AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #1 Skrevet 23. mars 2018 Er dere mye borte fra jobb? Tar dere medisiner eller venter på at det går over? Migrenen min er blitt verre det siste året, etter at jeg begynte i kontorjobb med mye computerarbeid. Nå har jeg ofte hatt en to-dagers egenmelding sånn annenhver måned. Er litt redd for å bli «avhengig» av medikamenter, at disse skal gjøre migrenen verre, derfor har jeg ofte ikke tatt noe. Men jeg liker ikke å være så mye borte fra jobb heller, selv om det ikke går utover noen, det hoper seg kun opp med arbeid for min egen del. Burde jeg si fra til sjefen om at egenmeldingene skyldes migrene? Synes det er så irriterende for jeg er ellers aldri syk. Anonymkode: 98f9e...4c2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #2 Skrevet 23. mars 2018 Jeg har slitt med migrene fra jeg var rundt 6-7 år gammel. Jeg har perioder som er verre enn andre, og har tidvis hatt mye sykefravær pga dette. Sjefen min vet om situasjonen min, og jeg har opplevd å brukt opp egenmeldingene mine noen ganger. Jeg har en medisin som jeg skal ta når anfallet starter, og den fjerner smertene så lenge jeg ligger helt i ro. Jeg blir dog ganske fjern av medisinen så jeg er totalt ubrukelig når jeg får anfall. Jeg har "faste" anfall når jeg har mensen, og ellers blir de utløst av stress, sollys og varme. Pga jeg har vært helt åpen med sjefen min fra første stund så har jeg fått en del tilrettelegging på arbeidsplassen. Jeg har solskjerming, ekstra store PC-skjermer, fått dekt databriller osv. Sjefen din er pliktig til å tilrettelegge arbeidsplassen for å forhindre sykdom, så åpen dialog er alltid det beste. Anonymkode: 2d9b9...abd 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #3 Skrevet 23. mars 2018 Jeg bruker forebyggende medisiner daglig og anfallsmedisiner ved behov. Er av prinsipp ikke vekke fra jobb pga migrene, begynner jeg først med det er det fort gjort å bli en slik "åå migrenen min, må visst være syke i dag og". Har så mange slike kolleger at det er latterlig. Det er viktig å finne ut hva som trigger migrenen og unngå det, samt å kjenne igjen når det kommer anfall og forebygge, f.eks med nok søvn eller stillhet rundt. Jeg tar med meg medisiner på jobb og tilpasser så godt jeg kan (litt mindre lys om det passer, ikke oppsøke støy osv), og så tar jeg heller ettermiddagen på sofaen eller i sengen dersom det har vært en dag med mye smerter, kvalme og synsforstyrrelser. Folk som er hjemme fra jobb med migrene men kan pusse opp huset og løpe på fjelltur må klappe igjen og heller komme seg på jobb. Med mindre du kontinuerlig kaster opp er det greit å følge daglige rutiner syns jeg. Mange kommer nok til å være uenig med meg, men faktum er at migrene brukes som unnskyldning fordi folk ikke gidder. De færreste anfall bør føre til sykedager. Forebygging, forebygging, forebygging og rett behandling. Hvis du merker at det er verre forran pc, hva kan du gjøre med det? Sjekke behov for briller? trenge opp og få strekt skikkelig i nakke/rygg muskulatur? bytte stol? få heve/senke bord? få joystick i steden for mus? endre lyssetting? osv. Anonymkode: 6b5a6...460
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #4 Skrevet 23. mars 2018 Jeg har de siste årene slitt en del med spenningshodepine og migrene en sjelden gang. Det utløses ofte av stress, for mye lesing spesielt på mobil eller mysing ute i solen. Har vurdert å prøve botox for å se om det hjelper. Noen som har forsøkt? Anonymkode: 05acb...560
Gjest Overrasket Skrevet 23. mars 2018 #5 Skrevet 23. mars 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Migrenen min er blitt verre det siste året, etter at jeg begynte i kontorjobb med mye computerarbeid. Anonymkode: 98f9e...4c2 Dette høres nok selvsagt ut, men har du forsøkt enkle tiltak som dataspesifikke briller? Noen (f.eks. meg selv) trenger datatilpasset både brillestyrke og brilleglass. Jeg har et brillepar som jeg kun bruker på dataskjerm, de er jeg avhengig av.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #6 Skrevet 23. mars 2018 Trodde ikke man kunne bli avhengig av migrenemedisiner? Nå har ikke jeg kjempegod greie på det da jeg bare har prøvd en type medisin, men hvilke medisiner tenker du på da TS? Anonymkode: 1f38e...777
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #7 Skrevet 23. mars 2018 Jeg får perioder som varer i gjerne 14-15dager av gangen, og jeg er helt absolutt avhengig av medisin, ellers hadde jeg ikke klart å holde meg bevisst en gang. Jrg tar medisin når anfallet kommer, kjenner anfallet få over, men ligge godt i bakgrunnen. Så enten samme dag eller tidlig neste morgen slår det ut igjen, og jeg må ta mer medisin, Zomig, og den gjør meg helt dopet. Kan ikke kjøre bil på 8-10 timer etterpå og hjernen er litt kokt. Har prøvd ut det aller meste og ingenting har fungert. Er sykmeldt for en lenger periode nå når jeg skal forsøke botox. Aner ikke hvordan jeg skal klare det dersom det ikke finnes hjelp. Anonymkode: 10417...42c
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #8 Skrevet 23. mars 2018 Tips: https://www.nav.no/no/Bedrift/Oppfolging/Sykmeldt+arbeidstaker/Sykepenger/kronisk-syk-arbeidstaker Anonymkode: d4ea4...a10 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #9 Skrevet 23. mars 2018 Jeg har virkelig ikke kjangs til å fungere på jobb når jeg har migrene, da kan jeg ikke gjøre noe annet enn å ligge bom stille i et helt mørkt og stille rom til det går over. Jeg har forsøkt noen forskjellige medisiner som ikke har fungert i det hele tatt på meg, så jeg har ikke noe annet valg enn å være hjemme fra jobb når jeg har anfall, og jeg har informert sjefen om hvor ille det er og hun har forståelse for det. De siste par årene har jeg gått på forebyggende medisiner, som heldigvis har redusert anfallene mine fra 1-2 ganger i måneden til 1-2 ganger i året. Anonymkode: a7e30...ff1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #10 Skrevet 23. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker forebyggende medisiner daglig og anfallsmedisiner ved behov. Er av prinsipp ikke vekke fra jobb pga migrene, begynner jeg først med det er det fort gjort å bli en slik "åå migrenen min, må visst være syke i dag og". Har så mange slike kolleger at det er latterlig. Det er viktig å finne ut hva som trigger migrenen og unngå det, samt å kjenne igjen når det kommer anfall og forebygge, f.eks med nok søvn eller stillhet rundt. Jeg tar med meg medisiner på jobb og tilpasser så godt jeg kan (litt mindre lys om det passer, ikke oppsøke støy osv), og så tar jeg heller ettermiddagen på sofaen eller i sengen dersom det har vært en dag med mye smerter, kvalme og synsforstyrrelser. Folk som er hjemme fra jobb med migrene men kan pusse opp huset og løpe på fjelltur må klappe igjen og heller komme seg på jobb. Med mindre du kontinuerlig kaster opp er det greit å følge daglige rutiner syns jeg. Mange kommer nok til å være uenig med meg, men faktum er at migrene brukes som unnskyldning fordi folk ikke gidder. De færreste anfall bør føre til sykedager. Forebygging, forebygging, forebygging og rett behandling. Hvis du merker at det er verre forran pc, hva kan du gjøre med det? Sjekke behov for briller? trenge opp og få strekt skikkelig i nakke/rygg muskulatur? bytte stol? få heve/senke bord? få joystick i steden for mus? endre lyssetting? osv. Anonymkode: 6b5a6...460 Spar oss for slike innlegg! Du vet ingenting om hvordan andre mennesker med migrene har det. Kanskje du har opplevd at noen bruker det som en unnskyldning men ikke dra alle under en kam! Dette er ikke kult å lese for pårørende av en migrenepasient som sliter skikkelig. Det er sånne som deg som får kronisk syke til å føle på skammen. Anonymkode: 1ecb0...a79 7
FantasDick Skrevet 23. mars 2018 #11 Skrevet 23. mars 2018 Jeg er hjemme fra jobb når jeg har anfall - alt fra to dager i året til en gang i mnd. Jeg klarer ikke åpne øynene mine, kaster opp og blir utrolig ullen i hodet av medisinen. Nå er det noen år siden jeg har tatt medisinen fordi jeg har vært gravid/ammet sammenhengende den siste tiden, så jeg tar Paralgin forte om det blir for ille og disse blir jeg ganske "rusa" av. Anfallene mine kommer stort sett av stress og søvnunderskudd - perfekt kombo når man har små barn som ikke sover. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #12 Skrevet 24. mars 2018 Migreneanfallene mine er så pass sterke at jeg er helt ubrukelig når det står på. Får heldigvis faresignaler før anfall slik at jeg som regel klarer å komme meg i seng. Har opplevd å besvime av smerte. Opp til flere ganger har pårørende som har opplevd anfallene mine vært sikker på at det har vært illebefinnende. Før hadde jeg anfall en gang i uken sånn ca. Var veldig hemmende! For å si det mildt. Men det resulterte jo i at jeg ble tatt på alvor hos legen. Jeg klarte aldri å finne ut at noe spesielt trigget migrenen. Den bare kom. Nå går jeg på blodtrykksmedisin daglig. Har gjort det i sju år. Anfallene er nå nede i to, tre i året. Måtte prøve og feile en del med medisintype før jeg fant en som passet. Anonymkode: 506ea...36a
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #13 Skrevet 24. mars 2018 Og ja! Utenom anfall så kunne jeg både male hus og klippe plen. Jeg har alltid vært svært aktiv. Sikkert ekstremt irriterende og fælt for de som ikke kjente meg å se på at jeg var både syk og frisk samtidig. Ingen så meg på mitt verste, men de fleste så meg på mitt beste. Anonymkode: 506ea...36a 1
The Kitten Skrevet 24. mars 2018 #14 Skrevet 24. mars 2018 Jeg har ikke vært vekke fra jobb p.g.a migrene, men det er fordi jeg som oftest får det om ettermiddagen. Tar medisiner kjøpt i USA fordi de er mer effektive enn migrenemedisinene jeg får tak i her.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #15 Skrevet 24. mars 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Trodde ikke man kunne bli avhengig av migrenemedisiner? Nå har ikke jeg kjempegod greie på det da jeg bare har prøvd en type medisin, men hvilke medisiner tenker du på da TS? Anonymkode: 1f38e...777 Jeg mente egentlig ikke avhengig, men faren min tok masse og migrenen ble verre og verre og tilslutt hjalp ikke medisinene lenger fordi han hadde bygd opp en toleranse. Og han slet med masse bivirkninger. Men medisinene har kanskje blitt bedre siden da. Anonymkode: 98f9e...4c2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #16 Skrevet 24. mars 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker forebyggende medisiner daglig og anfallsmedisiner ved behov. Er av prinsipp ikke vekke fra jobb pga migrene, begynner jeg først med det er det fort gjort å bli en slik "åå migrenen min, må visst være syke i dag og". Har så mange slike kolleger at det er latterlig. Det er viktig å finne ut hva som trigger migrenen og unngå det, samt å kjenne igjen når det kommer anfall og forebygge, f.eks med nok søvn eller stillhet rundt. Jeg tar med meg medisiner på jobb og tilpasser så godt jeg kan (litt mindre lys om det passer, ikke oppsøke støy osv), og så tar jeg heller ettermiddagen på sofaen eller i sengen dersom det har vært en dag med mye smerter, kvalme og synsforstyrrelser. Folk som er hjemme fra jobb med migrene men kan pusse opp huset og løpe på fjelltur må klappe igjen og heller komme seg på jobb. Med mindre du kontinuerlig kaster opp er det greit å følge daglige rutiner syns jeg. Mange kommer nok til å være uenig med meg, men faktum er at migrene brukes som unnskyldning fordi folk ikke gidder. De færreste anfall bør føre til sykedager. Forebygging, forebygging, forebygging og rett behandling. Hvis du merker at det er verre forran pc, hva kan du gjøre med det? Sjekke behov for briller? trenge opp og få strekt skikkelig i nakke/rygg muskulatur? bytte stol? få heve/senke bord? få joystick i steden for mus? endre lyssetting? osv. Anonymkode: 6b5a6...460 Hvis man løper opp fjelltopper har man vel ikke mye migrene. Jeg ligger apatisk i et mørkt rom, uansett om jeg har fri eller ikke, og smertene er så intense at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Anonymkode: 98f9e...4c2 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #17 Skrevet 24. mars 2018 16 timer siden, Overrasket skrev: Dette høres nok selvsagt ut, men har du forsøkt enkle tiltak som dataspesifikke briller? Noen (f.eks. meg selv) trenger datatilpasset både brillestyrke og brilleglass. Jeg har et brillepar som jeg kun bruker på dataskjerm, de er jeg avhengig av. Takk for tips, men jeg ser 100%. Vet ikke om det er pga computer, det kan jo også være tilfeldig at anfallene kommer oftere nå enn før. Anonymkode: 98f9e...4c2
Gjest Overrasket Skrevet 24. mars 2018 #18 Skrevet 24. mars 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tips, men jeg ser 100%. Vet ikke om det er pga computer, det kan jo også være tilfeldig at anfallene kommer oftere nå enn før. Anonymkode: 98f9e...4c2 Det er godt mulig det gjelder for deg, altså. Men jeg kjenner meg litt igjen i det. Jeg trodde jeg så utmerket på dataskjerm, helt til jeg gikk for å sjekke det "for sikkerhets skyld" fordi jeg var ukomfortabel. Etter undersøkelsen mente selv optikeren at jeg kunne ha briller hvis jeg ville, men at det ikke var en entydig anbefaing fordi funnene var så marginale. Men for meg var de marginene helt avgjørende, fordi allerede under undersøkelsen, som bl.a. besto av å se på dataskjerm, hadde en liten justering gjort det så mye bedre.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #19 Skrevet 24. mars 2018 Jeg har hele livet slitt med migrene. Tåler ikke sollys eller dagslys. Da har jeg måttet gå med solbriller. Når jeg først fikk anfall, fungerte jeg dårlig. Måtte bare ligge i ett mørkt og kjølig rom. Selv den minste berøring eller bevegelse var vondt. Jeg hadde en låsning på ryggen og måtte til kiropraktor. Kiropraktoren kjente litt på rygg, skulder og nakke og spurte om jeg ofte fikk migreneanfall. Da nevnte jeg ikkeno om det. Han lovte meh hvertfall å hjelpe meg med det, selv om jeg ikke hadde trua. Det ble 6 behandlinger, før han sa at nå kan jeg slappe av i sola uten å få anfall. Det er snart 1år siden. Og jeg har ikke hatt et eneste migreneanfall. Anonymkode: c76b0...2ab
Eneri Skrevet 24. mars 2018 #20 Skrevet 24. mars 2018 Mine anfall er ikke slik at jeg må være borte fra jobb (blir ikke kvalm, og bare litt lys- og lyssky) , men jeg fungerer jo bare for halv maskin på jobb de dagene jeg har anfall. Har kontorjobb, så kan lukke døra Går ikke på forebyggende medisin, kun anfallsmedisin. Har gjort mange små justeringer som i sum har hjulpet slik at antall anfall er redusert. I perioder med mye stress kutter jeg ut endel husarbeid / sosialt samvær, passer på å få nok søvn, passer på at kostholdet gir jevnt blodsukker iløpet av dagen. Drikker aldri rødvin på en fredag, holder meg unna godteri m mye e-stoffer. Har gått hos kiropraktor for å behandle låsning i ryggen (mellom skulderbladene), dette hjalp utrolig mye. Har fast og god madrass samt tempurpute i senga. Er nøye med å sjekke synet ofte, har linser og en god dialog med optiker ang justeringer vi prøver ut. Legen forklarte at for migrenepasienter kunne ofte en vanlig spenningshodepine utvikle seg til et migreneanfall, så hun rådet meg til å ta Ibux for å kverke hodepinen i starten. Dette har redusert antall anfall.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå