Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

biologi og instinkter?

Jeg ser en del tråder om venner av motsatt kjønn, om utroskap, om følelser. Er det slik at mennesker flest er dyr underlagt biologien der de ikke klarer la være ha sex eller oppføre seg rasjonelt?

Bare lurer, fordi jeg har aldri hatt slike behov for å oppføre meg som et dyr. Men jeg ser at mange gjør det. Så lurer på om det er normalt eller unormalt

Anonymkode: 24360...4c5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tror det er ganske normalt - man kan simpelthen ikke bare avvise hundretusener av år med evolusjon, og lystsenteret i hjernen vår er ikke tilpasset det moderne samfunnet vi lever i. På den annen side er det fullt mulig å overstyre primitive instinkter med rasjonaliteten og fornuften, men dette krever sterk selvdisiplin og intelligens, noe som er en mangelvare blant folk flest.

Anonymkode: 2a082...7f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle friske mennesker er slaver av biologiske instinkter og det er absolutt ikke noe galt i det. Folk som er frigjort fra biologiske innstinker har som regel hjernelidelser og lever sjelden det normale folk ville kalt meningsfylte liv.

Anonymkode: 3d3b6...1a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg og mindre primitiv enn de fleste da jeg ikke har noe driv for sex eller parforhold. Sosialt fellesskap er heller ikke viktig for meg. Tror ikke det er meningen at sånne som meg skal eksistere fordi det går jo egentlig mot alt av evolusjon men mutasjoner og feilgrep skjer jo hele tiden...

Anonymkode: 8dbf1...b75

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også litt på det iblant. Nå husker jeg ikke enkelttilfeller, men jeg har merket at mennesker bruker forklare og rettferdiggjøre mye oppførsel pga biologien. 

Personlig føler jeg aldri at lysten for sex kan overvinne fornuften, eller at jeg må spise meg ihjel fordi kroppen ønsker fett og sukker (nå mener jeg at enkelte overspiser grunnet psykiske problemer), behovet for barn, behovet for... hva det skulle være

Lenge tenkte jeg at det var slikt for alle, men etterhvert som jeg ble eldre begynte jeg å innse at det kanskje ikke er slik for alle? Kanskje noen er mer underlagt sine biologiske impulser? Evolusjon betyr at mennesker forandrer seg, kanskje de som overstyerer egne biologiske impulser er en ny type gren innenfor menneske? Som er i ferd med å utvikle seg?

Anonymkode: 24360...4c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...