Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter og prøver å finne ut av dette, men jeg skjønner fortsatt ikke helt. Jeg tenker å si opp min nåværende jobb i mars, og jobber da ut april. Jeg får derfor min siste lønning i mai.

Vil jeg få både opptjente feriepenger fra i fjor (2017) + de feriepengene jeg har opptjent i år (2018) i den siste lønningen? Eller kan jeg velge om jeg vil vente med å ha de? Jeg leste det et sted nemlig :vetikke:

Håper noen som vet vil hjelpe meg :)

Anonymkode: a6ca2...5e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det står i ferieloven at feriepenger SKAL utbetales sammen med siste lønning.

Anonymkode: 90ba2...d8b

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det står i ferieloven at feriepenger SKAL utbetales sammen med siste lønning.

Gjelder det feriepenger både for 17 og 2018?

Anonymkode: 6ae2f...b61

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Mange arbeidsgivere følger ikke dette og utbetaler både i kommende juni og året etter, men loven er klar. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, alle feriepenger som er opptjent.

Det er blant annet for å være sikker på at arbeidstaker skal få feriepengene sine, noe som ikke er en selvfølge ved en evt konkurs.

AnonymBruker
Skrevet

Bare vær obs på at du må "skatte" for feriepengene som skulle vært utbetalt i 2019 når du får dem utbetalt i år. Ikke at det har så mye å si, du vil da betale mindre skatt/få ekstra igjen på skatten i lønnsåret for 2019 siden du da får mindre "skattefrie" feriepenger.

Anonymkode: b48df...926

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :) Da håper jeg at feriepengene kommer med siste lønning! Hvis ikke får jeg kjefte på dem:heks:

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg skal ha det som står som opptjente feriepenger (fra i fjor) pluss 10, (ett eller annet desimal) % av det jeg har tjent i år? Må jeg betale skatt av det siden jeg får det før jeg egentlig skal?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg skal ha det som står som opptjente feriepenger (fra i fjor) pluss 10, (ett eller annet desimal) % av det jeg har tjent i år? Må jeg betale skatt av det siden jeg får det før jeg egentlig skal?

Ja, du må trekke skatt av årets feriepenger. 

Du kan avtale med arb.giver å få utbetalt årets feriepenger til neste år. 

Anonymkode: 30669...e78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er viktig å vite at du egentlig ikke skatter "mer" av den grunn. Forskjellen er at du tilsynelatende tjener litt mer i år og da betaler mer skatt, mens du tilsynelatende tjener litt mindre neste år og dermed betaler mindre skatt slik at det omtrent går opp i opp.

Feriepenger er egentlig ikke skattefrie i utgangspunktet, det er den totale inntekten inkludert feriepenger gjennom hele året som avgjør hvor mye skatt man betaler. I de 11 vanlige månedene betaler man egentlig litt for mye skatt for å kompensere for feriepengene som utbetales "skattefritt". Men når du tar ut mer feriepenger enn du egentlig skal ha dette året, må disse ekstra feriepengene beskattes på lønningen for at regnestykket skal gå opp og du ikke skal få baksmell.

Mens neste år får du dette tilbake. Du vil fortsatt betale "for mye" skatt de vanlige 11 månedene som om du skulle fått for et helt år med feriepenger, men siden du da allerede har tatt litt ut på forskudd og du får utbetalt mindre "skattefrie" feriepenger enn du egentlig skal ha i sommeren 2019, så vil du altså få mer skatt til gode og tilbakebetalt i sommeren 2020.

Anonymkode: b48df...926

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...