Million Skrevet 23. mars 2018 #21 Del Skrevet 23. mars 2018 (endret) Jeg bor i en blokk fra 50-60 tallet, og her er det veldig lytt. Jeg hører mest til naboene over meg. De har unger som banker leker i gulvet, kjører med lekebiler over gulvet (sånn stor plastbil som ungen kan sitte i), og fremfor alt; jeg hører når de pokkers ungene skriker og griner DØGNET RUNDT. Spesielt irriterende er det om kvelden og natten, fordi foreldrene har ungene inne på sitt soverom, som da er direkte over mitt. De er innvandrere, og legger ikke ungene sine til samme tider som nordmenn flest gjør. Nordmenn legger jo småungene sine mellom sju og åtte om kvelden kanskje. Disse naboene legger ungene når de selv (de voksne) skal legge seg, noe som er alt fra halv elleve til tolv om natten (!) Og ungene, de blir jo overtrøtte, og da er det grining og hyling om kvelden, som gjør at jeg ikke får sove der jeg ligger under dem og prøve å få blund på øynene. Det har også hendt mange ganger at jeg bråvekkes f.eks. klokka fire om natten av at en av ungene setter i å hylskrike. Det er utrolig slitsomt. Jeg tror ikke de aner hvor lytt det faktisk er. Selv plages de ikke, fordi de bor i øverste etasje og ikke har noen over seg. De er veldig hyggelige, og de kan jo ikke noe for at ungene skriker, så jeg har aldri klaget eller sagt noe, selv om det er veldig plagsomt. Badet ligger vegg i vegg med soverommet, og om kvelden når det er stille ellers, kan jeg høre hvis en av dem går på do og tisser. Hører strålen treffe doskåla, og at det så trekkes ned etterpå... Heldigvis er det bare ungene jeg hører fra soverommet deres... Har aldri hørt at de "har seg", de voksne, heldigvis. Det ville vært pinlig. Jeg møter ofte på mannen i huset og hilser på ham ute. Han jobber på det lokale kjøpesenteret, så jeg ser han ofte der. Naboene under meg hører jeg mindre til, lyden bærer ikke så godt oppover som nedover. Men av og til (en sjelden gang) hører jeg spetakkelet fra mannen i huset, når han er på fylla. Polakker er jo kjent for å like vodka...! Da skrur han brått opp musikken, kanskje midt i uka klokka halv tolv på kvelden og kjører på, uten å tenke på naboene. De har en liten unge også, fatter ikke at hun får sove i det spetakkelet fra faren. Når han har drukket, begynner han i blant å synge polske visesanger og låter også, og gauler av hjertets lyst der han ligger i senga rett under meg. Han jobber tidlig og jeg har ofte sett han gå hjemmefra i arbeidstøy rett før klokka sju om morgenen, så jeg skjønner ikke at han klarer å komme seg opp etter en runde vodka og fyllemusikk så sent kvelden før. Det er ikke bare-bare å bo i blokk bestandig, særlig ikke eldre blokker der de aldri tenkte på å lydisolere mellom etasjene når de bygde, slik de ofte gjør i dagens blokker. Endret 23. mars 2018 av Million 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #22 Del Skrevet 23. mars 2018 3 timer siden, Million skrev: Det er ikke bare-bare å bo i blokk bestandig, særlig ikke eldre blokker der de aldri tenkte på å lydisolere mellom etasjene når de bygde, slik de ofte gjør i dagens blokker. Hørtes ikke noe greit ut. Ikke så mye å gjøre når barn skriker, men de burde uten tvil fått de i seng tidligere. Men det kan du ikke akkurat si til de. De er nok ikke klar over lytt det er og hvor mye det høres med til deg. Det høres bedre ned enn opp. Bodde selv under en barnefamilie for en del år tilbake. dårlig isolert, så hørte godt når barna gråt og hylte. Hørtes også når de lekte. Løp over gulvet, hoppet, lekte med lekebiler, klosser. (eller hva det var) og det var slitsomt. Anonymkode: 4e59f...239 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #23 Del Skrevet 24. mars 2018 På 21.3.2018 den 17.28, Rosatoast skrev: Samboer og jeg bor i veldig liten leilighet fra 30-40 tallet, kan si vi hører ALT over oss. Når han får sms på telefon eller om han hoster... En periode ble jeg veldig redd for at han hørte oss ha sex, men lyd går vel mer nedover enn oppover? Høres bedre ned enn opp. Så dumt for oss som har noen over oss 🙄 men sånn er det Anonymkode: 4e59f...239 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #24 Del Skrevet 24. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Høres bedre ned enn opp. Så dumt for oss som har noen over oss 🙄 men sånn er det Anonymkode: 4e59f...239 Enig. Jeg vurderer å bosette meg i toppetasjen. Her må jeg faktisk vente til naboen over meg har gått og lagt seg, før jeg kan få sove Anonymkode: 32430...3ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #25 Del Skrevet 24. mars 2018 Bor i rekkehus og har en over meg og en ved siden av. Jeg bor heldigvis på enden Hører ikke så mye av hun ved siden. Bare hvis hun spiller høy musikk, men det er ikke så ofte. Han over hører jeg mye til Han tramper over gulvet. Siden det er betonggulv, så høres det godt ned til meg. Samme når han mister ting i gulvet. Jeg hører når han dusjer (han dusjer hver kveld) hører når vannet treffer gulvet. Hører når han pisser og flusher toalettet. Han har ofte fest og høres veldig godt ned hit. Hører folk skravle, le og hører musikk. De blir mer høylytte ut over kvelden. Danser og skråler.Veldig slitsomt å høre på. Han har så klart soverom over meg og noen ganger våkner jeg av at han har sex 🙄 sikkert en dame han har tatt med hjem fra byen. Ellers hører jeg når han nyser, lukker dører og skap, fiser høyt, snakker i tlf, synger, har på tv høyt. Er då jævlig glad OL er ferdig. Da var det roping og jubling hele dagen 🙄 Anonymkode: 4e59f...239 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #26 Del Skrevet 24. mars 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Jeg vurderer å bosette meg i toppetasjen. Her må jeg faktisk vente til naboen over meg har gått og lagt seg, før jeg kan få sove Anonymkode: 32430...3ca Når jeg flytter igjen, så vil jeg ikke ha folk over meg. Da MÅ det være godt isolert. Irriterende når man hører alt hva de over gjør Glemte å nevne jeg hører når vaskemaskin går og han støvsuger Anonymkode: 4e59f...239 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #27 Del Skrevet 24. mars 2018 Jeg flyttet fra en bolig med naboer over og under, hvor jeg hørte alt. Viktigste kriteriet da jeg skulle kjøpe ny bolig var lydisolasjon og ingen naboer over! Fått et nytt liv etter at jeg flyttet!! Utrolig at det er så mange lytte boliger rundt omkring?!? Anonymkode: 39282...1fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #28 Del Skrevet 25. mars 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Utrolig at det er så mange lytte boliger rundt omkring?!? Anonymkode: 39282...1fe Fordi gamle boliger kan være ganske lytte Anonymkode: e4807...aa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #29 Del Skrevet 25. mars 2018 Dersom naboen min under meg står i gangen sin og snakker, kunne han like godt stått i stua mi (som ligger rett over). Jeg hører når han nyser og det suser i rørene når kranen står på. Hva han hører av meg vil jeg helst ikke tenke på. Anonymkode: fa1d6...482 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #30 Del Skrevet 25. mars 2018 Jeg bor i enebolig, men kan fortsatt høre når naboen spiller musikk. Bassen dundrer i veggene mine. Lyder vil det nok være uansett hvor man bor, men i enebolig slipper man i hvert fall trinnlyd og andre "hverdagslige" lyder. Anonymkode: 792cf...8c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 25. mars 2018 #31 Del Skrevet 25. mars 2018 Jeg bor i en veldig lytt blokk, men bor øverst, så nå er jeg redd for hva folk hører av oss! Vil jo ikke at folk skal høre doturer, sexytime og krangling Selv plages jeg ikke så mye med naboene. Jeg hører når de romstrerer og slikt, men ikke noe mer. Men de hører visst meg mer. Jeg har en noe stressende hverdag med jobb og studier, så når jeg innimellom skal koble av tenner jeg masse stearinlys, tegner/lager glassmaling/skriver i dagbok els - og hører på smooth jazz i bakgrunnen. Når jeg spiller bakgrunnsmusikk får jeg naboer på dørene (til og med steiner på ruta!) som ber meg holde fred! Så du er nok ikke alene Mitt råd til deg er å kanskje hinte dette frem til huseierene. De kan umulig være klar over dette. Om de får greie på hvor mye av livet deres du får med deg, så kan det hende at de vil gjør noen tiltak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GammelSierraFan Skrevet 25. mars 2018 #32 Del Skrevet 25. mars 2018 Hører godt når naboene krangler, ser på TV eller har sex, men dobesøk hører jeg heldigvis ikke så godt, med mindre jeg er på do samtidig med naboen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 25. mars 2018 #33 Del Skrevet 25. mars 2018 On 3/23/2018 at 5:33 PM, Million said: Jeg bor i en blokk fra 50-60 tallet, og her er det veldig lytt. Jeg hører mest til naboene over meg. De har unger som banker leker i gulvet, kjører med lekebiler over gulvet (sånn stor plastbil som ungen kan sitte i), og fremfor alt; jeg hører når de pokkers ungene skriker og griner DØGNET RUNDT. Spesielt irriterende er det om kvelden og natten, fordi foreldrene har ungene inne på sitt soverom, som da er direkte over mitt. De er innvandrere, og legger ikke ungene sine til samme tider som nordmenn flest gjør. Nordmenn legger jo småungene sine mellom sju og åtte om kvelden kanskje. Disse naboene legger ungene når de selv (de voksne) skal legge seg, noe som er alt fra halv elleve til tolv om natten (!) Og ungene, de blir jo overtrøtte, og da er det grining og hyling om kvelden, som gjør at jeg ikke får sove der jeg ligger under dem og prøve å få blund på øynene. Det har også hendt mange ganger at jeg bråvekkes f.eks. klokka fire om natten av at en av ungene setter i å hylskrike. Det er utrolig slitsomt. Jeg tror ikke de aner hvor lytt det faktisk er. Selv plages de ikke, fordi de bor i øverste etasje og ikke har noen over seg. De er veldig hyggelige, og de kan jo ikke noe for at ungene skriker, så jeg har aldri klaget eller sagt noe, selv om det er veldig plagsomt. Badet ligger vegg i vegg med soverommet, og om kvelden når det er stille ellers, kan jeg høre hvis en av dem går på do og tisser. Hører strålen treffe doskåla, og at det så trekkes ned etterpå... Heldigvis er det bare ungene jeg hører fra soverommet deres... Har aldri hørt at de "har seg", de voksne, heldigvis. Det ville vært pinlig. Jeg møter ofte på mannen i huset og hilser på ham ute. Han jobber på det lokale kjøpesenteret, så jeg ser han ofte der. Naboene under meg hører jeg mindre til, lyden bærer ikke så godt oppover som nedover. Men av og til (en sjelden gang) hører jeg spetakkelet fra mannen i huset, når han er på fylla. Polakker er jo kjent for å like vodka...! Da skrur han brått opp musikken, kanskje midt i uka klokka halv tolv på kvelden og kjører på, uten å tenke på naboene. De har en liten unge også, fatter ikke at hun får sove i det spetakkelet fra faren. Når han har drukket, begynner han i blant å synge polske visesanger og låter også, og gauler av hjertets lyst der han ligger i senga rett under meg. Han jobber tidlig og jeg har ofte sett han gå hjemmefra i arbeidstøy rett før klokka sju om morgenen, så jeg skjønner ikke at han klarer å komme seg opp etter en runde vodka og fyllemusikk så sent kvelden før. Det er ikke bare-bare å bo i blokk bestandig, særlig ikke eldre blokker der de aldri tenkte på å lydisolere mellom etasjene når de bygde, slik de ofte gjør i dagens blokker. Vi bor tydeligvis i den samme blokka, for dette er så velkjent der jeg bor! Jeg er forresten norsk, og bor uten barn; ikke drikker jeg vodka heller. Jeg prøver å ta hensyn, men noen av naboene mine...hjelpes, jeg hører alt. Den dårlige lydisoleringen i gamle blokker skyldes det enkle faktum at det den gangen var mangel på alt av byggematerialer, så standarden ble som den ble. Det var heller dårlig med stereoanlegg og monsterbass i etterkrigstida; husreglene var til for å følges og ikke ignoreres, barn ble sendt i seng i rimelig tid og flatfyll var nokså upopulært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnie23 Skrevet 25. mars 2018 #34 Del Skrevet 25. mars 2018 55 minutter siden, Tibbie skrev: Jeg bor i en veldig lytt blokk, men bor øverst, så nå er jeg redd for hva folk hører av oss! Vil jo ikke at folk skal høre doturer, sexytime og krangling Hvis det er en lytt blokk, så hører nok de under dere at dere tisser, krangler og har sex. Eller har dere sex og ikke er særlig høylytte, så er det ikke sikkert de hører noe. Jeg hører at senga over meg knirker Bor selv i en lytt blokk og jeg hører så og si alt de over meg gjør! Hører ikke hva de snakker om, men hører godt noen prate over meg. Dolyder, flusher toalettet, tapper i badekaret, går over gulvet, støvsuger, hører på musikk, spying (ja, har hørt at hun har spydd) lukker dører, hoster, nyser osv. De under meg hører vel det samme som jeg hører. Blokk som er bygget på 70 tallet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #35 Del Skrevet 26. mars 2018 Bodde i firemannsbolig fra 60 tallet. I sikker 20 år, til sammen. Hørte jo mye, spesielt fra de over. Det gikk bra lenge, det var småting som dårlig musikksmak, litt sex og do lyder og mye tråkking fram og tilbake. Røyk som kom inn vinduet og alt som ble sagt på terrassene. Det gikk ikke bra når jeg likte naboene, og det gjorde jeg bortsett fra de to mest høylytte. De var hensynsløse og ukoselige, så når de først begynte å være irriterende var det grusomt å høre alt de foretok seg. En gang hørte jeg hun ene baksnakke meg i gangen, det var jo ikke så gøy. Hun hadde skjærende høy stemme, og pratet i telefonen i timesvis. Hun andre var verst, hadde mye fest, når jeg hørte det klirre i flasker i gangen visste jeg at kvelden og nattesøvnen var ødelagt. Det hørtes ut som om festen var i min egen stue. Så våknet jeg igjen av at hun kom hjem fra byen i fire tida, hun smalt med dører, trampet rundt, hadde med folk, satt ute og røkte, kastet opp... Så og si hver helg. Det ble så mye verre å høre dolyder dagligdags bråk fra dem fordi jeg var så utrolig lei. Kunne ikke sitte og lese en bok, måtte alltid ha på lyd for å overdøve dem, for å ikke irritere meg. var så lykkelig når jeg flyttet. Anonymkode: f86b4...c43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #36 Del Skrevet 26. mars 2018 Jeg bor i en lavblokk i tre fra tidlig 60 tallet. De i naboblokka (helt lik blokk) sier det er lytt, men jeg hører naboen mine på siden innimellom. Egentlig kun når de hører på musikk, vasker klær. Eller da nabo dama knuste noe mat på kjøkkenet. Skulle tro hu ga maten juling. Jeg bor på toppen, og de som bor under meg, hører jeg kun når de ser film på kvelden hvert skuddår. Jeg tror nok jeg bråker vesentlig mye