Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte noen dager for meg selv i sommer, og ser på Riga (veldig billige hotell, aldri vært der) eller Stockholm (ikke fullt så rimelig, men kjenner byen). Når jeg søker på Riga får jeg opp mye om festing, nattklubber osv. Er det slik ? Er det trygt for en kvinne å reise alene dit ? Hadde egentlig tenkt det skulle være litt som Praha, men ble litt usikker. Hvor anbefales det å bo ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville definitivt valgt Stockholm. Riga er en (etter min mening) en gørrkjedelig by, men trygg vil jeg si den er. Og særlig om du skal reise alene. Stockholm er vakker å vandre gatelangs i! Masse å finne på, og fin å gå seg bort i :)

Om pris er avgjørende; har du tenkt på f.eks Budapest eller Lisboa? Begge er storfavoritter hos meg, og byer jeg har reist alene til flere ganger. 

Anonymkode: 10e92...40e

Gjest Overrasket
Skrevet

Budapest og Lisboa for alene-turer, ja! Mmmmmmh. Skjønt prisnivået i Portugal stiger for tiden, fordi de opplever for første gang på veldig lenge en økonomisk opptur. Men det er fortsatt Vest-Europas billigste hovedstad.

Gjest Citronella
Skrevet
5 timer siden, Overrasket skrev:

Budapest og Lisboa for alene-turer, ja! Mmmmmmh. Skjønt prisnivået i Portugal stiger for tiden, fordi de opplever for første gang på veldig lenge en økonomisk opptur. Men det er fortsatt Vest-Europas billigste hovedstad.

Men Lisboa er vakker by å dra til alene. Lett å dra til Cascai og Estoril og andre steder med tog for strand og småby liv. Jeg liker Lisboa bedre enn f.eks Barcelona. Kan kanskje ha noe med at min familie har en liten leilighet der. Budapest kjenner jeg ikke til, men kunne gjerne reist dit.

Til TS. Om valget er Stockholm eller Riga, ville jeg valgt Stockholm. Riga synes jeg er mindre interessant enn f.eks Tallinn. Men vurder Lisboa :) Fantastisk flott by, med en atmosfære som jeg elsker. Nå er jeg subjektiv, men dit skal jeg flytte når jeg blir pensjonist! 

Skrevet
9 timer siden, Citronella skrev:

Men Lisboa er vakker by å dra til alene. Lett å dra til Cascai og Estoril og andre steder med tog for strand og småby liv. Jeg liker Lisboa bedre enn f.eks Barcelona. Kan kanskje ha noe med at min familie har en liten leilighet der. Budapest kjenner jeg ikke til, men kunne gjerne reist dit.

Til TS. Om valget er Stockholm eller Riga, ville jeg valgt Stockholm. Riga synes jeg er mindre interessant enn f.eks Tallinn. Men vurder Lisboa :) Fantastisk flott by, med en atmosfære som jeg elsker. Nå er jeg subjektiv, men dit skal jeg flytte når jeg blir pensjonist! 

Takk for svar. Akkurat nå ble det "Riga eller Stockholm" fordi jeg så på prisene nå i sommer. Men jeg noterer flittig alle forslag jeg kommer over, for har bestemt meg for å "se verden" før jeg blir for gammel :) Er nå 48 år, ungene er på god vei til å bli voksne (ihvertfall i alder), så jeg føler at jeg kan reise og oppleve uten å ta hensyn til om de klarer seg hjemme alene. Kanskje jeg bør vente til høsten, når skolen er i gang igjen og få meg noen rimeligere flybilletter og hotellopphold. 

Gjest Citronella
Skrevet
5 minutter siden, MorTil2 skrev:

Takk for svar. Akkurat nå ble det "Riga eller Stockholm" fordi jeg så på prisene nå i sommer. Men jeg noterer flittig alle forslag jeg kommer over, for har bestemt meg for å "se verden" før jeg blir for gammel :) Er nå 48 år, ungene er på god vei til å bli voksne (ihvertfall i alder), så jeg føler at jeg kan reise og oppleve uten å ta hensyn til om de klarer seg hjemme alene. Kanskje jeg bør vente til høsten, når skolen er i gang igjen og få meg noen rimeligere flybilletter og hotellopphold. 

Jeg synes det er en god plan! Se og oppleve. Og jeg er veldig tilhenger av Lisboa. Høst i Lisboa er også fint! Jeg har vært der masse, og i september/oktober. Og særlig om du velger oktober så er det mulig å få rimelige hoteller og fly. Og det er fortsatt behagelige temperaturer. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Liker Stockholm mye bedre enn Riga, synes Riga er en trist by. Ellers så er Praha og Krakow veldig fine og billige byer :)

Anonymkode: 66489...58b

AnonymBruker
Skrevet

Stockholm er nydelig. Absolutt en fin by å reise alene til.

Anonymkode: b896d...bbc

Skrevet

Det er mange andre flotte steder i Latvia enn Riga, både luksus-spa en kort sykkeltur unna en strand på Liepupe Manor og andre opplevelser. Har skrevet en guide her til flere ulike steder en kort kjøretur eller togtur fra hovedstaden.

Jeg elsker Stockholm, men prisnivået her er vel både 3 og 4 ganger dyrere enn de baltiske landene, så det kommer litt an på hva du vil ha for pengene også.

Tallinn er veldig sjarmerende, og har både en gamleby og et mer "hipt" strøk - med flotte designbutikker og streetfood. Så det er jo også et godt alternativ. Har skrevet om både Tallinn og mine favoritter i Stockholm på Alltidreiseklar.no, dersom du trenger litt inspirasjon. 

Skrevet

Spørs hva formålet med turen er, og hvor mange dager du skal være. Riga er superbillig,  og du får mye for pengene der. Du finner svært gode restauranter der, kan gå på spa, opera, sightseeing i gamlebyen etc. Shopping er kjedelig der, da de har mye av de samme kjedebutikkene som vi har. Anser absolutt Riga som et trygt sted. 

Stockholm er selvfølgelig større, vakrere og mer spennende, men også mye dyrere! 

Skrevet
33 minutter siden, tirben skrev:

Spørs hva formålet med turen er, og hvor mange dager du skal være. Riga er superbillig,  og du får mye for pengene der. Du finner svært gode restauranter der, kan gå på spa, opera, sightseeing i gamlebyen etc. Shopping er kjedelig der, da de har mye av de samme kjedebutikkene som vi har. Anser absolutt Riga som et trygt sted. 

Stockholm er selvfølgelig større, vakrere og mer spennende, men også mye dyrere! 

Jeg er vel mer "gå og se" typen. Likte Praha veldig godt pga de flotte bygningene, og prisnivået var selvsagt veldig behagelig. Jeg er ingen shopper - hverken her hjemme eller ellers. Så jeg bryr meg lite om hvilke klesbutikker osv som befinner seg i byen jeg reiser til. Hovedproblemet mitt er vel mer at jeg har vært i Stockholm, ergo oppleves det tryggere å reise dit alene. Samtidig er jeg ute etter å oppleve noe nytt, men ikke for dyrt, og da tenkte jeg Riga. 

Men jeg har fått en del gode alternativer i denne tråden, og da gjenstår det egentlig å finne noenlunde greie flypriser og overnatting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...