AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #41 Skrevet 22. mars 2018 Legger til: Jeg er nesten aldri syk, har ikke hatt influensa på sikkert 10 år, men er ALLTID forkjølet(dvs. vond hals, rennende nese, nyser) om vinteren. Og da mener jeg nesten gjennom hele vinteren. Kan fjerne mandlene hjelpe på dette? Anonymkode: 7acd7...ec9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #42 Skrevet 22. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legger til: Jeg er nesten aldri syk, har ikke hatt influensa på sikkert 10 år, men er ALLTID forkjølet(dvs. vond hals, rennende nese, nyser) om vinteren. Og da mener jeg nesten gjennom hele vinteren. Kan fjerne mandlene hjelpe på dette? Anonymkode: 7acd7...ec9 Det er opp til legen å avgjøre Anonymkode: aa475...79f
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #43 Skrevet 22. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er opp til legen å avgjøre Anonymkode: aa475...79f Tenkte kanskje noen her kunne dele årsaken til at de fikk de innvilget operasjon og om de tror mine symptomer er "alvorlige nok". Selvfølgelig er det opp til legen, det svaret ditt hjalp meg ikke stort. Som nevnt får jeg daglig (det går i perioder) opp mandler av munnen samt de setter seg fast i halsen og irriterer. Har hatt det slik de siste 10 årene. Disse lukter forferdelig når de knuses. Jeg er mer forkjøla enn folk flest om vinteren (snørrete, vondt i halsen, nyser), men er svært sjelden syk (har ikke hatt feber på 10 år). Anonymkode: 7acd7...ec9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #44 Skrevet 22. mars 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkte kanskje noen her kunne dele årsaken til at de fikk de innvilget operasjon og om de tror mine symptomer er "alvorlige nok". Selvfølgelig er det opp til legen, det svaret ditt hjalp meg ikke stort. Som nevnt får jeg daglig (det går i perioder) opp mandler av munnen samt de setter seg fast i halsen og irriterer. Har hatt det slik de siste 10 årene. Disse lukter forferdelig når de knuses. Jeg er mer forkjøla enn folk flest om vinteren (snørrete, vondt i halsen, nyser), men er svært sjelden syk (har ikke hatt feber på 10 år). Anonymkode: 7acd7...ec9 Neimen Sorry da. Anonymkode: aa475...79f
Lunala Skrevet 22. mars 2018 Forfatter #45 Skrevet 22. mars 2018 44 minutter siden, Jolen77 skrev: Takk og lykke til med operasjonen! 😊 Takk for det!
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #46 Skrevet 22. mars 2018 Min bror tok de når han var 23, han både snuser og røyker. Gikk over all forventning. Tilbake på jobb etter 5 dager, på byn første helgen etterpå og tok bare smertestillende første dagen. Anonymkode: c7edd...716
Lunala Skrevet 22. mars 2018 Forfatter #47 Skrevet 22. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min bror tok de når han var 23, han både snuser og røyker. Gikk over all forventning. Tilbake på jobb etter 5 dager, på byn første helgen etterpå og tok bare smertestillende første dagen. Anonymkode: c7edd...716 Han var veldig heldig da! Godt å høre at det kan gå så bra også! Takk for svar!
Lunala Skrevet 22. mars 2018 Forfatter #48 Skrevet 22. mars 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kløing og kvalme er helt vanlige bivirkninger for smertestillende (opiater). Kløingen får man spesielt ved høyere doser, slik som folk som ruser seg på opiater. Husker selv jeg klødde over hele kroppen på sykehuset etter morfin tabletter. Men, hva er egentlig kravene for å få fjernet mandlene i voksen alder? Jeg er 26 år og plages nesten daglig med biter som kommer opp eller som setter seg fast i halsen. Har hatt det slik (i perioder) siden jeg var ungdom. Anonymkode: 7acd7...ec9 Jeg har veldig store mandler, mye halsbetennelse og mandelstener. Ble henvist av fastlegen for konsultasjon på Aleris. Legen der sa at bare størrelsen på de var nok til å få operasjon.. Man kan få gjort det uten henvisning på Aleris,men da må man betale alt selv. Fant dette på nett da: Fjerning av tonsillene utføres hovedsakelig av to grunner: På grunn av kroniske/tilbakevendende infeksjoner i tonsiller som påfører pasienten langvarige/hyppige plager og medfører sykefravær. På grunn av forstørrede tonsiller som kan gi svelg- og pustevansker. Redusert søvnkvalitet og tretthet/konsentrasjonsvansker på dagtid kan følge av dette.
Vera Vinge Skrevet 22. mars 2018 #49 Skrevet 22. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fatter bare ikke hvorfor så mange opereres med gamlemåten. Jeg tok mandlene i en alder av 34 år med laser. Mine mandler var kjempestore og jeg hadde ekstreme forkjølelser som aldri slapp, + masse halsvondter siden jeg var liten. Laseroperasjonen var unnagjort på en time, kunne dra rett hjem og spiste samme kvelden. Litt sår i halsen noen dager bare, men kunne jobbe dagen etter. Betalte 500kr i egenandel hos privatlege. Anonymkode: a4b22...192 Sønnen min fikk mandlene fjernet med laser, og siden han da var fire år gammel hadde jeg ikke trodd det skulle bli så alt for ille etterpå. Men han hadde skikkelig vondt. Samme dagen var han i bedre form enn forventet, men han var skikkelig slapp og dårlig en ukes tid, før han nådde en smertetopp, og så ble det gradvis bedre. Men det tok tre uker før han var seg selv igjen. Og de sier jo at barn blir mindre plaget etter operasjon enn voksne. Han hadde riktignok veldig store mandler som satt godt fast.
lemoncake Skrevet 22. mars 2018 #50 Skrevet 22. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Legger til: Jeg er nesten aldri syk, har ikke hatt influensa på sikkert 10 år, men er ALLTID forkjølet(dvs. vond hals, rennende nese, nyser) om vinteren. Og da mener jeg nesten gjennom hele vinteren. Kan fjerne mandlene hjelpe på dette? Anonymkode: 7acd7...ec9 Jeg var plaget med at jeg var mye syk, og da mener jeg ikke influensavirus, men feber, vond hals og forkjølet. Har vært lite syk etter at dem ble fjernet. Hadde store mandler. For min del så var det en lege som mente at det var mye puss på mandlene og ville henvise meg til ØNH for vurdering om jeg kunne få fjernet dem. Og det fikk jeg etter en undersøkelse der. Vet ikke hvordan det er i dag, men den gang for 18 år siden, så ble det sagt at mandlene måtte være betente for at de ble fjernet. Men er en mye plaget sykdom så er jo det bare å snakke med fastlegen om det.
Lunala Skrevet 24. mars 2018 Forfatter #51 Skrevet 24. mars 2018 På 22.3.2018 den 14.06, Lunala skrev: Er det noen av dere som har opplevd endring av smakssans etter operasjon? Altså varig endring.. Og har dere opplevd endring av stemmen? Leser på innkallelsen at man også kan ha fremmedlegemefølelse i svelget i lang tid etter inngrepet,men at det oftest er forbigående.. Noen som har opplevd det?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #52 Skrevet 24. mars 2018 38 minutter siden, Lunala skrev: Leser på innkallelsen at man også kan ha fremmedlegemefølelse i svelget i lang tid etter inngrepet,men at det oftest er forbigående.. Noen som har opplevd det? Jeg syntes halsen min var fryktelig rar i en periode etterpå. Men det går over (eller, det gikk over hos meg hvertfall). Sikkert rart fordi jeg ikke lenger hadde to Ping pong baller i halsen 😅 Anonymkode: aa475...79f
Lunala Skrevet 12. april 2018 Forfatter #53 Skrevet 12. april 2018 (endret) Takk for alle svar Endret 16. april 2018 av Lunala
Lunala Skrevet 21. april 2018 Forfatter #54 Skrevet 21. april 2018 Da er jeg på dag 5 etter operasjonen. Tenkte jeg skulle skrive litt om min opplevelse; Dag 1: Operasjonen startet 07.30 og jeg var hjemme i 10-tiden. Alt hadde gått fint og jeg hadde blødd veldig lite. Noe jeg var bekymret for siden jeg ikke hadde klart å slutte helt med røyken.. Hadde ingen smerter den første dagen,men drøvelen hovnet mer og mer opp. På kvelden greide jeg nesten ikke prate. Drakk mye vann med isbiter og spiste saftis. Dag 2: Fortsatt ingen smerter. Drøvelen hovnet opp så mye at det ble vanskelig å drikke.. Isbiter og saftis denne dagen. Ispose/kald klut på halsen demper hevelsen og føles veldig godt. Dag 3: Lik dag 2. Spiste smørgrøt og 1/2 banan. Det gikk bra,men fikk mye slim i halsen noe som var veldig ubehagelig. Dag 4: Litt mer smerter,men ikke mer enn en vanlig halsbetennelse. Spiser saftis og gelé. Prøvde en iskaffe,men måtte gi opp pga mye slim i halsen. Får også en helt utrolig dårlig ånde og smak i munnen.,veldig kvalmende! Er pga det hvite belegget som har lagt seg over sårene.. Tar bilder hver dag for å kunne se hvordan det forandrer seg fra dag til dag. Ser ikke pent ut altså,men mandlene er borte!-hurra for det! Fortsettelse følger.. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #55 Skrevet 21. april 2018 Jeg er på dag 8. Har høy smerteterskel pga kroniske plager, men jeg må innrømme at dette er vondt! Drikke/gape/svelge når smertestillende ikke er aktive er et mareritt. Får i meg yoghurt, gele og saftis. Eneste lyset i tunellen er no more halsbetennelser. Anonymkode: 4f406...290
Lunala Skrevet 21. april 2018 Forfatter #56 Skrevet 21. april 2018 Huff... forventer at det blir værre her også snart.,kjenner at smertestillende ikke virker like godt i dag. Når begynte de sterke smertene hos deg?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #57 Skrevet 21. april 2018 Takk:) Dag 5... Våkner akutt om morgenen når smertestillende går ut selv om jeg har tatt sovetablett. Drit i det som står på pakken å ta når du trenger det. Jeg legger opp til å drikke/spise/pusse tenner mens smertestillende er på ca 2 timer. Da funker de best Tar du også Paralgin Major og Voltaren stikkpiller? Jeg kommer til å gå tom om et par dager, og håper jeg får fornyet resept. Er jeg først sykemeldt i 2 uker så regner jeg med at jeg trenger smertestillende nesten like lenge. (paranoid) Nå skal det sies at samme dag, og de første dagene etter operasjonen så var jeg driittøff og nesten klar for å dra på jobb. Rastløs og tok smertestillende morgen og kveld. Anonymkode: 4f406...290
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #58 Skrevet 21. april 2018 Hei folkens! Jeg er på dag 18. 37 år. Fjerning pga mandelsteiner og kronisk infeksjon. Jeg har hatt det veldig enkelt, har stort sett bare vært litt verre enn de betennelsene jeg er vandt til å ha. Jeg var kanskje også litt trøttere enn normalt. Fikk kun paracet pga amming. Har spist lite pga at jeg hater kald mat og kjenner at det blir litt sårt selv om det er mykt det jeg har spist. Is er jeg ikke no fan av ohg jeg kjenner at det søte svir i etterkant, men jeg har drukket litt isvann de dagene jeg havnet inn igjen... ja for jeg begynte å blø masse den 6 dagen og igjen den 9. Blødningene stoppet heldigvis av seg selv men jeg ble hentet av ambulanse og måtte legges inn til observasjon. Forresten så brukte kald metode på meg, og etset sårene. Nå er jeg bare litt sår der hvor jeg hadde blødninger. Lykke til. Anonymkode: 1a620...da4
Lunala Skrevet 21. april 2018 Forfatter #59 Skrevet 21. april 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk:) Dag 5... Våkner akutt om morgenen når smertestillende går ut selv om jeg har tatt sovetablett. Drit i det som står på pakken å ta når du trenger det. Jeg legger opp til å drikke/spise/pusse tenner mens smertestillende er på ca 2 timer. Da funker de best Tar du også Paralgin Major og Voltaren stikkpiller? Jeg kommer til å gå tom om et par dager, og håper jeg får fornyet resept. Er jeg først sykemeldt i 2 uker så regner jeg med at jeg trenger smertestillende nesten like lenge. (paranoid) Nå skal det sies at samme dag, og de første dagene etter operasjonen så var jeg driittøff og nesten klar for å dra på jobb. Rastløs og tok smertestillende morgen og kveld. Anonymkode: 4f406...290 Takk for tips! Jeg tar paralgin forte og voltaren. Fikk ikke stikkpiller jeg.... Legen sa at det bare var barn som fikk det og at det var en fin måte å tvinge i seg vann på når smertene var sterkest.. Takk for den liksom... Skjønner at det er viktig å drikke,men jeg synes at det har vært vanskelig å svelge de tablettene siden dag 1 siden jeg har vært så hoven. Kan bare tenke meg hvor ille det blir når man har så vondt at man ikke greier å svelge en gang..
Lunala Skrevet 21. april 2018 Forfatter #60 Skrevet 21. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei folkens! Jeg er på dag 18. 37 år. Fjerning pga mandelsteiner og kronisk infeksjon. Jeg har hatt det veldig enkelt, har stort sett bare vært litt verre enn de betennelsene jeg er vandt til å ha. Jeg var kanskje også litt trøttere enn normalt. Fikk kun paracet pga amming. Har spist lite pga at jeg hater kald mat og kjenner at det blir litt sårt selv om det er mykt det jeg har spist. Is er jeg ikke no fan av ohg jeg kjenner at det søte svir i etterkant, men jeg har drukket litt isvann de dagene jeg havnet inn igjen... ja for jeg begynte å blø masse den 6 dagen og igjen den 9. Blødningene stoppet heldigvis av seg selv men jeg ble hentet av ambulanse og måtte legges inn til observasjon. Forresten så brukte kald metode på meg, og etset sårene. Nå er jeg bare litt sår der hvor jeg hadde blødninger. Lykke til. Anonymkode: 1a620...da4 Hei! Godt å høre at ikke alle har sterke smerter! Spesielt siden du kun fikk paracet! Skummelt med de blødningene da.. Var det når ruren falt av?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå