Gå til innhold

Første fotgjenger drept av selvkjørende bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke de flelste menneskelige sjåfører hadde greid å stanse der heller, selv om den selvkjørende bilen sine sensorer burde ha oppdaget hun. Man ser hun bare i vel ett til to sekunder før det smeller så å stanse eller unnvike der hadde nok vært ganske vanskelig.
Jeg vil påstå at dette var helt og holdent hennes egen feil for å krysse en traffikert vei utenom oppmerket sone for kryssing, samt at hun gikk tregt, ikke fulgte med (hun ser jo ikke en gang mot bilen) og krysset midt i mørket.

Anonymkode: 6ba2c...6a9

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, dama gikk jo midt i veien i mørket. De fleste hadde ikke greid å stoppet for henne uansett. Vi mennesker har ca 2 sek reaksjonstid, og etter reaksjonstiden skal man i grunn greie å trykke på bremsepedalen og så stoppe, og det tar en del meter. 

Anonymkode: 702f0...cb9

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det tror jeg. Ikke om 5-10 år som enkelte vil ha det til, men på lengre sikt, er jeg ganske sikker på at bilkjøring utover ren rekreasjons/sportsskjøring (vil jo alltid være entusiaster som kjører selv fordi de liker det eller driver med bilsport) vil være en sagablott. 

Denne ulykken er selvfølgelig både tragisk for offeret og pårørende og en setback, men så fremgår det jo også at hun gikk over veien i mørket, uten å se seg for. Tviler på at mange menneskelige sjåfører hadde greid å stoppe. Generelt begår teknologi færre førerfeil av de fleste typer kjøretøy (på hjul, fly etc.) når teknologien er moden nok, kontra menneskelige sjåfører. Om 30 år, er det nok ikke så mange som ser seg tilbake, der de lurer på hvordan folk flest holdt ut å kaste bort tiden i køer ved å måtte kjøre selv. 

Anonymkode: 08fff...609

AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Det var allerede mange biler av samme type i pilotprosjektet, og dette er den eneste hendelsen som har vært alvorlig. 

Vi er i begynnende fase. Det er som å spørre om vi noen gang kom til å kunne kjøre dagens prosessorer når vi først fant opp datamaskiner

Anonymkode: a0586...ed3

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Herlighet, dama gikk jo midt i veien i mørket. De fleste hadde ikke greid å stoppet for henne uansett. Vi mennesker har ca 2 sek reaksjonstid, og etter reaksjonstiden skal man i grunn greie å trykke på bremsepedalen og så stoppe, og det tar en del meter. 

Anonymkode: 702f0...cb9

Det vanlige er å regne 1 sekund reaksjonstid, og hun var synlig mye lenger enn det. Det tok litt tid før hun var synlig på bildet på kameraet, men det var ganske dårlig. Hvis føreren hadde fulgt med i stedet for å sitte og se ned er det stor sjanse for at hun kunne bremset nok til at det ikke ble en dødsulykke.

Anonymkode: 1262e...61b

  • Liker 2
Skrevet
På 22.3.2018 den 13.41, AnonymBruker skrev:

Det vanlige er å regne 1 sekund reaksjonstid

Trodde tre sekunder er mer realistisk? Selv om selve reaksjonstiden kanskje er 1 sekund, trenger man også noe tid for å oppdage hva som skjer. Og det vi ta noe tid før bilen har reagert nok.

Derfor har vi tre-sekunders regelen i trafikken. Man trenger 1 sekund for å oppdage, 1 sekund for å handle og et sekund for å ha litt margin.  

  • Liker 1
Skrevet

Håper ikke selvkjørende biler blir noe alle eier, liker ikke den type utvikling :frkk:

AnonymBruker
Skrevet
På Thursday, March 22, 2018 den 1.27, AnonymBruker skrev:

Tror du alle biler kommer til å bli selvkjørende i fremtiden?

https://www.nytimes.com/interactive/2018/03/20/us/self-driving-uber-pedestrian-killed.html

Anonymkode: 5dd80...6a1

Noen var vel den aller første personen som døde i en fly-ulykke også. 

 Kanskje utviklingen / produksjonen av nye fly egentlig burde ha blitt stoppet allerede veldig tidlig på 1900-tallet... 

Anonymkode: 4a408...c23

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Pussle skrev:

Håper ikke selvkjørende biler blir noe alle eier, liker ikke den type utvikling :frkk:

Ikke med det første, men på lang sikt 15-30 år, så blir det nok det. Men jeg tror ikke det blir noe "alle" eier, for når dette tar av, så kommer det til å endre hele eierskapsoppfatningen av bil. Når teknologien i selvkjørende blir moden nok, så vil de også kunne kjøre selv helt uten mennesker om bord. Det betyr muligheter til å bestille en bil som kommer kjørende når man trenger det, noe som kommer til at mange rett og slett ikke vil ha behov for å eie bil som står i oppkjørselen selv. Jeg kan se for meg en videreutvikling av bilutleiefirmaene, der de har staller av selvkjørende biler rundt omkring, der bilen rett og slett kjører til leietakeren selv, fremfor at vedkommende må hente bilen. Og når leietakeren er ferdig, så kan billen kjøre tilbake til samme eller en annen bilstall. Sannsynligvis vil vi se at utleiefirmaene tilbyr utleie i real time - at man bare betaler for det man bruker. 

Alternativt vil flere husstander kunne gå til innkjøp av en bil sammen, og så kan husstandene sette opp bilens rute etter hva som passer med tanke på daglige gjøremål.

Og sikkert ennå flere modeller for hvordan dette kan gjøres som man ikke tenker på i dag. Men det som er ganske sannsynlig er at vi vil se gjennomgripende endringer de neste 20 årene. 

Anonymkode: 08fff...609

  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 08fff...609

Er vi heldig vil ikke dette skje før jeg runder 80 og ikke lenger kan kjøre bil på grunn av min alder.

AnonymBruker
Skrevet

Et bedre spørsmål er: Hva skal vi med selvkjørende biler? Syns teknologien har begynt å gå i en del unyttige retninger.

Anonymkode: 1e122...773

  • Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et bedre spørsmål er: Hva skal vi med selvkjørende biler? Syns teknologien har begynt å gå i en del unyttige retninger.

Anonymkode: 1e122...773

Det er en del årsaker, og de er på ingen måte unyttig, selv om jeg misliker dem sterkt. 

Vi kan begynne med vårt Norske stortingsvedtak : Null- visjonen. For dem som ikke kjenner til dette, er den en VISJON om å jobbe for null drepte og hardt skadde i biltrafikken. Den inneholder ingen andre hensyn.

Dette i seg selv ville ikke nødvendigvis bety så mye. Siden det ikke finnes andre hensyn i den, er det ingen trafikkøkonomiske føringer som hindrer dem i å bare senke maksfarten i trafikken til 70 km/t og innføre fartsperrer. Men vi har andre lover som spiller inn, og en av dem er kriminalisering av selvmord. Dette fører til at en STOR andel av selvmordene som utføres, skjer i trafikken Og siden våre andre tiltak i trafikken virker, øker den prosentvise andelen av selvmord markant. Så, uten å ha muligheten til å gjøre selvmord lovlig, så vil de være nødt til å finne en måte å ta rattet fra sjåføren. Dette er grunnen til at vi kommer til å se dette TIDLIG, så tidlig som teknikken tillater. Og husk: Det ligger ingen andre føringer. Om det betyr teknisk instalasjon langs alle veier, blir det gjort. 

Selvkjørende biler åpner for en mengde nye måter å ordne bilparken på, som vil føre til en mindre bilpark, mindre kø, fjerne behovet for å regulere taxier f.eks osv osv. Det er mye nyttig. Men det er drepen for å bruke bil til hygge. Hvilken er en del av målet. For vi kommer til å ha ulykker med disse og, og videre utvikling må fokusere på bilen som transportøkonomisk verktøy.

Og bransjen er klar; Car by Volvo er en klar antydning til hvordan framtiden blir. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare i Norge omkommer jo flere hundre mennesker hvert eneste år i trafikk-ulykker. Dette er nærmest umulig å få gjort noe som helst med, så det kommer til å gå liv tapt i årene som kommer også...  

Med slike selv-kjørende kjøretøy, så er det iallefall en mulighet for at ett eller annet kan endres på med bilen. Dermed slipper man kanskje noen flere slike hendelser i fremtiden...

Anonymkode: 4a408...c23

Skrevet
På 23.3.2018 den 21.38, stan skrev:

Trodde tre sekunder er mer realistisk? Selv om selve reaksjonstiden kanskje er 1 sekund, trenger man også noe tid for å oppdage hva som skjer. Og det vi ta noe tid før bilen har reagert nok.

Derfor har vi tre-sekunders regelen i trafikken. Man trenger 1 sekund for å oppdage, 1 sekund for å handle og et sekund for å ha litt margin.  

Man sier at reaksjonstiden er mellom en tredjedels sekund og 3-4 sekunder. Typisk reaksjonstid er et sekund. I dette tilfellet hadde man kun trengt å klare å svinge unna, men mange ville ikke ha klart det på den tiden. En god og erfaren sjåfør ville sikkert klart det, en ny eller dårlig sjåfør ville sikkert hatt samme utfall.

På 25.3.2018 den 1.00, Druid skrev:

Det er en del årsaker, og de er på ingen måte unyttig, selv om jeg misliker dem sterkt. 

Vi kan begynne med vårt Norske stortingsvedtak : Null- visjonen. For dem som ikke kjenner til dette, er den en VISJON om å jobbe for null drepte og hardt skadde i biltrafikken. Den inneholder ingen andre hensyn.

Dette i seg selv ville ikke nødvendigvis bety så mye. Siden det ikke finnes andre hensyn i den, er det ingen trafikkøkonomiske føringer som hindrer dem i å bare senke maksfarten i trafikken til 70 km/t og innføre fartsperrer. Men vi har andre lover som spiller inn, og en av dem er kriminalisering av selvmord. Dette fører til at en STOR andel av selvmordene som utføres, skjer i trafikken Og siden våre andre tiltak i trafikken virker, øker den prosentvise andelen av selvmord markant. Så, uten å ha muligheten til å gjøre selvmord lovlig, så vil de være nødt til å finne en måte å ta rattet fra sjåføren. Dette er grunnen til at vi kommer til å se dette TIDLIG, så tidlig som teknikken tillater. Og husk: Det ligger ingen andre føringer. Om det betyr teknisk instalasjon langs alle veier, blir det gjort. 

Selvkjørende biler åpner for en mengde nye måter å ordne bilparken på, som vil føre til en mindre bilpark, mindre kø, fjerne behovet for å regulere taxier f.eks osv osv. Det er mye nyttig. Men det er drepen for å bruke bil til hygge. Hvilken er en del av målet. For vi kommer til å ha ulykker med disse og, og videre utvikling må fokusere på bilen som transportøkonomisk verktøy.

Og bransjen er klar; Car by Volvo er en klar antydning til hvordan framtiden blir. 

Selvmord telles ikke i statistikken over drepte i trafikken. De fjernes. Selvsagt får de ikke fjernet alle (noen ganger vet man ikke om det var selvmord eller andre faktorer).

I moderne biler dør folk av feil eller manglende bruk av bilbelte og dårlig sikring av last. Det hjelper ikke om maksfarten er femti hvis du har løs last eller har beltet over magen isteden for hoften.

Jeg tror selvkjørende biler kommer fort. Tenk en taxitjeneste som koster minimalt. Jeg tror det er en fantastisk ide. Selvkjørende biler vil være bedre vedlikeholdt, og de vil være forutsigbare og trygge. Hver gang været slår om skjer det masse ulykker fordi folk ikke evner å tilpasse seg. Selvkjørende biler kan bruke big data for å tilpasse seg. De kan aggregere data om unger som leker, glatte veier, hvor elgen er og hvor sauer er. Netflix vet bedre enn meg hva jeg vil se, med tusenvis av biler kan de kjenne alle veiene og forholdene rundt dem på måter som vi dødelige bare kan drømme om.

Dessuten trenger ikke selvkjørende biler å være perfekt. De trenger bare å være litt bedre enn mennesklige sjåfører. Jeg ser så mye dumt i trafikken, og håper selvkjørende biler vil fjerne folk som ikke har interesse for bil eller trafikk som sjåfører. Det er biler med manglende lys, dårlige dekk, og dekk feil vei. Dette er feil som profesjonelle selskap kan unngå. Men privatpersoner slurver, og det er så mange som "skulle bare". Det er ikke lenge siden en person ble tatt for å kjøre bil uten ratt (han holdt rundt rattstammen)!

At selvkjørende biler ikke kan kjøre under alle forhold er ikke et argument mot dem. Bussjåførene i Oslo klarer jo ikke å kjøre når det har snødd. Et fornuftig selskap ville latt bilene stå når det ikke er tilrådelig å kjøre. Det burde flere gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...