Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg ble voldtatt flere ganger, og var i et usunt forhold med samme mann som voldtok (fra jeg var 15,5år til jeg var 16,5 år, han var 28 ) 

jeg er nå 28 år, og lurer på om det er noe jeg kan gjøre med dette juridisk? Jeg tenker hovedsakelig på at han kan ha oppført seg på samme måte mot andre kvinner osv. Ikke på at jeg personlig skal få en "erstatning" eller lignende.

Er det noen som har juridisk kompetanse som kan hjelpe meg? er det noe jeg kan gjøre juridisk så lenge i etterkant?

Anonymkode: 5cfa1...d74

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden dette skjedde før den nye straffeloven trådte i kraft, bør du ta kontakt med en bistandsadvokat. Siden dette må avgjøres etter den gamle loven. Alle har rett til 3 timer med bistandsadvokat gratis.

I den gamle straffeloven er foreldelsesfristen forskjellig i forhold til hvilken straffelov det er snakk om. Fullbyrdet voldtekt har typisk foreldelsesfrist på 15 år.

I den nye straffeloven vil voldtekt av barn opp til 16 år aldri foreldes.

Google bistandsadvokat og ring eller send mail.

Anonymkode: c8ab6...374

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar jeg har nå sendt mail til en bistands advokat for å forhøre meg.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg ble voldtatt flere ganger, og var i et usunt forhold med samme mann som voldtok (fra jeg var 15,5år til jeg var 16,5 år, han var 28 ) 

jeg er nå 28 år, og lurer på om det er noe jeg kan gjøre med dette juridisk? Jeg tenker hovedsakelig på at han kan ha oppført seg på samme måte mot andre kvinner osv. Ikke på at jeg personlig skal få en "erstatning" eller lignende.

Er det noen som har juridisk kompetanse som kan hjelpe meg? er det noe jeg kan gjøre juridisk så lenge i etterkant?

Du kan gjøre tre ting. Det ene er å finne en advokat der du bor og spørre om vedkommende jobber som bistandsadvokat og kan forklare deg om saken din er foreldet. (Det kommer an på omstendighetene rundt og må vurderes av advokat eller politiet.)

Alternativt kan du kontakte politiet der du bor og få en avtale for å levere en anmeldelse. Da må du forklare hele hendelsesforløpet mens politiet skriver det du forteller ned. 

Det tredje er å oppsøke et voldtektsmottak der du bor. Der kan du komme akutt hele døgnet, eller når dette i din sak ikke er akutt, dra dit på dagtid eller ringe og be om en avtale med en rådgiver du kan snakke med og få info hos. 

DIXI resurssenter og landets krisesentre kan du kontakte på telefon. 

Anonymkode: bd1cf...84f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...