rise in mental health disability claims – 103% between 1995 and 2014 – and that in antidepressant prescriptions. (Claims for other conditions fell by 35% in the same period.) https://www.theguardian.com/society/2017/may/06/dont-know-who-am-antidepressant-long-term-use?utm_source=pocket&utm_medium=email&utm_campaign=pockethits Anonymkode: d9f8d...49e Nå vet ikke jeg noe om hvordan ting fungerer i England, skjer det samme i Norge og? Som sagt over, det er mange problemer med antidepressiva. Og som med andre medisiner skal man ikke bruke det unødig. For lettere depresjoner burde det ikke skrives ut i det hele tatt. Men for oss med store problemer, som ender opp som veldig syke uten medisin, er valget mellom å være sengeliggende og muligens død eller å fungere noenlunde greit i hverdagen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå