AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #1 Skrevet 22. mars 2018 Kan noen forklare meg dette for det gir ingen logisk mening. Når jeg googler size conversions så finner jeg helt eksakte mål som alle størrelser skal følge for å være den størrelsen. Hvorfor velger noen å vike fra dette? Det er ikke så farlig med noen cm ekstra eller for lite på overdeler, men når det kommer til bukser så blir det virkelig tydelig. Feks: Jeg har veid det samme +/- et par kilo i mange år. I skapet mitt har jeg jeans i størrelse W26 - W29 som alle passer meg. Eller størrelse 32-38 som alle passer meg. Og lengde "30" kan gå ovenfor anklene på en modell, og slenge ned i bakken på en annen. Har vel blitt ekstra oppmerksom på dette pga jeg shopper mest på nett nå, og det hadde blitt så mye mindre returer om størrelsene hadde vært mer forutsigbare. Anonymkode: a5b94...3db
kanelsnurr Skrevet 22. mars 2018 #2 Skrevet 22. mars 2018 Når det gjelder tommestørrelser på bukser (som "W26"), så er det vanskelig å forklare at disse størrelsene varierer: De er jo tross alt basert på en helt objektivt lengdemål! Men det er jo naturlig at man bruker litt forskjellig størrelse i bukser som har ulikt snitt. Tommestørrelsen er vel livvidden på buksa, og da må man naturlig nok ha mindre størrelse i en bukse som sitter høyere i livet. Man må som regel ha en større størrelse i mørke bukser enn i lyse også (i samme modell). Disse kuttes nok like store, men lyse bukser blir slappere i stoffet pga behandlingen de får. Jeg har heller ikke erfart fult så store forskjeller som du skisserer TS. Når det gjelder andre størrelser; 36-38-40 eller S-M-L, så finnes det ikke noen standard. Du skriver at: "Når jeg googler size conversions så finner jeg helt eksakte mål som alle størrelser skal følge for å være den størrelsen." Men dette skjønner jeg ikke helt, for ulike merker opererer jo med ulike cm-mål i størrelsestabellene sine? De ulike merkene tilpasser størrelsene etter målgruppe, slik at størelsen til gjennomsnittskunden blir M. Klesmerker for "voksne" er større i størrelsen en klesmerker med en yngre målgruppe. Merker for skandinaviske kvinner er større i størrelsen enn merker som primært retter seg til søreuropeiske kvinner. Selvfølgelig irriterende når man nettshopper, men det er jo helt naturlig at det er sånn.
Perelandra Skrevet 22. mars 2018 #3 Skrevet 22. mars 2018 Ja, som Kanelsnurr over meg skriver, kan det ha sammenheng med kundegruppen til merkene/butikkene. For eks. er Lindex og KappAhl større i størrelsene enn Bik Bok og Gina Tricot siden førstnevnte retter seg mot en mer voksen kundegruppe. Selv kan jeg godt variere fra å bruke størrelse 42 til 48 avhengig av hvor plagget er kjøpt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå