AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #1 Skrevet 21. mars 2018 Vi er en familie på 2 voksne og 2 barn (13 og 8 år) Trenger tips til billig og sunn mat, siden min mann har havnet på AAP, og har derfor ikke like god råd som tidligere. Anonymkode: ddbe8...b39
Lammelåret Skrevet 21. mars 2018 #2 Skrevet 21. mars 2018 Ta utgangspunkt i det dere pleier å spise, og så reduserer du litt på kjøttmengden. Ha en ekstra vegetardag/suppemiddag. Ville kuttet ut yoghurt, saft, brus, juice mm i ukedagene. Studer kilo-/literpris og sammenlign, ikke alle tilbud er så gode som de ser ut som. Handle stort når det er skikkelig gode tilbud, men ikke øk forbruket tilsvarende. Sjekk billigmerkene. Billig er ofte bra. Smør niste og ta med vann som drikke. Dropp å handle på bakeri, kafeer og bensinstasjoner. Lær mannen å bake og lage mat fra bunnen. Drikk vann. 2
Zienna Skrevet 22. mars 2018 #3 Skrevet 22. mars 2018 Lag en stor gryte med kjøttsuppe. Det er enkel, billig og god mat som også kan fryses. Jeg koker èn lettsaltet og èn røkt svineknoke sammen med laurbærblad og timian. Lar det putre til kjøttet løsner. Siden jeg synes det er mye jobb å skrelle og kutte alle grønnsaken kjøper jeg ofte lapskausblandingen i butikkens fryseboks. Så tilsetter jeg løk i båter selv. Lapskausblanding i butikken er billig, og næringsinnholdet er like bra. Løksuppe er også god, billig og mettende mat. Barnebarna mine elsker det. Jeg fryser rester av ost, og rasper mens stykkende enda er frosne. Så har jeg gratinering til løksuppen. Mitt aller beste tips er likevel å planlegge middagene slik at det holder å handle 1-2 ganger i uken.
caroprins Skrevet 23. mars 2018 #4 Skrevet 23. mars 2018 Først så gå gjennom hva du har i huset slik at du kan ta utgangspunkt i det og supplerer i butikken om det trengs for å lage et fullt måltid. Så lager du en ukes eller 14 dagers middagsplan. Da vet du hva du trenger å kjøpe inn. Skriv handle liste etterhvert som du går tom for matvarer som du skal bruke. Følg med på ukens tilbud der du pleier å handle og helst i de andre butikkene nær deg og. Du kan melde deg på mail slik at du få ukens kampanje rett inn på mail. Se i 50 og 40 prosent diskene I butikken. Her kan man kjøpe mye bra mat billigere. Kjøp billig brød eller aller helst bak brødene selv. Det er best og rimeligst. Hvis du har fått brødrester som er tørre, så kutt de opp I skiver og porsjonspakk I frysen. Fint til ostesmørbrød senere. Av pålegg. Norwegia er ofte på tilbud. Slike store. Både til pålegg pluss kan rives opp og fryses til retter med smeltet ost. Ellers så er jo brunost drøyt . Om du velger kjedens egne produkter istedenfor merkevarer så kan man spare noen kroner på det. Her har du blandt annet leverpostei, makrell I tomat, peanøttsmør, syltetøy og masse annet. Men hjemmelaget syltetøy er best om du får tak billige/gratis bær i sesongen. Ellers så er havregrøt sunt og billig og raskt å lage. Så ha alltid en pose lettkokte havregryn tilgjengelig. Er som oftest frokosten her. Lag så mye mat som mulig fra bunnen av. En god del hermetikk som tomater, tomatpuré, mais, ananas, tomat bønner og slikt er mye rimeligere på europris enn i matbutikk ene. Bønner og linser er sunn og rimelig mat. Kan brukes I supper og som tilbehør til middag. Løk kan kjøpes I større nett . Rema har ofte tilbud på store nett til 15 kroner. Obs har og nett til en billig penge. Ofte så har invandrerbutikkene det og. Svineknoker koster maks 40 kroner og er ofte på tilbud til 30 kroner. Av disse kan man lage gul ertesuppe og lapskaus. En pose lapskaus blanding er billig. Gule tørkede erter er og billig. Fiskeboller kan man få for en 10 til 12 kroner for en boks. 2 bokser til en familie . De er like gode som de dyre. Pluss poteter, en pose frossen grønnsaker med gulrot og brokkoli og litt karri blir god og rimelig middag. Frossen sei er billig mat. Finner det I frysedisken. Lag fiskegrateng. Eller stekt seifilet med masse løk ,poteter og smør. Handlet akkurat 1,7 kilo torskefileter på obs forrige uke . Frossne til 179 kroner. Porsjonspakker de og fryser videre hjemme. Hadde 4 middager der. Når kjøttdeig koster maks 25 kroner pr pakke så handler jeg inn for 200 kroner og fryser ned. Blir 8 pakker. Av kjøttdeig blir det : kjøttkaker med kålstuing og poteter og brun saus, Lasange, Pizza, Spagetti med kjøttsaus og taco blandt annet. Taco tilbehør er veldig billig om du velger butikkene sine egne produkter her. Tomatsaus lager jeg selv av løk, hvitløk, hermetiske tomater, tomatpuré, litt sukker eventuelt flytende akasie honning og oregano. Kjøper du da tomatboksene billig til 8 til 10 kroner for en boks så får du god og billig og sunn tomatsaus. Bruker du og disse boksene til å lage tomatsuppe og har egg og litt makaroni så har du et godt måltid der og. Av løk så kan du og lage løksuppe. Deilig det. Blomkål på tilbud gir blomkålsuppe her. Ellers kan jeg og anbefale tyrkisk linsesuppe. Veldig god. Kan gooogle oppskriften på nett. Kalkun . Det er sunn, mager og god mat og ofte veldig rimelig. Kjøper du hele høns, kylling og koker alt så får du masse god kraft til hønsesuppe. Du kan bruke kjøttet til hønsefrikasse og du kan om du har mye kjøtt porsjon pakke dette, fryse ned og siden bruke til asiatiske retter med nudler eller ris, til suppe, til fyll I vårruller, til frityrstekt kylling med søtsur saus ja mulighetene er mange. Men det er hvertfall mye god mat og det er mye billigere enn å kjøpe, et par fileter I ferskvaredisk. Noen ganger så har butikkene og poser med større porsjoner av kyllinglår , bryst o.l. I frysedisken. Her kan det være gode priser. Nå etter påske så selges ofte lamelår billig. Det er god og drøy mat. Lammekjøttet kan og skjæres av benet og brukes til lammefrikasse. Svinekoteletter er ofte på tilbud. Store poser med frosne koteletter. Poteter er som regel billigere i tette poser enn I løs vekt men det er lurt å bruke litt tid på å lese kiloprisen på varen. Kjøper du bananer så se om de har den billige varianten I poser. Ikke de økologiske for de er dyre men de andre. Bananer kan skrelles og fryses og brukes senere i smoothie, is, kaker o.l. Middagspølser kan man få rimelig. Med hjemmelaget kålrabistappe, poteter og smeltet smør,så er det og ok middag av og til. Og bruk tid på å sammenligne prisen på butikkens egne kjedevarer kontra merkevarene. Her kan man spare mye penger. Dere har barn og de skal vel mest sannsynlig ha lørdagsgodt. Nå er ikke jeg noen tilhenger av vanlig snop da jeg føler det gjør mere skade for kroppen enn det er værdt kosen så jeg ville nok heller laget forskjellig kosemat og kanskje tatt barna med på dette. Alt fra kokosbollekake, marsipan ruller, konfektbiter laget av sunn mørk sjokolade med mye kakao, frukt, hjemmelaget is, og mye annet man kan finne på. Her er nettet et eldorado av gode forslag på sunne godteri alternativer. Om dere har en hageflekk eller en altan /veranda så har dere kanskje mulighet til å dyrke noen enkle grønnsaker og urter selv . Både tomater, salat, spinat, vårløk, selleri og mange urter er enkle å drive frem. Og har dere hage så er jo muligheten for egne poteter der og . Selv dyrker vi nesten alle våre grønnsaker her vi bor . Kjøper du en bunt vårløk på våren og setter ned røttene på den bunten i en passelig blomsterpotte med jord så vokser det opp nye vårløk hele sommeren. Du kan bare klippe de av og bruke de så vokser det opp nye. Samme opplegg med selleri stengene. Hvis dere pleier å handle brus, godteri/snop , chips o.l. saft og juice så kutt det ut. Unødvendig bruk av penger på søppelmat for kroppen. Ungene protesterer kanskje først men jeg,har sett selv hvordan man kan snu slike vaner til at de drikker vann som tørstedrikk og melk til frokost/kvelds etterhvert når de skjønner at slik blir det. Det er mye sunnere for de og. Kjenner dere noen som har frukttrær eller bærbusker som dere kan plukke fra så gjør det. Kjøp en saft koker til rett over 300 kroner og lag saften selv. Samme med syltetøy. Da slipper du alle e stoffene og alt det sukkeret og. Alt I alt. Nå får dere lavere inntekt og husholdning er en post der ofte mye kan spares. Det dreier seg mye om planlegging. Handle ikke mer enn 1 gang pr uke og ha et oppsatt ukes budsjett . Om man handler litt ekstra på grunn av gode tilbud som man kan bruke neste uke så trekker man det av på neste ukes budsjett. Se på det som en morsom utfordring og bruk nettet til inspirasjon på hva man kan lage av matretter. Spare alltid på restene og lag noe nytt av det. Pytt I panne er en god rett . Selv lever vi godt og spiser sunn og god mat og lever totalt med alle husholdningsartikler pluss all mat for 80 kroner dagen pr person. Og det er ikke fordi vi må men fordi jeg synes det er unødvendig å bruke masse penger på dette som man egentlig ikke trenger. Lykke til. 😊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå