blå Skrevet 17. februar 2005 #1 Skrevet 17. februar 2005 Jeg vet at dette har vært oppe x antall ganger før, men jeg tar det opp igjen. Vi krangler stadig om husarbeid, og jeg ønsker virkelig deres synspunkter og egne erfaringer. Vi er bare to, han er student, og jeg er for øyeblikket i full jobb. Husarbeidet blir fordelt slik: jeg vasker alt tøy, stryker alt tøy, bretter alt tøy og legger alt tøy på plass. Jeg tar meg av det meste av rydding (men han slår til av og til, og plukker opp etter seg selv) Han bærer ved, og bærer ut søppel. En lager mat, og den andre vasker opp.....det skifter vi på. Når vi vasker, vasker jeg 1 soverom, stua og kjøkkenet. Han vasker 1 soverom, gang og bad. Krangelen er mest om oppvasken, for det er det mest han som gjør (fordi jeg kommer først hjem og lager derfor mat) Hvordan fordeler dere, eller har dere noen forslag til fordelig som er bedre?????
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #2 Skrevet 17. februar 2005 Vi krangler også om oppvasken. Når jeg spør pent om han vil ta den denne gangen, siden jeg tok den de siste 8 gangene, hyler han og blir sinna.. Det er helt håpløst, men jeg har skjønt at han ikke liker å vaske opp.. Derfor passer jeg på at han i allefall gjør andre ting.. så får jeg vaske opp og bare lukke munn, ellers blir det krangling..
viren Skrevet 17. februar 2005 #3 Skrevet 17. februar 2005 Vi fikk oppvaskmaskin av foreldrene hans, det må være en av de beste gavene jeg har fått! Han lager nesten all mat, jeg tar meg av klesvasken og det som følger med den, og jeg er nok også den som rydder mest. Når det gjelder vasking/støvsuging o.l (og rydding) virker det som om en del menn (inkludert samboeren min) har utviklet skylapper som gjør at de ikke SER hva som trenges å gjøres, så det ender som regel opp med at jeg sier til han "hva vil du vaske, badet eller kjøkkenet og stua?" Så Tar han det ene mens jeg tar det andre, enkelt og greit. Men det er mange måter å organisere det på, og jeg synes ikke man skal ta for lett på det heller - veldig mange krangler starter som følge av uenighet om husarbeid , desverre. Man kan feks ha ansvaret for hver sine rom, at de skal holdes ryddige og rene, eller bytte på annenhver uke, eller være enige om faste arbeidsoppgaver. Jeg mener i allfall det er viktig å komme til en løsning så raskt som mulig, slik at ikke den ene gjør "alt" og blir mere og mere frustrert til en dag boblen sprekker. Da unngår man også at den ene parten må gå å mase på den andre om å få gjort unna ting, det er ikke spesielt koselig det heller for noen.
Arkana Skrevet 17. februar 2005 #4 Skrevet 17. februar 2005 Vi har en rydde/vaskedag i uken. Jeg vasker klær (han tar sine egne klær ned, bretter og legger på plass når det er tørt) og badet, han swifrer og vasker alle gulv. I hverdagene er det jeg som lager mat, han dekker av og på bordet og tar oppvasken (setter i oppvaskmaskinen). Vi krangler aldri om vasking fordi vi har fordelt det greit. Ting man ikke gjør så ofte som vindusvask, støvtørking o.l. tar vi som det kommer, det er uansett ikke noe problem. Mitt tips er i allefall å bli enige om en fordeling som begge mener er rettferdig. Det er nok hverdagsvaskingen som er verst for de fleste tror jeg, der er det greit å finne en fordeling begge kan leve med. Samboeren min synes i allefall det er helt greit å ta oppvasken hver dag (særlig når han får servert så nydelig mat ). Det hender av og til han ikke gidder og lar den ligge til neste dag, det blander jeg meg ikke i når han ellers er flink. Det hender jeg gjør hans oppgaver fordi jeg er student og dermed har mer fritid, jeg synes det er rimelig at den som jobber minst gjør mest husarbeid. Mengden inntektsgivende arbeid (studier inkludert, men de færreste studerer 8 timer om dagen) og husarbeid bør være den samme for alle parter, mener jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #5 Skrevet 17. februar 2005 Tror nok at jeg gjør mesteparten av husarbeidet... :-? Vi hadde vel en ganske jevn fordeling til å begynne med, bl.a. lagde jeg mat, og han vasket opp. Det endte med at vi fikk innstallert oppvaskmaskin etter en knapp mnd! :o Nå når vi har barn har jeg en fridag i uka, og da blir det til at jeg ordner det meste av husvask den dagen. Førstemann hjem lager middag, den som orker setter inn i oppvaskmaskina, og klesvask m.m. blir som regel ordnet av meg (hvis han ikke trenger noe av det som ligger i skittentøyskurven...). Kunne av og til ønsket litt mer initiativ, og ikke at jeg skal måtte be om at ting blir gjort.
Gjest Annbjørg Skrevet 17. februar 2005 #6 Skrevet 17. februar 2005 -Jeg vasker klær, jeg henger opp klær, jeg bretter klær, jeg setter klærne på plass. -Jeg støvsuger, eller ber ham en sjelden gang om å gjøre det. -Jeg vasker. -Jeg rydder, eller ber ham en sjelden gang om å gjøre det. -Jeg bærer ved og fyrer i ovnen når han ikke gidder. -Jeg tar meg av hunden når han ikke gidder. -Jeg har 100% ansvar for barnet mitt alene. -Han lager middag, som oftest, jeg rydder. Eller jeg lager middag OG rydder. -Jeg har ansvaret for å betale regninger. I tillegg jobber jeg deltid, studerer deltid, henter og bringer datteren min hver dag... Er ikke fornøyd med denne ordningen i det hele tatt....
Gjest Catwoman Skrevet 17. februar 2005 #7 Skrevet 17. februar 2005 Vi har ingen fast fordeling og planlegger heller ikke hvem som skal gjøre hva, vi gjør det sånn som det faller seg. Enkelt og greit. Synes den ordningen er veldig grei jeg, hadde ikke orket og hatt det sånn "det er din oppgave, det er min" eller "jeg gjord edte her i går, i dag er det din tur"
Gjest Melk Skrevet 17. februar 2005 #9 Skrevet 17. februar 2005 Vi vasker opp annen hver gang. Jo lenger man venter - jo mer blir det.
Gjest gjest1 Skrevet 18. februar 2005 #10 Skrevet 18. februar 2005 Gubben vasker opp og støvsuger (pga min håpløse rygg) Jeg vasker klær, bretter og stryker (har fått nok rosa sokker gitt ) Så tørker jeg støv og vasker badet, mens han har annsvar for yttergangen pga masse vektøy osv. Generell rydding er vel det som jeg blir mest sinna for, da han aldri rydder.. Men sånn gjevnt over hjelper vi hverandre.
Hu i Svingen Skrevet 18. februar 2005 #11 Skrevet 18. februar 2005 Oppvaskmaskin er guds gave til alle par! Hadde tenkt å kalle den en velsignelse! Ville aldri vært foruten, verken med eller uten samboer... Minnes med gru tiden før den kom i hus. :o Ellers har jeg for lenge siden innsett at voksne mennesker bør vaske sine egne klær. Det innså jeg da jeg fant en av eksens boksere med bremsespor i kleshaugen. Alt annet deles på / gjøres når det passer.
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #12 Skrevet 18. februar 2005 oj dere er heldige! jeg tar alt sammen jeg, han gjør ingenting....skylder på at selv om vi har en liten gutt i sammen, så har jeg fri på dagtid og jobber om kvelden, og da krever han at jegtar alt sammen...... vi har kranglet noe helt forferdelig om dette.så jeg har nesten gitt opp...han blir bare dritsur......
starie Skrevet 18. februar 2005 #13 Skrevet 18. februar 2005 Oppvaskmaskin + hushjelp = veldig lite krangling.
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #14 Skrevet 18. februar 2005 ok, vi har diskutert oppvaskmaskin, men vi får ikke lagt det inn sier han.....vi har ikke nok stikkkontakter på kjøkkenet.dessuten har vi ikke råd til hushjelp....
Gjest Madam Felle Skrevet 18. februar 2005 #15 Skrevet 18. februar 2005 Vi har ingen fast fordeling og planlegger heller ikke hvem som skal gjøre hva, vi gjør det sånn som det faller seg. Enkelt og greit. Synes den ordningen er veldig grei jeg, hadde ikke orket og hatt det sånn "det er din oppgave, det er min" eller "jeg gjord edte her i går, i dag er det din tur" Må bare si meg enig med dette
Arwen Skrevet 18. februar 2005 #16 Skrevet 18. februar 2005 Oppvaskmaskin er guds gave til alle par! det var det første vi planla inn på det nye kjøkkenet vårt.
smidja Skrevet 18. februar 2005 #17 Skrevet 18. februar 2005 Oppvaskmaskin er det beste hjelpemiddelet som er funnet opp sammen med vaskemaskinen! Ellers gjør jeg mye mer enn han. Litt irriterende siden jeg jobber full tid og han ikke... Men prøv å si noe, så blir det bare krangling, uten at han gjøre noe likevell. Så da har jeg valget mellom om å krangle først og gjøre det selv etterpå, eller bare gjøre det selv. Sier seg jo selv hva jeg velger....
Flowery Skrevet 18. februar 2005 #18 Skrevet 18. februar 2005 Jeg jobber enormt mye mens han jobber vanlig, så her i huset er det han som støvsuger og vasker gulvet, vasker toalettet og badet. Jeg lager mat. Vi bytter på å rydde på kjøkkenet og rydde i huset generelt.
Piglet Skrevet 18. februar 2005 #19 Skrevet 18. februar 2005 Vi er to studenter, så vi har ca. like mye tid. Vi har en vaskedag i uken, hvor den ene tar badet og doen, og den andre kjøkkenet, andre uken bytter vi. Så rydder og tørker jeg litt støv, mens kjæresten støvsuger. Ellers lager jeg det meste av maten, og han rydder og vasker opp. Kjæresten går for det meste ned med søppelt og vi bytter på å gå på vaskeri med klærene våre. Mere grundig rengjøring (som vaske i kjøkkenskapene, i ovnen, i kjøleskapet) er det jeg som gjør, når jeg får ånden over meg. Kjæresten vasker vinduer. Det er "alltid" meg som tar opp at nå er det vaskedag (kjæresten påstår han ikke ser at det trengs), men han synes ikke det er et problem. Jeg prøver og ikke mase, jeg er jo ikke mammaen hans. Oppvask etc. gjør han (selvfølgelig) når han synes det trengs. Piglet
Gjest Kane Skrevet 18. februar 2005 #20 Skrevet 18. februar 2005 Oppriktig talt - trådstarter; kjøp oppvaskmaskin, og slutt å klage - han deltar da i en viss grad... Jeg har gått og mast og mast på min halvdel i åresvis.. Det er bare miljøet jeg klarte forsure, ikke forbedre.. før han plutselig en dag måtte ta alt fordi jeg ble operert, da så han hvor mye jeg faktisk hadde gjort - da først ble han en reser på husarbeid, og tar nå nesten like mye som meg når han er hjemme.... (han vasker ikke klær da jeg klipper av alle lapper på klærne fordi de er stive, klør og irriterer huden vet han ikke hva som kan vaskes på hvilke program.. Forøvrig en perfekt unnskyldning.. ) Du får enten gjøre det beste utav det du har - eller la være og la ting flyte slik du mener han gjør... Før eller senere vil han se det, og da vil han reagerer.. Da kan du si sakelig og rolig hva du mener - krangling, kjefting etc fører sjelden frem... Det fins mange rimelige oppvaskmaskiner.. Og hushjelp et par timer koster heller ikke all verden - det kan være verdt invisteringen i et godt forhold syns jeg... Lykke til..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå