Gå til innhold

Ok at kjæresten betaler felleskostnadene som "leie" hos meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten har bodd sammen et år, men vi har hatt hver vår leilighet. Så jeg har nå bodd hos han, men har samtidig betalt ned på lån og felleskostnader på min leilighet. Jeg har derfor ikke betalt han noe i leie, da jeg egentlig kunne bodd hos meg (men vi ville bo sammen) og jeg ikke hadde hatt råd til begge deler. 

Men nå tenker vi å flytte til meg. Han må jo betale leie for "oppsigelsesperioden" og i den perioden skal han slevsagt slippe å betale leie hos meg (slik jeg gjorde hos han). Men hva skal han senere betale i leie hos meg? Han har sagt at han godt kan betale felleskostnadene. Det er 3000kr ca. Dette er "halvparten" av det han betalte i leie før og han kan derfor "spare" 3000kr hver måned på dette. Jeg betaler 6500kr ned på lån, så om han betaler meg 3000kr, så vil jeg også kunne "spare" 3000kr. Målet vårt er jo at vi begge kan spare litt hver slik at vi kan kjøpe noe sammen. Han vil ikke kjøpe seg inn i min leilighet, da vi har tenkt å kjøpe noe om ca. 6mnd og han vet jo ikke om han vil tape/vinne på å kjøpe sin del av min leilighet. 

Høres dette rettferdig ut? Jeg vil at det skal bli gjort ordentlig og at ingen av oss blir misfornøyde. 

Anonymkode: 5c5f2...8f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det høres ut som en veldig god avtale. Begge to sparer penger på det, uten at han betaler ned på ditt lån. 

Anonymkode: 37884...2e7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jevn syns det høres rettferdigg ut. Dere skal begge ha mulig til å spare, å han betaler her ikke ned på boliglånet ditt.

Anonymkode: 4d1d4...555

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og kjæresten har bodd sammen et år, men vi har hatt hver vår leilighet. Så jeg har nå bodd hos han, men har samtidig betalt ned på lån og felleskostnader på min leilighet. Jeg har derfor ikke betalt han noe i leie, da jeg egentlig kunne bodd hos meg (men vi ville bo sammen) og jeg ikke hadde hatt råd til begge deler. 

Men nå tenker vi å flytte til meg. Han må jo betale leie for "oppsigelsesperioden" og i den perioden skal han slevsagt slippe å betale leie hos meg (slik jeg gjorde hos han). Men hva skal han senere betale i leie hos meg? Han har sagt at han godt kan betale felleskostnadene. Det er 3000kr ca. Dette er "halvparten" av det han betalte i leie før og han kan derfor "spare" 3000kr hver måned på dette. Jeg betaler 6500kr ned på lån, så om han betaler meg 3000kr, så vil jeg også kunne "spare" 3000kr. Målet vårt er jo at vi begge kan spare litt hver slik at vi kan kjøpe noe sammen. Han vil ikke kjøpe seg inn i min leilighet, da vi har tenkt å kjøpe noe om ca. 6mnd og han vet jo ikke om han vil tape/vinne på å kjøpe sin del av min leilighet. 

Høres dette rettferdig ut? Jeg vil at det skal bli gjort ordentlig og at ingen av oss blir misfornøyde. 

Hva han betalte før, syns jeg har liten betydning. Jeg mener at fellesutgifter skal deles.pluss forsikring, nett og strøm. Uansett sparer dere begge to på dette.

Ditt lån er ditt.Jeg har ikke villet betalt ned på andres lån. Om han selger og får kroner til overs vil han tape på å sette det i banken på sparing.

Anonymkode: e7591...5b3

• Liker 3
Skrevet

Når man flytter sammen med noen som eier skal man kun betale halvparten av det man bruker. Ditt lån og dine felleskostnader er ditt problem.

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Jordbæra skrev:

Når man flytter sammen med noen som eier skal man kun betale halvparten av det man bruker. Ditt lån og dine felleskostnader er ditt problem.

Felleskostnader har da ingenting med verdien på boligen å gjøre. Så klart skal en som flytter inn betale på felleskostnader på lik linje som strøm, TV etc. Lån derimot er noe annet da det er en investering som kun gagner eier av bolig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes avtalen dere har diskutert høres veldig god ut, det fører til at begge "sparer" 3000 kroner. 

Å kreve full leie av en kjæreste har jeg alltid følt er feil, særlig med tanke på utviklingen i boligmarkedet. Men at han bidrar litt mer enn deg og ikke bor helt gratis (for eksempel gjennom å ta alle faste felleskostnader) er en god løsning. Så tar du ditt lån. Og dere deler på variable kostnader som mat. 

Anonymkode: a7376...3ef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Jordbæra skrev:

Nei, når man flytter sammen skal man betale halvparten av hva det koster å bo. Dvs ikke låneavdragene, men både fellesutgifter, renter på felleslån, renter på boliglån, strøm, forsikring etc, skal deles i to. Ikke avdragene (det er sparing for den som eier). Men alle andre kostnader er kostnader for å bo (- avdrag på felleslån om dette er bakt inn i fellesutgifter). 

Hvis fellesutgiftene er på 3000, rentene TS betaler på boliglånet er tja 2000 i mnd, strøm og forsikring 1000, internett/tv 500 så er dette til sammen 6500. Da skal dette deles på to, dvs 3250 på hver. 

Anonymkode: 313fc...d06

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fin deal! 

Anonymkode: 2e8e7...c81

Skrevet

Syns også dette høres rimelig ut, fordi dere begge kommer greit ut av det.

Ser at flere skriver at man "skal" ditt og datt når man bor sammen. Nei, det står ikke i noen lov at man SKAL dele felleskostnadene slik eller sånn, eller at man SKAL betale husleie etc. Det som gjelder er hva partene blir enige om. I dette tilfellet så kan de jo også si at han betaler 1500 kr i husleie (alle må jo betale for å bo) og 1500 for sin "andel" av felleskostnadene. Da er summen den sammen, men man kaller det bare noe annet.

Poenget er uansett at de to som flytter sammen finner en god løsning, som gavner begge. Det har vært en del tråder i det siste om fordeling og jeg må si jeg blir like overrasket hver gang jeg leser om de som åpenbart ser på en samboer som kun det og ikke en partner man skal bygge en framtid sammen med. I denne tråden gjør de jo ikke det - her ser de tydeligvis hverandre som den de vil satse på framover. Og da er en fordeling av kostnader som funker for begge det beste.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, når man flytter sammen skal man betale halvparten av hva det koster å bo. Dvs ikke låneavdragene, men både fellesutgifter, renter på felleslån, renter på boliglån, strøm, forsikring etc, skal deles i to. Ikke avdragene (det er sparing for den som eier). Men alle andre kostnader er kostnader for å bo (- avdrag på felleslån om dette er bakt inn i fellesutgifter). 

Hvis fellesutgiftene er på 3000, rentene TS betaler på boliglånet er tja 2000 i mnd, strøm og forsikring 1000, internett/tv 500 så er dette til sammen 6500. Da skal dette deles på to, dvs 3250 på hver. 

Også om man flytter sammen med noen som ikke har lån og som ikke betaler felleskostnader (men kun strøm + internett + tv + andre småting) utenom synes jeg det er rimelig at man betaler litt for å bo der. Ikke halvparten av hva utleieprisen hadde vært, men en grei sum som gjør at begge to får nye ut av det (den ene får litt mer inntekt og den andre betaler mindre enn hva hun/han ellers hadde gjort).

Anonymkode: 42c6f...80d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal? Er det du som bestemmer dette? 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal og skal. Det kommer vel an på hva de blir enige om. Ikke alle synes det er naturlig å dele alle utgifter nøyaktig i to dersom den ene tjener fem ganger så mye. 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også om man flytter sammen med noen som ikke har lån og som ikke betaler felleskostnader (men kun strøm + internett + tv + andre småting) utenom synes jeg det er rimelig at man betaler litt for å bo der. Ikke halvparten av hva utleieprisen hadde vært, men en grei sum som gjør at begge to får nye ut av det (den ene får litt mer inntekt og den andre betaler mindre enn hva hun/han ellers hadde gjort).

