AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #1 Del Skrevet 23. mars 2018 Som tittelen sier: psykologen min sa til meg det ikke er meningen man skal gå på antidepressiva i flere år. Har selv gått på det i to år, og trodde det var ingenting. Jeg var av den oppfatning at mange gikk på det i flere tiår og at det er helt normalt. Derfor er mine spørsmål:er dere enig i dette? Og i hvor mange år har dere gått på antidepressiva? Har dere planer om å slutte i nær fremtid? Anonymkode: 578fc...ea8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 23. mars 2018 #2 Del Skrevet 23. mars 2018 Man bør jo jobbe for å slippe å gå på disse pillene. Det er en kortvarig løsning som hjelper idet du tar deg en. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #3 Del Skrevet 23. mars 2018 2 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Man bør jo jobbe for å slippe å gå på disse pillene. Det er en kortvarig løsning som hjelper idet du tar deg en. Du har tydeligvis aldri gått på antidepressiva 😂 Anonymkode: 6d29b...464 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #4 Del Skrevet 23. mars 2018 Jeg gikk på Cipralex i 4 år. Jeg måtte rett og slett starte på dem for i det hele tatt å orke å søke hjelp. Det er jo veldig forskjellig hvordan folk reagerer på antidepressiva, og det kan jo i noen tilfeller ta flere år før man finner en kombo som faktisk funker. Jeg har ikke utdannelse hverken i psykiatrien eller farmasien, men det høres veldig merkelig ut fra hva jeg har erfart, at en psykolog sier du ikke kan gå flere år på antidepressiva hvis de hjelper helberedelsesprossessen.... Anonymkode: 76db6...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FactsOverFeelings Skrevet 23. mars 2018 #5 Del Skrevet 23. mars 2018 (endret) Om man er enig eller ikke er irrelevant, om det er dette psykologen din sier, så sier han det ikke på gøy. Det er hans faglige oppfatning. Psykologen baserer sitt utsagn på erfaring, kunnskap og empirisk data. Jeg har ingen spesiell mening om dette, da antidepressiva hadde null effekt på meg. Endret 23. mars 2018 av FactsOverFeelings 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 23. mars 2018 #6 Del Skrevet 23. mars 2018 Er ikke meningen at man skal gå på antidepressiva i årevis nei. Det er meningen at man ettervært skal kunne klare å takle sine føleser uten medisiner, og det kommer gradvis etter en tid med behandling. Derfor slutter man aldri tvert på tablettene eller. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #7 Del Skrevet 23. mars 2018 Meningen er vel at medisinene skal gjøre det lettere å motta og gjennomgå behandling, ikke at man skal gå på dem uten behandling i mange år. Anonymkode: 11798...cf8 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #8 Del Skrevet 23. mars 2018 3 minutter siden, FactsOverFeelings skrev: Om man er enig eller ikke er irrelevant, om det er dette psykologen din sier, så sier han det ikke på gøy. Det er hans faglige oppfatning. Psykologen baserer sitt utsagn på erfaring, kunnskap og empirisk data. Jeg har ingen spesiell mening om dette, da antidepressiva hadde null effekt på meg. Nja, psykologen har ikke utdanning innen medisin og skal egentlig ikke uttale seg så mye om slikt. Legen min sier jo noe annet. Anonymkode: 578fc...ea8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plommetreet Skrevet 23. mars 2018 #9 Del Skrevet 23. mars 2018 Akkurat nå, FactsOverFeelings skrev: Om man er enig eller ikke er irrelevant, om det er dette psykologen din sier, så sier han det ikke på gøy. Det er hans faglige oppfatning. Psykologen baserer sitt utsagn på erfaring, kunnskap og empirisk data. Jeg har ingen spesiell mening om dette, da antidepressiva hadde null effekt på meg. Her må jeg bare få skyte inn at det strides innad i bransjen hvordan man skal behandle depresjoner og det er dessverre mange psykologer som ikke oppdaterer seg men fortsetter å behandle alle tema rundt antidepressiva som Prosac-krisen på 70-tallet. Ikke alle antidepressiva er like invaderende og som det er nevnt ovenfor, folk reagerer veldig ulikt. Det er mange psykologer som ikke burde vært psykologer. På lik linje med alle andre yrker. Psykiatrien er ikke unntatt idioter. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #10 Del Skrevet 23. mars 2018 Da jeg ble deprimert begynte jeg med Cipralex og fikk samme beskjeden fra lege og psykolog at dette kun var for et års tid. I løpet av det året jobbet jeg knallhardt med psykologen sånn at jeg hadde en solid verktøykasse når nedtrappingen av medisinen begynte. Jeg likte å se på pillene som et hjelpemiddel som jeg på et tidspunkt ikke lenger kom til å trenge. Men det var meg og mitt sykdomsforløp. Anonymkode: 403ad...813 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #11 Del Skrevet 23. mars 2018 En psykolog har ingenting med å blande seg inn i lovlig medisin, som du har fått av legen. La legen din avgjøre dette Anonymkode: 13859...8b5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FactsOverFeelings Skrevet 23. mars 2018 #12 Del Skrevet 23. mars 2018 1 minutt siden, Plommetreet said: Her må jeg bare få skyte inn at det strides innad i bransjen hvordan man skal behandle depresjoner og det er dessverre mange psykologer som ikke oppdaterer seg men fortsetter å behandle alle tema rundt antidepressiva som Prosac-krisen på 70-tallet. Ikke alle antidepressiva er like invaderende og som det er nevnt ovenfor, folk reagerer veldig ulikt. Det er mange psykologer som ikke burde vært psykologer. På lik linje med alle andre yrker. Psykiatrien er ikke unntatt idioter. Selvsagt ikke, men om man går ut ifra at psykologen er en idiot, så kommer man ikke langt! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plommetreet Skrevet 23. mars 2018 #13 Del Skrevet 23. mars 2018 Akkurat nå, FactsOverFeelings skrev: Selvsagt ikke, men om man går ut ifra at psykologen er en idiot, så kommer man ikke langt! Joda. Man kan bytte psykolog. Det er ingenting i det TS skriver som indikerer at psykologen er en idiot, men poenget mitt er at man ikke skal stole blindt på noen med en fancy tittel og en lang utdannelse. For det skjer dessverre i veldig stor grad i psykiatrien. Som mange sier her har ikke en psykOLOG noe med å blande seg i medisinering. Men hvis TS går til en psykIATER, så har disse legeutdannelse og kan skrive ut medikamenter. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 23. mars 2018 #14 Del Skrevet 23. mars 2018 Det kommer jo helt an på hva slags problemer man har. Stor forskjell på kroniske problemer og midlertidige problemer. Og psykologen har som nevnt lengre opp ikke medisinsk kompetanse. En del av de kan mye, men det er jo en grunn til at de ikke har lov til å skrive ut medisiner. Har du så store problemer at det er snakk om å gå på medisiner i årevis kan det være greit å få en psykiater involvert. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 23. mars 2018 #15 Del Skrevet 23. mars 2018 Det virker som noen heller vil bruke piller enn å oppsøke hjelp og behandle det de sliter med. Ikke så veldig bra det heller. Men det er nok individuelt hvor lenge man går på det og ikke alt er like enkelt å behandle. Jeg er enig i at det ikke er noe man skal gå på lenge, men har aldri gått på det selv, selv om leger har rådet meg til det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 23. mars 2018 #16 Del Skrevet 23. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har tydeligvis aldri gått på antidepressiva 😂 Anonymkode: 6d29b...464 Hei. Det er ingen vits i å gå i forsvar fordi at jeg sier det som det er. Har du depresjoner så ønsker du vel å ikke ha det? Du ønsker vel å være frisk? Piller er en kortvarig løsning som hjelper,men ikke noe man burde tenke på som en løsning man skal ta resten av livet. Man må alle jobbe med det man sliter med,om man faktisk ønsker å bli frisk. Å ta piller er en del av denne jobben,men man burde ha et mål om å bli medisinfri. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 23. mars 2018 #17 Del Skrevet 23. mars 2018 1 time siden, Elaine Marley skrev: Det virker som noen heller vil bruke piller enn å oppsøke hjelp og behandle det de sliter med. Ikke så veldig bra det heller. Men det er nok individuelt hvor lenge man går på det og ikke alt er like enkelt å behandle. Jeg er enig i at det ikke er noe man skal gå på lenge, men har aldri gått på det selv, selv om leger har rådet meg til det. Helt enig. Det er dette jeg mener med å jobbe med å bli pillefri. Enkelte vil ikke eller makter ikke å ta denne kampen og tar den lettvinte løsningen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #18 Del Skrevet 23. mars 2018 Jeg går på antidepressiva, for å i det hele tatt orke å starte på behandlingen og få hjelp. Medisiner alene er ikke nok, de er jo ikke et mirakel. Hvor lenge man står på dem kommer nok an på hvorfor man er deprimert og at behandlingen man mottar er god, slik at man faktisk kommer seg ut av depresjonen. Mange synes nok det er skummelt å slutte på noe som faktisk hjelper, og det er jo forståelig. Men om depresjonen er borte og man har fått gode verktøy til å takle livet og ting er stabilt, så vil nok mange psykologer og leger at man prøver å trappe ned. Anonymkode: 2ab9c...042 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #19 Del Skrevet 23. mars 2018 Man blir lobotomert av pillene, så er jo en fordel at man ikke går på dem lenge. Kjenner selv to personer som har blitt mindre smarte etter at de begynte på pillene. De er fjernere, tenker ikke like skarpt og nøyaktig som før. De merker det ikke selv og skryter av antidep. Ganske skummelt at man blir ødelagt på en måte der man ikke merker selv hvordan man har blitt ødelagt Anonymkode: d9f8d...49e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #20 Del Skrevet 23. mars 2018 32 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Hei. Det er ingen vits i å gå i forsvar fordi at jeg sier det som det er. Har du depresjoner så ønsker du vel å ikke ha det? Du ønsker vel å være frisk? Piller er en kortvarig løsning som hjelper,men ikke noe man burde tenke på som en løsning man skal ta resten av livet. Man må alle jobbe med det man sliter med,om man faktisk ønsker å bli frisk. Å ta piller er en del av denne jobben,men man burde ha et mål om å bli medisinfri. I første innlegget skrev du at det er en kortvarig løsning som hjelper når du tar en. Det er ikke som å ta en paracet, man kan ikke bare slenge innpå en antidepressiva og så føler man seg bedre. Den første tiden blir symptomene ofte mye verre. Forøvrig enig i at det ikke bør være en varig løsning, men slik du formulerer deg i første innlegg blir det litt komisk for oss som faktisk har tatt det. Anonymkode: b9ed0...ab8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå