AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #1 Skrevet 21. mars 2018 Er så livredd for å kjøre selv gjennom tunneler, at jeg ikke har gjort det på lenge. Har fått panikkangst inni en tunnel der jeg kjørte bilen en gang. Er det mulig at jeg noen gang klarer å bli kvitt denne frykten og kan kjøre hvor som helst igjen? Kan fint sitte på med andre i tunneler. Anonymkode: 2c17b...d1c
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #2 Skrevet 21. mars 2018 Ja, bare å øve seg masse. Begynn med korte tunneler Anonymkode: f624d...9de 1
Guidet Kvinne Skrevet 21. mars 2018 #3 Skrevet 21. mars 2018 Hvis du ikke klarer å øve selv finnes det god behandling (eksponeringsterapi), hvor du øver gradvis i samarbeid med terapeut.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #4 Skrevet 21. mars 2018 Begynn å kjøre korte tunneler, gjerne de samme om og om igjen. Start med å ha en god venn med deg, og når det går greit, begynn alene. Utvid med lengre og lengre tunneler. Den eneste måten å overvinne angst på er å eksponere seg gradvis, Anonymkode: bbdd4...852 1
isw Skrevet 22. mars 2018 #5 Skrevet 22. mars 2018 Først må man finne ut hva problemet er. Du kan ha angst for å kjøre i tunneler (angst for å kræsje, angst for å bli stuck der i eksos, angst for at tunnelen skal rase sammen), eller du kan ha angst for å få angst i tunneler. (det samme gjelder fly). I ditt tilfelle er problemet sistnevnte. Det du trenger eksponeringsterapi ovenfor, er å få angst. Du må tørre å kjenne på at pulsen din blir 180, på at du skjelver. På at pusten går raskt. Og lære deg at ingenting farlig skjer. Det er da du kommer over angsten. Du må rett og slett ikke være redd for å få angst. Å øve seg på å ikke få panikk i tunneler, tenker jeg at er litt mot sin hensikt. Det er angsten du må tørre å kjenne på, og ikke være redd for å få. Ikke tunnelene som sådan, men hvis tunneler er et sted du pleier å få angst, er det jo hensiktsmessig å starte øvelsen der. 2
Tøytigern Skrevet 22. mars 2018 #6 Skrevet 22. mars 2018 Det er en fordel å begynne å kjøre med L på bilen, når man skall kjøre tunnell og er redd. Da viser andre ekstra hensyn og man kan ta seg tid og øve på å mestre angsten, med god samvittighet. Du kan også prøve det med en kjørelærer. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #7 Skrevet 22. mars 2018 Ville prøvd å gå tur bort til en tunnel i første omgang og bare venne deg til den og kanskje sitte litt på utsiden til du blir trygg. En tunnel er som en vei bare med tak over tenker ofte jeg. Anonymkode: e55df...0d5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #8 Skrevet 22. mars 2018 8 timer siden, isw skrev: Først må man finne ut hva problemet er. Du kan ha angst for å kjøre i tunneler (angst for å kræsje, angst for å bli stuck der i eksos, angst for at tunnelen skal rase sammen), eller du kan ha angst for å få angst i tunneler. (det samme gjelder fly). I ditt tilfelle er problemet sistnevnte. Det du trenger eksponeringsterapi ovenfor, er å få angst. Du må tørre å kjenne på at pulsen din blir 180, på at du skjelver. På at pusten går raskt. Og lære deg at ingenting farlig skjer. Det er da du kommer over angsten. Du må rett og slett ikke være redd for å få angst. Å øve seg på å ikke få panikk i tunneler, tenker jeg at er litt mot sin hensikt. Det er angsten du må tørre å kjenne på, og ikke være redd for å få. Ikke tunnelene som sådan, men hvis tunneler er et sted du pleier å få angst, er det jo hensiktsmessig å starte øvelsen der. Det er selve definisjonen på angst: angst er redselen for å være redd. Redsel for tuneller er bare å være redd for tuneller. Men likevel forholde seg til dem. Angst er redselen for å være redd for tannleger, tuneller, fly, edderkopper etc.. Å være redd er helt normalt, håndterbart og noe 100% av befolkningen er. De som har angst opplever bare normal redsel som problematisk nok til at de eskalerer den. Anonymkode: fa205...da1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #9 Skrevet 22. mars 2018 Hva er du redd for? Hva er det som gjør at du kan sitte på med andre? Kan kjøretimer der dere fokuserer på tunneller hjelpe? Anonymkode: 19722...27c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #10 Skrevet 22. mars 2018 Kan du ikke bare skjerpe deg? Du vet jo at det ikke er farlig. Anonymkode: db697...7f3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #11 Skrevet 22. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er selve definisjonen på angst: angst er redselen for å være redd. Redsel for tuneller er bare å være redd for tuneller. Men likevel forholde seg til dem. Angst er redselen for å være redd for tannleger, tuneller, fly, edderkopper etc.. Å være redd er helt normalt, håndterbart og noe 100% av befolkningen er. De som har angst opplever bare normal redsel som problematisk nok til at de eskalerer den. Anonymkode: fa205...da1 Nei, det er angst for angsten. Jeg har sosial angst og edderkopp fobi for eksempel, sosialt er jeg redd for å drite meg ut, edderkopper er jeg redd for selve edderkoppen. I de periodene jeg har panikkangst, DA er jeg redd for selve angsten. Anonymkode: 332cf...57c 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #12 Skrevet 22. mars 2018 Jeg har mest angst for å bli sperret inne i et rom med en gammel mann eller noe sånn. Anonymkode: e0f20...7c9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #13 Skrevet 22. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er du redd for? Hva er det som gjør at du kan sitte på med andre? Kan kjøretimer der dere fokuserer på tunneller hjelpe? Anonymkode: 19722...27c Er redd for å miste kontrollen. Når jeg sitter på så er det ikke jeg som har kontrollen på bilen. Anonymkode: 2c17b...d1c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #14 Skrevet 22. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er selve definisjonen på angst: angst er redselen for å være redd. Redsel for tuneller er bare å være redd for tuneller. Men likevel forholde seg til dem. Angst er redselen for å være redd for tannleger, tuneller, fly, edderkopper etc.. Å være redd er helt normalt, håndterbart og noe 100% av befolkningen er. De som har angst opplever bare normal redsel som problematisk nok til at de eskalerer den. Anonymkode: fa205...da1 Vil tro mange med angst ikke kjenner seg igjen i denne beskrivelsen din selv om det sikkert gjelder for en del. Å ha angst er ikke det samme som å være redd for alt. Men som du sikkert forsøker å poengtere så er det forskjell på normal redsel og det å oppleve angst. Anonymkode: e55df...0d5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #15 Skrevet 23. mars 2018 + Det å ha angst er heller ikke ensbetydende med å være redd for å bli redd igjen. Det er nok heller et kjennetegn på de som opplever panikkangst og som har problemer med å håndtere angsten i situasjonen. Det er mange som opplever angst i forskjellige situasjoner men som håndterer den selv om det oppleves vondt, uten å få panikkanfall. Anonymkode: e55df...0d5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #16 Skrevet 23. mars 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Er redd for å miste kontrollen. Når jeg sitter på så er det ikke jeg som har kontrollen på bilen. Anonymkode: 2c17b...d1c Da kan det hende kjøretimer vil hjelpe. Da kan jo kjørelærer ta over kontrollen om du føler du mister den så føler du deg trygg mens du øver. Ellers kan du jo prøve med små tunneller som foreslått over. Finnes det noen der du bor, eller er det bare lange? Anonymkode: 19722...27c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå