AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #1 Skrevet 22. mars 2018 Jeg har en gutt på 3år, så daglig får skikkelige sinnutbrudd, spesielt i hentesituasjon i barnehagen. Normaltsett for ting som at han ikke fikk åpne døren selv osv. Disse «anfallene» kan var opptil 30 minutter, og det er skikkelig intenst. Føler veldig på at jeg feiler som mor, da jeg ser de andre foreldrene som henter i barnehagen ikke har noen problemer. Er det noen som har noen tips for å lette dette? Jeg prøver å holde meg rolig og bestemt, men synes ikke det hjelper noe særlig.. Anonymkode: ac923...87c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #2 Skrevet 22. mars 2018 Prøv å ringe barnehagen litt før henting så de kan forberede han på henting. Det har gjort ventingen lettere her. Sinneutbrudd er jo en reaksjon på en forventning barnet hadde. Får barnet forventning om at nå blir jeg snart hentet og må avslutte leken så kan det lette situasjonen for dere. Anonymkode: 0007f...263 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #3 Skrevet 22. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Prøv å ringe barnehagen litt før henting så de kan forberede han på henting. Det har gjort ventingen lettere her. Sinneutbrudd er jo en reaksjon på en forventning barnet hadde. Får barnet forventning om at nå blir jeg snart hentet og må avslutte leken så kan det lette situasjonen for dere. Anonymkode: 0007f...263 Takk, dett kan jeg snakke med barnehagen om. Har vært litt vanskelig å finne en balanse på når det er best å hente, jeg er veldig fleksibel og prøver å hente han tidlig, men da er han ikke ferdig med leken og om jeg henter senere er han supersliten og trøtt og da blir det verre igjen.. Anonymkode: ac923...87c 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #4 Skrevet 22. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en gutt på 3år, så daglig får skikkelige sinnutbrudd, spesielt i hentesituasjon i barnehagen. Normaltsett for ting som at han ikke fikk åpne døren selv osv. Disse «anfallene» kan var opptil 30 minutter, og det er skikkelig intenst. Føler veldig på at jeg feiler som mor, da jeg ser de andre foreldrene som henter i barnehagen ikke har noen problemer. Er det noen som har noen tips for å lette dette? Jeg prøver å holde meg rolig og bestemt, men synes ikke det hjelper noe særlig.. Anonymkode: ac923...87c Her bør du få tilpassede tips fra Helsestasjonspsykologen. De skal være et gratis lavterskeltilbud og en resurs for foreldre før problemer vokser seg store. Du trenger noen teknikker for å unngå disse utbruddene de er ikke bare fortvilende for deg selv men ødeleggende for barnet. Snakk med helsestasjonen. Anonymkode: 156dc...69d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #5 Skrevet 22. mars 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en gutt på 3år, så daglig får skikkelige sinnutbrudd, spesielt i hentesituasjon i barnehagen. Normaltsett for ting som at han ikke fikk åpne døren selv osv. Disse «anfallene» kan var opptil 30 minutter, og det er skikkelig intenst. Føler veldig på at jeg feiler som mor, da jeg ser de andre foreldrene som henter i barnehagen ikke har noen problemer. Er det noen som har noen tips for å lette dette? Jeg prøver å holde meg rolig og bestemt, men synes ikke det hjelper noe særlig.. Anonymkode: ac923...87c Har en som er like gammel og sliter også med sinneutbrudd. Veldig typisk alderen da. Anonymkode: 53dc6...2d8
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #6 Skrevet 22. mars 2018 Har også en treåring som er vanskelig å hente for tiden, dog han har ikke så langvarige sinneutbrudd. Foreløpig har det meste vært nytteløst (inkludert forberedelser fra personalet) så jeg prøver bare være tålmodig og bestemt. Jeg ser at han er sliten og rett og slett har vanskelig for å omstille seg, selv om han får tid til å avslutte lek. Han blir «aldri» ferdig uansett, hvis han får pusle ferdig feks så skal han plutselig begynne på noe nytt. Å få på han klær i garderoben er et h..... Men så fort vi er ute av døra er alt liksom greit. Av og til lykkes jeg med å motivere med at vi skal hjem å bygge togbane, ha noe godt til middag, leke med pappa osv. Men ellers så må jeg bare ta kampen for å få han med hjem. Gleder meg til denne fasen er over... Anonymkode: 1f56f...749
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #7 Skrevet 22. mars 2018 Det er helt vanlig at treåringer kollapser på en eller annen dritting etter en lang dag i bhg. Jeg ville gått for å rolig, men bestemt bære barnet ut av barnehagen, og forklare han at "nå ser jeg at du er sliten, og at du hadde lyst til å lukke døra, men nå ble det ikke slik. Nå drar vi hjem og slapper av". sover han i bhg enda? Nettopp slutta med soving? Det høres ut for meg at barnet ditt er sliten og reagerer med sinne og frustrasjon. Anonymkode: a0e5c...151 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #8 Skrevet 22. mars 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, dett kan jeg snakke med barnehagen om. Har vært litt vanskelig å finne en balanse på når det er best å hente, jeg er veldig fleksibel og prøver å hente han tidlig, men da er han ikke ferdig med leken og om jeg henter senere er han supersliten og trøtt og da blir det verre igjen.. Anonymkode: ac923...87c Han er nok bare ikke klar for å avslutte leken, noe som i grunn er et godt tegn da han tydeligvis trives godt i barnehagen. Anonymkode: 0007f...263 1
Vera Vinge Skrevet 22. mars 2018 #9 Skrevet 22. mars 2018 Mitt ene barn kunne også være sånn. Generelt hjalp det å hente tidlig om mulig, å forberede, å sørge for at grunnleggende behov var dekket (kanskje ikke typisk ved henting, men ellers, som å sørge for at han ikke var sulten, at han sov nok osv), å gi ham to valgmuligheter. Men jeg hadde også noen veldig svette hentinger, hvor det ikke var mulig å snakke til ham i det hele tatt, han bare hylte uten at jeg alltid skjønte helt hva som hadde utløst det heller. Måtte noen ganger da bare tvangskle på ham og bære ham hylende ut. Forferdelig slitsomt, men det gikk heldigvis over (hos oss ble det endelig slutt etter at han fikk fjernet mandlene som 4-åring og fikk mye bedre søvnkvalitet, men det trenger jo ikke være noe sånt, da, er jo normalt for alderen med sinneutbrudd). Men rart å se at lillebroren aldri ble sint på den måten, men mye mer kortvarig og mer lei seg enn sint og derfor lettere å trøste enn en som bare hyler av vilt raseri.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #10 Skrevet 22. mars 2018 Snakk med barnehagen om det. Jeg kan garantere at de har hatt tidligere erfaringer med barn med sinneutfordringer, og de kan hjelpe deg. De har også sett barnet i løpet av dagen, så sammen kan dere finne en løsning. Vi hadde litt problemer i hentesituasjonen, og det ble løst ved at barnet ca halv fire ble tatt ut av leken og plassert et rolig sted med litt mat og vann. Da kom vi enten til en rolig og fornøyd unge som gumlet på ei skorpe, eller til en mett unge som hjalp seinvakta med å rydde. Jeg har også begynt å spise en banan på vei fra jobb. Før dette måtte sliten og sulten mor fange inn hyper unge med lavt blodsukker, og vi var nok ganske hangry begge to. Anonymkode: 4e8f7...857
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #11 Skrevet 22. mars 2018 For oss hjalp det å få gitt ungen en croissant/rundstykke/smothie/noe i handa (og munnen), helst før vi var ned trappa og ut utgangsdøra. Det hjalp mye. Tror det var blodsukkerfall kl. 16.15 ja. Vi måtte gi opp alle prinsipper om frukt, sunt osv, det måtte være noe hun stappet i seg. Anonymkode: 325fa...144 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #12 Skrevet 23. mars 2018 Har også hatt det sånn. Det hendte jeg bare bærte ungen under armen og ut, fikk ungen bort fra sitasjonene. Var også en tid jeg tok med brødskive som hen kunne spise på vei hjem. Det hjalp veldig husker jeg. Gav det gjerne i garderoben, prøvde før humøret tippet feil vei. Anonymkode: 46623...7ee 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #13 Skrevet 23. mars 2018 Helt vanlig. Har selv en trassig 3-åring. Det eneste jeg tenker når jeg ser andre barn slår seg vrang i slike situasjoner er det at vi heldigvis ikke er alene og det er normalt for barn i den alderen Anonymkode: af362...c68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå