Gå til innhold

Hunderaser som jakter eller ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen av dere opplevd at hunden har kommet til deg med ett dødt dyr i munnen eller at dere har sett at hunden har drept ett dyr ved uhell? Hva slags dyr var det uheldige byttet? Hvilken hunderase var det da?

Noen forslag på hunderaser som kan jakte sånn at de dreper?

Og gjerne noen forslag på hunderaser som minst mulig er interessert i dette?

Jeg er så redd for at en hund skal la instinktetne ta helt overhånd mens de er løse i skogen eller fjellet eller andre steder at jeg ønsker hunder med minst mulig sjanse på at dette skjer. Selv om man ikke har noen garantier på dette uansett siden alle hunder er jo rovdyr i grunn og bunn.

Men jeg se ikke for meg at verken selskapshundene eller gjeterhunder er de med størst sjanse på dette. Litt dumt om gjeterhunden kommer til eieren etter å ha tatt ett lam eller noen andre dyr som den gjeter. 

Litt trist tema dette her.

Anonymkode: 37487...aae

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en gjeterhund som har tatt sau. Trodde ikke det var "mulig" men det skjedde. Hunder har instinkter og det er veldig individuelt.

Anonymkode: 2b7c9...36a

Skrevet

Polarhunder i særdeleshet, fuglehunder, gjeterhunder. Men ingen «fasit» eller garanti dette. Har opplevd snill og rolig familiehund (ikke av rase tilhørende kategoriene nevnt over her) bli fullstendig ugjenkjennelig og gå i blokkert jaktmodus etter sau. Det endte heldigvis godt,men var en særs utrivelig opplevelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er hunder. De har instinkter. Om du er redd for at de skal drepe smådyr så er ikke hund det rette dyret for deg. Likevel er ikke hundene dumme, de vet hvilke dyr de kan drepe og hvilke de ikke kan drepe. Hundene mine (border collie) har aldri tatt sau eller høner o.l, men de dreper mus selv om jeg aldri har bedt dem om å gjøre det. 

Anonymkode: bb432...2fa

AnonymBruker
Skrevet

Irsksetter som sleit ut en kanin som stod i bur slik den døde. Særdeles pinlig affære siden kaninen tilhørte han jeg var kjæreste med på barneskolen, men var nok ikke derfor forholdet røk. :tongue:

Anonymkode: 8dfeb...d3a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Irsksetter som sleit ut en kanin som stod i bur slik den døde. Særdeles pinlig affære siden kaninen tilhørte han jeg var kjæreste med på barneskolen, men var nok ikke derfor forholdet røk. :tongue:

Anonymkode: 8dfeb...d3a

Hunder med over 41 cm boghøyde kan også slite ut hjortevilt til og med.

Anonymkode: bb432...2fa

• Liker 1
Gjest Nina1975
Skrevet

Har en buhund, går gjerne midt i en flokk med sauer og bare kikker og snuser på de, men om sauene hadde tatt ut, så vet jeg ikke  hva han hadde gjort. Høner og katter reagerer han ikke på, men om noen fremmede katter prøver seg på kattene mine, da kjeppjager han de. Men smågnagere, mus og lemen, da er han i jaktmodus. Tar alt som er i nærheten, svelger de hele. Så det er ikke godt å si det med jaging, eneste som er sikkert er at om instinktet slår ut, så skal du ha beinhard kustus for å klare å stoppe hunden. Hadde en fuglehund som jaget en saueflokk engang, bonden var rasende, naturligvis, jeg hadde ikke sjans til å stoppe den. Var helt forferdelig

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sheltand sheepdog, ikke interessert i å ta noe som helst. Står bare og kikker med hode på skakke og «prater» litt. 

Jeg har også en jakthund. Den tok en måkeunge når den var valp. Skal sies at ungen var ganske fersk og redet lå på bakken. Som voksen er det ikke interessant med rådyr (bare ser på de) men hare, mus og ekorn pluss ett par katter er fest og spetakkel. 

Anonymkode: 06da3...de4

Skrevet

Har en labrador som apporterte en død svær orm til meg når hun var 5-6 mnd. 

Skrevet

Strihåret Vorsteh, hunderasens jerv. 

AnonymBruker
Skrevet

De sier jo at de fleste selskapshunder er uten utpreget jaktinstinkt og trygge sånn sett, men jeg har en selskapshund med et svært jaktinstinkt. Mulig det foreligger noe jakt laaangt tilbake i genene kanskje... men har ikke sjans å slippe han løs.

Det er vel et bevis på at alle hunder kan ha instinkter til å jakte, vokte, osv. Hunder er hunder.

Anonymkode: eb2e7...ba4

Skrevet

Dette var jo faktisk en bra tråd med ærlig erfaringsutveksling og fri for moralisering og besserwissere. Bra 👍 

AnonymBruker
Skrevet

Har en labrador, som bryr seg særdels lite om fugler, storvilt, sauer, hest, kyr o.l i bevegelse. Han kan finne på å spise/jakte mus, som kattene drar hjem, og han viser lyst til å jage fremmede katter og ekorn.
Om det er ''killer'' instinkt, eller lek er noe usikkert, men har ikke planer om å finne ut av det.
Har kommet over levende fugleunger, som har falt ut av redet, hvor han har rukket frem før meg, men han har alltid bare snust på dem.
Han spiser gjerne døde fugler, ormer, frosk o.l hvis sjansen byr seg :fart2:

Hunder jeg har opplevd med jakt/ta-for-å -drepe instinkt er; polarhunder, jakthunder ( elghunder, harehunder, fuglehunder ), terriere og DSG ( tar gjerne mus og rotter ).

Anonymkode: e5357...362

Skrevet

Myndehunder har vel også sterkt jaktinstinkt i seg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fuglehund, som ikke har tatt noe dyr uoppfordret, men stikker av i hytt og pine. Så her er det bånd som gjelder. Vet om mange andre med fuglehund der hunden bare stikker når den får ferten av noe, men de kommer ikke nødvendigvis tilbake med noe dødt.

Anonymkode: c4e93...61c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...