Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får noen ganger en følelse av at mennesker som blir ansett å ha høyere og mer anerkjente utdanninger ikke ønsker å menge seg med "slike som oss". Selv har jeg sykepleierutdanning med spesialisering, og verken lederstilling eller viktige verv. 

I dag tok jeg initiativ til at vi mødrene i klassen til datteren min skulle møtes for å bli litt bedre kjent på vår felles facebookgruppe. Hun går i 1. klasse. Vi bor i en større by, mange av oss kjenner ikke hverandre, og jeg følte det var et godt initiativ. 

Det som ble påfallende for meg, var at det kun var vi "vanlige" altså førskolelærere, miljøterapeuter, sykepleiere og frisører som viste interesse. Prosjektlederene, legene og førsteamanuensisene har ikke giddet å svare. 

Er jeg dømmende, eller er dette tilfeldig og jeg sliter bare med mindreverdighetskomplekser?  

Er det et vi og et dem? Er vi selv med på å lage sosiale skiller allerede i 1. klasse? 

Anonymkode: 2837d...e70

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, du ser jo på deg selv som under dem. De er vel ikke interesserte, er opptatt eller rett og slett ikke har fått med seg beskjeden eller funnet ut om det passer. 

Anonymkode: 88ad8...237

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får noen ganger en følelse av at mennesker som blir ansett å ha høyere og mer anerkjente utdanninger ikke ønsker å menge seg med "slike som oss". Selv har jeg sykepleierutdanning med spesialisering, og verken lederstilling eller viktige verv. 

I dag tok jeg initiativ til at vi mødrene i klassen til datteren min skulle møtes for å bli litt bedre kjent på vår felles facebookgruppe. Hun går i 1. klasse. Vi bor i en større by, mange av oss kjenner ikke hverandre, og jeg følte det var et godt initiativ. 

Det som ble påfallende for meg, var at det kun var vi "vanlige" altså førskolelærere, miljøterapeuter, sykepleiere og frisører som viste interesse. Prosjektlederene, legene og førsteamanuensisene har ikke giddet å svare. 

Er jeg dømmende, eller er dette tilfeldig og jeg sliter bare med mindreverdighetskomplekser?  

Er det et vi og et dem? Er vi selv med på å lage sosiale skiller allerede i 1. klasse? 

Tror ikke det har noe å si. Mere at du ser det du antar. Og du har ingen grunn til å føle deg mindreverdig. Fint initiativ du tok forresten. 

Anonymkode: f5613...518

• Liker 1
Skrevet

Tenker dette er tilfeldig jeg, og har ingenting med klasseskiller å gjøre. Selv er vi begge i kategorien du beskriver som ikke svarte hos dere, men her har vi vært initativtaker til slike aktiviteter selv. Skulle jeg tenkt over hvordan det er her må jeg nesten snu på flisa. Opplever gang på gang at det er de uten noen formell utdanning (og da snakker jeg selvsagt ikke om sykepleiere, lærere++) som er dårlige til å igangsette ting. De har gjerne mange ønsker og kan klage mye, men tar aldri initiativ og er dårlige til å stille opp på det som faktisk skjer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at de stillingene du nevner (lege, prosjektleder osv) har høyere stillinger, og høyere stillinger medfører gjerne større arbeidsmengde og dermed en travlere hverdag. De har kanskje ikke hatt tid til å se på det?

Men samtidig - det kan godt være at de ikke er interessert i å delta også. Uavhengig av om man legger noen verdi i det, så har vi klasseskiller i Norge i dag også, og mange trives best innenfor "sin egen klasse" og omgås folk med liknende utdanningsnivå og kultur/økonomisk bakgrunn. Men det trenger ikke bety at de føler seg, eller er, noe bedre enn førskolelærere og sykepleier (for eksempel). Kan jo være at du kjenner litt på det selv, at du føler deg litt underlegen, og projiserer disse tankene over på de du nevner her?

Anonymkode: e8701...068

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber mye og slike ting som du nevner her er ikke noe jeg prioriterer å bruke tid på, rett og slett. Har heller aldri forstått greia med at fordi man har barn i samme klasse så skal det gjøre at man har behov for å møtes utenom skolesammenheng. Sosialt liv har man jo med de man har noe til felles med og ikke en tilfeldig flokk mennesker som tilfeldigvis bor omtrent i samme område og har barn født samme år.

Anonymkode: 0709c...75b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med personen over. Jeg er i gruppen du beskriver, men ser ikke noe poeng i slike arrangementer, prioriterer å være sammen med folk jeg har noe til felles med og ikke en tilfeldig sammensatt gruppe. 

Anonymkode: 3c530...7d4

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Mange fornuftige innspill her.

Jeg kan se hvem som har sett innlegget forresten. 

Min tanke var ikke at vi skulle bli bestevenner, men at vi bare skulle bli litt bedre kjent. 

Jeg tenkte i min enfoldighet at det hadde vært bra for både oss og ungene våre å kjenne hverandre bedre. Jeg tenkte at hvis det oppstår konflikter eller andre utfordringer i klassemiljøet, så er det lettere å håndtere hvis vi kjenner hverandre litt. 

Men jeg skjønner poenget. Folk kan få sitte der under nisseluene sine. Jeg forsøkte i det minste. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber mye og slike ting som du nevner her er ikke noe jeg prioriterer å bruke tid på, rett og slett. Har heller aldri forstått greia med at fordi man har barn i samme klasse så skal det gjøre at man har behov for å møtes utenom skolesammenheng. Sosialt liv har man jo med de man har noe til felles med og ikke en tilfeldig flokk mennesker som tilfeldigvis bor omtrent i samme område og har barn født samme år.

Anonymkode: 0709c...75b

Dette synes jeg er en rar og egoistisk tankegang.

Skolen der vi bor oppfordrer foreldrene til å bli litt kjent med hverandre og medelevene til barna våres. Dette for å medvirke til et godt klassemiljø og motvirke mobbing. Barna våres skal tross alt gå 7 år på barneskolen og da stort sett med de samme medelevene alle disse årene.

Har du tenkt på at noen av foreldrene/barna i klassen til dine barn kanskje ikke har et stort sosialt nettverk og kanskje trenger slike arrangementer for å ikke falle utenfor? Er det slik at dine barn bare skal leke med de barna de har mest til felles med og dermed gå glipp av gode vennskap som kan utvikle seg om de får sjans? Hva med de barna som ikke har noe særlig til felles med noen i klassen (det er alltid noen "særinger" som skiller seg ut), skal de bare seile sin egen sjø? 

Jeg jobber selv mye og har høyere utdanning, men synes likevel det er flott om noen tar initiativ til slike sammenkomster som TS har gjort. Jeg/vi stiller alltid opp, så sant vi kan.

Anonymkode: 143d3...2cd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Min tanke var ikke at vi skulle bli bestevenner, men at vi bare skulle bli litt bedre kjent. 

Jeg tenkte i min enfoldighet at det hadde vært bra for både oss og ungene våre å kjenne hverandre bedre. Jeg tenkte at hvis det oppstår konflikter eller andre utfordringer i klassemiljøet, så er det lettere å håndtere hvis vi kjenner hverandre litt. 

Men jeg skjønner poenget. Folk kan få sitte der under nisseluene sine. Jeg forsøkte i det minste. 

Jeg synes du er flink som tar initiativ :) Skolen her vi bor oppfordrer foreldrene til å bli kjent, nettopp av slike grunner som du oppgir her.

Anonymkode: 143d3...2cd

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her

Fælt så aggressiv du ble nå da? 

At folk har sett innlegget sier jo ikke noe. Jeg tenker ofte at jeg skal svare senere og så glemmer jeg det. Kanskje man må sjekke med ektefellen, jobbeventer osv. Og så var det glemt,

Anonymkode: 8d2fb...39a

AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt være at de med høyest utdanning i din foreldregruppe ikke er så hyggelige, men JA du har åpenbart mindreverdighetskomplekser. Du skriver jo at du føler deg underlegen i forhold til dem. Det kan være så enkelt som at de foreldrene du snakker om rett og slett ikke har tid, eller ikke vil ta seg tid, fordi de har travle jobber som ikke slutter når du drar hjem fra kontoret. 

Anonymkode: 19957...c00

Skrevet

Jeg opplever dessverre fra tid til annen, at mennesker der har lavere eller ingen utdanning,

ofte ter seg litt mot det flåsete, og vekker derfor hverken min oppmerksomhet eller interesse, til særlig stor grad. :vetikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...