Gjest LadyAntebellum Skrevet 22. mars 2018 #1 Del Skrevet 22. mars 2018 (endret) Hei!! jeg har nettopp begynt på en depotmedisin, som jeg skal ta 2 ganger i døgnet. det jeg sliter med og forstå er om at siden depot tabletten er på 100 mg, slipper den da 100 mg virkestoff i timen på en måte? I 12 timer? Eller er den på 100 mg totalt og slipper litt og litt? Hvis det er den siste så får jo jeg for meg at den da vil lindre mindre enn noe som virker der og da. Eller? Har googlet, men fatter det ikke likevel! Jeg har langvarige kroniske smerter etter en operasjon, og har lest før jeg fikk medisinen at mange smertepas går på depotmedisiner. Men jeg er nok litt tett i pappen som ikke skjønner helt! Endret 22. mars 2018 av LadyAntebellum Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #2 Del Skrevet 22. mars 2018 Det er 100 mg den slipper litt og litt. Om det hadde vært 100 mg i timen så hadde det vært en kjempedose, er få medisiner som man skal ha over 1 g pr døgn. Depot er laget slik at man skal ha en jevn dose hele tiden, ikke store doser innimellom. På sikt så vil det virke bedre og være bedre for kroppen. Anonymkode: b6966...86f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LadyAntebellum Skrevet 22. mars 2018 #3 Del Skrevet 22. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er 100 mg den slipper litt og litt. Om det hadde vært 100 mg i timen så hadde det vært en kjempedose, er få medisiner som man skal ha over 1 g pr døgn. Depot er laget slik at man skal ha en jevn dose hele tiden, ikke store doser innimellom. På sikt så vil det virke bedre og være bedre for kroppen. Anonymkode: b6966...86f Ja det var sånn logikk jeg også tenkte. Men så ble jeg usikker. Jeg lurer også på, når man skal slutte med en sånn medisin en gang, er vel kroppen blitt vant til den.. hvordan trapper man liksom ned en sånn medisin som er depot? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #4 Del Skrevet 22. mars 2018 1 time siden, LadyAntebellum skrev: Hei!! jeg har nettopp begynt på en depotmedisin, som jeg skal ta 2 ganger i døgnet. det jeg sliter med og forstå er om at siden depot tabletten er på 100 mg, slipper den da 100 mg virkestoff i timen på en måte? I 12 timer? Eller er den på 100 mg totalt og slipper litt og litt? Hvis det er den siste så får jo jeg for meg at den da vil lindre mindre enn noe som virker der og da. Eller? Har googlet, men fatter det ikke likevel! Jeg har langvarige kroniske smerter etter en operasjon, og har lest før jeg fikk medisinen at mange smertepas går på depotmedisiner. Men jeg er nok litt tett i pappen som ikke skjønner helt! Depotmedisiner ligger og avgir litt og litt av virkestoffet, slik at når du nærmer deg tiden for en ny tablett så går ikke virkningen av den gamle bort raskt og brutalt. Ved for eksempel Nobligan i høy styrke=depotabl. så kan du og klare deg med to doseringer i døgnet. I den laveste styrken Nobligan må du gjerne ta flere og flere ganger i døgnet for å være smertedempet eller smertefri fordi disse ikke er depo. Jerntabletter er et annet eksempel på depottabletter. Og legemidler mot alvorligere psykiske lidelser er andre depomedisiner. Depo gir altså en gjevnere mengde av medisinen i blodet, man unngår store topper og bunner. Styrken på medisinen når det er depotablett har mindre å si for den gjevne doseringen. God bedring. Anonymkode: eeec5...75a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå