Gå til innhold

Hund som bare hører på mannen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi har en hund på 2 år. Han er snill og god, men vi har ett problem (som er blitt veldig synlig nå som hunden er blitt voksen og sterkere). Han har nemlig null respekt for meg når vi er ute på tur. Når mannen går tur med han er hunden en helt annen. Han går fint, trekker ikke, følger beskjed osv. Men stikk motsatt med meg... 

Nå som hunden er blitt sterkere har dette ført til problemer. Eks klarer jeg ikke holde han igjen når vi møter andre hunder, og uansett hva jeg sier/gjør hører han ikke. Bruker samme ord som mannen, prøver å lage litt mørkere stemme osv, men bikkja ignorerer meg fullstendig. Har hatt ett par episoder som har vært litt ubehagelige, så nå vil jeg helst ikke gå tur med han. Inne er han en skikkelig «mamma-dalt», som følger hver minste beskjed, dilter etter meg, er lydig og kosete. Er kun ute på tur, og da kun med meg.. Tips/råd? 

Anonymkode: e4d0d...450

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er nok fordi mannen mest sannsynelig har brukt mer tid, gitt mer oppmerksomhet og kjærlighet til hunden enn det du har gjort. Anbefaler å bruker mer tid med hunden 

Skrevet

En hund hører på eier av to grunner - enten for å oppnå et gode (hvis jeg setter meg når eier sier sitt så får jeg en godbit) eller for å unngå et ubehag (hvis jeg ikke setter meg når eier sier sitt, så får jeg kjeft).

Før var det vanlig å trene hund etter metode nr. to, dvs at om hunden ikke gjorde som eier sa, så fikk den et ubehag - rykk i båndet, kjeft osv. Det ble begrunnet med at hunden trengte en sterk og tydelig leder.

I dag vet vi mer om hundeatferd og hundetrening og vi vet at lederskap mellom hund og eier er lite relevant. Vi vet også mer om de negative konsekvensene ved å trene en hund til å lystre fordi den er redd for konsekvensene om den ikke gjør det. Det er derfor mer og mer vanlig at man trener en hund utfra metode nr. 1 - at hunden gjør som eier ber om fordi den ønsker å oppnå en belønning (positiv hundetrening/belønningsbasert trening).

Jeg vil anbefale at du går på kurs hos noen som trener belønningsbasert som kan lære deg litt grunnleggende om hvordan man lærer hunden til å gå pent i bånd, f.eks. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, lyx22 skrev:

er nok fordi mannen mest sannsynelig har brukt mer tid, gitt mer oppmerksomhet og kjærlighet til hunden enn det du har gjort. Anbefaler å bruker mer tid med hunden 

Dette stemmer ikke, da hunden er mest sammen med meg (er hjemme på dagtid), det er jeg som gir den mat og leker med han. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke, da hunden er mest sammen med meg (er hjemme på dagtid), det er jeg som gir den mat og leker med han. 

Han ser kanskje deg som en kompis og mannen din som sjef da?
Anbefaler at du begynner å trene daglig med hunden, alt mulig fra triks til lydighet og slikt så dere bygger tillit.

Anonymkode: 3377e...158

AnonymBruker
Skrevet

Vet om noen gjeterhundtyper som ikke liker å få kjeft og bare går et annet sted eller ikke gjør som eier sier om tonen i stemmen er for streng.

Anonymkode: 27cfe...301

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han ser kanskje deg som en kompis og mannen din som sjef da?
Anbefaler at du begynner å trene daglig med hunden, alt mulig fra triks til lydighet og slikt så dere bygger tillit.

Anonymkode: 3377e...158

Ja kan være det. Jeg er sjefen inne, men ute har jeg tydeligvis ikke noe jeg skulle sagt. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Tabris skrev:

En hund hører på eier av to grunner - enten for å oppnå et gode (hvis jeg setter meg når eier sier sitt så får jeg en godbit) eller for å unngå et ubehag (hvis jeg ikke setter meg når eier sier sitt, så får jeg kjeft).

Før var det vanlig å trene hund etter metode nr. to, dvs at om hunden ikke gjorde som eier sa, så fikk den et ubehag - rykk i båndet, kjeft osv. Det ble begrunnet med at hunden trengte en sterk og tydelig leder.

I dag vet vi mer om hundeatferd og hundetrening og vi vet at lederskap mellom hund og eier er lite relevant. Vi vet også mer om de negative konsekvensene ved å trene en hund til å lystre fordi den er redd for konsekvensene om den ikke gjør det. Det er derfor mer og mer vanlig at man trener en hund utfra metode nr. 1 - at hunden gjør som eier ber om fordi den ønsker å oppnå en belønning (positiv hundetrening/belønningsbasert trening).

Jeg vil anbefale at du går på kurs hos noen som trener belønningsbasert som kan lære deg litt grunnleggende om hvordan man lærer hunden til å gå pent i bånd, f.eks. :)

Takk for råd :) 

Vi bruker i utgangspunktet ikke kjeft, men må innrømme at de siste gangene har det blitt noe, en blanding av frustrasjon for at hunden ikke hører og redsel for hva som kunne ha skjedd. Føler jeg er kommer inn i en ond sirkel når vi er på tur... 

skal sjekke ut alternativene her jeg bor :) 

Skrevet

Mye av dagens kultur er kvinnefiendtlig og det kan godt tenkes at hunden har plukket opp noen misogynistiske holdninger fra omgivelsene.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Mye av dagens kultur er kvinnefiendtlig og det kan godt tenkes at hunden har plukket opp noen misogynistiske holdninger fra omgivelsene.

Fordi han er mann mest sannsynlig. Er jo alltid mannen som på en eller annen måte blir sjef...

Anonymkode: b77cc...7e2

Skrevet

Nå må dere slutte med disse "sjefsgreiene". Det handler om samarbeid og trening. TS du må trene på passsering. Trene kontakt med hunden og på å lære den å gå pent i bånd og passere andre hunder og folk. 2 år er en typisk alder når dette begynner å bli problematisk. Hunden har vokst til, blitt større og sterkere og en har ofte ikke tatt tak i problemet før det gjør seg gjeldene og til slutt blir en kjempeproblem.

Anbefaler kurs og trening hos en hundeskole med oppdaterte metoder (ikke sånne gammeldagse "sjefs og dominanse" saker.

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Bruker samme ord som mannen, prøver å lage litt mørkere stemme osv, men bikkja ignorerer meg fullstendig.

6 hours ago, AnonymBruker said:

Han ser kanskje deg som en kompis Anonymkode: 3377e...158

Det kan ligge noe her. Du prøver å herme etter mannen, men hunden oppfatter at forholdet til deg er annerledes enn forholdet til mannen. Da hjelper det ikke å herme. Dersom hunden ser på seg selv og deg som kompiser, så må du spille og trekke veksler på det, ikke prøve å etterligne andre. F.eks. en av hundene jeg har hatt, hadde et annerledes forhold til meg og til en annen person som jeg delte ansvar med. I starten ville ikke hunden gå tur med meg i det hele tatt, og satte seg på bakbena. På slutten kunne jeg slippe hunden løs uten bånd på tur, og den lyttet til alt jeg "sa" bare ved bruk av plustre- og klappelyder. Grunnen var fordi jeg bygde opp under et vennskapsbånd der hunden og jeg bare var to kompiser som hang sammen. Det var en liten digresjon for å beskrive at du må finne din egen måte å samhandle med hunden på, trolig på et helt annet fundament enn det du tror hunden trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...