Lunala Skrevet 21. mars 2018 #1 Skrevet 21. mars 2018 Jeg skal fjerne mandlene om drøyt 3uker.. Etter å ha lest mange skrekkhistorier må jeg innrømme at jeg gruer meg litt.. Er en 36-åring som røyker,så jeg har vel ikke det beste utgangspunktet... Noen røykere her som har fjernet mandlene? Hvordan gikk det? Når ble du smertefri? Hadde du store blødninger eller andre komplikasjoner? Setter også stor pris på tips og råd,-fra både røykere og ikke-røykere!
Muskath Skrevet 21. mars 2018 #2 Skrevet 21. mars 2018 Fjernet mandlene som 25-åring. Det gikk helt fint! En del smerter de første 14 dagene, men ingen komplikasjoner. Er ikke røyker da. Lykke til! 1
Lunala Skrevet 21. mars 2018 Forfatter #3 Skrevet 21. mars 2018 31 minutter siden, Muskath skrev: Fjernet mandlene som 25-åring. Det gikk helt fint! En del smerter de første 14 dagene, men ingen komplikasjoner. Er ikke røyker da. Lykke til! Tusen takk! Regner med en del smerter ja.,men det skal nok gå greit. Det går jo heldigvis over. Mer bekymret for komplikasjoner og blødninger. Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #4 Skrevet 21. mars 2018 Røyket ikke fjernet mandlene når jeg var 25 hadde ingen komplikasjoner, spyttet ut litt blod første kvelden, men det var egentlig ingenting (som når man pusser tannkjøttet for mye så det blør) ellers fikk jeg mest vondt etter ca 7 dager, da er det om å gjøre å ta smertestillende så man unngår de verste smertetoppene. Anonymkode: aa475...79f
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #5 Skrevet 21. mars 2018 3 timer siden, Lunala skrev: Jeg skal fjerne mandlene om drøyt 3uker.. Etter å ha lest mange skrekkhistorier må jeg innrømme at jeg gruer meg litt.. Er en 36-åring som røyker,så jeg har vel ikke det beste utgangspunktet... Noen røykere her som har fjernet mandlene? Hvordan gikk det? Når ble du smertefri? Hadde du store blødninger eller andre komplikasjoner? Setter også stor pris på tips og råd,-fra både røykere og ikke-røykere! Har du nå lagt røykingen bort i påvente av operasjon? Mange leger nekter å operere pasienter som røyker fordi det kan oppstå uønskede reaksjoner under og etter operasjon. Å fjerne mandlene er noe mange gjør, og mange omtaler i ufortjent negativ retning. De flrste så går det greit å få mandlene bort. Som ved alle operasjoner så blir det en sårflate etterpå der mandlene har stått. Det blir nødvendigvis sårt når du spiser og drikker inntil det har grodd. De fleste mandeloperasjoner går greit og uten skrekkhistorier etterpå. Anonymkode: fb4ac...22e
Lunala Skrevet 21. mars 2018 Forfatter #6 Skrevet 21. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du nå lagt røykingen bort i påvente av operasjon? Mange leger nekter å operere pasienter som røyker fordi det kan oppstå uønskede reaksjoner under og etter operasjon. Å fjerne mandlene er noe mange gjør, og mange omtaler i ufortjent negativ retning. De flrste så går det greit å få mandlene bort. Som ved alle operasjoner så blir det en sårflate etterpå der mandlene har stått. Det blir nødvendigvis sårt når du spiser og drikker inntil det har grodd. De fleste mandeloperasjoner går greit og uten skrekkhistorier etterpå. Anonymkode: fb4ac...22e Jeg opplyste om at jeg røyker på konsultasjon.Ble selvfølgelig rådet til å slutte. De skulle uansett operere,men jeg måtte være forberedt på smerter/blødninger pga det. Begynte å trappe ned på røyken da og røyker mest E-sig nå. Det er nikotin i det også da.. Ventetiden var 4-6mnd, så jeg trodde at jeg hadde litt bedre tid til å slutte. Konsultasjon for 1mnd siden og fikk i dag vite at jeg har fått time om 3uker. En veldig god grunn til å slutte helt da,så det må jeg bare få til. Veldig mange skrekkhistorier å finne på nett ja.. Takk for svar
Lunala Skrevet 21. mars 2018 Forfatter #7 Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Røyket ikke fjernet mandlene når jeg var 25 hadde ingen komplikasjoner, spyttet ut litt blod første kvelden, men det var egentlig ingenting (som når man pusser tannkjøttet for mye så det blør) ellers fikk jeg mest vondt etter ca 7 dager, da er det om å gjøre å ta smertestillende så man unngår de verste smertetoppene. Anonymkode: aa475...79f Takk for svar Godt å høre at ikke alle har det forferdelig! Jeg har lest så mange skrekkhistorier nå.. På konsultasjon sa legen at smerter i halsen er de vanskeligste å dempe med smertestillende. Hvilke smertestillende tok du?
EvaLena Skrevet 21. mars 2018 #8 Skrevet 21. mars 2018 (endret) Jeg fjernet mandlene i en alder av 38. Jeg har aldri i mitt liv hatt så vondt i halsen som etter det, men det var absolutt verdt det i ettertid. Nå er jeg så og si aldri syk lenger. Tidligere gikk jeg på antibiotika 5-6 ganger i året. Jeg begynte å blø den 10 dagen etter operasjonen, men da kastet jeg innpå lollipop is og da stoppet det. Jeg røyket ikke. Endret 21. mars 2018 av EvaLena
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #9 Skrevet 21. mars 2018 Jeg fjernet mandlene som 32-åring, og det er en av de verste opplevelsene smertemessig. Var helt slått ut i 2 uker, gikk ned 6-7 kg og klarte såvidt å svelge mitt eget spytt den første uken. Men jeg har kun opplevd et par-tre halsbetennelser siden (4 år), mot seks betennelser i året. Lykke til Anonymkode: 1c3f2...3eb
Lunala Skrevet 21. mars 2018 Forfatter #10 Skrevet 21. mars 2018 8 minutter siden, EvaLena skrev: Jeg fjernet mandlene i en alder av 38. Jeg har aldri i mitt liv hatt så vondt i halsen som etter det, men det var absolutt verdt det i ettertid. Nå er jeg så og si aldri syk lenger. Tidligere gikk jeg på antibiotika 5-6 ganger i året. Jeg begynte å blø den 10 dagen etter operasjonen, men da kastet jeg innpå lollipop is og da stoppet det. Jeg røyket ikke. Takk for svar! Jeg ser veldig fram til å slippe å ta så mye antibiotika. Det har blitt endel kurer.. Hvor lenge hadde du smerter?
EvaLena Skrevet 21. mars 2018 #11 Skrevet 21. mars 2018 1 minutt siden, Lunala skrev: Takk for svar! Jeg ser veldig fram til å slippe å ta så mye antibiotika. Det har blitt endel kurer.. Hvor lenge hadde du smerter? Jeg hadde nok vondt i 14 dager, men jeg fikk også paralgin forte. Det hjalp ikke på all smerten, men døyvet en del. Du kan sikkert få det du også. Uansett så er det bare å se fremover til en bedre hverdag 😊
Lunala Skrevet 21. mars 2018 Forfatter #12 Skrevet 21. mars 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fjernet mandlene som 32-åring, og det er en av de verste opplevelsene smertemessig. Var helt slått ut i 2 uker, gikk ned 6-7 kg og klarte såvidt å svelge mitt eget spytt den første uken. Men jeg har kun opplevd et par-tre halsbetennelser siden (4 år), mot seks betennelser i året. Lykke til Anonymkode: 1c3f2...3eb Takk! Det er verdt 2uker med smerter om jeg slipper alle plagene med halsbetennelser og antibiotika. men er nervøs for komplikasjoner og store blødninger.. Hva fikk du i deg av næring den første uka?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #13 Skrevet 21. mars 2018 44 minutter siden, Lunala skrev: Takk for svar Godt å høre at ikke alle har det forferdelig! Jeg har lest så mange skrekkhistorier nå.. På konsultasjon sa legen at smerter i halsen er de vanskeligste å dempe med smertestillende. Hvilke smertestillende tok du? Etter en uke fungerte ikke smertestillende mer enn at smerten ble tolererbar. Men godt var det fortsatt ikke. Tror jeg fikk paralgin major (stikkpiller) og noe annet som jeg ikke husker navnet på. Anonymkode: aa475...79f
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #14 Skrevet 21. mars 2018 Gå til innkjøp av myk mat. Supper, is, brød uten frø (skjær av skorpen) osv. Jeg spiste ganske normalt, men hard mat (knekkebrød etc) var uaktuelt. Anonymkode: aa475...79f
Lunala Skrevet 21. mars 2018 Forfatter #15 Skrevet 21. mars 2018 14 minutter siden, EvaLena skrev: Jeg hadde nok vondt i 14 dager, men jeg fikk også paralgin forte. Det hjalp ikke på all smerten, men døyvet en del. Du kan sikkert få det du også. Uansett så er det bare å se fremover til en bedre hverdag 😊 Ja,jeg skal ha alt det jeg kan få av smertestillende! Selv om legen sa at det var vanskelig å få bort smerter i halsen,så er det da mulig å dempe de.Heldigvis!
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #16 Skrevet 21. mars 2018 Jeg syntes det var dritvondt. Unnskyld, Ts, men det var skikkelig vondt. Jeg fikk morfin, men ble veldig dårlig av det så brukte Voltaren og Paracet mot smertene. Jeg skulle ønske noen hadde opplyst meg om at smertene blir litt verre for hver dag før man når toppen 7-10 dager etter inngrepet, for så å bli gradvis bedre. Vondt, men absolutt verdt det. Hold ut og lykke til. Anonymkode: 3ab96...de9
Lunala Skrevet 21. mars 2018 Forfatter #17 Skrevet 21. mars 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gå til innkjøp av myk mat. Supper, is, brød uten frø (skjær av skorpen) osv. Jeg spiste ganske normalt, men hard mat (knekkebrød etc) var uaktuelt. Anonymkode: aa475...79f Takk for tips! Noe må man jo få i seg..
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #18 Skrevet 21. mars 2018 Fjernet mandlene som 25 åring, ca i september 2017.. (røyker ikke annet enn på fest) Føltes ut som jeg svelget glasskår i flere dager, fikk sterke smertestillende som jeg ikke tålte og som jeg ble dårlig av. Kastet opp flere ganger pga at jeg ble dårlig av tablettene, fikk først et angstanfall fordi jeg var så redd for å kaste opp og at jeg skulle blø ihjel eller noe slikt. Gikk helt fint, men jævlig vondt! Spiste yoghurt, potetmos og lollipop en periode.. Anonymkode: 9780a...dff
Lunala Skrevet 21. mars 2018 Forfatter #19 Skrevet 21. mars 2018 (endret) 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syntes det var dritvondt. Unnskyld, Ts, men det var skikkelig vondt. Jeg fikk morfin, men ble veldig dårlig av det så brukte Voltaren og Paracet mot smertene. Jeg skulle ønske noen hadde opplyst meg om at smertene blir litt verre for hver dag før man når toppen 7-10 dager etter inngrepet, for så å bli gradvis bedre. Vondt, men absolutt verdt det. Hold ut og lykke til. Anonymkode: 3ab96...de9 Greit å vite at smertene blir værre,sånn at man vet sånn ca hva man går til.. og det er jo som du sier verdt det,.så da det er bare å glede seg til ca 2uker etter operasjon! Takk for svar Endret 22. mars 2018 av Lunala
Lunala Skrevet 21. mars 2018 Forfatter #20 Skrevet 21. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fjernet mandlene som 25 åring, ca i september 2017.. (røyker ikke annet enn på fest) Føltes ut som jeg svelget glasskår i flere dager, fikk sterke smertestillende som jeg ikke tålte og som jeg ble dårlig av. Kastet opp flere ganger pga at jeg ble dårlig av tablettene, fikk først et angstanfall fordi jeg var så redd for å kaste opp og at jeg skulle blø ihjel eller noe slikt. Gikk helt fint, men jævlig vondt! Spiste yoghurt, potetmos og lollipop en periode.. Anonymkode: 9780a...dff Huff...Veldig kjipt når man blir dårlig av smertestillende som egentlig bare skal gjøre ting bedre! Jeg har tidligere tålt smertestillende bra,bortsett fra noen morfintabletter som jeg fikk masse kløende utslett av.. Kanskje det er lettere å reagere med kvalme når man er operert i halsen.. Jeg aner ikke.. Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå