Gå til innhold

Går på NAV og lurer på om det er grense på/skatte av innskudd på konto fra andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ufør og lurer på om det er grense på innskudd på konto fra andre privatpersoner pr mnd eller år, før man må skatte eller får spørsmål om det? Må man skatte av alt som kommer inn på konto generelt, eller det det et visst beløp man må over og fra da av skatte?
Hvor mye må jeg skatte av inngående saldo fra privatpersoner?

Utgjør det noen forskjell om jeg spesifiserer for Nav eller skatteetaten at dette er tilbakebetaling for privatlån?  Altså penger som opprinnelig har vært mine for flere år siden, lånt bort en tusenlapp her og en tusenlapp der som har blitt en stor sum etterhvert, og som jeg får tilbake i månedtlige innskudd nå.

Anonymkode: 56e1d...49f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gaver er i utgangspunktet skattefrie. 

Er summen av gavene mer enn 100 000 kr må de rapporteres. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På skatteseddelen står det: har du mottatt gaver/premier på 10.000 eller mere? Da skal det oppgis.

Jeg sendte 9990 kr til en. Pga dette

Anonymkode: aa949...124

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ufør og lurer på om det er grense på innskudd på konto fra andre privatpersoner pr mnd eller år, før man må skatte eller får spørsmål om det? Må man skatte av alt som kommer inn på konto generelt, eller det det et visst beløp man må over og fra da av skatte?
Hvor mye må jeg skatte av inngående saldo fra privatpersoner?

Utgjør det noen forskjell om jeg spesifiserer for Nav eller skatteetaten at dette er tilbakebetaling for privatlån?  Altså penger som opprinnelig har vært mine for flere år siden, lånt bort en tusenlapp her og en tusenlapp der som har blitt en stor sum etterhvert, og som jeg får tilbake i månedtlige innskudd nå.

Anonymkode: 56e1d...49f

Du ser på skattemeldingen din hvor mye du har i banken ved årsskiftet. Det beløpet bestemmer hvor mye du skatter. 

Nav bryr segnikke noe om hva du har på kontoene dine, så lenge du ikke får økonomisk sosialhjelp.

Anonymkode: aedf4...d88

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får mer eller mindre regelmessige overføringer av penger til din konto, kan skatteetaten, ved en kontroll, begynne å mistenke at dette er inntekter. Gaver er skattefrie, inntekter er ikke skattefrie (over et visst beløp).

Anonymkode: 51b8e...b27

Skrevet
På 23.3.2018 den 15.11, AnonymBruker skrev:

På skatteseddelen står det: har du mottatt gaver/premier på 10.000 eller mere? Da skal det oppgis.

Jeg sendte 9990 kr til en. Pga dette

Anonymkode: aa949...124

Det er jo helt meningsløst 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...