Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #1 Skrevet 17. februar 2005 Jeg skal kjøre opp om en uke, kl b. Gruer meg skikkelig..... :-( Har dere noen tips til meg? Når jeg snakker med andre så er det mange som har strøket på de rareste feil, en jeg hørte om strøyk fordi han kjørte på 3 gir i en rundkjøring??? Hvor nøye er de, hva ser de etter? Skjønner jo at hvis jeg gjør grove feil så stryker jeg,men hva er små feil?
Gjest kenneth Skrevet 17. februar 2005 #2 Skrevet 17. februar 2005 Jeg skal kjøre opp om en uke, kl b. Gruer meg skikkelig..... :-( Har dere noen tips til meg? Når jeg snakker med andre så er det mange som har strøket på de rareste feil, en jeg hørte om strøyk fordi han kjørte på 3 gir i en rundkjøring??? Hvor nøye er de, hva ser de etter? Skjønner jo at hvis jeg gjør grove feil så stryker jeg,men hva er små feil? Ettersom du faktisk skal kjøre opp, innehar du vel i prinsippet de kunnskapene som skal til for at oppkjøringen skal gå bra. Ikke bli stresset, stol på at du er en duganes sjåfør. Jeg tviler på at sensor drar fram noen "dirty tricks" for å få deg til å stryke. Lykke til PS! Litt flaks skader vel heller ikke. Selv om jeg bestod, kjørte jeg vel et par kilometer i sterk tro på at jeg var på forkjørsvei. Det var ikke tilfelle. Men heldigvis kom det ingen bil...
Arkana Skrevet 17. februar 2005 #3 Skrevet 17. februar 2005 Slapp helt av og gjør ditt beste. Sensorer er forskjellige, så det er umulig å si hvor nøye/unøye de er. Husk at du har slingringsmonn, noen småfeil er normalt og det stryker du ikke på. Man stryker ikke om man kjører i feil gir, den tror jeg ikke på. Grove feil er f.eks. å overse vikeplikten din, eller kjøre ulovlig (kjøre på rødt lys, mot et innkjøring forbudt-skilt). Vokt deg også for å kjøre ekstra sakte fordi du er nervøs, om du kjører betydelig under fartsgrensen store deler av timen kan du også stryke. Du skal oppføre deg naturlig, ikke kompensere for nervøsitet. Jeg tok min førerprøve for 1½ år siden i Oslo, og bestod på første forsøk uten en eneste feil. Jeg hadde en fantastisk hyggelig sensor, vi hadde på radioen og diskuterte underveis og tiden fløy som bare det. Jeg tror nok hans personlighet hadde litt å si på hvor avslappet jeg var (men selvsagt var det jo evnene mine som avgjorde det hele da). I tillegg fikk jeg den eneste vestgående ruten i Oslo, og det er her vi bor, så jeg var godt kjent. Det som overrasket meg mest var hvor avslappet oppkjøringen var i forhold til kjøretimene. F.eks. det at han ikke kommenterer kjøringen din underveis, i motsetning til kjørelæreren. Jeg synes selve oppkjøringen var mer behagelig enn noen av kjøretimene jeg hadde før. Husk at sensoren ikke ønsker at du skal stryke, men du må vise at du kan kjøre på egen hånd. Stol på deg selv, du kan kjøre, du kjenner reglene. Hvis du synes det hjelper kan du be kjørelæreren være i bilen under førerprøven. Lykke til i allefall!
Fat Sally Lee Skrevet 18. februar 2005 #4 Skrevet 18. februar 2005 Det beste tipset du kan få er å Ta det med ro! Nå som det er vinter og kan være glatt har du all verdens grunner til å ta kjøringen med ro. Jeg kjørte opp lenge før jeg egentlig kunne å kjøre bil, følte jeg selv. Men jeg besto da likevel, og det som reddet meg var at jeg tok det hele med ro, og tenkte at "Dette greier jeg" Jeg besto på tross av at jeg ikke stod heeelt stille ved stoppskilt, pluss at jeg brøt vikeplikten (Den andre bilen hadde bremset helt ned, og trodde sikkert den hadde vikeplikt for meg) likevel burde jeg stoppet. På tross av dette bestod jeg førerprøven :-) Tror det skyldes at jeg hadde en sensor som var grei. Vet det er stor forskjell fra sensor til sensor. Så moralen er at du skal la deg selv være nervøs, snakk gjerne med kjørelæreren din om det på prøvetimen, han/hun vil garantert berolige deg. Kjør rolig, og husk at det er ingen som dauer om du ikke består! Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #5 Skrevet 18. februar 2005 Det å gifte seg koster ikke noe, enten man gjør det i kirken, i ambassade eller på tinghuset. (bortsett fra, som noen nevner, man vil gifte seg i en populær kirke som man ikke sogner til.. der er det heller ikke mer enn et par tusenlapper) Å ha en bryllupsfest (som er en 100% frivillig sak! og derfor ikke hører med i kostanden til "å gifte seg") kan koste omtrent akkurat så mye eller lite som du selv ønsker. Selv pyntet vi oss skikkelig: 10 000 kr Spise middag på restaurant med nærmeste familie: 10 000 kr Og festet med noen utvalgte venner på en hytte: 15 000 kr. Men alt dette kan gjøres myyye billigere, det også.. Klær: bruk noe dere har fra før (særlig han) evt kjøp en enkel selskapskjole på salg Middag: få en venn til å lage den hjemme der der bor, ha spleiselag, gå bare dere to, osv osv Fest: spleiselag, bruk tilgjengelige gratis lokaler, lag mat selv, gjestene tar med egen alkohol osv osv. Og det går ann å gjøre det ufattelig mye dyrere også.. (bare les en del av historiene her inne.. ufattelige greier..)