Det synes jeg ikke er rimelig. En samboer er ikke en vanlig leieboer. Man deler på faktiske utgifter (enten 50-50, eller etter inntekt om man synes det er rimelig). Begge parter sparer på å ha en å dele utgiftene med.

Jeg ville ihvertfall aldri ha krevd husleie av samboer om jeg hadde en nedbetalt bolig uten felleskostnader. Jeg hadde forventet at han delte på fellesutgiftene. Om han tjente veldig mye mer enn meg, ville jeg forventet at han bidro litt ekstra. Om han tjente vesentlig mindre enn meg, ville jeg ha tenkt det var naturlig at jeg betalte mest. 

• Liker 3
Skrevet

Felleskostnader har da ingenting med verdien på boligen å gjøre. Så klart skal en som flytter inn betale på felleskostnader på lik linje som strøm, TV etc. Lån derimot er noe annet da det er en investering som kun gagner eier av bolig.

Jeg mener fremdeles at man bare deler på brukskostnadene. 

Skrevet

Når han flytter til din leilighet, så syns jeg han kun skal betale halvparten for strøm, mat og internett og eventuelt andre felles kostnader dere har.

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det høres ut som en veldig god avtale. Begge to sparer penger på det, uten at han betaler ned på ditt lån. 

Anonymkode: 37884...2e7

Han betaler 3000 kroner i månden ned på hennes lån... han betaler ned den delen hun vanligvis måtte brukt på felleskost... Jeg fatter ikke hvorfor dere damer er så hengt opp i å "betale ned på hans/hennes lån".

til TS, dette høres ut som en god plan. Sålenge du eller han står for husleie bør den parten som "flytter inn" alltid betale ca 50-60% av hva hin ellers ville måtte brukt på bolig.

Anonymkode: e4073...bfc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Thyra said:

Det synes jeg ikke er rimelig. En samboer er ikke en vanlig leieboer. Man deler på faktiske utgifter (enten 50-50, eller etter inntekt om man synes det er rimelig). Begge parter sparer på å ha en å dele utgiftene med.

Jeg ville ihvertfall aldri ha krevd husleie av samboer om jeg hadde en nedbetalt bolig uten felleskostnader. Jeg hadde forventet at han delte på fellesutgiftene. Om han tjente veldig mye mer enn meg, ville jeg forventet at han bidro litt ekstra. Om han tjente vesentlig mindre enn meg, ville jeg ha tenkt det var naturlig at jeg betalte mest. 

Jeg synes det er rimelig. Det er leit om den ene parten skal spare store summer fordi han/hun har flyttet inn til en med nedbetalt lån, mens den andre ikke skal få noen goder ut av det utover at vedkommende betaler halvparten av strøm/tv/internett. Det viktige er jo å ikke sette summen for høyt - begge skal tjene på det.

Jeg har forøvrig ikke sagt noe som helst om tilfeller der den ene tjener mye mer eller mye mindre enn den andre.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han betaler 3000 kroner i månden ned på hennes lån... han betaler ned den delen hun vanligvis måtte brukt på felleskost... Jeg fatter ikke hvorfor dere damer er så hengt opp i å "betale ned på hans/hennes lån".

til TS, dette høres ut som en god plan. Sålenge du eller han står for husleie bør den parten som "flytter inn" alltid betale ca 50-60% av hva hin ellers ville måtte brukt på bolig.

Med så mange anonyme er det rart du kan si at alle er kvinner 🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Med så mange anonyme er det rart du kan si at alle er kvinner 🤔

Det er ikke særlig vanskelig når jeg har sett så mange debatter om dette temaet før og det vanligvis er 90% kvinner eller mer (kan ikke huske å ha sett en eneste mann foreslå dette, men det kan jo ha forekommet, derfor bare 90%) som hyler opp om at dersom den andre parten eier leiligheten og har betalt av lån og det er selveier så man ikke har felleskost skal man bare betale halve strømmen, spare 6000 i månden++, la kjæresten spare 2-300 kroner i strøm og så er det liksom rettferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...