Gå til innhold

Lektor med tillegg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan jeg få betalt som lektor med tillegg så lenge jeg har 60 ekstra poeng? Jeg har mer enn 60 poeng utenom min lektorgrad (som jeg er snart ferdig med), men jeg har ikke 60 poeng i ett fag. 

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men hvordan kan jeg passe på at jeg får betalt som lektor med tillegg?  Har jeg i det hele tatt krav på det? Jeg har ekstra studiepoeng fra universitet mitt i Norge, men også fra et universitet i England. Må jeg vise karakterene mine fra England når jeg søker jobb? Jeg har dem sikkert en eller annen plass, men jeg vet ikke hvor. Jeg kan jo alltids ringe dem og ble dem sende nye.

Jeg sendte en gang dokumenter jeg hadde fra universitet i England til universitet mitt i Norge for å sjekke om noen av fagene mine ville bli godkjent, men det var bare ett av dem som ble det. Vil de andre fagene mine fra England være i "systemet" likevel?

Jeg føler meg litt dum som ikke helt vet hvordan dette fungerer, men jeg håper det er noen andre med lik erfaring. :) 

Anonymkode: d8492...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vil tro alle godkjente studiepoeng teller med i kompetanselønnssystemet, så dersom du har en mastergrad + 60 godkjente studiepoeng ( må ikke være samme fag) skal du innplasseres som lektor med tillegg. 

Du må vel bare sørge for at arbeidsgiver har oversikt over din godkjente kompetanse, og så må du ut i fra dette be om å bli plassert riktig. 

Anonymkode: 89760...857

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro alle godkjente studiepoeng teller med i kompetanselønnssystemet, så dersom du har en mastergrad + 60 godkjente studiepoeng ( må ikke være samme fag) skal du innplasseres som lektor med tillegg. 

Du må vel bare sørge for at arbeidsgiver har oversikt over din godkjente kompetanse, og så må du ut i fra dette be om å bli plassert riktig. 

Anonymkode: 89760...857

Men hva vil "godkjent kompetanse" si? Altså alt jeg har dokumentasjon på? Jeg har for eksempel fått støtte og stipend fra lånekassen. Jeg tenker at hvis det er bra nok for lånekassen, så er det vel bra nok for arbeidsgiver. 

Anonymkode: d8492...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stillingskode 7966 Lektor med tilleggsutdanning
Tilsatte i undervisningsstilling som har godkjent faglig og pedagogisk utdanning og godkjent mastergrad, hovedfagseksamen og som samlet har godkjent utdanning fra universitet eller høgskole tilsvarende 6 års normert studietid (360 studiepoeng/120 vekttall) eller mer."

Anonymkode: 1d22d...c14

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stillingskode 7966 Lektor med tilleggsutdanning
Tilsatte i undervisningsstilling som har godkjent faglig og pedagogisk utdanning og godkjent mastergrad, hovedfagseksamen og som samlet har godkjent utdanning fra universitet eller høgskole tilsvarende 6 års normert studietid (360 studiepoeng/120 vekttall) eller mer."

Anonymkode: 1d22d...c14

"Godkjent pedagogisk utdanning" er en viktig setning her. Hvis man tar en master som ikke inneholder pedagogikk, (f.eks ren fag-master)må man ta et år med pedagogikk og deretter enda et år (60 studiepoeng) for å få tillegget. Dette blir til sammen 7 år.

Anonymkode: 68606...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Godkjent pedagogisk utdanning" er en viktig setning her. Hvis man tar en master som ikke inneholder pedagogikk, (f.eks ren fag-master)må man ta et år med pedagogikk og deretter enda et år (60 studiepoeng) for å få tillegget. Dette blir til sammen 7 år.

Dette er feil, og det trodde både jeg og arbeidsgiveren min også. Ble dermed underbetalt i flere år (fått etterbetalt da). For å få stillingsbenevnelsen "lektor med tillegg" må du f.eks ha Bachelor (180 poeng), master (120 poeng) og PPU (60 poeng). Tilsammen 360 poeng/6 år. 

Jeg trodde også at jeg måtte ha ytterligere 60 studiepoeng for å få tillegget, men det stemte som sagt ikke. 

Anonymkode: 425b9...a44

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er snart ferdig som adjunkt, gått 4 år på lærerskolen. I tillegg har jeg en bachelor fra før. Jeg har da krav på adjunkt med tillegg lønn da jeg begynner å jobbe sånn jeg har skjønt det? Må tidligere studiepoeng "godkjennes" av Høgskolen eller er dette noe arbeidsgiver gjør? Synes vi har fått veldig lite info om dette på høgskolen og får liksom ingen klare svar.

Anonymkode: 16b2a...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er snart ferdig som adjunkt, gått 4 år på lærerskolen. I tillegg har jeg en bachelor fra før. Jeg har da krav på adjunkt med tillegg lønn da jeg begynner å jobbe sånn jeg har skjønt det? Må tidligere studiepoeng "godkjennes" av Høgskolen eller er dette noe arbeidsgiver gjør? Synes vi har fått veldig lite info om dette på høgskolen og får liksom ingen klare svar.

Anonymkode: 16b2a...2de

Da er du adjunkt med (mye) tillegg ja. Noen kommuner gir enda høyere lønn etter hvor mye ekstra tillegg du har, men dette er ikke noe du har krav på. Det er arbeidsplassen som skal ha studiepoengene dine og "godkjenne" dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har fått en stilling som lærer må du sende inn dokumentasjon på utdanningen din til lønnskontoret som plasserer deg i rett stillingskode i forhold til den utdanningen du har. Du må få godkjent utdanning fra utlandet fra NOKUT, men dette vil nok administrasjonen på skolen eller i kommunen hjelpe deg med. Det er ikke sikkert at NOKUT vil godkjenne slik at x antall studiepoeng tatt i utlandet vil tilsvare det samme i norske systemer.Alt du sender inn av dokumentasjon må være godkjente vitnemål fra den utdanningsinstitusjonen du har tatt utdanning ved. I tillegg brukes begrepet "godkjent" utdanning i beskrivelsen av stillingskoden, dette tolker jeg som at de 60 ekstra studiepoengene må være relevante for læreryrket. F.eks tror jeg ikke at 60 studiepoeng som pilot ville blitt telt med, men det er jo fryktelig mange fag som er relevante for en lærer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye tjener en lektor med opprykk da?

Anonymkode: c5863...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Agatha skrev:

Når du har fått en stilling som lærer må du sende inn dokumentasjon på utdanningen din til lønnskontoret som plasserer deg i rett stillingskode i forhold til den utdanningen du har. Du må få godkjent utdanning fra utlandet fra NOKUT, men dette vil nok administrasjonen på skolen eller i kommunen hjelpe deg med. Det er ikke sikkert at NOKUT vil godkjenne slik at x antall studiepoeng tatt i utlandet vil tilsvare det samme i norske systemer.Alt du sender inn av dokumentasjon må være godkjente vitnemål fra den utdanningsinstitusjonen du har tatt utdanning ved. I tillegg brukes begrepet "godkjent" utdanning i beskrivelsen av stillingskoden, dette tolker jeg som at de 60 ekstra studiepoengene må være relevante for læreryrket. F.eks tror jeg ikke at 60 studiepoeng som pilot ville blitt telt med, men det er jo fryktelig mange fag som er relevante for en lærer.  

Dette er korrekt. Det må være i et relevant fag, og det er mange, men psykologi vil for eksempel ikke være det.

Endret av Jentadi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutter siden, Jentadi skrev:

Dette er korrekt. Det må være i et relevant fag, og det er mange, men psykologi vil for eksempel ikke være det.

Hvorfor ikke det? Psykologi er et programfag ved mange vgs.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke det? Psykologi er et programfag ved mange vgs.

Litt usikker her kjenner jeg, men mulig det er forskjell på ansettelse i kommune og i fylkeskommune. Ei venninne av meg fikk ikke innplassering i stillingskoden «lektor med tilleggsutdanning» med psykologi som siste året. Det var ikke relevant, fikk hun beskjed om. Hun er ansatt i grunnskolen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er opptil skoleeier å bestemme om studiepoengene dine er relevante nok til å kvalifisere for at de vil lønne deg som lektor med tillegg. Du kan f.eks. få tilbud om jobb med tittel og lønn som lektor hvis skoleeier ikke anser de ekstra 60 studiepoengene dine som relevante nok, og da er det jo opp til deg om du takker ja til jobben eller søker videre.

Og med utdanning fra utlandet som ikke engang blir godkjent av NOKUT er det ikke sikkert de er verdt noe som helst ifbm. lønnsforhandlinger..

Anonymkode: c0486...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye tjener en lektor med opprykk da?

Anonymkode: c5863...e11

Per nå ligger startlønna på 505 900. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...