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #7 Skrevet 18. februar 2005 Jeg kjørte over et langt fotgjengerfelt i det en fotgjenger hadde gått ut på det i andre enden, 5-10 meter fra bilen. => stryk. Slapp av, gi blaffen. Stryker du kjører du bare opp på nytt, ikke noe problem :-)
*melis* Skrevet 18. februar 2005 #8 Skrevet 18. februar 2005 Det fins tre kategorier: 3-er feil er brudd på vikeplikt (mest alvorlig er det med fotgjengere, så det må du være skikkelig obs på!) 2-er feil er feilplassering (feks. i rundkjøringer, enveiskjørte gater) osv. 1-er feil er når man glemmer å blinke etc. (vil tro at feil-giring også kommer under 1-er feil) 3-er feil = stryk 2-er feil kan man ha 3 av før man stryker, og 1-er feil kan man ha ubegrenset av. I praksis vil det si at feil som er avgjørende for sikkerheten, altså som kan føre til trafikkulykker er mest alvorlige og fører til stryk. Derfor tror jeg rådet mitt er å tenke på sikerheten til deg selv og alle rundt deg, og ellers ta det helt med ro. Det er ikke så ille som mange tror!
Maetzii Skrevet 18. februar 2005 #9 Skrevet 18. februar 2005 Hvor har du fått det med hvor mange feil man kan ha fra? Jeg har alltid lært at man samlet kunne ha 3 poeng, mer enn 3 poeng ga stryk (med mindre det kun var enerfeil, da kunne en _veldig_ snill sensor kanskje la deg stå med 4). Dette har jeg blitt fortalt både av div venner samt fra en kjøreskolelærer.. Jeg tok førerkort i sommer. Jeg hadde fire enerfeil, men en veldig snill kjørelærer som lot meg stå allikevel (og han ga beskjed om at det var bare såvidt jeg sto, og ga meg en lang liste over ting jeg burde passe på)...
Fat Sally Lee Skrevet 18. februar 2005 #10 Skrevet 18. februar 2005 Dette med 1-er 2-er og 3-er feil tror jeg ikke overholdes av alle sensorer. Jeg besto til tross for 2 såkalte 3-er feil, så jeg tror faktisk sensorene ser mer på helhetsinntrykket av kjøreturen og elevens kjøreferdigheter. I følge manges forklaring er en 3-er feil stryk, men jeg vet at dette umulig kan stemme. Selv om jeg gjorde to feil kjørte jeg som en drøm resten av turen, og sensoren sa at helhetsinntrykket var reddet, så jeg fikk bestått.
*melis* Skrevet 18. februar 2005 #11 Skrevet 18. februar 2005 Hvor har du fått det med hvor mange feil man kan ha fra? Jeg har alltid lært at man samlet kunne ha 3 poeng, mer enn 3 poeng ga stryk (med mindre det kun var enerfeil, da kunne en _veldig_ snill sensor kanskje la deg stå med 4). Dette har jeg blitt fortalt både av div venner samt fra en kjøreskolelærer.. Jeg tok førerkort i sommer. Jeg hadde fire enerfeil, men en veldig snill kjørelærer som lot meg stå allikevel (og han ga beskjed om at det var bare såvidt jeg sto, og ga meg en lang liste over ting jeg burde passe på)... Det varierer kanskje fra kjøreskole til kjøreskole/sted til sted, men der jeg kjørte opp var det i alle fall slik, og slik var det for alle andre jeg kjenner som tok lappen i fjor også. Men det er jo tydelig utifra alle andre svarene, at dette kommer veldig an på sensoren/kjøreskolen, så da vet ikke jeg :-?
Lita84 Skrevet 18. februar 2005 #12 Skrevet 18. februar 2005 Det burde da ikke komme ann på kjøreskolen, er jo tross alt en viss standard. Menmen Du som skal kjøre opp, lykke til! Bare å ta alt med ro, om du er stressa er det så vanskelig å holde hodet kaldt - for det er viktig. Om du kjører i 3. giret i rundkjøringa er vel ikke så mye å stryke for om du f.eks. sier "ja, nå ble det kanskje ett litt høyt gir for den farta jeg skal ha". Jeg kjørete i 4. giret på riksvei i 7+-80 km/t, før jeg kom at jeg hadde 5. giret Sensoren ville jo ikke strøket meg av den grunn, men presiserte at det var bra jeg sa det (var klar over det) (ps, jeg stod )
Gjest Catwoman Skrevet 19. februar 2005 #13 Skrevet 19. februar 2005 Jeg synes selve oppkjøringen var mer behagelig enn noen av kjøretimene jeg hadde før. Det syns jeg og. Sensoren var ikke på langt nær så streng som kjørelæreren jeg hadde var. Ellers bare ta det med ro, tenk at "dette kan jeg jo" Å husk å ikke kjør over sperrelinjer, det er de veldig nøye på. Lykke til :-)
mari Skrevet 21. februar 2005 #14 Skrevet 21. februar 2005 Jeg kjørte opp rett før jul og var mer nervøs enn jeg har vært noen gang tror jeg. vannligvis roer nervene mine seg når jeg begynner med det jeg skal gjøre, men det gjorde de ikke. Hadde en kjempe hyggelig sensor, men var allikevel kjempe nervøs. Kjørte runden, kom tilbake til trafikkstasjonen, og sa at jeg aldri har kjørt så dårlig før. Sto allikevel. Det eneste jeg hadde gjordt feil var å ligge feil inn i en rundkjøring... Tror ikke det er så dumt å være litt nervøs så lenge det får deg til å skjerpe sansen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå