Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg flyttet inn til min samboer for ca 7 mnd siden.

Han eier leiligheten og jeg betaler en fast sum på 6000 kroner for å bo hos ham.
I tillegg betaler jeg ca. halvparten av utgifter til mat, strøm og annet. Betaler også bensin av og til, selv om jeg knapt bruker bilen selv. 

Jeg er student og har en liten jobb ved siden av. Tjener totalt ca. 14.000-15.000 I mnd der bortebostipend er inkludert.

Han tjener rundt 35.-40.000. Han har sakt at lånet hans er på 14.000 I måneden.

For meg er 6000 kr I leie mye penger. Etter at jeg flyttet inn til han har jeg gått I minus nesten hver mnd. Jeg får aldri spart penger til egenkapital.

Det skal sies at vi bruker mye penger på mat, og jeg har prøvd å kutte ned på dette, men det ender opp med at jeg må trekke kortet ofte for han ikke har penger etc. Har lagt ut for hyttetur og annet for eksempel.
Før da jeg var singel og bodde I kollektiv betalte jeg 6600 I mnd. Da gikk jeg aldri I minus og hadde mye penger jeg kunne sette av til sparing.  

Føler han kommer veldig godt ut av at jeg har flyttet inn til ham, da jeg betaler ned på lånet hans. I tillegg ønsker han ikke å skrive en samboerkontrakt.

Blir jeg egentlig utnyttet her? Og hva ville dere gjort?

(Vet at jeg måtte ha betalt noe liknende til en privatperson hvis jeg hadde bodd I kollektiv. Men hadde trodd at det skulle være litt bedre økonomisk å flytte sammen med kjæresten sin).

Anonymkode: 46265...dd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff deg samboeravtale og kjøp deg inn i boligen, det er det beste tipset jeg kan gi deg. Har han ikke lyst så hadde jeg faktisk vurdert å flytte ut 

• Liker 16
Skrevet

Høres jo ut som en meget rettferdig fordeling. :vetikke:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke betale ned på hans bolig. Da nå han la deg kjøpe deg inn isåfall. Dele strøm, internett og mat burde du gjøre. Nå betaler du sikkert hans huslån, og han trenger bare å betale halvparten av felles utgifter. Det er helt klart at han utnytter deg.

Anonymkode: 304a9...ed0

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

De fleste jeg kjenner som er i en lignende situasjon betaler halvparten av rentene (etter skattefradrag), samt halvparten av fellesutgifter, strøm osv. 

Anonymkode: ac221...9db

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Du skal ikke betale ned på hans lån med mindre du får eierskap i leiligheten. Noe du ikke gjør med den ordningen han vil ha.
Ellers er det fair å betale halvparten av matutgifter, strøm osv, for du sparer jo på det forhold til om du måtte betalt hele og ikke halve, om du hadde bodd alene. Men kan ikke skjønne hvorfor han plutselig "ikke har råd" til mat sånn at du må trekke kortet mer enn han, når han tjener dobbelt så mye som deg? Hva bruker han resten av pengene  sine til? Det er IKKE rettferdig , og ja, kun utnyttende, om han sitter å sparer seg opp en stor formue ved at du betaler løpende utgifter for han (han sparer jo også ved å betale halve, i motsetning til hele om han var alene, så han skal minst betale halve) og husleie til han!

Anonymkode: 676f8...0b4

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfpr er det rettferdig at en samboer som ikke eier huset skal betale halvparten av renter på et lån man ikke har? 

Anonymkode: ca3eb...382

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Han eier leiligheten og jeg betaler en fast sum på 6000 kroner for å bo hos ham.
I tillegg betaler jeg ca. halvparten av utgifter til mat, strøm og annet. Betaler også bensin av og til, selv om jeg knapt bruker bilen selv. 

Jeg er student og har en liten jobb ved siden av. Tjener totalt ca. 14.000-15.000 I mnd der bortebostipend er inkludert.

For meg er 6000 kr I leie mye penger. Etter at jeg flyttet inn til han har jeg gått I minus nesten hver mnd. Jeg får aldri spart penger til egenkapital.

Det skal sies at vi bruker mye penger på mat, og jeg har prøvd å kutte ned på dette, men det ender opp med at jeg må trekke kortet ofte for han ikke har penger etc. Har lagt ut for hyttetur og annet for eksempel.
Før da jeg var singel og bodde I kollektiv betalte jeg 6600 I mnd. Da gikk jeg aldri I minus og hadde mye penger jeg kunne sette av til sparing.  

Føler han kommer veldig godt ut av at jeg har flyttet inn til ham, da jeg betaler ned på lånet hans. I tillegg ønsker han ikke å skrive en samboerkontrakt.

(Vet at jeg måtte ha betalt noe liknende til en privatperson hvis jeg hadde bodd I kollektiv. Men hadde trodd at det skulle være litt bedre økonomisk å flytte sammen med kjæresten sin).

Det samboerskapet bør du nesten oppløse, særlig fordi du tærer på din økonomi og ha lever i sus og dus. 

Når han i tillegg ikke vil skrive samboerkontrakt aå flytter du ut. Hardt mot hardt. 

Hva er det positive med å bo sammen med denne fyren? 

Anonymkode: 07b1b...b76

• Liker 9
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

du blir ikke utnyttet. er en selvfølge at du skal betale halvparten av lånet + strøm osv om du bor der. det er da ikke noe å klage på. å bo ute koster så og si det samme, du har en stor leilighet for deg selv og ikke 4 andre studenter.

hva han tjener spiller ingen rolle. halvparten av utgiftene hver er rettferdig. 

vist du har lagt ut for noe hyttetur regner jeg med han betaler tilbake, ellers er det ingen problemer her. du blir ikke utnyttet, selvfølgelig skal du betale halvparten av utgiftene for å bo dere.

dere kan kjøpe maten separat slik at du har dine penger og han sine

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det samboerskapet bør du nesten oppløse, særlig fordi du tærer på din økonomi og ha lever i sus og dus. 

Når han i tillegg ikke vil skrive samboerkontrakt aå flytter du ut. Hardt mot hardt. 

Hva er det positive med å bo sammen med denne fyren? 

Anonymkode: 07b1b...b76

det er en selvfølge at ts skal betale halvparten av utgiftene til leiligheten, hun måtte uansett betale lignende sum om hun hadde bodd uten ham.

han lever vell i sus og dus fordi han har jobbet for det , for en god jobb og spart til leilighet , er ikke hans feil at ts ikke har gjort det. Om hun ikke betaler leie så bor jo hun gratis og det er utnytting

ts innrømmer selv at de bruker mye penger på mat , da er det bare til å prioritere !

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke betale ned på hans bolig. Da nå han la deg kjøpe deg inn isåfall. Dele strøm, internett og mat burde du gjøre. Nå betaler du sikkert hans huslån, og han trenger bare å betale halvparten av felles utgifter. Det er helt klart at han utnytter deg.

jeg ser mange lignende tråder som dette hvor folk sier " bare til å kjøpe deg inn i leiligheten hans" 

nei det er det ikke. først må du få lov til å kjøpe deg inn, og det er vell ikke akkurat økonomisk gevinst for ham. jeg hadde aldri latt noen kjøpe seg inn om jeg var i hans situasjon. ikke hans feil at ts ikke har god nok lønn/spart til bolig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En person skal jo ikke tjene penger på samboeren sin som om det var et leieboer/leietaker-forhold, som noen ser ut til å mene. Det er bare tull, hvorfor skal man utnytte og tjene penger på partneren sin bare fordi man kan? Man er vel i et likeverdig forhold med et ønske om å leve et liv sammen?

Det rettferdige er jo enten at den som flytter inn betaler en sum i måneden for å gradvis kjøpe seg inn, eller betaler halvparten av alle løpende utgifter, altså strøm, fellesutgifter etc, IKKE avdrag og renter. Da har den innflyttede parten mulighet til å spare opp til egenkapital slik at man som samboere kan kjøpe seg noe annet SAMMEN senere, hvis det er planen. Hvis det ikke er aktuelt å skulle kjøpe noe annet er jo det mest rettferdige å kjøpe seg inn til man får en lik eierandel etterhvert.

Anonymkode: 78318...9eb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Hvis det var billigere for deg å bo alene og han ikke vil la seg rikke på summen så er det jo bare en løsning

Anonymkode: e5799...324

• Liker 8
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

feminist svada

er helt normalt å betale halvparten av husleie når man flytter inn til noen. Sterke og selvstendige kvinner var det noe som het. men mange her mener hun skal bo gratis :alice:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, lyx22 skrev:

du blir ikke utnyttet. er en selvfølge at du skal betale halvparten av lånet + strøm osv om du bor der. det er da ikke noe å klage på. å bo ute koster så og si det samme, du har en stor leilighet for deg selv og ikke 4 andre studenter.

Virkelig ikke en selvfølge nei! Hun blir utnyttet fordi det er hans formue hun bygger opp, uten at hun får noe formue og verdi tilbake for det selv. Skal man nedbetale noens lån så skal man også ha eieprosenter i det man investerer i , såklart!

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, lyx22 skrev:

jeg ser mange lignende tråder som dette hvor folk sier " bare til å kjøpe deg inn i leiligheten hans" 

nei det er det ikke. først må du få lov til å kjøpe deg inn, og det er vell ikke akkurat økonomisk gevinst for ham. jeg hadde aldri latt noen kjøpe seg inn om jeg var i hans situasjon. ikke hans feil at ts ikke har god nok lønn/spart til bolig

Handler et samboerskap om økonomisk gevinst? Ser du ingen praktiske forskjeller på et samboerskap og et leietaker/leieboer-forhold?

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En person skal jo ikke tjene penger på samboeren sin som om det var et leieboer/leietaker-forhold, som noen ser ut til å mene. Det er bare tull, hvorfor skal man utnytte og tjene penger på partneren sin bare fordi man kan? Man er vel i et likeverdig forhold med et ønske om å leve et liv sammen?

Det rettferdige er jo enten at den som flytter inn betaler en sum i måneden for å gradvis kjøpe seg inn, eller betaler halvparten av alle løpende utgifter, altså strøm, fellesutgifter etc, IKKE avdrag og renter. Da har den innflyttede parten mulighet til å spare opp til egenkapital slik at man som samboere kan kjøpe seg noe annet SAMMEN senere, hvis det er planen. Hvis det ikke er aktuelt å skulle kjøpe noe annet er jo det mest rettferdige å kjøpe seg inn til man får en lik eierandel etterhvert.

ingen med hode på rett sted lar noen kjøpe seg inn i leiligheten når man selv har monopol. han taper på det

la oss endre på det. hva om han bare leide den leiligheten for 14 000 og ikke eide og hun flytta inn. skulle hun forsatt ikke betale noe ? eneste forskjellen er at han har fått lån i banken så huset er hans men han må forsatt betale husleie. er helt innafor at hun skal betale halvparten av det som koster å bo der. det er ikke hans problem at hun har dårlig lønn. om ts ikke vil betale så kan hun vell bare leie i kollektiv da, med 4 andre studenter for nesten samme pris. er det bedre ?

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig ikke en selvfølge nei! Hun blir utnyttet fordi det er hans formue hun bygger opp, uten at hun får noe formue og verdi tilbake for det selv. Skal man nedbetale noens lån så skal man også ha eieprosenter i det man investerer i , såklart!

ja det er hans formue, men det koster å bo der. og hun skal ikke bo gratis. det er utnyttelse at hun bare skal flytte inn og bo gratis mens han betaler 14 000 i mnd 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, lyx22 skrev:

feminist svada

er helt normalt å betale halvparten av husleie når man flytter inn til noen. Sterke og selvstendige kvinner var det noe som het. men mange her mener hun skal bo gratis :alice:

Du vet ikke hva feminisme er skjønner jeg.

Ja det er normalt å betale halvparten av husleie når man flytter inn til noen, men ikke når personen eier og det blir nedbetaling av lånet til vedkommende. Vi mener ikke at hun skal bo gratis, du tolker vilt i hytt og pine i den retninga som passer deg bare så du kan protestere på noe, vi mener at bolig avtalen må bli gunstigere for henne mtp på eierett i leiligheten hun faktisk betaler på for at han skal eie. Det er drit sleipt av han og utnyttene, mannsjåvinistisk og egoistisk.
Hadde det vært rettferdig om du ga en kompis tusenvis av kroner hver måned for at han skulle investere i et fond, og du ikke fikk noe som helst tilbake fra dette fondet mens han tjente seg rik på dine penger? Nope! Bruk huet litt mann

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler et samboerskap om økonomisk gevinst? Ser du ingen praktiske forskjeller på et samboerskap og et leietaker/leieboer-forhold?

hun betaler leie. Halvparten av det som det koster å bo der. Helt rettferdig. Det er ingen steder du kan bo gratis

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...