Gå til innhold

Dere med migrene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har jeg ganske mild migrene, så jeg klarer som regel å presse meg gjennom en arbeidsdag, men etter at jeg begynte på sumatriptan tar jeg tabletter. Har gått fra å ha 2 anfall på 70ish timer i måneden til å ha 1-2 anfall på 1 time i måneden. Blir helt sørpete av de medisinene da (nesten som om jeg er full, kan ikke kjøre blandt annet og koordinasjonen er helt på trynet, men det er den med migrene også), men jobben krever ikke annet enn at jeg står hele dagen og gliser og at jeg kan si "poooseeeee?"

Anonymkode: 861c8...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 23.3.2018 den 10.48, AnonymBruker skrev:

Er dere mye borte fra jobb? Tar dere medisiner eller venter på at det går over? Migrenen min er blitt verre det siste året, etter at jeg begynte i kontorjobb med mye computerarbeid.  Nå har jeg ofte hatt en to-dagers egenmelding sånn annenhver måned. Er litt redd for å bli «avhengig» av medikamenter, at disse skal gjøre migrenen verre, derfor har jeg ofte ikke tatt noe. Men jeg liker ikke å være så mye borte fra jobb heller, selv om det ikke går utover noen, det hoper seg kun opp med arbeid for min egen del. Burde jeg si fra til sjefen om at egenmeldingene skyldes migrene? Synes det er så irriterende for jeg er ellers aldri syk.

Anonymkode: 98f9e...4c2

Jeg må ta anfallsmedisin, uten medisin kan anfallene bli uutholdelige, det har jeg brent meg på før. Forhør deg med legen din om hvordan medisinene fungerer hvis du er redd for å bli avhengig.

Det kommer litt an på hvordan anfallet er om jeg kan være på jobb eller ei. Noen av anfallene er greit milde, andre er så vonde at jeg ligger der og fantaserer om å kutte av meg hodet for å få bort smerten... 

Jeg syns du skal si fra til sjefen.

Anonymkode: 81690...cec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker forebyggende medisiner daglig og anfallsmedisiner ved behov. Er av prinsipp ikke vekke fra jobb pga migrene, begynner jeg først med det er det fort gjort å bli en slik "åå migrenen min, må visst være syke i dag og". Har så mange slike kolleger at det er latterlig. Det er viktig å finne ut hva som trigger migrenen og unngå det, samt å kjenne igjen når det kommer anfall og forebygge, f.eks med nok søvn eller stillhet rundt. Jeg tar med meg medisiner på jobb og tilpasser så godt jeg kan (litt mindre lys om det passer, ikke oppsøke støy osv), og så tar jeg heller ettermiddagen på sofaen eller i sengen dersom det har vært en dag med mye smerter, kvalme og synsforstyrrelser. Folk som er hjemme fra jobb med migrene men kan pusse opp huset og løpe på fjelltur må klappe igjen og heller komme seg på jobb. Med mindre du kontinuerlig kaster opp er det greit å følge daglige rutiner syns jeg. Mange kommer nok til å være uenig med meg, men faktum er at migrene brukes som unnskyldning fordi folk ikke gidder. De færreste anfall bør føre til sykedager. Forebygging, forebygging, forebygging og rett behandling. Hvis du merker at det er verre forran pc, hva kan du gjøre med det? Sjekke behov for briller? trenge opp og få strekt skikkelig i nakke/rygg muskulatur? bytte stol? få heve/senke bord? få joystick i steden for mus? endre lyssetting? osv. 

Anonymkode: 6b5a6...460

Ja, er ganske uenig med deg. Det finnes ulike grader av anfall. Har man et mildt anfall så kan man kanskje klare å jobbe litt, men jeg har hatt anfall som har vært så kraftige at jeg virkelig har lurt på om det er noe mer som er galt, og om jeg kommer til å overleve. Da handler det ikke om «Åå, migrenen min, må visst være syk i dag».

Anonymkode: 81690...cec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for meg selv da jeg ikke har migrene men min mann har. Han har forklart meg en del om dette,og jeg kjenner til hans tilstand. Min mann har 3 utløsende faktorer til migrene anfallene. Det ene er allergi og astma, den andre faktoren stress, og den tredje psykisk men de er usikker på hva. Det er ikke til å unngå at anfallende pga allergi og astma kommer til tross for hvor mye medisiner han tar fordi han kan ikke unngå allergien sin. Han er allergisk mot klær, hud, pollen, husdyr, meste av mat med mindre det er veldig kokt/stekt, støv osv osv. Lista er lang og skulle han tatt hensyn til alt så kunne han ikke ha levd. Og er han tett av astma så kan det utløse migrene også.

Den andre faktoren er stress. Som regel har han få kraftige  anfall under en hektisk periode på jobben, men det kommer som regel et kraftig anfall når ting roer seg.

Om min mann er på jobb og kjenner anfallet kommer tar han som regel migrenemedisin. Han blir riktignok veldig fjern i etterkant og er lite produktiv men han slipper kraftig anfall stort sett. Han har anfall alt fra 1 til 2 dager i uka, til 2 dager i mnd.

Men det hender at han våkner med migrene og siden han ikke har da har fått tatt migrene medisin på forhånd så er han helt ubrukelig. Å ta medisiner i etterkant fungerer dårlig. Da er det eneste som fungerer for han å sove og være i et mørkt og stille rom i håp om at det skal bli bedre ettervært. Han er Hjemme fra jobb ca 1 til 2 dager per mnd pga dette. Hans sjef er klar over dette og har forstår det, og min mann prøver heller å jobbe inn disse dagene når han er frisk.

Det har også hendt at han har måtte på sykehuset for å få morfin mot smertene men veldig sjelden. 

Endret av tussi84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg mente egentlig ikke avhengig, men faren min tok masse og migrenen ble verre og verre og tilslutt hjalp ikke medisinene lenger fordi han hadde bygd opp en toleranse. Og han slet med masse bivirkninger. Men medisinene har kanskje blitt bedre siden da.

Skjønner. Jeg tror også at tilbudet til migrenepasienter er blitt mye bedre. Det går jo an å høre med fastlegen.

Anonymkode: 1f38e...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 tips som fungerer for meg

Min migrene er halvert i intensitet og styrke etter jeg sluttet med snop, sjokolade etc, alså sukker-ting. Får fremdeles et anfall nå og da, men i forhold til sånn jeg hadde det før, så er det utrolig mye bedre nå, både mye sjeldnere og intensiteten/styrken i anfallene er så mye mindre. 

Skjermlys trigger meg, men har fått briller med oransje glass. Alle skjermer sender blått lys, og oransje farge stopper det blå lyset. Så nå bruker jeg brillene når jeg jobber på pc men også hjemme med tv/pc/mobil. Jeg har også f.lux installert på pc, som gjør det bedre for øynene å se på skjermen. Google f.lux og installer :) 

Anonymkode: 4a972...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Prøv å unngå noe eller alt av dette en periode og se hva som skjer (alle triggerne trenger ikke gjelde for alle): 
Melkeprodukter
Egg
Gluten
Kjøtt
Fermentert mat
MSG og helst alle andre tilsetningsstoffer
Bordsalt (himalayasalt og havsalt er ok)
Bearbeidede oljer (Rå kokosolje og olivenolje er ok)
Alkohol
Sjokolade
Kaffe

Legg til
Ester C
Magnesium
Sitronmelisse
Frukt, grønnsaker og ferskpresset juice av begge deler, særlig eple, papaya, selleri og sellerijuice, agurk og agurkjuice.

Anonymkode: 6ad40...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker forebyggende medisiner daglig og anfallsmedisiner ved behov. Er av prinsipp ikke vekke fra jobb pga migrene, begynner jeg først med det er det fort gjort å bli en slik "åå migrenen min, må visst være syke i dag og". Har så mange slike kolleger at det er latterlig. Det er viktig å finne ut hva som trigger migrenen og unngå det, samt å kjenne igjen når det kommer anfall og forebygge, f.eks med nok søvn eller stillhet rundt. Jeg tar med meg medisiner på jobb og tilpasser så godt jeg kan (litt mindre lys om det passer, ikke oppsøke støy osv), og så tar jeg heller ettermiddagen på sofaen eller i sengen dersom det har vært en dag med mye smerter, kvalme og synsforstyrrelser. Folk som er hjemme fra jobb med migrene men kan pusse opp huset og løpe på fjelltur må klappe igjen og heller komme seg på jobb. Med mindre du kontinuerlig kaster opp er det greit å følge daglige rutiner syns jeg. Mange kommer nok til å være uenig med meg, men faktum er at migrene brukes som unnskyldning fordi folk ikke gidder. De færreste anfall bør føre til sykedager. Forebygging, forebygging, forebygging og rett behandling. Hvis du merker at det er verre forran pc, hva kan du gjøre med det? Sjekke behov for briller? trenge opp og få strekt skikkelig i nakke/rygg muskulatur? bytte stol? få heve/senke bord? få joystick i steden for mus? endre lyssetting? osv. 

Anonymkode: 6b5a6...460

Hørtes merkelig ut.

Migrene gjør at man er sengeliggende, må ha øynene lukket og man ligger med spyposer i nærheten. Msn kaster opp og anfallet der det sprenger i hodet varer i 24 timer.

Anonymkode: 8dd87...f9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hørtes merkelig ut.

Migrene gjør at man er sengeliggende, må ha øynene lukket og man ligger med spyposer i nærheten. Msn kaster opp og anfallet der det sprenger i hodet varer i 24 timer.

Ikke alle opplever migrene er likt da. Folk opplever den forskjellig.

Det er for eksempel ikke alle som opplever smerte, eller kvalme. Der er bare det som er mest vanlig. Det er fortsatt i stor grad en debiliterende tilstand for de aller fleste med migrene. Selv om ikke alle blir helt sengeliggende er det litt rart at flere klarer å klatre i fjell og styr og stell da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.3.2018 den 10.48, AnonymBruker skrev:

Er dere mye borte fra jobb? Tar dere medisiner eller venter på at det går over? Migrenen min er blitt verre det siste året, etter at jeg begynte i kontorjobb med mye computerarbeid.  Nå har jeg ofte hatt en to-dagers egenmelding sånn annenhver måned. Er litt redd for å bli «avhengig» av medikamenter, at disse skal gjøre migrenen verre, derfor har jeg ofte ikke tatt noe. Men jeg liker ikke å være så mye borte fra jobb heller, selv om det ikke går utover noen, det hoper seg kun opp med arbeid for min egen del. Burde jeg si fra til sjefen om at egenmeldingene skyldes migrene? Synes det er så irriterende for jeg er ellers aldri syk.

Så lenge du ikke tar mer enn åtte migrene tabletter i måneden er det ikke fare for avhengighet eller at du får et problem i forhold til for mye bruk av migrene medisin. jeg synes ikke du er mye plaget med migrene for å være ærlig. Selv har jeg ofte ett i uka, selv om jeg går på forebyggende, så jeg sliter nok litt, men er også delvis ufør pga av det da. Jeg synes godt du kan være ærlig med hvorfor du er vekke fra jobb. Hvorfor ikke?.

Anonymkode: 9ea55...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle opplever migrene er likt da. Folk opplever den forskjellig.

Det er for eksempel ikke alle som opplever smerte, eller kvalme. Der er bare det som er mest vanlig. Det er fortsatt i stor grad en debiliterende tilstand for de aller fleste med migrene. Selv om ikke alle blir helt sengeliggende er det litt rart at flere klarer å klatre i fjell og styr og stell da.

Ja, merkelig at folk klarer alt det der - da er det bare vanlig hodepine de har?

Migrene innebærer sengrliggende og kvalme/oppkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, merkelig at folk klarer alt det der - da er det bare vanlig hodepine de har?

Ikke nødvendigvis. Jeg har variable anfall, der de kraftigste innebærer gastroparese (fordøyelsen lammes) og oppkast og jeg er sengeliggende med en konstant skarp uutholdelig dunkende smerte. De mildere innebærer at jeg får en slegge i hodet hver gang jeg beveger meg, samt en konstant dump smerte. Under de mildere anfallene kan jeg som regel fungere mer eller mindre normalt, så lenge jeg kan ta det litt med ro.

Anonymkode: dc77b...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje noen bruker ordet litt for løst. Vet en som pleier å si «det er normalt å få migrene etter en eksamen». Eh nei, det er ikke normalt å få migrene. Akkurat slik som noen sier «åh, jeg blir så deprimert» eller «jeg har litt ocd». Synes folk som er ofte borte fra jobb for noe kan komme med legeerklæring på det.

Les litt mer om migrene du. Det er ikke bare de som kaster opp og er fast i senga som har migrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har migrene. Vil ikke gå på forebyggende, pga. bivirkninger.. Har hatt migrenemedisin, men hjelper ikke, for i 95 % av tilfellene så våkner jeg av det om morgenen (altså at det er kommet iløpet av natta), og da er det for seint.... Jeg har migrene ved mens/eggløsning, samt dersom det har vært tungt på jobb og jeg får vond nakke/ skuldre. Det resulterer alltid i migrene. Er nok borte fra jobb i snitt 1-3 ganger pr. mnd :( Får dårlig samvittighet når jeg er såpass mye borte, og i fjor greide jeg å bruke opp alle 24 egenmeldingsdagene + at jeg hadde 4 dager ulønnet fravær.. Sjefen min vet om det, og er veldig hensynsfull og tilrettelegger i perioder, slik at jeg kan være med beboere (jobber i bolig) som ikke er så tunge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...