mer enn dem. Jeg har to hunder av litt størrelse, som kan finne på å få raptus inne. Eller å varsle fordi det ringer på døra mi. De under meg har beklaget seg for at de bråker, men jeg hører de så og si ikke. Nå er det helt stille her, jeg hører på hundene mine puster og da hører jeg faktisk noen som går i leiligheten under. Anonymkode: bfcfa...dc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #37 Del Skrevet 27. mars 2018 Hører ikke hele samtaler, men hører mumling, hosting og høyere stemmer. Hører de snakke til hundene sine, gåing, hunder som løper over gulvene. Hører kattene hoppe ned fra møbler, at de flytter seg i sengen og vasken på kjøkkenet deres. Anonymkode: 536ea...ceb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #38 Del Skrevet 27. mars 2018 Bor i 3 etg i en blokk leilighet fra 2007 og hører veldig lite. Kan enkelte ganger høre svak musikk fra naboen så jeg har nok vært veldig heldige med naboene mine. MEN jeg hører mye mere fra folk som går utenfor blokka,biler som kjører inn på felles området osv og det kan være irriterende noen ganger. Mange blokker rundt her så lyden blir forsterket fra dem....slags ekko effekt. Anonymkode: 1b8ad...b1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #39 Del Skrevet 27. mars 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Bodde i firemannsbolig fra 60 tallet. I sikker 20 år, til sammen. Hørte jo mye, spesielt fra de over. Det gikk bra lenge, det var småting som dårlig musikksmak, litt sex og do lyder og mye tråkking fram og tilbake. Røyk som kom inn vinduet og alt som ble sagt på terrassene. Det gikk ikke bra når jeg likte naboene, og det gjorde jeg bortsett fra de to mest høylytte. De var hensynsløse og ukoselige, så når de først begynte å være irriterende var det grusomt å høre alt de foretok seg. En gang hørte jeg hun ene baksnakke meg i gangen, det var jo ikke så gøy. Hun hadde skjærende høy stemme, og pratet i telefonen i timesvis. Hun andre var verst, hadde mye fest, når jeg hørte det klirre i flasker i gangen visste jeg at kvelden og nattesøvnen var ødelagt. Det hørtes ut som om festen var i min egen stue. Så våknet jeg igjen av at hun kom hjem fra byen i fire tida, hun smalt med dører, trampet rundt, hadde med folk, satt ute og røkte, kastet opp... Så og si hver helg. Det ble så mye verre å høre dolyder dagligdags bråk fra dem fordi jeg var så utrolig lei. Kunne ikke sitte og lese en bok, måtte alltid ha på lyd for å overdøve dem, for å ikke irritere meg. var så lykkelig når jeg flyttet. Anonymkode: f86b4...c43 Enig, når du ikke kan utstå naboen blir lyden mye mye verre!! Fikk nye naboer og de var rett og slett usmakelige! Merket at jeg gruet meg til å komme hjem, og trivdes ikke i eget hjem. Godt å ha flyttet! Anonymkode: 39282...1fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #40 Del Skrevet 27. mars 2018 På 21.3.2018 den 17.14, AnonymBruker skrev: Jeg bor i en kjellerleilighet og har et par i 30 åra over meg. Jeg hører alt de gjør. Når de går over gulvet, har sex, prater, støvsuger, når vaskemaskin går, lukker dører, skapdører og skuffer, mister ting i gulvet, spiller musikk, dusjer osv. Det er jævlig lytt her. Aner ikke hvor mye de hører til meg, men sikkert ikke like mye. Har veldig dårlig økonomi for tiden og måtte bare ta det jeg kunne få. Ønsker å flytte, men må bo her enn så lenge Dere som bor lytt, hvor mye hører dere til naboen? Anonymkode: debcf...0f8 Har full kontroll på når naboen legger seg, har sex, dusjer og går på wc. Nesten nytt hus. Men har vi tv eller andre ting på så hører vi ikke stort annet enn tven. Anonymkode: b9cf9...fdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå