Gå til innhold

Hva er det første som må på plass i U-land?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har tenkt mye i det siste, litt for mye kanskje. På alle goder vi har her og alle penger vi sløser på unødvendige ting bare fordi vi ble født privilegerte med god støtte, trygghet og økonomi. 

Jeg er like ille som alle andre, jeg kjøper og kjøper fordi jeg kan og vil. Ikke fordi jeg MÅ. Men jeg vil gjerne endre på det. Det skal jeg også, men det hjelper ikke så mye i det store og det hele. Det jeg dermed lurer på er;

Hvis man skal hjelpe, hvis man hadde hatt mye penger. Hva er det første man må gjøre for å utvikle u-land slik at de kan leve et sikrere og bedre liv?

er det vanntilførsel? Skolegang? Medisiner? Arbeidsplasser? 

Hvor starter man? Og hvilket sted starter man? Jeg må gjøre noe, det holder ikke å donere litt penger til et fond jeg ikke er sikker på når frem.

Tenk om alle vi med stabil økonomi hadde fått utdelt en person eller en familie som trenger hjelp og hatt «ansvar» for å hjelpe de. Da kunne vi reddet mange. I stedet for å svi av 100 000 ekstra på klær, ny bil, chartertur, og annet dill..

huff, desto mer jeg tenker desto mer nedfor blir jeg. 

Anonymkode: 6ec28...3bf

Videoannonse
Annonse
Gjest GiftMann38
Skrevet

Det beste hadde vært om vesten tok over styringen.

AnonymBruker
Skrevet

Det første du må gjøre er å bli kvitt alle de gjennom korrupte politikerene, ellers ender alle pengene dine hos dem. Hvis du klarer det så vil landet reise seg av seg selv.

Anonymkode: c7b34...42b

• Liker 2
Skrevet

U-land har én fellesnevner - korrupsjon. Som nevnt er første bud å komme den til livs.

AnonymBruker
Skrevet

Har du lest om Plan sin måte å jobbe på? Den varierer fra land til land; kanskje du finner et eller flere land der hvor de jobber på en måte du føler du kan stå for? 

Anonymkode: 9c3dc...4cf

AnonymBruker
Skrevet

Korrupsjon. Jo fattigere et land er, desto mer korrupt er det. Jo mer korrupt et land er, desto fattigere er det. -en evig ond sirkel som holder generasjoner på generasjoner nede i fattigdom. Korrupsjon er som kreft. 

Hva er best? Å lære en mann å fiske? eller servere han en fisk i ny og ne?

Å kvitte seg med korrupsjon er som å lære å fiske.

Dessverre er noen land og kulturer ikke kapable til å kvitte seg med korrupsjon. 

Les boken "It's our time to eat" så ser du hvorfor korrupsjon i noen land aldri kan bekjempes uten at hele kulturer endres. Så for disse landene og folkene så må man bare fortsette å hjelpe ved å bygge en brønn her og der, eller skole her og der. Det handler bare om å komme seg gjennom dagen/livet.

Anonymkode: 99fea...044

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vann, mat, medisin og husly er det basale som må være på plass så folk kan føle grunnleggende trygghet. Så har du styrkingen av individet. Skolegang, jobbtrening, kurs, læring av diverse ferdigheter så menneskene kan bli selvstendige  og trygge nok til å stå på egne ben i samfunnet. Dette er et veldig viktig punkt.

Samfunnssikkerhet er vel så viktig. Infrastrukturen og staten må bygges opp på en slik måte at folk kan stole på at det fungerer slik at landet kan bedre sin økonomi og effektivitet. Tillit til staten er alfaomega!  Hvis folk ikke har tillit til stat blir det korrupsjon fordi de ikke tror på at systemet fungerer for dem. Folk må ikke minst også føle seg trygge når de går rundt på gata, tar toget til jobben eller møtes i forsamlinger. Der har sikkerhetsmyndighetene og domstolene en viktig jobb å gjøre. 

Anonymkode: 66a9e...2b2

AnonymBruker
Skrevet

En i.

Anonymkode: 2e90e...46e

Gjest hva som helst
Skrevet

Ta en titt på nettsidene til GiveWell (https://www.givewell.org/). De fokuserer på "effektiv veldedighet" og jobber med å finne fram de mest effektive veldedige organisasjonene som kan hjelpe mest mulig per krone. 

Skrevet

Quote the West Wing: Roads!

Infrastruktur for å få frem nødhjelp, medisiner, mat, maskiner, etc etc

AnonymBruker
Skrevet

Overstyring. Noen må helt enkelt gå inn og overta styringen og lære dem hvordan man skal drive et land/samfunn. 

Anonymkode: b330f...cc4

AnonymBruker
Skrevet

Prevensjon. 

Anonymkode: 897f0...c46

AnonymBruker
Skrevet
På 22.3.2018 den 23.06, AnonymBruker skrev:

Hei!

Har tenkt mye i det siste, litt for mye kanskje. På alle goder vi har her og alle penger vi sløser på unødvendige ting bare fordi vi ble født privilegerte med god støtte, trygghet og økonomi. 

Jeg er like ille som alle andre, jeg kjøper og kjøper fordi jeg kan og vil. Ikke fordi jeg MÅ. Men jeg vil gjerne endre på det. Det skal jeg også, men det hjelper ikke så mye i det store og det hele. Det jeg dermed lurer på er;

Hvis man skal hjelpe, hvis man hadde hatt mye penger. Hva er det første man må gjøre for å utvikle u-land slik at de kan leve et sikrere og bedre liv?

er det vanntilførsel? Skolegang? Medisiner? Arbeidsplasser? 

Hvor starter man? Og hvilket sted starter man? Jeg må gjøre noe, det holder ikke å donere litt penger til et fond jeg ikke er sikker på når frem.

Tenk om alle vi med stabil økonomi hadde fått utdelt en person eller en familie som trenger hjelp og hatt «ansvar» for å hjelpe de. Da kunne vi reddet mange. I stedet for å svi av 100 000 ekstra på klær, ny bil, chartertur, og annet dill..

huff, desto mer jeg tenker desto mer nedfor blir jeg. 

Anonymkode: 6ec28...3bf

Vindmøller.... (vill gjetting).  :Nikke:

Anonymkode: f5324...c9a

AnonymBruker
Skrevet

U

Anonymkode: 806a9...844

AnonymBruker
Skrevet

Adgang til det europeiske og amerikanske handelsmarkedet. Og ikke minst, slutt på subsidierte matvarer fra USA til Afrika, der konsekvensen er at afrikanske (ja, tar hele kontinentet med i ligningen her, bare for å ikke utelate noen) ja, konsekvensen er at afrikanske bønder ikke får solgt sine produkter i butikkene/markedene da de amerikanske varene er billigere. Det er en stor urett det! Få ut de subsidierte amerikanske matvarene! 

Anonymkode: 9e04e...65f

Skrevet

Så snill du er :)

Det største problemet i mange land er lederene og mangel på demokrati og likestilling. Det blir krig, klasseskiller og urettferdigheter. Disse landene trenger skolegang for ALLE, sånn at de blir velutdannede land som kan utvikle ting og sånn at det blir gode ledere og får et ukorrupt politi.

I mange av landene får ikke kvinner lov til å gå på skole, noe som er et stort samfunnsproblem (ikke for mennene, for det er jo "mans world"). Flere organisasjoner kjemper mot dette.

- Og prevensjon og muligheter for abort! Sykt viktig.

Gjest PeleWasShite
Skrevet (endret)

Det starter med kulturen, deres kultur, og den er strengt tatt ikke vårt problem. Vi kan gi til krampa tar oss, men så lenge de ikke har noen kultur for å bygge produktive og noenlunde transparente samfunn med fredelig overførsel av makt, vil de alltid være avhengig av at vi gjør alt for dem. 

At dette kommer av utnytting fra europeernes side, eller ditt daglige konsum, er en myte. Afrika har f.eks. alltid vært et rikt kontinent, lenge før europeerne satte sine bein der, men afrikanere har aldri hatt noen kultur for å utnytte sin rikdom på en måte som kommer folk flest til gode.

Når det er sagt skal man selvsagt være et godt menneske, og forsøke å gjøre det beste man kan for andre mennesker, men svarene på deres problemer ligger til syvende og sist hos dem selv, og ikke hos oss. Du trenger altså ikke å føle deg skyldig for at du er hvit og har det godt. Vær heller takknemlig for din europeiske kulturarv, og innse at den er verdt å bevare.

Endret av PeleWasShite

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...