AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #1 Skrevet 23. mars 2018 Jeg og kjæresten har tenkt å forsøke å gå litt ned i vekt og etter å ha gått gjennom kostholdet vårt så ser vi at vi spiser aaaaalt for mye brødmat. Så i første omgang tenker vi å forsøke å kutte ut brød og spise noe som kan erstatte dette (sunnere). I tillegg skal vi redusere godterier i helgen og planlegge måltidene bedre så ikke vi bare stikker innom butikken for å kjøpe noe lettvint. Men hva kan vi erstatte brød med? Vi spiser brød til frokost, lunsj og kvelds. Jeg spiser litt mindre brød enn han og spiser gjerne suppe, frukt, yoghurt ol. på jobb, men jeg har en jobb hvor vi har tilgang på kjøkken. Han jobber ute, så det er ikke så lett å ta med seg alt mulig. Vi kommer ikke til å være for streng. I hverdagen kutter vi ut brød, men om vi er i besøk osv. hvor det serveres brød ol. så kan vi heller ta oss et lite stykke. Jeg tror heller ikke det er bra å droppe alt av mel, da jeg vet flere har blitt dårlig i ettertid når de etter lang tid igjen spiser brød. Anonymkode: 8b149...64b
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #2 Skrevet 23. mars 2018 Jeg klarer ikke å spise brød til frokost, så jeg spiser havregrøt eller frokostblanding med melk eller yoghurt. Til lunsj blir det ofte salat eller middagsrester fra dagen før. Vi har ganske sein middag, så jeg spiser som regel ikke kveldsmat. Men hvis jeg gjør det, så er det som regel knekkebrød eller en rett-i-koppen suppe. Anonymkode: 7b5bc...f93
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #3 Skrevet 23. mars 2018 Det er ingenting magisk ved å kutte ut brød, så lenge man spiser måltider av normal størrelse. Variasjon er likevel sunt, og kan bidra til mer matglede. Jeg spiser f.eks. en del omelett, eggerøre, lapper av cottage cheese, havregryn og egg, bananpannekaker, middagsrester (mye er godt å spise kaldt), salater, havregrøt og hjemmebakte knekkebrød. Til frokost spiser jeg alltid et litt solid måltid som holder meg mett lenge, da ender jeg ikke med å småspise og sulten reguleres bedre utover dagen. Prøv å spise litt grønt til mange av dagens måltider, la minst 1/3 av middagen bestå av grønnsaker. Fem om dagen er en god regel. Fokuser på grove karbohydrater, protein og gode fettkilder. Mange har lett for å bli redd for fett, men det er viktig for metthetsfølelse og mange av kroppens funksjoner. Det er lurt å lage mest mulig mat selv, da vet man hva man får i seg. Lykke til! Anonymkode: b9a52...1bf
caroprins Skrevet 23. mars 2018 #4 Skrevet 23. mars 2018 Frokost : havregrøt med rosiner og lettmelk. Eventuellt litt sukker om man foretrekker det. Eller musli uten sukker med litt melk eller gresk yoghurt. Eller smoothie laget av mandelmelk, gresk vaniljeyoghurt, chiafrø , banan og frosne skogsbær eller blåbær. Eller omelett av 2 egg med litt røkt laks eller Kylling /kalkunpålegg og salat, tomat og agurk til. Pluss rugknekkebrød uten smør. Lunsj: diverse salater med salat, tomat, agurk, paprika og eventuelt andre type grønnsaker man liker som selleri, vårløk, rød løk. Revet gulrot , champinjong, mais etc. Noen dager med ferdig kokt/stekt kyllingfilet. Noen ganger med røkt laks, noen ganger med kalkun og noen ganger med tunfisk. Tilbehør Bare bra superris. Det er en pose du kjøper I butikken med fullkornsris, quinoa, bokhvete og sortøyebønner. Veldig godt og sunt tilbehør til salater. Kvelds. Lag en god suppe. Som tomatsuppe, tyrkisk linsesuppe, blomkålsuppe, løksuppe eller hva man kan ha lyst på. Bruk eventuelt rug knekkebrød til. Uten smør. Putt gjerne oppi litt av superris fra lunsj om der er mere igjen. Eller bruk linser og bønner I supper for å fylle opp. Dette er sunt og veldig bra for kroppen. Spis fortrinnsvis rene fiskeprodukter, kylling kalkun produkter til middager. Eventuelt også rent svinekjøtt med lite fett. Hold dere unna pølser og farseproduker om dere vil ned I vekt. Spis masse grønnsaker. Og litt frukt .
Gjest Overrasket Skrevet 23. mars 2018 #5 Skrevet 23. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ingenting magisk ved å kutte ut brød, Anonymkode: b9a52...1bf Enig. Brød er en sunn, vitaminrik og bærekraftig protein- og fiberkilde som bør inngå i de fleste balanserte og sunne kosthold for mennesker som ikke har spesifikke diagnoser som sier noe annet.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #6 Skrevet 23. mars 2018 Enig i havregrøt til frokost, det er kjapt å lage, og man kan variere toppinger med frukt og bær etter tilgang. Ellers er jeg blitt glad i trenden med "bowls" til lunsj, sjekk ut feks Instagram for inspirasjon. Du kan ha feks quinoa, byggryn eller andre gryn som basis, eller droppe karbohydrater helt, og så toppe med det du måtte ha av grønt, rester eller ikke, feks en halv avokado, bløtkokt egg, kikerter eller bønner, ovnsstekte rotgrønnsaker, syltet løk/reddik/agurk, hummus eller annen grønnsakspuré om du har rester, nøtter eller frø, salatblader eller friske urter.... Anonymkode: 1c8e5...216
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #7 Skrevet 23. mars 2018 Hva med salat eller suppe til lunsj? Kan lages ferdig på forhånd og ha i en termos eller boks? Anonymkode: 9d6f3...a2c
Eun Skrevet 23. mars 2018 #8 Skrevet 23. mars 2018 Jeg liker ikke brød, så jeg spiser det så og si aldri. I stedet for spiser jeg fullkornsknekkebrød med pålegg, cottage cheese/kesam med syltetøy og frø/nøtter, yoghurt med bær, omelett og eggerøre med grønnsaker. Spiser også rugbrød dersom jeg har det tilgjengelig, syns ikke at det er helt det samme som brød. Greia med brød er gjerne at det er så enkelt og kjapt, så jeg tror at cluet er å finne gode erstatninger som er like kjappe. Når jeg skal lage meg en skål med cottage cheese og topping så bruker jeg mindre tid enn når samboeren min skal smøre seg to skiver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå