Gå til innhold

Fjerne mandlene i voksen alder..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk fjernet mandlene da jeg var 23 år. Dette er nå 18 år siden. Jeg hadde veldig mye vondt i halsen, særlig den første uken. Røyker var jeg også. Første jeg gjorde da jeg ble skrevet ut neste dag var å ta meg en røyk. Den var viktig til tross for smerter og nyoperert. Jeg fikk smertestillende som stikkpille den gang. To forskjellige typer. Første uken spiste jeg semulegrynsgrøt. Synes det var bedre å svelge enn supper som var litt salt. Mettet litt mer og. Andre uken klarte jeg å spise litt mer fast mat. 

Har vært lite syk i årene etterpå, så det var verdt det! 

Lykke til. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er virkelig verdt de to ukene med ubehageligheter altså. Jeg er seriøst aldri syk mer omtrent 😂 på 5 år har jeg hatt en kraftig forkjølelse to ganger, ellers frisk som en fisk! Tidligere hadde jeg halsbetennelse flere ganger i året og var veldig utsatt for andre sykdommer merkelig nok. 

Anonymkode: aa475...79f

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til med operasjonen Ts. Jeg vil også Ts mine, grunnet tonsil stone( kommer ikke på hva det heter på norsk..) . Har slitt med det ca 25 år. Uff! 

Anonymkode: 3d5e3...bc8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fatter bare ikke hvorfor så mange opereres med gamlemåten.

Jeg tok mandlene i en alder av 34 år med laser. Mine mandler var kjempestore og jeg hadde ekstreme forkjølelser som aldri slapp, + masse halsvondter siden jeg var liten. Laseroperasjonen var unnagjort på en time, kunne dra rett hjem og spiste samme kvelden. Litt sår i halsen noen dager bare, men kunne jobbe dagen etter.

Betalte 500kr i egenandel hos privatlege.

Anonymkode: a4b22...192

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til med operasjonen Ts. Jeg vil også Ts mine, grunnet tonsil stone( kommer ikke på hva det heter på norsk..) . Har slitt med det ca 25 år. Uff! 

Mandelstener? 

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok mandlene i en alder av 34 år med laser. Mine mandler var kjempestore og jeg hadde ekstreme forkjølelser som aldri slapp, + masse halsvondter siden jeg var liten. Laseroperasjonen var unnagjort på en time, kunne dra rett hjem og spiste samme kvelden. Litt sår i halsen noen dager bare, men kunne jobbe dagen etter.

Samme her :P tok de med laser, det er mer og mer vanlig nå. Gir mindre komplikasjoner og ubehag enn sting. Ble sykemeldt i 14 dager, men det var fordi jeg hadde veldig fysisk krevende arbeid (man bør være forsiktig med å anstrenge seg). Spiste relativt normalt. Inn og ut på noen få timer (medregnet venting). 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Jolen77 skrev:

Jeg fikk fjernet mandlene da jeg var 23 år. Dette er nå 18 år siden. Jeg hadde veldig mye vondt i halsen, særlig den første uken. Røyker var jeg også. Første jeg gjorde da jeg ble skrevet ut neste dag var å ta meg en røyk. Den var viktig til tross for smerter og nyoperert. Jeg fikk smertestillende som stikkpille den gang. To forskjellige typer. Første uken spiste jeg semulegrynsgrøt. Synes det var bedre å svelge enn supper som var litt salt. Mettet litt mer og. Andre uken klarte jeg å spise litt mer fast mat. 

Har vært lite syk i årene etterpå, så det var verdt det! 

Lykke til. 

Takk for svar!:)

Fikk du noen komplikasjoner pga røyken?Blødninger?

Skrevet
3 minutter siden, Lunala skrev:

Fikk du noen komplikasjoner pga røyken?Blødninger?

Nei, ingen komplikasjoner eller blødning. Men det kan jo være jeg var heldig. Beste er jo selvsagt å la være å røyke eller redusere det. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er virkelig verdt de to ukene med ubehageligheter altså. Jeg er seriøst aldri syk mer omtrent 😂 på 5 år har jeg hatt en kraftig forkjølelse to ganger, ellers frisk som en fisk! Tidligere hadde jeg halsbetennelse flere ganger i året og var veldig utsatt for andre sykdommer merkelig nok. 

Jeg ser veldig fram til å slippe alle disse halsbetennelsene ja!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med det samme og har vurdert operasjon lenge. Men har ikke turt å begynne med å nevne det til fastlege. Fordi jeg har hørt så mange skrekkhistorier. Min største frykt er blødningene som kan oppstå. 

Samme her :P tok de med laser, det er mer og mer vanlig nå. Gir mindre komplikasjoner og ubehag enn sting. Ble sykemeldt i 14 dager, men det var fordi jeg hadde veldig fysisk krevende arbeid (man bør være forsiktig med å anstrenge seg). Spiste relativt normalt. Inn og ut på noen få timer (medregnet venting). 

Må du spørre spesifikt om dette? Blir det gjort i narkose? 

Anonymkode: 2d97a...528

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med det samme og har vurdert operasjon lenge. Men har ikke turt å begynne med å nevne det til fastlege. Fordi jeg har hørt så mange skrekkhistorier. Min største frykt er blødningene som kan oppstå. 

Må du spørre spesifikt om dette? Blir det gjort i narkose? 

Fjerning av mandler blir gjort i narkose ja, men av hva jeg har hørt og av egen erfaring er det veldig lett narkose (du er helt bortevekk altså) som man kvikner til fort av. Jeg har fått narkose tre ganger, å ved fjerning av mandlene var jeg våken etter kort tid og oppe å gikk rett etterpå :) 

jeg spurte ikke, men det er ganske vanlig nå i dag at de blir tatt med laser. Det skader ikke å spørre hva de gjør, om de du skal til pleier å sy så har vi fritt sykehusvalg så du kan bruke noen som bruker laser og ikke sting.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Jolen77 skrev:

Nei, ingen komplikasjoner eller blødning. Men det kan jo være jeg var heldig. Beste er jo selvsagt å la være å røyke eller redusere det. 

Så bra! Ja,planen var å slutte helt,men jeg trodde at jeg hadde bedre tid siden ventetiden på å få operasjon var 4-6mnd. Så ble det 1mnd og 3uker istede. Røyker mest E-sig nå,men det er det jo også nikotin i.. Satser på å være helt røykfri da.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fjerning av mandler blir gjort i narkose ja, men av hva jeg har hørt og av egen erfaring er det veldig lett narkose (du er helt bortevekk altså) som man kvikner til fort av. Jeg har fått narkose tre ganger, å ved fjerning av mandlene var jeg våken etter kort tid og oppe å gikk rett etterpå :) 

jeg spurte ikke, men det er ganske vanlig nå i dag at de blir tatt med laser. Det skader ikke å spørre hva de gjør, om de du skal til pleier å sy så har vi fritt sykehusvalg så du kan bruke noen som bruker laser og ikke sting.

googlet litt nå ang laser. Og noen sier at mandlene har vokst ut igjen etter en liten stund. Har det skjedd til deg også? og dere adre som har hatt laser? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for det!:)

Det har jeg også..det er så ekkelt altså! Tror at man kan få operasjon pga det,selv om man ikke har mange halsbetennelser.

Skrevet

Er det noen av dere som har opplevd endring av smakssans etter operasjon? Altså varig endring..

Og har dere opplevd endring av stemmen? 

Skrevet
1 time siden, Lunala skrev:

Så bra! Ja,planen var å slutte helt,men jeg trodde at jeg hadde bedre tid siden ventetiden på å få operasjon var 4-6mnd. Så ble det 1mnd og 3uker istede. Røyker mest E-sig nå,men det er det jo også nikotin i.. Satser på å være helt røykfri da.

Vet det ikke er lett med røyken. Sluttet å røyke i fjor så vet det er vanskelig å bare slutte sånn plutselig. Du kan jo velge e sig uten nikotin evt. Men ikke lett det der. Fortsatt lysten på røyk jeg etter vel et halvt år uten. Sukk! 

Skrevet
35 minutter siden, Jolen77 skrev:

Vet det ikke er lett med røyken. Sluttet å røyke i fjor så vet det er vanskelig å bare slutte sånn plutselig. Du kan jo velge e sig uten nikotin evt. Men ikke lett det der. Fortsatt lysten på røyk jeg etter vel et halvt år uten. Sukk! 

Nei,det er ikke så lett det der.. Har sluttet en gang før og var røykfri i et halvt år ca. Så reiste jeg på sydentur...Ferierøyker går jo fint,tenkte jeg.. Den ferien har vart i noen år nå.

Godt med røyk,men det er jo ikke godt for noe. Har en veldig god grunn til å slutte nå da!

Gratulerer med røykeslutt! :)

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt at laser ikke er efektivt på dem som sliter med mandelstener så da må man vel ta den "gamle metoden" om man fjerner dem på det grunnlaget.

Anonymkode: d5684...53c

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, Lunala skrev:

Nei,det er ikke så lett det der.. Har sluttet en gang før og var røykfri i et halvt år ca. Så reiste jeg på sydentur...Ferierøyker går jo fint,tenkte jeg.. Den ferien har vart i noen år nå.

Godt med røyk,men det er jo ikke godt for noe. Har en veldig god grunn til å slutte nå da!

Gratulerer med røykeslutt! :)

Takk og lykke til med operasjonen! 😊

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Lunala skrev:

Jeg har tidligere tålt smertestillende bra,bortsett fra noen morfintabletter som jeg fikk masse kløende utslett av.. Kanskje det er lettere å reagere med kvalme når man er operert i halsen.. Jeg aner ikke..

Kløing og kvalme er helt vanlige bivirkninger for smertestillende (opiater). Kløingen får man spesielt ved høyere doser, slik som folk som ruser seg på opiater. Husker selv jeg klødde over hele kroppen på sykehuset etter morfin tabletter.

Men, hva er egentlig kravene for å få fjernet mandlene i voksen alder? Jeg er 26 år og plages nesten daglig med biter som kommer opp eller som setter seg fast i halsen. Har hatt det slik (i perioder) siden jeg var ungdom.

Anonymkode: 7acd7...ec9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...