AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #1 Skrevet 22. mars 2018 Hvordan fungerer det med visualisering for dem med Asperger? Kan de se for seg bilder i hodet? Hva med gamle minner? Anonymkode: f55b4...039
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #2 Skrevet 22. mars 2018 De kan det akkurat som du. De har flere autistiske trekk enn deg, men de er ikke romvesener. Mange med autisme er mer visuelle enn andre. Så de vil huske bedre ting om de får det vist enn om de bare leser det som tekst. Men det varierer fra person til person. Det lages mye styr om at autister har en annerledes hjerne, men det går litt over styr av og til synes jeg. Anonymkode: b8dfb...77c 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #3 Skrevet 22. mars 2018 Jeg bare skjønner ikke hva det da er som «feiler» dem? Anonymkode: f55b4...039
Nesly Skrevet 22. mars 2018 #4 Skrevet 22. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare skjønner ikke hva det da er som «feiler» dem? Anonymkode: f55b4...039 Det er da ingenting som feiler en person med asperger? 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #5 Skrevet 23. mars 2018 6 timer siden, Nesly skrev: Det er da ingenting som feiler en person med asperger? Eeehhh.... Anonymkode: f0908...cd7 1
Nesly Skrevet 23. mars 2018 #6 Skrevet 23. mars 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eeehhh.... Anonymkode: f0908...cd7 Eeehhh hva ? 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #7 Skrevet 23. mars 2018 Det feiler autister ingenting. Men de har litt andeledes nervebaner i hjernen så de tenker andeledes. Litt unik omkobling som sønnen min kaller det. Det er mange typer autisme noen har mye omkobling noen har få. Men de må bruke hjernen litt andeledes. For å bli sett på av folk som ikke vet , som normal. Dette er fryktelig slitsom . Er som om du må tvinges å skrive og spise med venste hånd selv selv om du er høyrehendt. Dette var veldig forenklet men siden du virker totalt ukjent med autisme . Tenkte jeg det var best å holde det enkelt. Anonymkode: 7d44b...323 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #8 Skrevet 25. mars 2018 På 22.3.2018 den 17.27, AnonymBruker skrev: Jeg bare skjønner ikke hva det da er som «feiler» dem? Anonymkode: f55b4...039 Jeg skjønner ikke hvorfor du spør? Kjenner du noen med autisme? Er du nysgjerrig? Du kan jo lese deg opp om temaet. Eller hvis du vil skjønne en venn/slektning bedre, så kan du snakke med dem, eller foreldre/søsken om vedkommende er lavtfungerende eller har store problemer med kommunikasjon. Autisme er et stort begrep som dekker over veldig mange symptomer. Og de som får en diagnose har ikke alle disse symptomene. Så det sier seg selv at alle med autisme har veldig ulike sett med symptomer. Noen er psykisk utviklingshemmet i tillegg til autismen. Og noen er så høytfungerende at du gjerne ikke vet at de har autisme en gang. Jeg går ut i fra at det er symptomer du sikter til når du skriver "feiler". Men det varierer altså så mye fra person til person, så det går ikke an å gi deg en beskrivelse som gjelder for alle med autisme. Og når det er sagt, så fremstiller du deg selv som veldig "enkel" i innleggene dine. Og jeg vil vel så godt si at det feiler deg noe som at det feiler noe de som har autisme. Sønnen min har autisme, og han er veldig oppegående og kamuflerer det godt. Veldig gode karakterer i de fleste fag. Og han feiler det ihvertfall ingenting. Med mindre han er forkjølet eller noe da. Anonymkode: b8dfb...77c 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #9 Skrevet 25. mars 2018 Det er veldig vanlig blant autister å ha såkalte non-verbale lærevansker, som bl.a innebærer vanskeligheter med visualisering. Man kan fint se for seg ting likevel da. Men man vil huske ting man har lest eller hørt bedre enn ting man har sett (i motsetning til hva en AB over skrev). I de nevropsykologiske testene jeg har tatt, kunne jeg feks huske lange ord- eller tallkjeder, men i liten grad gjenskape (ved å tegne eller forklare) bildene jeg ble vist. Det er et tegn på at hjernen er koplet litt annerledes enn den såkalte normalen. Har non-verbale lærevansker selv og sannsynligvis (høytfungerende) autisme også. Anonymkode: 4c1b6...46d
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #10 Skrevet 25. mars 2018 On 3/22/2018 at 5:27 PM, AnonymBruker said: Jeg bare skjønner ikke hva det da er som «feiler» dem? Anonymkode: f55b4...039 Har du noen gang møtt en person fra en kultur som er veldig annerledes din egen? Tenk på det slik, man tenker annerledes og er litt annerledes om man har asperger, litt som mennesker som har en annen kultur enn deg. Anonymkode: 3fbfb...0cf 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #11 Skrevet 28. mars 2018 Jeg har Asperger og har svært nedsatt bildeminne. Kan nesten aldri huske noe jeg kun har sett, og barndomsminnene mine har jeg ingen "mentale bilder" fra. Derimot kan jeg huske lyder og stemmer utmerket. Anonymkode: 257d0...9ed 1
Butternut Skrevet 1. april 2018 #12 Skrevet 1. april 2018 Jeg er ekstremt flink på visualisering, jeg bruker å dagdrømme om at jeg kjøper hus og innreder det..setter møbler her og der, flytter rundt på ting osv..haha, og tar frem "minnet" dagen etter og fortsetter. Jeg husker også nesten ALT som har skjedd i livet mitt. Ting som skjedde for 1 år siden er som en uke for meg. Det er vel en gift/curse i guess..det "feiler" oss ingenting, man er bare litt annerledes i tankegangen og har vanskelig med å være sosial på den måten dere er sosiale på, iallefall for min del. Man klarer seg helt fint egentlig..så:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå