Gå til innhold

Hvorfor får negative folk så mye mer tilhengere enn positive?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Positive mennesker får faktisk nesten ikke medhold. Selv om jeg blir lettet de gangene jeg opplever at noen støtter meg i noe JEG personlig mener er riktig, mens andre sitter mer i denne "har vært prøvd før""er ikke vits å prøve en gang""kjedelig men sant" tonen. 

Har slitt med negative tanker selv og det er bare et helvete. Det som er dumt er at man blir dratt ned igjen, og blir sett på som ansvarsløs, naiv og drømmende om man er positiv. Den positive som evt støtter meg får heller ingen som støtter seg, mens de resterende negative får støtte fra så og si alle samme. Hvorfor er det slik? Er det tryggere å være negativ ?

Anonymkode: 1dffb...78c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mener du når man vil endre noe i livet, skifte jobb, studie, flytte, reise osv og så reagerer folk med negativitet? 

Har sett det selv og har løst det med å ikke snakke om ting før avgjørelsen er tatt. Folk blir litt snurt når man sier «neste uke flytter jeg til land x for å studere y», men heller det enn alle negative innvendingene.

Tror det har noe med trygghet å gjøre.

Anonymkode: dad93...8f8

Skrevet (endret)

Kommer veldig an på situasjon, er det snakk om forslag til hvordan utføre en jobb/prosjekt som har vært prøvd og feilet før, så er det ikke negativitet.
Det er mange selværklærte "positive" mennesker som i realiteten bare er naive eller rett og slett dumme eller ignorante, og disse ser som regel ikke forskjell på negativitet og realisme/rasjonalitet.

Men ellers kan jeg se for meg det har med trygghet å gjøre ja, man blir ikke skuffet om man "helgarderer" seg.

Endret av FactsOverFeelings
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er fordi mange har erfaring med at svært mange positivister viser seg å være nettopp dumme, ansvarsløse mennesker som i tillegg ofte drar andre med seg i dritten sin når korthusene deres faller sammen. De er fortvilende ofte folk som ikke ser problemer i noe, tar for store sjanser hele tiden, investerer penger de ikke har (gjerne andre sine penger som de har snakket til seg) og ellers lyger i det vide og det brede om egen kompetanse og fortreffelighet. Uærlige, tåpelige mennesker som ofte utnytter folk som tror på luftslottene de serverer. Etter noen sånne erfaringer blir man grunnleggende skeptisk til positivister. 

Anonymkode: 0dfd5...150

Gjest PeleWasShite
Skrevet

Problemet med "positive mennesker", i den betydning som stort sett menes med det, er at de stort sett er komplette idioter som lirer av seg den ene floskelen etter den andre, og som går rundt med så store skylapper at det er komplett umulig å få ut av dem noe som er i nærheten av interessant eller lærerikt. Det går an å akseptere livets, naturens, menneskenes og universets realiteter for det de er, og samtidig inneha en positiv holdning til hvordan man selv velger å forholde seg til dem. Positivitet behøver ikke å være virkelighetsflukt, men i beste selvhjelpsånd er det stort sett det det er.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er fordi mange har erfaring med at svært mange positivister viser seg å være nettopp dumme, ansvarsløse mennesker som i tillegg ofte drar andre med seg i dritten sin når korthusene deres faller sammen. De er fortvilende ofte folk som ikke ser problemer i noe, tar for store sjanser hele tiden, investerer penger de ikke har (gjerne andre sine penger som de har snakket til seg) og ellers lyger i det vide og det brede om egen kompetanse og fortreffelighet. Uærlige, tåpelige mennesker som ofte utnytter folk som tror på luftslottene de serverer. Etter noen sånne erfaringer blir man grunnleggende skeptisk til positivister. 

Anonymkode: 0dfd5...150

Jeg forsto ikke helt hva du mente, men at glade, optimistiske mennesker er dumme og ansvarsløse er jeg litt uenig i. Tror ikke humøret har noe med intelligens å gjøre det heller. mener du at glade folk bare utnytter negative folk (pessimistene)?

Anonymkode: 16c31...cf3

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsto ikke helt hva du mente, men at glade, optimistiske mennesker er dumme og ansvarsløse er jeg litt uenig i. Tror ikke humøret har noe med intelligens å gjøre det heller. mener du at glade folk bare utnytter negative folk (pessimistene)?

Anonymkode: 16c31...cf3

Humør har gjerne noe med intelligens å gjøre:

http://bigthink.com/design-for-good/why-highly-intelligent-people-suffer-more-mental-and-physical-disorders

AnonymBruker
Skrevet

Hvis en person bare er positiv og over lengre tid vil jeg kanskje få inntrykk av at vedkommende ikke er helt genuin. Ingen er bare positiv hele tiden. Jeg ville tenkt at vedkommende undertrykker følelser som sinne, frustrasjon og irritasjon. Og det er ikke noe som andre mennesker tiltrekkes av. 

Og i forhold til negativitet er mitt inntrykk at man ikke blir populær av å baksnakke, klage og bekymre seg over alt som kan gå galt osv. Men er man negativ på en litt mindre alvorlig måte som at man irriterer seg over ting alle irriterer seg over (som meningsløse ting folk sier, folk som ikke kan kjøre i trafikken osv) så tror jeg mange opplever det som befriende at noen sier det alle tenker. Og man har da kanskje lettere også for å åpne seg opp tilbake.

Anonymkode: ef745...dae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...