Gå til innhold

Lammelår?

Snart_mammatil2

Anbefalte innlegg

Er det ok at gravide spiser lammelår? Tenker jo som så at det er litt rosa 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjøttet skal vel helst være gjennomstekt, men jeg kunne sikkert spist det om det bare var litt rosa. 

Anonymkode: 88aed...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/toksoplasmose---veileder-for-helsep/#toksoplasmose-og-graviditet

Sitat

Risikofaktorer for smitte med toksoplasmose i Norge er:

• konsum av rått eller ufullstendig varmebehandlet kjøtt og kjøttprodukter, særlig fra sau og gris (speket kjøtt som spekeskinke, spekepølse)

Sitat

T. gondii er utbredt i Norge hos mange pattedyr, spesielt hos katt og sau, men også hos storfe, gris og ville hjortedyr. 

Sitat

Forebyggende tiltak er rettet mot å hindre medfødt toksoplasmose. Den gravide bør:

• unngå rått eller utilstrekkelig varmebehandlet kjøtt og kjøttprodukter, særlig fra sau og gris (inkludert speket kjøtt som spekeskinke, spekepølse)

Ifølge folkehelseinstituttet er sau særlig utsatt for toxoplasmose. Jeg ville spist gjennomstekt lammelår, eller rett og slett droppet lammelår i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går evt. an å få skåret av skalkene/de delene som er best stekt til deg, så kan noen andre spise det som er rosa. Evt. gi dine stykker et lite minutt i pannen like før servering.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sau/lam bør gravide kun spise etter gjennomsteking. Leste da jeg var gravid at opp mot 50% av dyrene kunne ha toxo. 

Anonymkode: 6fd52...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde nok ikke tatt sjansen. 

Anonymkode: 2853e...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 😊 har vært såppass usikker, så jeg dropper det nok 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis lammelåret har vært frossent er det ikke noe problem i forhold til Toxoplasmose.

Anonymkode: b01dd...10b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis lammelåret har vært frossent er det ikke noe problem i forhold til Toxoplasmose.

Man dreper dessverre ikke parasitten ved å fryse ned kjøttet. Parasitten går kun i dvale, og derfor er det viktig å alltid gjennomsteke kjøttet for å være på den sikre siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man dreper dessverre ikke parasitten ved å fryse ned kjøttet. Parasitten går kun i dvale, og derfor er det viktig å alltid gjennomsteke kjøttet for å være på den sikre siden :)

Pålitelige kilder sier at den dør, men ikke ved frysepunktet, temperatur må ha vært tilstrekkelig lav over tilstrekkelig tid. Å slenge kjøttet i fryseren hjemme kan være utilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pålitelige kilder sier at den dør, men ikke ved frysepunktet, temperatur må ha vært tilstrekkelig lav over tilstrekkelig tid. Å slenge kjøttet i fryseren hjemme kan være utilstrekkelig.

Ved Listeria går bakterien i dvale(men Listeria forekommer dog sjelden i hele stykker kjøtt).

Toxoplasmose overlever ikke frysing ved minst 18 gr i noen døgn. Når jeg svarte at frossent lammelår går bra i forhold til Toxo var det i forhold til at det var frossent ved kjøp.

Denne infoen finner man under råd for gravide på matportalen.no

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være ren og skjær flaks at alle mine barn og deres jevnaldrende som jeg kjenner til, vokste opp friske og fine. Det var jammen bra vi mødre ikke visste at så mye var farlig å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Smaker jævlig, men ok for små-spiren.

Anonymkode: 4c31d...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, isbjørnungen skrev:

Går evt. an å få skåret av skalkene/de delene som er best stekt til deg, så kan noen andre spise det som er rosa. Evt. gi dine stykker et lite minutt i pannen like før servering.

Dette hadde jeg gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, Arabella skrev:

Det må være ren og skjær flaks at alle mine barn og deres jevnaldrende som jeg kjenner til, vokste opp friske og fine. Det var jammen bra vi mødre ikke visste at så mye var farlig å spise.

Det var vel kanskje flere barn som døde i mors liv eller ble født med skader når du var ung. 

Vet du noe om toxoplasmose? Det er svært farlig for fosteret. Synes du skal slutte å antyde at man er hysterisk om man følger myndighetenes anbefalinger. De er der for en grunn. Ville du anbefalt gravide å røyke og drikke alkohol også kanskje? For det var jo ikke noe farlig i gamle dager det heller. 

Anonymkode: aa896...0ed

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...